een emotie eter zoekt hulp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

een emotie eter zoekt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:18

Weet eigenlijk niet of ik het hier moet schrijven
Maar ik doe het toch maar want dat lucht op
Ik ben namelijk al heel wat jaren een emotie eter
En kan hier heel moeilijk mee om gaan
Het is zelfs zo ver gegaan dat dat een maagverkleining heb moeten onder gaan
Ivb gevaar voor mijn gezondheid
Nu ben ik gelukkig hier door in 1 jaar tijd 42 kilo kwijtgeraakt
Maar door de spanning die er nu in mijn privéleven is (en deze is niet zo snel op gelost helaas )
en een zwaar ongeluk
waar door ik nu een jaar afgekeurd ben en problemen met de sociale dienst daardoor heb gekregen
Val ik weer in mijn oude patroon terug
En kom ik ook weer aan
En wat ik ook probeer het gaat steeds weer fout
En ben dus in nog geen twee maanden weer 5 kilo aan gekomen
Zijn er meer mensen die hier last van hebben
En hoe gaan jullie hier dan mee om
Tips zijn welkom ook van mensen die hier geen last van hebben

zonnebloem18

Re: een emotie eter zoekt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:29

Wat ga je dan eten gewoon alles of alleen lekkers?
Want je kan ook erg streng zijn voor jezelf en dan niks lekkers meer in huis halen.
Ik ben best wel een stress eter maar we hebben eigenlijk bijna nooit iets in huis en ik eet geen droge crackers dus dan is het al snel over.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:37

zonnebloem18 schreef:
Wat ga je dan eten gewoon alles of alleen lekkers?
Want je kan ook erg streng zijn voor jezelf en dan niks lekkers meer in huis halen.
Ik ben best wel een stress eter maar we hebben eigenlijk bijna nooit iets in huis en ik eet geen droge crackers dus dan is het al snel over.

maak niet uit wat ik in huis heb ik maak er wel iest van om te eten
en als ik het niet in huis heb
moet ik het gewoon halen helaas is die drang er
ook al probeer ikk echt streng voor me zelf te zijn
het is niet zo maar iets wat ik heb helaas anders was het zo wel op gelost

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:43

ja ik denk toch dat je proff. hulp nodig hebt. anders ben je zo weer terug bij af. en dat zou zonde zijn.

en toch strenger zijn voor je zelf.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:47

Nagano, je hebt al een maagverkleining gehad maar zijn daarvoor ook lichamelijk oorzaken uitgesloten?
Schildklier, insulineniveau e.d.?
Als je het voor het kiezen had ga je dan voor koolhydraten of eiwitten?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:03

Ik heb ook moeite, om mijn eetgedrag, onder controle te krijgen. Zit dan ook bij een dietiste, omdat het me anders niet lukt, om af te vallen. Ik moet ook behoorlijk streng zijn voor mezelf, om alle lekkere dingen te laten staan. Vooral als je in de put zit met jezelf. Wens je veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 08:11

ranna schreef:
Nagano, je hebt al een maagverkleining gehad maar zijn daarvoor ook lichamelijk oorzaken uitgesloten?
Schildklier, insulineniveau e.d.?
Als je het voor het kiezen had ga je dan voor koolhydraten of eiwitten?

er is wel ibs bij mij vastgesteld (dit is een darmziekten)
en ja als ik het voor het kiezen had dan ga ik voor de koolhydraten (dat knopje n mijn hoofd dan)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:21

Ik heb het ook....ik heb gelukkig niet heel veel overgewicht maar 10 kilo mag er echt wel vanaf. Ik koop niets lekkers maar er staat wel broodbeleg pasta bijv. nou dat is ook erg lekker om uit te eten :o of worst of kaas :o
Ik werk de hele dag en eet dan bijna niets maar kom ik thuis, voor het eten een plakje kaas en mijn avondeten schep ik dan weer veel te veel op en daarna even een lepel uit de pastapot :o pffff en de andere dag eet ik weer helemaal niets maar voel ik me rot :(

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:57

ik denk ook dat dit geen kwesty meer is van ' streng voor jezelf zijn'. Dit moet je niet alleen willen oplossen.

Je moet er achter komen wat emotioneel het meeste knelt en wat je angsten zijn, pas dan kan je gaan werken aan de oplossing. Het eten is een symptoom en symptoombestreiding is altijd tijdelijk. Wat je wel kan doen is een andere afleiding zoeken; nu grijp je naar eten (makkelijk, tijdelijke bevredigend en aangewend) maar probeer dit om te gooien naar bv een stuk wandelen. Ook dit is aan te wennen, maar zoals je waarschijnlijk als geen ander weet; ' Iedere verandering doet pijn'.

Scuces

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:47

Romyv schreef:
ik denk ook dat dit geen kwesty meer is van ' streng voor jezelf zijn'. Dit moet je niet alleen willen oplossen.

