stoppen met antidepressiva

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

stoppen met antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:49

Nu ik had graag wat lotgenoten en ervaringen van jullie gehoord.. Ik slik zelf al 3 jaar AD en het wordt nu mijn 3de poging om ermee te stoppen.
Voordien moest ik direct naar de helft van mijn dosis overgaan, maar nu is het gelukkig eerst naar 3/4 van mijn oude dosis.
Ik neem ze nu al 5 dagen niet en het voelt echt een hell vanbinnen, ik voel me niet meer rustig, weer emotioneel, zin in eetbuien,... Maar ik moet doorzetten...
Ik wil echt van die pillen af. Maar ik wil zeker ook geen domme dingen doen... Ik heb echt schrik voor die onstabiliteit..

Nu ja ik hoop hier wat steun te vinden van mensen die dit ook meegemaakt hebben en hoe zij het ervaren hebben.

alvast heel erg bedankt om het te lezen en of te reageren!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:13

Het stoppen met de antidepressiva is één van de donkerste periodes in mijn leven gewesst, precies een hel, zoals jij zegt.
Ik heb 2 weken vrij genomen van mijn werk en dacht echt dat ik gek werd en er nooit meer uit zou komen. Mijn moeder is veel in mijn buurt geweest, zodat ze een oogje in het zeil kon houden en ik durfde niet meer te slapen.

Bij mij was het ook poging 3 en werd zó beroerd van het langzaam afbouwen dat ik voor het cold turkey ben gegaan; gewoon stoppen en de gevolgen accepteren.

Heel veel succes!!

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 17-04-12 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:16

dank je! En nu voel je je nu dan weer zo goed als dat je je goed voelde met de medicatie? Ik heb idd ook het gevoel dat ik gek word, al de rust die ik had heb ik nu niet meer.
Hoelang had je er dan last van met cold turkey te doen? sorry voor de vele vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:21

Ik heb 4 maanden AD gehad en ben ineens gestopt. Het ging toen weer erg goed met mij en ik had ze gewoon echt niet meer nodig om rustig te blijven. Waarom zou je stoppen als je er nog niet aan toe bent? Of is het een verslaving/gewoonte en denk je continu niet zonder te kunnen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-12 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:21

Ik heb 2 weken vrij genomen van mijn werk en dat had ik echt nodig, was volledig van de wereld, dacht echt dat ik gek werd. Daarna ging het weer rustig aan beter.
Maar in die 2 weken heb ik heel veel emoties gehad en dat bracht me zo in de war, want je gaat ineens weer 'voelen'.

Maar het is wel het beste dat ik ooit heb gedaan en hoef echt nóóit meer anti depressiva!! Ik heb het een jaar of 7 geslikt.

Diaz

Re: stoppen met antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:24

Sterkte iniedergeval! Ik mag niet stoppen, heb ik ook geen behoefte aan gelukkig (om te stoppen)
Ik zit er eerder aan te denken op te hogen..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:25

Ik heb een aantal maanden AD gehad op verzoek van de kaakchirurg.. was een rot periode destijds waardoor ik de hele dag m'n kaakspier aanspande en verzuring had. Op een gegeven moment kon m'n mond niet eens meer open door de stress/verzuring. Op een gegeven moment moest ik afbouwen, maar ik voelde me wel fijn zo! Heb toen ook heel rustig afgebouwd, veel afleiding gezocht en pas nadat die rotte periode voorbij was. :)
Het zat toen ook echt tussen de oren van: als ik stop, ga ik weer in m'n slaap mijn spieren verzuren en krijg ik weer kaakpijn etc etc etc.
Ben toen in de zomervakantie gestopt, dat hielp wel. Vrij van school, leuke dingen doen en lekker op vakantie! Succes en sterkte in ieder geval!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:28

Het verschilt ook per AD. Ik heb een half jaar Citalopram geslikt en daar te snel mee gestop in de eerste poging. Ik werd duizeling, voelde me echt verschrikkelijk. Bij een 2de poging is het met druppeltjes afgebouwd en heb er niets van gemerkt. Momenteel ben ik de mirtazepine aan het afbouwen. Deze heb ik gewoon gehalveerd en ik merk er niet veel van. Ik merk wel dat ik eigenlijk niet zonder kan. Dus ik ga als ik de mirtazepine heb afgebouwd weer met een andere beginnen (de mirtazepine bouw ik af omdat mijn gewicht hierdoor drastisch is toegenomen)

