Zo'n gruwelijke pijn Hielspoor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Zo'n gruwelijke pijn Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:01

Hier zit ik weer op de bank met een kloppend pootje.

Het is allemaal begonnen aan mijn linkervoet hielspoor.
Shockwave, operatie en verschillende pijnbehandelingen deden niks.
Uiteindelijk een zenuwblokade heeft me verlost van de ellende.
Nu is sinds een maand mijn rechtervoet aan het klooien.
En vandaag zo'n gruwelijke pijn, dat het me soms slecht wordt van de pijn.

Ik heb een staand beroep en heb 3 dagen achter elkaar veel gestaan en daar pluk ik nu de vruchten van.
Ik heb nu van die waterzooltjes besteld, ik hoop dat ik hier wat baat bij heb.
mensen met meer tips?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:14

Mijn vader heeft baat van schoenen die een ronde zool hebben (we noemen het altijd zijn wiebel schoenen :P ), sinds hij die heeft heeft hij nergens meer last van. Ik ga even denken hoe ze ook alweer heten. (al zijn ze niet echt heel mooi)

Ff gegoogled, heten MBT schoenen!

jesito

Re: Zo'n gruwelijke pijn Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:18

Van die soort sketchers

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:21

Ik weet niet of die sketchers hetzelfde effect hebben, die van mijn pa zijn dus MBT's

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:22

Ik vind ze zo lelijk en ik zie mensen er wel eens op lopen en vaak lopen ze er helemal scheef op, kan niet gezond zijn.
Maar goed ik weet dus niet of dat die echte mbt's zijn of van die namakers.
Misschien eens even naar een verkooppunt gaan om te proberen.
Dank je voor de tip.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:26

nee, mooi zijn ze niet inderdaad :o

Mijn vader loopt wel gewoon recht, sterker nog voorheen had hij behoorlijk O benen en ook vast last van zijn knieen en sinds hij op deze dingen loopt staan zijn knieën mooi recht en doen ze niet meer zeer. Dus wat dat betreft alleen maar positieve effecten. Maar hij staat wel eens te wiebelen :P

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:47

Ooooohhh, dat is zo'n nare klacht! Ik ben podotherapeut en daarom behandel ik heel regelmatig mensen met een hielspoor.

Vaak wordt te eenvoudig gedacht dat een hielspoor alleen komt door een doorgezakte voet. De problematiek is echter veel complexer. Blokkades in de bewegingsketens triggeren hielspoor. Rugproblematiek b.v., waarvoor je gecompenseerd gaat lopen,hogere spiertonus, relatieve verkorting in de kuitspieren doorwerkend naar de plantaire fascia onder de voet. De aanhechting van de fascie aan het uitsteeksel van het hielbeen ontsteekt. Dit veroorzaakt de pijn, er kan zelfs een kalkafzetting aan het hielbeen ontstaan, die er spoorvormig uitziet, vandaar de naam hielspoor.

In rust is er geen spanning op de pees, als je gaat opstarten (b.v. 's ochtends uit bed komen) rek je de pees weer op, en dat doet behoorlijk zeer. Afwijkende voet, teenstanden werken ook extra belastend evenals schoenkeuze. Te platte schoenen veroorzaken meer spanning op de kuitspieren

Wat effect kan hebben.
I.i.g. moet de schoenkeuze goed zijn. Sommige mensen hebben baat bij MTB, maar soms wordt de klacht erger, omdat de MTB toch een andere ballans (minder,vandaar dat wiebelen) geeft waardoor de spanning op de kuitspieren vergroot. Zorg voor voldoende schokdempende schoenen die niet te plat zijn.

Meer advies:
Bezoek een podotherapeut die een steunzool kan maken die de onderkant van de hiel ontlast, maar nog belangrijker, een goede stabiliteit geeft.
Osteopathie,manueel therapie om te beoordelen of en waar er blokkades zijn en die dan te behandelen.
Oefeningen om de kuitspieren en de fascia te strechen.
Nachtspalken.
Taping kan een zeer direct postief effect geven.

