Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:09

Zoals het hierboven staat vermeld, hoe is dat nou nog op te lossen. Ondertussen, weet ik het niet meer. Slik Zyprexa, zoals de meeste nu wel weten. Maar je moet vaak zulke gevechten doorstaan met mensen, omdat ze niet willen dat ik beter word. Ze willen je het liefst de grond in stampen. Is geen contact, dan de enige manier, om dit nog enigszins te kunnen overleven. Want met contact, maken ze je ook kapot. Ik weet ondertussen wel, dat de schuld bij mij ligt, dat wordt me ook erg duidelijk gemaakt door iedereen. Maar als ik hen zeg dat zij daar schuld aan hebben, dan horen ze me niet. Ik voel me erg ongewenst, op deze aardbol. Ze zijn gewoon niet eerlijk!!!!!!!!!

050206051012

Re: Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:47

Wat is precies je vraag?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:51

Wat wil je precies vragen TS?

Om antwoord te geven op je topictitel. Met behulp van bijvoorbeeld:
- Een psycholoog
- Mindfulness
- Of andere professionele hulp

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 11:30

Het is gewoon meer, dat je vastzit, met je negatieve gedachtes, en dat andere mensen, daar ook op reageren en dat ik dan niks meer terug kan zeggen. Waardoor ik in een negatieve spiraal kom, waar ik in mijn eentje maar moeilijk uitkom.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:34

Niet hier zeuren maar hulp zoeken. Dat heb ik op gegeven moment ook gedaan. Wat je mist zijn de handvaten om je uit zulke situaties te redden. Je kunt heel erg in een slachtoffer rol gaan zitten maar je kan ook de telefoon oppakken een afspraak maken met de huisarts voor een doorverwijzing.

Tot hoever helpen die medicijnen voor jou trouwens? Zoals mij toendertijd is uit gelegt is het soms lastig om het juiste middel en dosering te vinden. Als het niet werkt vraag dan voor een andere medicijnen en ga zo door totdat is gevonden wat jij nodig bent.

En over die mensen, ga er niet mee om. Hoe (ik heb geleerd hard te zijn) dom ben je om jezelf dit aan te doen? Zij veranderen niet dus is het aan jou om verandering erin te brengen door niet meer met ze om te gaan. Dus ja, geen contact is het beste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:38

Arabelle schreef:
Zoals het hierboven staat vermeld, hoe is dat nou nog op te lossen. Ondertussen, weet ik het niet meer. Slik Zyprexa, zoals de meeste nu wel weten. Maar je moet vaak zulke gevechten doorstaan met mensen, omdat ze niet willen dat ik beter word. Ze willen je het liefst de grond in stampen. Is geen contact, dan de enige manier, om dit nog enigszins te kunnen overleven. Want met contact, maken ze je ook kapot. Ik weet ondertussen wel, dat de schuld bij mij ligt, dat wordt me ook erg duidelijk gemaakt door iedereen. Maar als ik hen zeg dat zij daar schuld aan hebben, dan horen ze me niet. Ik voel me erg ongewenst, op deze aardbol. Ze zijn gewoon niet eerlijk!!!!!!!!!

Hoe kom je er bij dat mensen niet willen dat je beter wordt? Heb je het dan over de hulpverleners of mensen in je omgeving?

Je zegt dat je weet dat de schuld bij jezelf ligt, maar voel je dat ook echt of praat je alleen na wat er gezegd wordt? Jij gaat alleen maar beter worden als jij dat echt zelf wilt, en gezien de opmerking in je OP heb ik de indruk dat dit niet zo is.
Medicijnen zijn geen wondermiddel voor psychische problemen. Je moet er zelf aan gaan werken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:44

@Cass, zo had ik hem niet gelezen. Maar inderdaad, ik heb toen ik op therapie zat ook vaak die instelling gezien bij anderen maar ook in mezelf. Ze verwachten dat er een wondermiddel is of hun probleem in een keer te verhelpen door en therapeut. Het rotte van zulke klachten is dat je het toch echt zelf moet doen. En ja, dat is vechten en knokken en kost een hoop verdriet en energie. Maar het is wel het enige dat helpt. Als je er niet voor openstaat dat je het toch echt zelf moet doen maar de hulp krijgt van de mensen om je heen.. kun je net zo goed stoppen want (zoals wij vonden toen) de tijd die jij kost kan een ander ook gebruiken (ik zat zelf in groepstherapie) die wel geholpen wil worden. Het hele therapie is er om jou te helpen dingen in een ander daglicht te zien, en hoe je dingen kunt veranderen. Medicijnen zijn er om de scherpe rand eraf te halen. Ben zelf ook begonnen met slikken maar het betekend zeker niet dat al je problemen weg zijn. Je hoeft net wat minder hard tegen jezelf te vechten, zodat je energie overhoud om dingen aan te pakken.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:52