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:34

Na ruim een half jaar Fluoxetine geslikt te hebben vond ik dat het middel te weinig met me deed, na goed overleg met de psychiater mocht ik stoppen.
Aangezien Fluoxetine bijna het enigste middel is dat nog geruime tijd in je bloed blijft zitten, voelde en gebeurde er weinig de eerste 3 weken zonder ad...maar toen begon het...ik dacht echt helemaal gek te worden, had de raarste angsten, was bang om op straat te lopen, in het donker was alles eng, slapen ging met de lampen aan, en zag allemaal spinnen om de muur.
Ik kreeg de raarste waanideen.
Na 4 weken weer begonnen met Fluoxetine, maar aangezien je weer aan het middel moet wennen bleven de angsten en paniek en gekke waanideen, in combinatie met een opname.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met de afbouw, natuurlijk is het per persoon ( en ad ) verschillend, maar ik neem nog trouw elke dag mijn pilletje.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:39

Nu om even op wat vragen te antwoorden:

julliette: ik was er wel aan toe om te stoppen, ik voelde me al geruim een tijdje beter. Ik voel dat ik rustelozer ben en dat wat me "kalm" houd minder is.

Quellian: ik heb er wel heel erge schrik voor dat ik plots weer veel ga 'voelen'..! Hopelijk valt het toch een beetje mee

Diaz: voor jou ook sterkte, zolang je niet mag stoppen zou ik het zeker niet doen!!

monica: miss zitten mijn angsten in mijn hoofd er ook wat tussen, maar ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken en dingen te doen!

apacheshadow: goed dat je er niet veel van gemerkt hebt, wou dat dit hier ook het geval was!

sliverwind: oei dat is ook een moeilijk periode voor jou geweest!! Ik heb ook zo'n schrik voor weer de angstaanvallen, paniektoestanden enzo..!!

bedankt voor al jullie steun!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:42

Ik heb ooit een jaar lang Zoloft geslikt. Na dat jaar heb ik het binnen 1 week afgebouwd en heb 0,0 problemen gehad. Ik heb wel het vermoeden dat mijn depressiviteit niets te maken had met m'n chemische huishouding, maar echt volledig door de omstandigheden kwam. Misschien dat ik daarom geen last ervan had :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:43

dan heb je idd geluk gehad phormicola!!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:50

Ik heb een jaar aan de AD gezeten, eerst Zoloft druppels, daarna over naar Citalopram 10 mg, daarna 20mg Citalopram. Toen in 1 keer gestopt omdat ik de pillen gewoon echt zat was. Voelde me lichamelijk wel wat minder maar geen erge bijwerkingen gehad. Ik merkte zelf geen veranderingen vond ik, of ik er nu aan zat of niet. Mijn moeder merkte het op het begin al, ik pas later, nu zijn mijn gedrag en gedachtes weer zo omgeslagen (depressief, dood willen, paniekaanvallen) dat ik er toch weer mee ben begonnen. Zit er nu weer 3 weken aan, de eerste week ging ik door de grond. Alles werd heftig, kon alleen maar huilen, stortte meerder keren per dag in elkaar, at niks meer en was vooral erg misselijk, duizelig, koppijn en ik hallucineerde. Ben lichamelijk nog steeds niet topfit maar de ergste bijwerkingen zijn nu voorbij. Hoop dat ik me snel weer rustiger voel. Ging echt gooien met dingen als iets niet lukte, werd snel boos, kort lontje, en dat is voor mij niet leuk maar ook voor mijn omgeving niet :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:57

oei das een minder goede ervaring: maar naar het schijnt krijg je dat ook als je cold turkey stopt!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:02

Charlot schreef:
oei das een minder goede ervaring: maar naar het schijnt krijg je dat ook als je cold turkey stopt!

Dat heb ik dus gedaan maar ik heb er niet echt last van gehad...
Alleen toen ik ermee begon dus, heb een week in bed gelegen :\

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:06

Hier inmiddels ook 4 jr aan de AD. Heb al meerdere malen proberen te stoppen op allerlei manieren, maar bij het kleinste beetje minder zakte ik weer helemaal in. Ik heb paroxetine.
Zelfs als ik ene dag hele neem en andere dag halve dan gaat t al fout na een week. Ik heb me er derhalve al bij neer gelegd dat het gewoon bij me hoort.
Wel is het zo dat ik niet niets meer voel. Ik kan me gewoon gelukkig voelen en lachen, maar er zijn ook dagen dat ik me heel erg down kan voelen en dan echt een dag thuis nodig heb om bij te komen en weer tot mezelf te komen (zoals gisteren).

