Al ruim een week verkouden. Hoe weerstand verhogen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Al ruim een week verkouden. Hoe weerstand verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:12

Eigenlijk zijn het twee verschillende dingen, maar hebben ze wel met elkaar te maken.

Ik ben sinds vorige week dinsdag verkouden. Het begon met keelpijn en vanaf donderdag loop ik te snotteren en te hoesten.
Ik heb astma en heb het momenteel enorm benauwd. Ik zit rond 4 uur 's middags al aan de maximale dosis van mijn puffer.
Huisarts zegt: uitzieken, rust nemen, gaat vanzelf over.
Maar ik ben er onderhand wel een beetje klaar mee :+

Ik slaap goed 's nachts, eet gezond, slik vitaminepillen voor een extra boost, ben begonnen met Echinae Force.
Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om weer lucht te krijgen?

Daarnaast is dit al de 3e keer dit jaar dat ik een verkoudheid oppik. Dat ben ik ook wel een beetje zat.
Iemand nog tips om mijn weerstand in het algemeen te verhogen?
Behalve genoeg slaap, gezond eten, Echinae Force?

Amyyy

Re: Al ruim een week verkouden. Hoe weerstand verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:14

Ik ben onderhand al 2 weken verkouden en het wil bij mij ook niet weg gaan, ben het wel een beetje zat onderhand dus ik lees even mee:)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:15

Het is sowieso een goed idee om je weerstand te verhogen, maar een week is echt niet heel erg lang voor een flinke verkoudheid hoor. Ik snap dat je het niet meer wil, maar voor deze verkoudheid is het inderdaad gewoon gezond eten en op tijd slapen en vooral wachten totdat het over is.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:17

Oooh, ik ben niet de enige! Ik loop al een week met vage klachten. Zere keel, stem kwijt, hoofdpijn en nu begin ik met hoesten.. Waardeloos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:24

Koop allemaal een goede probioticum! dat scheelt echt is mijn ervaring maar zorg wel dat het een goede is die je ook koud moet bewaren e.d.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:26

Ik loop er ook alweer een week of 3 mee rond, waarvan de eerste week echt ziek geweest. Wat bij mij wel goed helpt is HCl Broomhexine, ofwel slijmoplossers. Bisolvon is de bekendste en de duurste, bij de AH heb je eigen merk en werkt net zo goed. Je hebt ze in een drankje en in pilletjes.

Verder kan je als je ziek bent 1gram vitamine C per dag slikken, dat werkt schijnbaar ook goed. Ik vind alleen 1 gram zo veel, haha.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:28

Ik heb in die paar weken al een heel flesje bisolvon op gezopen, het heeft eventjes geholpen maar nu komt het weer vast te zitten. Ben er ook een paar dagen flink ziek van geweest. Echt zo veel hoesten, ik leek wel een zeehond.:(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:28

Elisa2 schreef:
Koop allemaal een goede probioticum! dat scheelt echt is mijn ervaring maar zorg wel dat het een goede is die je ook koud moet bewaren e.d.

Merken?
Ik hoor wisselende verhalen over zowel Yakult, Actimel als Vifit.
De ene zegt dat het goed is, de ander zegt dat de hoeveelheid bij lange na niet voldoende is en weer een ander zegt dat je deze producten niet moet hebben.
Maar wat dan wel?

Quir: Bisolvon helpt helaas niet :n
Ik heb momenteel ook een droge hoest. Zo'n blafhoest.
De multivitamine die ik slik bevat de 100% aanbevolen hoeveelheid vitamine C, dus dat zit wel goed :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:29

hier ook lekker met griepje/verkoudheid rond waarvan de eerste week ik behoorlijk ziek ben geweest met flinke koorts..daarna begon ik eerst keelpijn te krijgen en vaste slijm enzo en heb ik al de nodige hoestdrankjes naar binnen zitten werken en hoest snoepjes en drop en nu is t over gegaan op verkoudheid en volle neus en nu ook nog es koortslip maja t is ff niet anders

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:30

Wat ook slijmoplossend werkt en tegen keelpijn werkt is thijmthee.