Ja, je moet aan jezelf blijven werken, of je het nou leuk vind of niet. Ik heb er ook niet om gevraagd om al die pschysiche klachten te krijgen. Krijg het ook allemaal maar gratis. Maar het moeilijkste is nu wel hoe je met mensen in je omgeving moet omgaan, want die hebben het ook allemaal meegemaakt. Maar het verschil is, dat zij die klachten niet hebben, die ik voel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:54

Er gaan maar weinig levens echt over rozen hoor, ik heb ook niet gekozen voor mijn lichamelijke mankementen. Maar ik kan 2 dingen doen; in een hoekje gaan kniezen en wentelen in zelfmedelijden of ik ga er wat van maken en indien nodig hulp inschakelen.
Jij bent je eigen oplossing :)
Jij kan anderen niet veranderen, wel jezelf.

Je hebt het vaak over je gewicht, maar ook daar ligt het niet geheel aan de medicatie. Ook daar zul je je eigen patroon moeten omgooien.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:57

Dat kan ook wel zo zijn, maar ik kan de emotie en gevoelens van andere niet veranderen. Ik kan al moeilijk genoeg mezelf veranderen in deze situatie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:58

Maar richt daar dan ook niet teveel energie op, die kun je veel beter in jezelf stoppen :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:02

Arabelle schreef:
Dat kan ook wel zo zijn, maar ik kan de emotie en gevoelens van andere niet veranderen. Ik kan al moeilijk genoeg mezelf veranderen in deze situatie.

Ga dan gewoon niet om met die mensen, er zijn echt nog wel goede mensen op de wereld hoor :j

Even jezelf een schop(je) onder je kont geven en zoeken naar een passende oplossing :j
Lijkt mij beter te werken dan hier op bokt berichten plaatsen over dit onderwerp...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:48

Arabelle schreef:

In mijn ogen kan dat ook vaak niet. Je kan wel begrip, respect, medeleven van anderen krijgen. Krijg je dit niet dan zij het zo. Dit kun je niet van anderen dwingen. Denk eraan dat dit dan meer over die ander zegt dan over jou zelf. Als jij behoefde hebt aan dat stukje begrip of medeleven, ga dan naar mensen van wie je dit ook krijgt. Stop niet meer energie in de mensen van wie je het niet krijgt. Daar wordt je alleen maar moe(deloos) van.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:21

TS, zoek hulp. En dan niet van bokt, niet van je omgeving, maar van een psychiater/psycholoog.

Verder ben ik het met Benfan eens. Niet zo in zelfmedelijden blijven zitten maar er iets aan doen. Ik heb ook niet voor mijn leven gekozen, maar so be it. Je moet er zelf iets van maken.
Je kunt je omgeving niet veranderen, je kunt je situatie ook niet veranderen, wat je wel kunt veranderen is hoe jij tegen de dingen aankijkt. Maar dat zal je niet lukken door hier op bokt topics te plaatsen. Daar zijn nou de psychiaters voor uitgevonden ;)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 08:28

Het feit is, dat ik weggestuurd `uitbehandeld`ben bij mijn pschyater. Dus daar kan ik niet meer terecht. Ik zet soms, wel even wat bokt, om even je gedachten kwijt te kunnen. Maar ik besef ook wel, dat dat niet werkt. Dus ik moet een andere manier zoeken, om hiermee om te kunnen gaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:34

Arabelle, ik denk dat je toch via je huisarts moet proberen om weer bij een psychiater terecht te kunnen. Al is het maar om je medicijnen goed in te stellen. Je klinkt namelijk niet alsof dat het geval is. Sowieso denk ik dat je met de medicijnen die jij gebruikt contact zou moeten houden met een psychiater of iemand van het ggz. Heb je geen begeleider?

