Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:46

Hoihoi!

Ik zit er over te denken om me aan te melden als bloeddonor.
Kan iemand me iets meer vertellen over hoe dat in zijn werk gaat?
Als je wél donor bent:
  • Waarom?
  • Hoe ben je erop gekomen?
  • Kun je je ervaringen delen? Evt. via PB?
  • Is de keuring zwaar? Hoe gaat deze in zijn werk?

Als je géén donor bent:
  • Waarom niet?
  • Zou je het willen?

Ik heb al mijn informatie hier vanaf: http://www.sanquin.nl/

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Marjo op 23-04-12 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:48

Ik zou graag donor willen zijn. Het lijkt me mooi om mensen met zoiets simpels te helpen. Ik ben echter te licht en mag dus helaas niet doneren..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:50

Als je géén donor bent:
Waarom niet? chronisch ziek en mijn bloed is dus 9 van de 10 keer niet helemaal goed
Zou je het willen? ja maar zit er niet in

manfredie

Re: Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:51

ik zou best wel donor willen zijn maar als ik ergens niet tegen kan is het bloed en het doneren ervan...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:53

zou wel willen maar mag niet omdat ik zo dichtbij varkens en koeien boeren woon

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:54

Ik denk dat ik wel in aanmerking zou komen, omdat ik eigenlijk nog nooit echt ziek ben geweest.
Wel werk ik veel met dieren, maakt dat dan veel uit?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:54

Ik zit er ook aan te denken. Sinds ik de zeldzaamste bloedgroep heb (hier in NL 0,5% van de bevolking), en ik het ook wel fijn zou vinden om "eigen" bloed te ontvangen (ook al zou ik ook van andere bloedgroepen kunnen krijgen, je eigen groep is altijd beter natuurlijk).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:58

ik ben geen donor dit omdat ik panisch ben voor prikken. zou dolgraag willen maar als normaal bloedprikken niet wil lukken ga ik dit ook niet proberen..

mijn mam mag niet meer omdat ze toen ik geboren werd (25 jaar geleden) een bloedtransfusie heeft gehad. en met tbs toen der tijd mag ze nu niet meer bloed geven. wat ik op zich vreemd vind als alles goed gekeurd word en ze heeft jaren altijd gegeven

het kan dus inderdaad wat uitmaken dat je veel met dieren werkt maar gewoon even langs gaan en je bloed laten testen :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:59

Ik heb het gedaan totdat mijn HB ernstig gedaald was. Nu ga ik plasma geven. Ik wil graag wat terug doen aan de medemens, en zou het ook fijn vinden zelf een zakje bloed te ontvangen mocht het ooit nodig zijn.
De keuring is niet zwaar. Je moet een vragenlijst invullen bijv. over naar het buitenland geweest, koorts gehad, (tand)arts bezocht etc. Daarnaast wordt je bloeddruk gemeten en HB geprikt.
Of je mag geven als je veel in aanraking komt met dieren weet ik niet. Ik zou gewoon even bellen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:00

ik ben geen donor omdat ik een hele lage bloeddruk heb en elke keer als ik bloed laat trekken , ik de wereld de halve dag heeeeeeeeel zweverig zie :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:02

Okee, dus gewoon random vragen :) Ik ga me gewoon eens aanmelden, en dan zie ik het wel :)

Mijn ouders hebben het blijkbaar ook gedaan :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:05

Ik ben wel donor :)

Ik ben begonnen met bloedgeven maar aangezien je daar zo slap van wordt ben ik overgestapt op plasma geven.
Veel mensen vinden plasma geven juist vervelender omdat het eventjes duurt en je ook weer vloeistof en bloed terug krijgt wat soms een beetje vreemd kan voelen.

Ik ben het geworden omdat ik me ergens een beetje 'verplicht' voel. Ik doe een paramedisch beroep en als je ziet met hoe weinig moeite je toch iets kunt betekenen voel ik me schuldig als ik het niet zou doen.
Natuurlijk ben ik niet heiliger dan de paus en de immense berg die ik ervoor op moet fietsen zorgen ervoor dat ik eigenlijk maar 4x per jaar ga ofzo terwijl het iedere 2 weken zou kunnen.
Misschien een goed voornemen voor komend jaar ;)

Ik geef bloed in Leuven omdat ik daar studeer. Ik weet dat de 'regels' hier veel minder strikt zijn. Je komt aan, vult formuliertje in en als je geen groot risico op soa's of exotische ziektes hebt (bij wijze van) en de dokter keurt je goed dan mag je doneren :) Very easy. Je krijgt ook 'bonnetjes' ervoor die je kunt sparen en inleveren voor bv cinema tickets. Natuurlijk ga je daar niet voor en is het ook niet zooooveel waard (vergeleken met de liters plasma die je geeft) maar je voelt je daardoor wel gewaardeerd. Ook hebben ze altijd lekkere drankjes en koeken die je mag nuttigen erna :D

Het valt echt reuze mee en al ga je maar 1x in de 2 jaar ofzo.. dan heb je toch weer iets goeds gedaan voor de medemens :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:05

Ik wilde nooit bloeddoner zijn omdat ik doodsbang voor spuiten ben. Echter moest ik begin dit jaar iedere week bloedprikken bij de trombosedienst en ik ben er nu wel aan gewend. Dus ik zit nu te twijfelen of ik het gewoon zal doen. Weet iemand of die dezelfde naalden zijn?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:06

Ik wilde ook bloeddonor worden, mijn vriend is namelijk al heel lang bloeddonor. Maar bij het "oefenprikken" bleek mijn bloeddruk te laag..... Zou gewoon aanmelden en eens uitproberen, mocht je het niets vinden ben je weer een ervaring rijker!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:07

Ik wil wel, maar heb een lage bloeddruk en moet er wel erg van bijkomen. Dat gaat met 40u per week niet werken. Ik zou dan in principe alleen op vrijdag bloed kunnen geven, maar nergens kan ik dat vrijdag laten doen.

