Wanneer weer paardrijden na zwaar gekneusde ribben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Wanneer weer paardrijden na zwaar gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:11

Hoi,bijna 3 maanden geleden heb ik een trap van een paard gehad waardoor mijn ribbenkast ontzet is geraakt en zwaar gekneusd.Door het ontzetten zijn er dus wervels vast gaan zitten in m'n rug en zat alles niet helemaal meer zoals het moest.Vorige week zijn mijn wervels los gemaakt en nu kan alles zich weer een beetje gaan zetten.Maar ik merk dat als ik weer iets teveel doe dat ik weer pijn krijg op m'n borstkas en dat m'n ribben weer pijn gaan doen uitstralend naar mijn rug en buikspieren..
Uiteraard zou ik wel weer heel graag willen gaan paardrijden maar wil ook niks forceren..dus ik zou graag willen weten wie hier ervaring mee heeft en hoelang het ongeveer duurde voordat je weer kon paardrijden/sporten etc.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:17

Ik ben vrij snel weer gaan rijden maar met bodyprotector. De bodyprotector zorgt ervoor de de boel wat steviger bij elkaar blijft zitten en minder beweegt. Anders deed het echt te veel pijn. Het is gewoon een kwestie van uitproberen wat werkt.

Elisa2

Re: Wanneer weer paardrijden na zwaar gekneusde ribben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:20

Oke kreeg je er daarna geen last van? als ik bezig ben voel ik namelijk niet altijd tot hoever ik kan gaan en als ik te ver ga lig ik gelijk een paar dagen plat van de pijn..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:23

Maak vooral niet de fout om te vroeg te beginnen. Zo lang je last hebt met normale dingen, niet op een paard gaan zitten. Je paard kan wel even wachten, dit lichaam daar moet je je hele leven het nog mee doen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:24

Nee, het is gewoon mooi genezen. Als je plat moet na het rijden ben je echt te ver gegaan. Een beetje pijn is niet erg maar het moet de volgende dag wel over zijn. Mijn traumatoloog zei altijd, doe niks dat niet met een warme douche is op te lossen. Misschien moet je je van tevoren voornemen wat je precies gaat doen. Hoeveel stap draf en galop, zodat je niet te snel over je grenzen heen gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:26

Oke tanx voor de tips..daar heb ik wat aan..ik heb nog maar 1x gereden en daar had ik dus zo'n enorm last van dat ik nu ook niet goed meer durf.Maar ik heb dus ook nog last met de"normale" dingen vooral als ik kracht moet zetten met m'n armen oid..dus beter om voorlopig nog maar even niet te beginnen dan.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:37

ik zal even eerlijk zeggen ik heb het ook gehad!
3 ribben zwaar gekneusd door een val van een pony af :P
ik ben eigelijk de week erop er gewoon weer opgegaan :+
maar ik ben dan ook wel iemand die echt niet snel pijn lijd :=
ik zal nu rustige weer beginnen as ik jou was, en het steets iets meer gaan trainen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:42

Ik heb zelf niet ervaring met gekneusde ribben wel met andere lichaamsdelen.
Ik wil je op je hart drukken, je rust te nemen.
Ik had twee gekneusde enkels en ben weer heel snel te fanatiek geworden, zodra ik dacht dat het kon. Maar heb er nog 1,5 jaar last van gehad. Wat voorkomen had kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:18

Thx ik ben ook wel een fanatiek type dus moet echt mn rust nemen..

Jolijn:na een week kon ik nog nieteens normaal uit mn bed komen..laat staan op een paard..maar goed ik heb ook mn hele ribbenkast ontzet..dus allemaal dubbelop.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:21

Wow wat ben jij lang uit de running := Heb 3 maand terug ook een schop van een paard op mijn ribben gehad, waren zwaar gekneusd, maar zat met 2,5 week weer op het paard. Moet wel zeggen dat ik het toen nog wel wat voelde, maar niet meer dan dat ik op de fiets zat ofzo. Na 2,5 maand had ik helemaal nergens last meer van.
Veel beterschap gewenst nog!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 08:35

Dankje je maakt me jaloers! maar ik neem aan dat jij je ribbenkast niet ontzet had? dat is namelijk echt mijn pech..daardoor is alles uit zn verband geraakt en heb ik dus echt overal in mn ribbenkast pijn ipv op de plek waar ik geraakt ben.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:49

Daar heeft de ambulance man verder niks over gezegd dus neem inderdaad aan dat dat bij mij gelukkig niet het geval was! Hoop voor je dat je er snel minder last van hebt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:53

Dankje,bij mij was het het eerste wat de docter zei,omdat ik geen pijn voelde op de plek waar ik geraakt ben maar direct achter boven in m'n rug.{de vastgeschoten wervels dus}

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:19

Ik heb inderdaad geen opgezwonnen ribbenkast gehad ;) ik kon de hele week ook niet veel maar toen ik op het paard ben gaan zitten *zonder echt veel te doen te paard* het knapte mij behoorlijk veel op om weer beweging te hebben ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:56

Je maakt me jaloers..ik heb al geprobeerd ook meer te bewegen maar helaas..ik knap daar niet van op..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:43

Ik ben 5-6 weken terug van een pony (nog een kleine ook) gevallen. Ik stond van schrik vrij snel overeind en ben ook vrijwel meteen weer op gestapt. Deed wel zeer aan m'n ribben, maar ik zet m'n kiezen op elkaar en rij nog even door. De eerste week heeft het echt gigantisch pijn gedaan, maar toch gewoon alles gedaan wat ik normaal doe.

