Heeft baarmoederhals kanker prik bijwerkingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

Heeft baarmoederhals kanker prik bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:31

Hoi, ik heb dus vandaag de 1e prik gehad en ik was dus gister al een beetje ziekig (verkouden, buikpijn, hoofdpijn) maar nu ik die prik heb gehad is het een hel -O-
Ik heb enorme steken tussen me ribben (heb ik wel vaken maar dit is echt heel hevig moest net gewoon janken van de pijn), verder ben ik onmenselijk bang ik zag net een schaduw achter het douch gordijn en ik hoorde de bel gaan en me hond is waaks dus die begint te blaffen, dus ik kijk op is er niemand (zat in de keuken en voordeur kan ik vanuit de keuken zien) nu denk ik dat ik flauw ga vallen ik voel me zo beroerd... -O-

Kan dit door de prik komen of ben ik gwn echt ziek?
Ik heb ookq gelezen dat j de prik niet mag hebben als j ziek bent nou ik dacht wat kan dat nou voor kwaad dus ben toch gegaan, kan dit effect hebben?

Groetjes lily

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:33

Ik reageer op elke injectie; prikplek zwelt op en dan kan ik mij grieperig voelen. Maar je kan ook gewoon ziek worden :j als je minder weerstand hebt dan kun je wat meer op de prik reageren.

Niet sporten nu en even rustig aan doen :)

InekeH87

Re: Heeft baarmoederhals kanker prik bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:05

vandaag de prik en meteen zo'n reactie is wel wat aan de snelle kant. Denk dat je gewoon een griepje ofzo te pakken hebt en je daardoor niet lekker voelt. Door een vaccinatie kan je je daardoor morgen en overmorgen nog wat beroerder voelen dan je anders was geweest.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:56

ik kreeg er een enorm dikke arm van, die blauw werdt en ben er de hele dag misselijk van geweest.
Ik heb ook maar 1 prik gehad, de rest heb ik maar laten zitten,

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:59

Wat vervelend zeg! Ik zou het gewoon even lekker rustig aan doen en als je maandag nog last hebt even de dokter bellen. Beterschap :(:)

Zelf heb ik helemaal geen last gehad van de prikken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:01

InekeH87 schreef:
vandaag de prik en meteen zo'n reactie is wel wat aan de snelle kant.

Mits je een allergie hebt op 1 van de (hulp)stoffen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:03

ietjelover schreef:
ik kreeg er een enorm dikke arm van, die blauw werdt en ben er de hele dag misselijk van geweest.

Goed plan, een dikke arm en misselijkheid is inderdaad 100x erger dan baarmoederhalskanker :j

Maar ja, het is mogelijk dat je bijwerkingen krijgt. Kijkt het een dagje aan en als het niet vermindert, bel de huisarts even!

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:07

Het kan wel er mee te maken hebben je krijgt immers de injectie met dode/verzwakte cellen zodat je lichaam antistoffen voor die cellen gaat maken en dus niet meer ziek word later omdat je er immuun voor bent. Dus je kan je best wel ziek voelen. :(:)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:30

Magrathea schreef:
ietjelover schreef:

Goed plan, een dikke arm en misselijkheid is inderdaad 100x erger dan baarmoederhalskanker :j

Maar ja, het is mogelijk dat je bijwerkingen krijgt. Kijkt het een dagje aan en als het niet vermindert, bel de huisarts even!

Ik heb hem ook niet gehaalt (ik ben 16 en had vorig jaar een uitnodiging) Je kunt overal kanker krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:29

@Ruby
Maar baarmoederhalskanker is besmettelijk (is nl. het gevolg van een virus).
De mannen geven het door (zijn besmet, maar hebben geen klachten).

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:30

De prik beschermt slechts voor een klein gedeelte.
Ik denk dat je er beter zelf op kunt letten met wie je het bed in duikt dan zo'n prik halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:34

xSaarSaar schreef:
Ik denk dat je er beter zelf op kunt letten met wie je het bed in duikt dan zo'n prik halen.

1ste klop zeker hoor.
2de: een man kan langere tijd besmettelijk zijn zonder dat je het weet.
Ook de vrouw kan langer geleden besmet zijn voordat het virus (kanker) zich openbaart.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:35

Brainless schreef:
xSaarSaar schreef:

1ste klop zeker hoor.
2de: een man kan langere tijd besmettelijk zijn zonder dat je het weet.
Ook de vrouw kan langer geleden besmet zijn voordat het virus (kanker) zich openbaart.