Mijn beide ouders hebben het ook een tijd lang gedaan.

Het enige wat ik vervelend vind, is dat je bloed gratis geeft en de hoge pieten er flink aan verdienen. Dat was een tijd geleden iig in het nieuws. Dat vind ik dan wel weer jammer...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:08

blondies: Ik lees op de site van Sanquin dat mannen max. 5x per jaar en vrouwen max. 3x per jaar mogen geven. Maar in Belgie is dat dus niet zo strikt?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:12

Ow nee.. in België is het helemaal niet zo strikt :)
Ze doen daar veel minder moeilijk over bloed geven. Je kunt ook gewoon als buitenlander gaan.

http://www.rodekruis.be/NL/Steun/Bloed/

Dat is de site van België. Je mag max 30x per jaar geven en om de 2 weken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:13

Waarom?
Ik kan het benodigde bloed best missen en zo kan ik mensenlevens redden.

Hoe ben je erop gekomen?
Via mijn moeder, ik ben een keer mee geweest en zodoende doneer ik al weer een tijdje bloed.

Kun je je ervaringen delen? Evt. via PB?
Mijn ervaringen zijn tot nu toe positief. Ik ben altijd professioneel behandeld, de medewerkers van de bloedbank in Leeuwarden zijn erg klantvriendelijk. Zelf heb ik de bloedafnames niet als onprettig ervaren, een goede medewerker zorgt ervoor dat je er amper wat van voelt.

Is de keuring zwaar? Hoe gaat deze in zijn werk?
Na het aanmelden krijg je een vragenlijst die je in moet vullen. Dan wordt je op geroepen door een arts die jouw bloeddruk en Hb meet, zijn die goed en is je vragenlijst ook goed ingevuld (qua gezondheid goed) dan mag je bloeddoneren.

Ik zeg tegen iedereen die mag doneren, doen! +:)+

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:16

Ik wil ook graag bloeddonor worden,
Waarom? Omdat ik met mijn bloed mensen kan redden en dat is toch het mooiste wat je kunt doen!
Maar helaas.. kan het nu nog niet. Heb een paar weken terug een piercing laten zetten en je mag dan pas weer bloed geven, een jaar naar dat de piercing is gezet.
Misschien belangrijk om te weten!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:18

Ik zou het wel moeten zijn.
Heb namelijk bloedgroep B negatief en dat komt niet zoveel voor.

Maar die spuiten...daarom ben ik het dus niet.
Ik ga het topic ook eens goed lezen, wat andere mensen voor ervaringen hebben.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:22

blondies schreef:
Ow nee.. in België is het helemaal niet zo strikt :)
Ze doen daar veel minder moeilijk over bloed geven. Je kunt ook gewoon als buitenlander gaan.

http://www.rodekruis.be/NL/Steun/Bloed/

Dat is de site van België. Je mag max 30x per jaar geven en om de 2 weken.

Maar jij geeft plasma... Dat is wel wat anders dan bloedgeven! (Nog steeds even goed van je dat je het doet hoor!!! Dat maakt in mijn ogen geen verschil, het is alleen lichamelijk wel anders. Maar dat geef je zelf ook al aan.) Plasma mag bij mijn weten in NL ook vaker dan 3/5 keer.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:25

Zodra ik 18 werd heb ik mij opgegeven als bloeddoner.
Keuring stelt niet veel voor. Je moet wat vragen beantwoorden. Je bloeddruk word gemeten en je ijzer gehalte. De eerste keer mag je 4 buisjes bloedafgeven, die worden getest. En twee weken daarna mag je en halve liter afgeven. Ze hebben warme chocomel en het eten word zelfs naar je stoel gebracht :+ Haha. Ik

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:27

capopjekop schreef:
Ik wilde nooit bloeddoner zijn omdat ik doodsbang voor spuiten ben. Echter moest ik begin dit jaar iedere week bloedprikken bij de trombosedienst en ik ben er nu wel aan gewend. Dus ik zit nu te twijfelen of ik het gewoon zal doen. Weet iemand of die dezelfde naalden zijn?

geen je normaal maar een paar buisjes af? De naald voor een halve liter bloed is dikker dan die voor een paar buisjes. Hij brand even bij het inbrengen, maar daarna voel je hem niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:29

arans schreef:
capopjekop schreef:

geen je normaal maar een paar buisjes af? De naald voor een halve liter bloed is dikker dan die voor een paar buisjes. Hij brand even bij het inbrengen, maar daarna voel je hem niet meer.

Dat ging idd maar om 1 buisje per keer. Ik vond die naald al geen pretje, maar ik trof volgens mij steeds mensen die niet geweldig goed konden prikken. Heb in die 3 maanden maar 1x gehad dat ik er niets van voelde. Dus bij een dikkere naald krijg ik wel de bibbers. Of is hij vergelijkbaar met een infuusnaald?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:30

Eigenlijk is een halve liter best veel, als je bedenkt hoeveel bloed je in totaal hebt. Ik heb met bloedprikken 6 buisjes af moeten geven maar de eerste keer prikte ze mis in een spier, dag erna mijn arm niet kunnen bewegen door de spierpijn. Dus hopelijk kunnen ze bij de bloedbank beter prikken...

Denk dat ik me maar gewoon ga aanmelden :)