En ik heb zelf een mega goede ervaring met probactiol plus als probioticum.Actimel e.d. schijnen idd niet altijd genoeg bacterieen in te zitten.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:32

Misschien ben je niet alweer verkouden maar nog steeds ;) aangezien je aangeeft al eerder verkouden te zijn geweest dit jaar.

gebruik je neusspray zo ja hoevaak en welke?
Wat wel eens wil helpen is een weekje aansluitend (bij wat je al doet, dus extra) je neus 3x per dag spoelen met lauw warm water en zout.
Dit moet je op snuiven (van een theelepel ofzo) en dan net zolang totdat je banen vrij zijn.
Je kan hier namelijk ook deels (nooit helemaal) het begin van je holtes spoelen. Kan zijn dat je verkoudheid daar ook blijft hangen.

Wat je verder nog kan doen is stomen, sauna of een heet bad met eucalyptus :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:46

Amanda schreef:
Elisa2 schreef:

Merken?
Ik hoor wisselende verhalen over zowel Yakult, Actimel als Vifit.
De ene zegt dat het goed is, de ander zegt dat de hoeveelheid bij lange na niet voldoende is en weer een ander zegt dat je deze producten niet moet hebben.
Maar wat dan wel?

Quir: Bisolvon helpt helaas niet :n
Ik heb momenteel ook een droge hoest. Zo'n blafhoest.
De multivitamine die ik slik bevat de 100% aanbevolen hoeveelheid vitamine C, dus dat zit wel goed :j

Maar de aanbevolen hoeveelheid vitamine C, is bij lange na niet de 1gram die wordt aanbevolen om weerstand op te bouwen. :D

Droge/kriebel hoest? Ik heb daar eens heel fijn spul van gehad van de huisarts, ook een drankje maar ik weet niet meer hoe het heet. Misschien kan je er om vragen?

Probiotica is echt not-done, probiotica is alleen goed als alles gezond is en naar behoren werkt. Ten eerste zit er maar veeeeel te weinig in wil het wat werken, ten tweede breng je het bacterie systeem in je lijf eerder omlaag dan omhoog. Bij echt ziek zijn, zal het je zeker niet helpen (ja nog zieker worden).

We hebben in het lab wel eens kweken gemaakt, je wordt er niet blij van. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:50

Ik zou zeggen; duik op de noscapine om de hoestprikkel te dempen, want zo te horen heb je absoluut geen productieve hoest. Bij de huisarts kun je ook om codeïne vragen, slaap je lekker van door!

Verder, elke dag even naar buiten, frisse lucht is prima als je geen koorts hebt.

Als je gewoon je gewoon gezond eet hoef je echt geen vitamines in te nemen hoor! Dat helpt werkelijk waar niet voor je weerstand, want bij een gevarieerde maaltijd zijn die pilletjes echt overbodig en zonde van je geld (en het grootste deel plas je daardoor gewoon uit.... Dus je spoelt het nog weg ook. Van teveel vitamine B krijgt je urine overigens wel een neon gele kleur :') )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-04-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:52

Noscapine bedoelde ik ja!

Ow en bij keel pijn werkt trachitol ook even, haalt de ergste pijn wel weg.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:52

@ Quier: Kun je dat van die probiotica uitleggen? Waarom dat je daar zieker van wordt?

TS, als je aan de probiotica zou willen zou ik wel voor goede gaan. Bv van een merk als Orthica. Kost even wat, maar dan heb je wel wat fatsoenlijks :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:53

Amanda schreef:
Iemand nog tips om mijn weerstand in het algemeen te verhogen?

Neem op je werk een andere kamergenoot. Ik ben op mijn vorige werk 2,5 jaar heel veel verkouden geweest - ik ben hier gewoon makkelijk vatbaar voor. Mijn kamergenoot was altijd verkouden en zo bleven we elkaar aansteken. Deze kamergenoot kreeg op een bepaald moment een andere baan en ik dus een nieuwe kamergenoot. Toen was het ineens over...

Helaas is dat niet altijd makkelijk haalbaar. Ik ben bang dat je huisarts gelijk heeft: het duurt zolang het duurt en meer doen dan voldoende rust nemen kun je niet doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:56

vuurneon: Frisse lucht komt wel goed, ik heb een paard :D
Misschien toch de huisarts maar vragen inderdaad. Want dit is alleen maar doodvermoeiend...

Jessie: Kan heel goed nog een oude verkoudheid zijn. Ik sluit niets uit.
Ik gebruik geen neusspray. Stomen doe ik wel, met eucalyptus of kamillethee.
Sauna ben ik toevallig 2 weken geleden nog geweest :j
Holtes spoelen.... Lijkt me heel vervelend. Maar als het werkt...