Denk dat het ook per persoon verschilt. De één zit met een blauwe plek al thuis omdat het teveel zeer doet, de ander gaat met kneuzingen gewoon door.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:56

Als je je ribben echt zwaar gekneusd hebt dan stap je helemaal nergens meer op Dilan zelfs niet als je een bikkel bent ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:16

Dat zeg ik toch ook niet :roll: maar sommige mensen kneuzen hun ribben zwaar, en kunnen er na een paar weken weer vrij veel mee doen, anderen hebben er gewoon langer last van

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:04

Ik loop nu ook met een gekneuse rib door met mijn fiets te vallen (heel dom).

Na vier dagen ben ik weer op mijn paard gestapt.. kiezen op elkaar en rijden. Mooi dat ik daar de volgende dag flink spijt van had! Nu besloten om maar wat langer te wachten.
Vooral als ik moet niezen doet het zo'n zeer!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:28

Dat niezen doet bij mij nu nog zeer, 5 weken later :') Anderen kijken ook zo uilig als ik nies, auw roep en in elkaar krimp _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:07

Katja schreef:
Als je je ribben echt zwaar gekneusd hebt dan stap je helemaal nergens meer op Dilan zelfs niet als je een bikkel bent ;)

Aan de reacties van sommige mensen hier lijkt het wel alsof 'zwaar gekneusd' misschien een beetje te snel wordt gebruikt := Binnen één week alweer op het paard met zwaar gekneusde ribben?? Zwaar gekneusde ribben kunnen meer pijn doen dan gebroken ribben, dus knappe meid die na zo'n korte tijd weer wegrijdt.

Ik sliep pas na 3-4 (oid) weken weer redelijk met mijn gekneusde ribben door kinkhoest, kon op stal amper de straatbezem gebruiken of een volle kruiwagen hanteren. Na 5 weken oid ging ik volop aan de bak op een andere stal en kon de week daarna amper meer bewegen omdat ik het toch overbelast had. Omdat ik ook nog steeds constant moe(s)t hoesten werd het overigens ook niet beter :D Slapen ging ook weer vervelend, maar één houding die echt redelijk werkt en de rest zette teveel druk op de ribben. Needless to day: SPIJT!

Moraal: niet iets doen omdat je zo graag wilt of omdat je je stoer/groot wilt houden, maar gewoon kijken hoe je 'dagelijkse' bewegingen en taken gaan. Als je dat nog niet kan, is paardrijden misschien niet zo verstandig, zeker omdat het toch een dier (dus soms onvoorspelbaar) blijft :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:20

Ik heb nergens neer gezet dat ik m'n ribben zwaar gekneusd heb ;) Ik doel erop dat er niet een bepaalde tijd is waarna je weer op je paard zit. Kan een aantal weken duren voor het over is.

Dokter heeft bij mij eerst foto's laten maken om te controleren op breukjes, daarna zei ze dat het met kneuzingen toch al gauw een week of 7 kon duren voor het helemaal over was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:45

Jeetje, waarom voel jij je zo aangevallen steeds? Als jij niet zegt dat je met zwaar gekneusde ribben met een week weer op het paard zit, misschien heb ik het dan niet over/tegen jou.. maar over/tegen een ander, of in het algemeen zelfs... heb je daar wel eens aan gedacht :? Er reageren ook meer mensen in zo'n topic dan alleen jij he... :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:11

Hoelang duurde het bij jou voordat je er een beetje vanaf was Wildwings? jouw verhaal lijkt meer op de mijne idd,alleen hoefde ik gelukkig niet te hoesten.{dat lijkt me echt een hel!} Ik kon na een week nog geen 10 mtr. lopen qua benauwdheid,stikte af en toe echt bijna voor mn gevoel.En ik heb nu nog last als ik teveel druk op mn ribben zet..kan nog steeds geen stal uitmesten..

Ik denk persoonlijk dat "zwaar gekneusd" ook iets te snel gebruikt wordt soms,ik ben echt geen aansteller maar pfft ik hoop dat nooit meer te krijgen.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:16

Ik heb een paar jaar terug mijn ribben en rug zwaar gekneusd gehad. ik heb geloof ik 2 maand niet gereden en ben daarnaar rustig weer begonnen maar wel met bodyprotector!
helaas kan ik nogsteeds merken dat mijn rug niet meer 100% is...