Heel veel sterkte!!!

Heb je nog vragen, laat het maar weten.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:53

Ik heb bij de podotherapheut zolen laten aanmeten, nu na eén maand of 4 kan ik zelfs weer op blote voeten lopen. Als ik zit voel ik geen pijn meer, enkel nog sochtends bij het opstaan, of als ik eén tijd gezeten heb.
In het begin ook met ijs gemasseerd en oefeningetjes gedaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:55

Een acupuncturist zou best kunnen helpen.
Je hiel staat qua huidzone in verband met je nieren nl, lang verhaal.
http://rudolfdewit.com/meridiaan_ni.html

Kan namelijk iets te maken hebben met een verstoring van een en ander.
Verder, wel eens fysio gehad? Hielspoorklachten kunnen veroorzaakt worden door triggerpoints.

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:03

Fijn hittepit! Die startpijnen blijven het langst. De gemiddelde duur van de genezing van een hielspoor is ongeveer een jaar. Na al mijn jaren ervaring als podotherapeut heb ik gemerkt dat het enorm kan verschillen hoeveel klachten iemand heeft en hoe lang het duurt voordat de klachten volledig zijn verdwenen. Hielspoorklachten en irritaties van de peesplaat onder de voet komen helaas enorm vaak voor en de oorzaak van het ontstaan is vaak complex.

Moonfish, er is zelfs een wetenschappelijk onderzoek geweest van het effect van accupuctuur bij fasceitis plantaris. Dit onderzoek moet ik binnenkort gaan bekijken en beoordelen i.v.m. een cursus die ik nu aan het volgen ben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:06

Laat ik zeggen dat ik heel veel lichamelijke klachten heb had, die ik op die manier weg heb gekregen.
Alleen doe ik het niet met acupunctuur, maar met bach bloesem remedie.
Dat werkt ook in op de meridianen als acupunctuur.

En ik zat goed in de prak kan ik je zeggen, met name wbt nek en rug.
Eerst heel lang fysio en manuele therapie gehad, maar op een een of andere manier kwam heel veel gewoon weer terug.
Met de bach bloesem op die manier heb ik dat nou super onder controle. _/-\o_

http://www.bachbloesem-compleet.nl/methode.html

Ik had echt wekelijks fysio, en nog telkens hangen en wurgen wbt pijn en klachten die terug kwamen.
Ben hier mee begonnen, en ik ben in 1.5 maand 1 keer geweest voor een schoonheidsfoutje, waar ik niet eens pijn aan had.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:21

boleertje06 schreef:
Ooooohhh, dat is zo'n nare klacht! Ik ben podotherapeut en daarom behandel ik heel regelmatig mensen met een hielspoor.

Vaak wordt te eenvoudig gedacht dat een hielspoor alleen komt door een doorgezakte voet. De problematiek is echter veel complexer. Blokkades in de bewegingsketens triggeren hielspoor. Rugproblematiek b.v., waarvoor je gecompenseerd gaat lopen,hogere spiertonus, relatieve verkorting in de kuitspieren doorwerkend naar de plantaire fascia onder de voet. De aanhechting van de fascie aan het uitsteeksel van het hielbeen ontsteekt. Dit veroorzaakt de pijn, er kan zelfs een kalkafzetting aan het hielbeen ontstaan, die er spoorvormig uitziet, vandaar de naam hielspoor.

In rust is er geen spanning op de pees, als je gaat opstarten (b.v. 's ochtends uit bed komen) rek je de pees weer op, en dat doet behoorlijk zeer. Afwijkende voet, teenstanden werken ook extra belastend evenals schoenkeuze. Te platte schoenen veroorzaken meer spanning op de kuitspieren

Wat effect kan hebben.
I.i.g. moet de schoenkeuze goed zijn. Sommige mensen hebben baat bij MTB, maar soms wordt de klacht erger, omdat de MTB toch een andere ballans (minder,vandaar dat wiebelen) geeft waardoor de spanning op de kuitspieren vergroot. Zorg voor voldoende schokdempende schoenen die niet te plat zijn.