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:11

Ik heb redelijk wat geslikt, nu een jaar aan de fluoxetine waar we nu sinds 3 weken mee gestopt zijn :).
Op zich valt 't mee, van sommige kon ik niet meer lopen en alleen maar heel wazig zien tijdens op- en afbouwen, bij fluoxetine gelukkig alleen duizelig tot nu toe.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:19

gelukkig toch ook een positief verhaal surpise_boy!!

tamadine, ik heb er ook wel schrik voor hoor dat ik nooit zonder die ad kunnen. Nu ja ik probeer eerst verder!!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:22

Ik slik ook Paroxetine en al best lang...
Heb nooit behoefte gehad om te stoppen, waarom veranderen als het goed gaat.
Wel heb ik wat afgebouwd, dus ipv elke dag naar om de dag en nu zelfs soms om de twee drie dagen...
Nooit problemen gehad, merkt het pas als ik langer dan twee weken stop of als de blaadjes gaan vallen.
Als er iets heftigs gebeurd in mijn leven dan neem ik het gerust weer een poosje elke dag.
Maar als ik me goed voel ook weer gerust paar dagen niet.
Succes met stoppen igg!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:27

ik was het echt zat om die dingen te slikken en dan heb ik ze niet eens zolang gebruikt misschien een jaar kan ook wat langer of korter zijn. werd gek van de onderdrukking van gevoelens die het me gaf en doordat ik terug gegaan was naar een halve pil...was het vergeten te slikken van die halve al snel geboren.
doordat de feestdagen , kerst en oud & nieuwe er tussen zaten heb ik er weinig van gemerkt.
maar ook ik kreeg een klap in me gezicht welliswaar een tijdje later...maar ook voor mijn gevoel ging ik door een hel. die stomme dingen zijn een pure verslaving...ben blij dat ik ben afgekickt.
iedereen heeft hierbij ook weer een andere ervaring ik wens je succes met het afbouwen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:49

Ik heb ook de Fluoxetine gebruikt. Ben nu een 3 weken cold turkey gestopt en nog nergens last van. Het enige wat blijft zijn de nachten vol met wazige dromen.

Ook ik kreeg AD voor rusteloosheid, hyper actief gedrag (ondanks burn-out) en paniekaanvallen. Aan de andere kant had ik juist hele grote muren om mezelf heen gezet en werd ik 'gevoeliger' en bewuster door de AD.

Ik ben nog steeds heel erg actief maar kan het nu wel weer in betere banen leiden en loslaten/rust nemen. Bij mij was de oplossing het aanpakken van het werkelijke probleem -> fulltime bureaujob terwijl ik meer een doener ben. De baan is opgezegd en ik ga op zoek naar iets anders. Ik sta weer vrolijk in het leven en heb weer zin in een nieuwe uitdaging ipv als een kip zonder kop rond rennen maar nergens echt blij van worden.

Veel sterkte toegewenst :(:) .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:51

Is het niet zo dat je pas kunt stoppen als je niet meer emotioneel reageert bij minderen AD? (lichamelijke klachten is een ander verhaal).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:58

Apacheshadow schreef:
Het verschilt ook per AD. Ik heb een half jaar Citalopram geslikt en daar te snel mee gestop in de eerste poging. Ik werd duizeling,

Ik had eerst Sertraline, vond ik veel prettiger.. ik heb nu Citalopram (al ruim een jaar) maar ik vind hem lang niet zo fijn! Wie weet is mijn duizeligheid er ook van!

Ik wil gewoon terug naar Sertraline, en die wat hoger..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:36

pentax, dat denk ik niet, ik denk dat je altijd een "terugval" maakt als je ermee stopt.

Had ik het maar geweten wat voor een verslavend spul het is! En zeker dat alle emoties weer gaan terugkomen. Eingenlijk waar je in het begin die pillen voor neemt krijg je gewoon terug :( . Ze zouden eerlijk gezegd meer voorlichting mogen geven hoe "erg" het wel is als je er dan weer met afbouwd!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:41

Alles komt weer terug ja en ik vond het het ergst dat ik 'ineens' volwassen was. Ik heb het van mijn 16e t/m mijn 23e geslikt, Efexor om precies te zijn.
Het is wel weer anders als je zonder de medicijnen bent en het is nog niet altijd even leuk (en ja, ik heb nog regelmatig depressieve gevoelens), maar ik weet ook hoe erg het was om 'af te kicken' dat ik nóóit meer die rotzooi (want dat vind ik het) wil slikken.