Quir: hoe zit dat dan precies met die Vitamine C? Want ik weet niet beter dat je lichaam alleen opneemt wat het nodig heeft en je de rest gewoon weer uitplast. Is 1 gram dan niet veel te veel?
Keelpijn heb ik niet meer. Dat heb ik maar 1 dag gehad gelukkig :D

Hilli: ik kan niet zomaar van kamer wisselen. Heb inderdaad 2 collega's die regelmatig verkouden zijn. En 1 met 3 kinderen die ook vast wel wat meeneemt. Maar wisselen gaat dus helaas niet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:58

Holtes spoelen is niet vervelend hoor, zolang je het water maar op lichaamstemperatuur hebt
(Google maar eens op netti pot)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:01

Zal ik eens doen :j

Ik vind water (of een andere vloeistof) in mijn neus gewoon ontzettend vervelend :o
Maar goed, dat is dan maar ff doorbijten.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:04

Ik ben nu ook hartstikke verkouden, keelpijn had ik vorige week,maar dat is nu over, heb nog wel kriebelhoest, en verstopte neus.
Overdag is mijn neus redelijk open, omdat ik in beweging ben,maar zodra ik stil ga zitten gaat ie dichtzitten :+
S'avonds gebruik ik voor het slapengaan een neusspray van Otrivin, ik slaap nu lekker door.
S'morgens eet ik een kiwi, en s'avonds een Sinaasappel, verder zorg ik dat ik veel drink.
Maar 3 weken terug was ik ook al verkouden,maar zette het niet erg door,en ging 't weer over,en nu begint 't weer dus,maar denk ook wel dat het aan het rare weer ligt, dan is 't weer koud buiten en dan weer redelijk warm....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:07

Zoals ik al zei is 1 gram vitamine C inderdaad erg veel (zeker gezien de pilletje vaak rond de 60mg zijn), ik heb het zelf nog nooit eerder gedaan, maar het wordt wel vaak geadviseerd (ook door huisartsen). Inderdaad plas je te veel aan vit C gewoon uit, gelukkig maar. :D
Hoe het dus precies werkt weet ik niet, ik pak wel altijd als ik niet fit bent vitamine C (ook omdat ze gewoon lekker zijn, haha).

Probiotica zitten "goede" bacteriën in, echter zijn die niet lichaamseigen en zullen vaak afgebroken worden (op enkele gevallen na). Jouw lichaam moet zich dus in eens met andere zaken bezig houden, vermoorde van de "goede" bacteriën. We hebben wel eens probiotica gekweekt op agar, werd je echt echt niet blij van. Kwamen zelfs E.coli tegen, dat zijn darm bacteriën die niet zomaar ergens anders dienen te komen, want kunnen voor fikse problemen zorgen. Niet voor niks dat je je handen moet wassen als je naar de wc bent geweest. :D
Verder kwamen we nog andere bacteriën tegen die niet thuis horen in jouw lichaam, echter ook gewoon "goede" bacteriën die dus weinig kwaad kunnen en waar het voor bedoeld is. Probiotica is dus alleen een aanrader als je volledig gezond bent. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:18

Ik vind het heel fijn om mijn holtes af en toe even te spoelen :) daardoor kan ik gewoon weer normaal ademen zoals het hoort :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:09

Amanda, je bent er zeker van dat het viraal is?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:18

Neusspray van Dr. Vogel, de cinuforce. Daarnaast flinke dosis vitamine C. Minimaal 500 mg verdeeld over de dag. Zodra ik iets op voel komen, doe ik het zo en het loopt altijd met een sisser af. Vroeger was ik ook altijd snipverkouden. Nu al jaren niet meer.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:22

Ik eet sinds een tijdje iedere ochtend een kom 'zelfgemaakte' muesli (super makkelijk en leuk om te maken!) met daar doorheen wat goji bessen en een theelepel bijenpollen. Zowel goji bessen als bijenpollen bevatten mega veel vitaminen, mineralen, aminozuren en essentiële vetzuren en zijn dus super gezond (google voor meer info) -> betere weerstand! Verder regelmatig en gezond eten, genoeg slapen, genoeg frisse lucht. Al die neussprays en keeltabletjes zijn wel leuk maar uiteindelijk wil je het probleem oplossen en niet de symptomen bestrijden toch? :)