Meer advies:
Bezoek een podotherapeut die een steunzool kan maken die de onderkant van de hiel ontlast, maar nog belangrijker, een goede stabiliteit geeft.
Osteopathie,manueel therapie om te beoordelen of en waar er blokkades zijn en die dan te behandelen.
Nachtspalken.

Heel veel sterkte!!!

Heel interesant wat je schrijft want ik heb veel rugproblemen (scoliose en een versleten tussenwervelschijf )
Zooltjes via de podotherapie hebben ook helemaal niks uitgemaakt, hier kreeg ik zelfs nog meer last van.
Ondanks dat ik het heel rustig opgebouwt heb.
Ik weet het niet meer, ook op mijn werk gaat het voor geen meter.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:24

Het enige wat nu wat gevoeliger is, is de welving aan de binnenkant van mijn voet, maandag toch controle, zal ik er even naar laten kijken.
Hoop dat ik van de zomer lekker op sandaaltjes kan lopen, loop nu al 4 mnd op eén laag hakje, haalt de druk ook weg.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:26

En die witte gelzooltjes met het blauwe stipje? Schijnt bij sommige mensen ook heel goed te werken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:36

Ik heb nu die van Skafit besteld, waterzooltjes.
Zijn vandaag binnengekomen, hoop dat ze al wat verlichting geven.

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:43

Alleen drukontlasting werkt niet, helaas. Als je een tenniselleboog hebt is het ook pijnlijk als je erop drukt. Een hielspoor ook, maar dit wordt niet veroorzaakt door druk. Drukontlasting is wel fijn, maar moet je combineren met een stabilisatie, ondersteuning. Water is instabiel waardoor je weer moet gaan compenseren. Door de problemen in de rug, reageren de spieren daar met meer spanning waardoor structuren die daarlangs lopen zoals bloedvaten en zenuwbanen "verstoord"raken, en lagergelegen structuren zoals spieren, pezen en banden "minder goed van kwaliteit, ofwel blessuregevoeliger worden.

Osteopathie kan heel effectief zijn, pas op met manipuleren van de rug i.v.m. de bestaande problematiek aldaar.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:00

Ik heb een tijdje geleden ook peesplaatontsteking gehad (aan beide voeten)...
Mijn MBT schoenen hielpen heel erg goed, al deden ze meer kwaad dan goed toen het over was, draag ze nu dus niet.
Ook ik kreeg speciaal aangemeten steunzolen, gelukkig scheelde dat ook een stuk.
Maar het meeste baat had ik bij mn strassburg socks. Die deed ik soms s'avonds op de bank aan maar meestal s'nachts in bed. (zie voor je dat ik een buikslaper ben en mn voeten niet kon strekken, dus een been hing uit bed en de ander ergens in een vreemde houding scheef.. haha)
Ik was er volgens mijn sport arts erg snel vanaf!
Draag nu op mn werk Nike's die bij mn hiel wat hoger zijn met gewone steunzolen en dit gaat nu nog prima.
Ik wens je veel sterkte want ik vergeet nooit meer hoe ontzettend pijnlijk dit was!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:11

Mijn moeder heeft ook flinke last van hielspor, maar zweert nu bij crocks en van die soort klompen die ze vaak in de verpleging dragen.
Daarmee kan ze dagen mee rondlopen met minimale pijn :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 06:43

Taartje schreef:
Ik heb een tijdje geleden ook peesplaatontsteking gehad (aan beide voeten)...
Mijn MBT schoenen hielpen heel erg goed, al deden ze meer kwaad dan goed toen het over was, draag ze nu dus niet.
Ook ik kreeg speciaal aangemeten steunzolen, gelukkig scheelde dat ook een stuk.
Maar het meeste baat had ik bij mn strassburg socks. Die deed ik soms s'avonds op de bank aan maar meestal s'nachts in bed. (zie voor je dat ik een buikslaper ben en mn voeten niet kon strekken, dus een been hing uit bed en de ander ergens in een vreemde houding scheef.. haha)
Ik was er volgens mijn sport arts erg snel vanaf!
Draag nu op mn werk Nike's die bij mn hiel wat hoger zijn met gewone steunzolen en dit gaat nu nog prima.
Ik wens je veel sterkte want ik vergeet nooit meer hoe ontzettend pijnlijk dit was!