Je moet er achter komen wat emotioneel het meeste knelt en wat je angsten zijn, pas dan kan je gaan werken aan de oplossing. Het eten is een symptoom en symptoombestreiding is altijd tijdelijk. Wat je wel kan doen is een andere afleiding zoeken; nu grijp je naar eten (makkelijk, tijdelijke bevredigend en aangewend) maar probeer dit om te gooien naar bv een stuk wandelen. Ook dit is aan te wennen, maar zoals je waarschijnlijk als geen ander weet; ' Iedere verandering doet pijn'.

Scuces

Je hebt het goed verwoord Romyv, het geldt ook voor mij. Ik moet ook een andere bezigheid zoeken, i.p.v. naar lekkere dingen grijpen. Maar ik zit ook aan medicijnen, waar ik eerder dik van wordt dus voor mij gaat het niet helemaal op. Ik bedoel, het is niet helemaal eerlijk, op die manier. :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:18

Arabelle schreef:
Romyv schreef:

Scuces

Je hebt het goed verwoord Romyv, het geldt ook voor mij. Ik moet ook een andere bezigheid zoeken, i.p.v. naar lekkere dingen grijpen. Maar ik zit ook aan medicijnen, waar ik eerder dik van wordt dus voor mij gaat het niet helemaal op. Ik bedoel, het is niet helemaal eerlijk, op die manier. :j

het is nooit eerlijk, zo jammer! haha

je hebt door die medicatie wel kans dat je nog eerder in een neerwaartse spiraal komt; je voelt je rot waardoor je gaat eten, komt aan waardoor je je niet meer prettig voelt in je eigen lijf, doordat je ongelukkiger met jezelf wordt gaat je meer eten, je komt nog meer aan waardoor sporten steeds lastiger en zwaarder wordt, daar baal je van en je gaat eten..... Die circel is zoooo moeilijk te doorbreken!!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:03

Romyv schreef:

Scuces

*D *D *D *D dank je wel

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:24

Trouwens, sporten haalt ook de verkeerde eetlust weg. Gezonde dingen smaken na het sporten beter dan ervoor..

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:27

het is nooit eerlijk, zo jammer! haha

je hebt door die medicatie wel kans dat je nog eerder in een neerwaartse spiraal komt; je voelt je rot waardoor je gaat eten, komt aan waardoor je je niet meer prettig voelt in je eigen lijf, doordat je ongelukkiger met jezelf wordt gaat je meer eten, je komt nog meer aan waardoor sporten steeds lastiger en zwaarder wordt, daar baal je van en je gaat eten..... Die circel is zoooo moeilijk te doorbreken!![/quote]
Nee, het is niet moeilijk te doorbreken, het is eerder afspreken met jezelf, van wat wil je, lekker eten en dik worden, of gezonder eten, en slank worden. Die overweging, moet ik nog sterker bij mezelf, laten doordringen. En dat het niet eerlijk is, is wel zo. :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:55

Arabelle schreef:
Nee, het is niet moeilijk te doorbreken, het is eerder afspreken met jezelf, van wat wil je, lekker eten en dik worden, of gezonder eten, en slank worden. Die overweging, moet ik nog sterker bij mezelf, laten doordringen. En dat het niet eerlijk is, is wel zo. :')

Zo sta ik er ook in hoor; niet piepen maar doen. Begreep het ook nooit van mensen, tot mijn beste vriendinnetje vertelde dat ze 40 kg was afgevallen en hoe dat was.

Ik sport heel veel, mij kost het weinig moeite omdat het 1. in mn systeem zit, 2. ik geen overgewicht heb dus sleep geen extra kg's mee (50 jump squats is minimaal 2x zo zwaar voor iemand van 100 kg ivm iemand van 70 kg), 3. ik ben fit dus heb een goede conditie, 4. slaap door het sporten altijd goed waardoor ik meer energie heb.... zo kan ik nog wel even door gaan. Maar draai dat om, dan wordt het opeens een stuk lastiger en begrijp ik wel dat het lastiger is om die knop in je hoofd om te zetten van lekker op de bank met een glas cola en zak ships (waar ik heeel gelukkig van kan worden op dat moment) naar jezelf uitputten en pijnigen in de sportschool.

Wat haar heeft geholpen is een doel stellen: ik wil over 3 maanden minimaal 2 kledingmaten kleiner hebben. Ze heeft een soja bakker boek gekocht en een sport schema laten maken op de gym. Zo hoefde ze er zelf niet over na te denken en gewoon simpelweg te doen wat ingepland was. Door het gezonde eten en sporten werd ze fitter, kreeg ze resultaat van der werk en daar haal je dan je motivatie weer uit. Maar die eerste stappen zijn wel zwaar hoor...