Je kan anderen mensen niet veranderen, je kan alleen zelf leren om te gaan met je eigen emoties. Zoek alsjeblieft hulp. Dat is geen schande maar zal je juist steunen!

Heel veel sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:35

Zoek hulp bij iemand anders,er zijn legio goede therapeuten die je echt wel verder kunnen helpen.Maar kijk verder dan alleen de normale psychologen en psychiater,denk aan emdr,hypnotherapie e.d. en ik zou ook kijken of je de medicijnen af kan bouwen want dat zijn in mijn ogen alleen maar symphtoombestrijders waardoor je de oorzaak van je problemen niet aanpakt.

En niemand heeft schuld aan hoe jij je voelt..jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:42

Elisa2 schreef:
Zoek hulp bij iemand anders,er zijn legio goede therapeuten die je echt wel verder kunnen helpen.Maar kijk verder dan alleen de normale psychologen en psychiater,denk aan emdr,hypnotherapie e.d. en ik zou ook kijken of je de medicijnen af kan bouwen want dat zijn in mijn ogen alleen maar symphtoombestrijders waardoor je de oorzaak van je problemen niet aanpakt.

En niemand heeft schuld aan hoe jij je voelt..jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Met alle respect maar hoe kan je iemand die niet kent, geen ziekte achtergrond of wat dan ook, advies geven om medicijnen af te bouwen. :\

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 08:44

Het probleem is, dat mijn gedachten en daardoor problemen te zwaar zijn voor de mensen om me heen, om het te kunnen begrijpen. Dus dwing ik mezelf vaak, om er niet aan te denken, en het niet met andere te bespreken. Want dan heb je in mijn ogen, ook niemand lastig gevallen ermee. En dat werkt de ene keer beter dan de andere keer. Maar het blijft een wirwar in mijn hoofd. En het moeilijkste is, dat ik vaak andere hen zin moet geven, om moeilijke discussies en problemen daarmee te voorkomen. Omdat ik eenmaal in een discussie mezelf niet meer goed kan verdedigen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:46

Elisa2 schreef:
en ik zou ook kijken of je de medicijnen af kan bouwen want dat zijn in mijn ogen alleen maar symphtoombestrijders waardoor je de oorzaak van je problemen niet aanpakt.

Wat een vreemd en eigenlijk best gevaarlijk advies.
Je kent TS persoonlijk dat je dit zomaar zegt? :?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:08

TS het antwoord op je vraag is: JA! Ze zijn op te lossen.
Het duurt bij de een langer dan bij de ander,het kan jaren duren.
Máár je zal het zelf moeten doen! en geloof me,op een dag gaat er een spontaan een knopje bij je om en gaat het weer beter met je.Je moet er wél vertrouwen in hebben dat het weer goed komt en probeer voor jezelf positief te blijven.Blijf tegen jezelf zeggen,dit blijft niet mijn hele leven zo,er komt een dag dat ik weer gelukkig ben.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:12

Niet altijd alles is op te lossen. Zeker als het iets betreft wat buiten jezelf ligt.
Wat je wel kunt leren is situaties beter handelen door ze anders te benaderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:15

Oke niet álles is op te lossen,maar je kan wel leren hoe je ermee moet omgaan.
Je kan leren ermee te leven en het op de achtergrond houden,zodat het niet je leven beheerst.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 09:20

gohya schreef:
TS het antwoord op je vraag is: JA! Ze zijn op te lossen.
Het duurt bij de een langer dan bij de ander,het kan jaren duren.
Máár je zal het zelf moeten doen! en geloof me,op een dag gaat er een spontaan een knopje bij je om en gaat het weer beter met je.Je moet er wél vertrouwen in hebben dat het weer goed komt en probeer voor jezelf positief te blijven.Blijf tegen jezelf zeggen,dit blijft niet mijn hele leven zo,er komt een dag dat ik weer gelukkig ben.

Dankjewel voor je positiviteit Gohya.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 16:34

Net weer een meningsverschil gehad met iemand, bij wie ik op visite was. Zij wil altijd haar zin doordrijven, met wat dan ook, en dat is dan voor mij vervelend om mee te praten. Vooral als je daar dan alleen bent, als je samen bent of met andere mensen, is er nog afleiding. Alleen alleen is ook maar alleen.