Die sok heb ik inderdaad gezien op internet, vreemd ding haha.
Eens overwegen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 06:44

Ashley5 schreef:
Mijn moeder heeft ook flinke last van hielspor, maar zweert nu bij crocks en van die soort klompen die ze vaak in de verpleging dragen.
Daarmee kan ze dagen mee rondlopen met minimale pijn :)

Crocs heb ik maar dat werk niet echt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:03

Ik had deze zooltjes:
Afbeelding
en was er met die dingen zo vanaf! (En ze zijn gewoon online en bij de apotheek verkrijgbaar).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 08:10

Vanillia schreef:
Ik had deze zooltjes:
Afbeelding
en was er met die dingen zo vanaf! (En ze zijn gewoon online en bij de apotheek verkrijgbaar).

Deze heb ik maar ze werken bij mij voor geen meter.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:11

Ik heb ook hielspoor en heb regelmatig last van onstoken peesplaten onder mijn voeten. Erg pijnlijk.
Heb idd ook speciale zolen in mijn schoenen en heb een aangepast paar schoenen, waar een soort zacht en verend materiaal in de hak is gezet door een orthopedische instrumentenmakerij.
En wat Boleertje zegt: niet te platte schoenen, of nog erger, schoenen waarbij je bijna achterover leunt.
Het liefst loop ik op Wolky's. Daar passen de zolen ook goed in.

Wat ik in de zomer erg graag draag zijn Fitflops. Die zijn niet te plat, geven goede steun onder mijn voeten en zijn erg zacht onder de hiel.

Maar hielspoor is een lastig en pijnlijk probleem. Zeker als je een staand/lopend beroep hebt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 08:14

nadita schreef:
Ik heb ook hielspoor en heb regelmatig last van onstoken peesplaten onder mijn voeten. Erg pijnlijk.
Heb idd ook speciale zolen in mijn schoenen en heb een aangepast paar schoenen, waar een soort zacht en verend materiaal in de hak is gezet door een orthopedische instrumentenmakerij.
En wat Boleertje zegt: niet te platte schoenen, of nog erger, schoenen waarbij je bijna achterover leunt.
Het liefst loop ik op Wolky's. Daar passen de zolen ook goed in.

Wat ik in de zomer erg graag draag zijn Fitflops. Die zijn niet te plat, geven goede steun onder mijn voeten en zijn erg zacht onder de hiel.

Maar hielspoor is een lastig en pijnlijk probleem. Zeker als je een staand/lopend beroep hebt.

Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik heb ook orthopedische schoen van Ecco en verder loop ik veel op wandelschoenen van Millet.
Wolkys wil ik gaan proberen, er zijn veel mensen die daarbij zweren en die fitflops heeft mijn schoonmoeder die mag ik best eens een dagje lenen.
Dank je voor je tip ga ik zeker proberen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:39

boleertje06 schreef:

Wat effect kan hebben.

Meer advies:
Nachtspalken.

Heel veel sterkte!!!

Dit advies kan ik alleen maar ondersteunen door te zeggen, doen!
Ik heb 3 jaar met zere voeten gelopen, toch maar een keer naar een podoloog geweest en binnen een maand loop ik bijna zo goed als pijnvrij door de steunzolen.
Ik had aan 2 voeten ontstoken peesplaten waardoor ik echt helse pijnen had die helemaal mijn hielen introkken.
Dus echt doen hoor.