(BTW: die opmerking kwam misschien sarcastisch over door de 'haha' erachter, maar zo bedoelde ik het niet hoor!! Het is echt niet eerlijk, helaas maar waar :S

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:20

was het maar zo dat ik kon zeggen niet piepen maar gewoon doen
het is niet zo makelijk
een emotie eter is helaas niet de knop om zetten en dan lukt het wel
daar komt veel meer bij kijken helaas
mijn leven is echt een puinhoop nu helaas en ook niet snel even opgelost
dus dit ook niet !!!!!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:19

Nagano schreef:
was het maar zo dat ik kon zeggen niet piepen maar gewoon doen
het is niet zo makelijk
een emotie eter is helaas niet de knop om zetten en dan lukt het wel
daar komt veel meer bij kijken helaas
mijn leven is echt een puinhoop nu helaas en ook niet snel even opgelost
dus dit ook niet !!!!!!

de kunst is om 1. overzicht te krijgen en 2. de focus te leggen op dingen waar je direct zelf invloed op uit kan oefenen. Je kan wel hopen dat je bv een financiele schuld verdwenen is als je wakker wordt maar dat zal niet gebeuren, 30 kg overgewicht raak je ook niet in een weekje kwijt..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:22

zo zie je maar weer dat een maagband geen wondermiddel is. Een (eet/koolhydraat)verslaving is een serieus probleem. "streng voor jezelf zijn'werkt averechts en ik ben bang dat een oproep op bokt toch veel van de 'gewoon niet doen' reacties op gaat leveren... neem je probleem serieus en gun jezelf de mogelijkheid om dit echt op te lossen dmv professionele psychologische hulp.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:30

Oei..ik vind eten zo lekker en als ik niet lekker in mn vel zit, nog lekkerder ;)

Het is zo makkelijk gezegd, maar idd, als je weet wanneer je eet, dus stil gaat staan bij de momenten dat je wat in je mond steekt, ongeacht wat..dan kom je er vaak wel achter wat het lekkers stilt..je oververmoeidheid? de stress? Verdriet, naar aanleiding waarvan? (hoef je uiteraard hier niet neer te zetten he)..de gedachtes die dan bij je opkomen, zijn vaak de dingen waaraan je moet werken. Vaak lukt dit niet zonder psychologische hulp, gestalttherapie bv, handelingen te veranderen, je systeem te veranderen.
Het eten is een verslaving en die moet behandeld worden als ieder andere verslaving en drugsverslaafde, daar zijn dr ook maar weinig van die het uit zichzelf gered hebben zonder de steun van een proffesioneel iemand ;)

Dus mocht je het fut hebben, is het een idee om eens naar hulp te zoeken? Dus je problemen af te pellen en bij de kern te komen, door die angsten heen te gaan en dan komt 'je nieuwe ik' tevoorschijn. Zoiets gaat helaas niet in een paar maanden tijd, maar daar is heel wat meer voor nodig..maar elke verandering geeft al kracht en hoop end aar put je weer kracht uit om door te gaan.

Sterkte en vooral, you go girl!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:55

Vervang je lekkere dingen door gezonde dingen. Als je dan een vreetbui hebt is het in iedergeval een gezonde.

Ik denk idd dat je op bokt je hulp niet gaat vinden ondanks dat ik het knap van je vind om de eerste stap te zetten, je erkent je probleem. Echter dingen die andere niet kunnen zien zijn vaak erg lastig,niet te begrijpen of mensen hebben er op een gegeven moment genoeg van je moet maar weer normaal doen. Je kunt beter een gebroken poot hebben.
Ik denk dat je het beste naar je huisarts kunt gaan voor een doorverwijzing. Je 5 kg is nu nog te overzien en ben je er in mijn ogen nog op tijd bij voor het weer helemaal uit de hand loopt. :(:)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 14:06

sallandval schreef:
zo zie je maar weer dat een maagband geen wondermiddel is. Een (eet/koolhydraat)verslaving is een serieus probleem. "streng voor jezelf zijn'werkt averechts en ik ben bang dat een oproep op bokt toch veel van de 'gewoon niet doen' reacties op gaat leveren... neem je probleem serieus en gun jezelf de mogelijkheid om dit echt op te lossen dmv professionele psychologische hulp.

ik heb geen maagbandje gehad maar een echte verkleining (sleeve)
en 25 april heb ik een afspraak gekeregen bij psychologische hulp in het ziekenhuis waar ik ook de operatie heb gehad dus die weten er veel van af :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:08

Heb je al (psychische) hulp gezocht? Een eetverslaving ligt niet zozeer aan het eten, maar aan de reden daarachter. Los je dat niet op, los je de verslaving ook niet op. Heb je al eens hulp gehad?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 14:30

Colway schreef:
Heb je al (psychische) hulp gezocht? Een eetverslaving ligt niet zozeer aan het eten, maar aan de reden daarachter. Los je dat niet op, los je de verslaving ook niet op. Heb je al eens hulp gehad?

ja ik ben door de mensen die mijn maagverkleing heb gedaan door verwesen naar die persoon
dus dan moet het goed komen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:26

Oke hartstikke goed van je! Dat is al een eerste stap en dan gaat de rest straks ook komen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:50

Nagano schreef:
Colway schreef:

ja ik ben door de mensen die mijn maagverkleing heb gedaan door verwesen naar die persoon
dus dan moet het goed komen

Hell goed van je dat je dit aan durft te pakken; respect! Succes!