Dat bedoel ik ook, zolang je niet zomaar met iedereen het bed in duikt hoef je je al minder zorgen te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:40

T heeft inderdaad te maken met aantal bedpartners (1 geeft minder kans dan 10) en de leeftijd van de eerste keer, hoe ouder des te kleiner het risico word, 16 jarige heeft meer kans dan 20 jarige.

Gewoon dus geheel onthoudend zijn en dan is de kans een stuk kleiner :')

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:42

vuurneon schreef:
T heeft inderdaad te maken met aantal bedpartners (1 geeft minder kans dan 10) en de leeftijd van de eerste keer, hoe ouder des te kleiner het risico word, 16 jarige heeft meer kans dan 20 jarige.

Gewoon dus geheel onthoudend zijn en dan is de kans een stuk kleiner :')

Hmm dat laatste is weer het andere uiterste :Y)
Maar ik denk dat het zeker iets is waar je als meisje wel over na moet denken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:43

'mam, ik word gewoon als ik groot ben... Non! '
En ik oefen daar nu al voor :')

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:45

vuurneon schreef:
'mam, ik word gewoon als ik groot ben... Non! '
En ik oefen daar nu al voor :')

_O- _O-

Wel een veilig om in te trainen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:09

xSaarSaar schreef:
Dat bedoel ik ook, zolang je niet zomaar met iedereen het bed in duikt hoef je je al minder zorgen te maken.

Het virus is ook overdraagbaar door huid op huid contact.
Wel is de kans groter om met seks besmet te worden.

Citaat:
Deze kanker wordt veroorzaakt door een infectie met een algemeen en veel voorkomend virus: het Humaan Papilloma Virus (HPV). Deze virussen worden overgedragen door ‘huid op huid’ contact en op de baarmoedermond dus vooral door geslachtsverkeer.

Bron:http://www.gynaecologie.nl/content/baarmoeder/baarmoederhalskanker.asp

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:57

Dus omdat je het overal kunt krijgen hoef je die prik niet? Tja hij beschermt mss niet 100% maar ik zou die paar dagen misselijkheid er wel voor over hebben gehad, als dat betekent dat ik minder kans erop heb! Snap niet dat jullie er zo makkelijk over denken :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:12

Ik zeg toch nergens dat je geen prik moet halen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:13

op dat laatste wil ik even reageren.

ik heb de prik bewust niet gepakt. er is nog niks bekend van wat de bijwerkingen zijn op latere termijn. volgens mijn moede was er in de tijd van mijn oma ook zoiets. niet tegen kanker maar die zou de kans volgens mij was dat om de kans op een open ruggetje te vermijden (weet niet 100 % zeker of het daarvoor was). daarvan was ook nog niet bekend van wat er op latere leeftijd zou gebeuren. veel vrouwen die die prik wel hadden genomen kregen allemaal miskramen.
+ dat die prik niet je hele leven goed blijft. ik wacht ermee totdat er iets meer bekend over is.

de bijwerkingen die ik die dag heb gezien van die mensen die hem wel hebben gehad werd je niet vrolijk van.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:20

Baarmoederhalskanker is heel venijnig. Bergen voorstadia, bergen behandelingen daarvoor. Maar zaait het uit dan ben je de pisang. (en zou je alles geven om het terug te kunnen draaien en smeken om de injectie...) De bijwerkingen van een vaccinatie zijn nog altijd beter dan de bijwerkingen van kanker.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:23

vuurneon schreef:

Toch heeft mijn moeder het gekregen, hoewel ze maar 1 bedpartner had gehad en geen sex op jonge leeftijd (ze is een eind in de zeventig en was dus jong in andere tijden).
Je hoeft alleen maar de verkeerde partner te treffen die je ziek maakt.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:25

Ik heb mijn 2 dochters ook niet laten inenten; ik vind dat er te weinig bekend is, net als lauraa al zei. Het is overigens één van de vormen van baarmoederhalskanker die je kunt krijgen; dus je bent niet tegen alle vormen van bmhk beschermd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:26

Boras; ik heb het puur over kansen ;)
Als ik niet rook kan ik immers ook longkanker krijgen, maar als ik rook is de kans veel groter.