Wanneer weer rijden na knieoperatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Wanneer weer rijden na knieoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:39

Heb de zoekmachine al gebruikt maar kon niets recents vinden....

Wanner zaten jullie weer op het paard na knie operatie?
Bijv. Kijkoperatie, voorste kruisband reconstructie, miniscus..

Ben erg benieuwd!

Marocje

Re: Wanneer weer rijden na knieoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:45

Mijn vriendin is 13-01 geopereerd, en zat er twee weken geleden alweer op voor het eerst.. Dus nog geen 3 maanden later. Mag nog niet van de fysio en arts, eigelijk..

Ze heeft voorste kruisbanden vervangen meen ik.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 17:34

Ja idd.. Het mag nog niet.. Officieel pas na 8 à 9 maand maar ik was idd benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde operatie hebben gehad (vkbr) en wanneer die weer op het paard zaten..

Hoe is dit bevallen? Kon ze alles weer qua rijden?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:23

Nee, nog lang niet, been moet echt aansterken, lichtrijden gaat zelfs nog niet/moeizaam..

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:49

Ik heb 30 janauri een kijkoperatie gehad. En ik geloof dat ik na ong. 4 week weer op paard zat.. Niet geheel pijn vrij dat wel!
Als mijn knieklachten met fysio niet over gaan dan word mijn voorste kruisband vervangen. Ben benieuwd hoelang ik dan niet op paard kan zitten.. :+

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:51

Interessant topic! Ik word volgende week woensdag geopereerd. Ik heb m'n meniscus gescheurd. Dan mag je toch na een week of 2-3 weer normaal belasten?

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:59

Ik heb een voorstekruisband gehad, al weer even geleden.. even denken

18 april 2008 geopereerd, en ben toen in de eerste week van de zomervakantie begonnen met rijden. Ik weet zo niet meer de datum. Dat zal ergens juli zijn geweest. Dat betekend dat ik er na zo'n 3,5 maand weer op zat :). Ik meen dat het idd nog niet mocht, maar wel deed.

Maar 8-9 maanden later deed ik alweer aan handbal en dat is fysiek toch echt een stapje hoger voor je knie,dus het lijkt me eerlijk gezegd wat overbodig om 8-9 maanden te wachten met paardrijden. Al is dit wel mijn mening.

Bij mij ging dit wel erg goed. Ik ging meteen op kamp en kon wel gewoon rijden. Mijn revalidatie was dan ook wel stevig. Ik had 3x per week 2uur fysiotherapie, waardoor ik redelijk snel op sterkte was. Verder was ik ook pas 15 jaar.
Laatst bijgewerkt door _Esly op 16-04-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:00

horsiegek schreef:
Interessant topic! Ik word volgende week woensdag geopereerd. Ik heb m'n meniscus gescheurd. Dan mag je toch na een week of 2-3 weer normaal belasten?

Je mag die zelfde dag nog lopen (zonder krukken), tenminste mijn zus wel :) Hoefde ook niet in het ziekenhuis te blijven.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:48

Ja dat weet ik! Alleen wanneer mag je dan weer paardrijden en andere sporten?

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:57

Na 2 maanden deed zij weer intensief handbal, voor paardrijden zul je wel een week of 2 moeten wachten denk ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:04

Een knieoperatie is een enorm ruim begrip...
Voor de tijd wanneer je weer kunt sporten na een operatie staat natuurlijk wel een bepaalde tijd (per ingreep verschillend), maar de werkelijke hersteltijd zal per persoon verschillen.

Ik neem aan dat je deze vraag niet zomaar stelt, gaat het om jezelf? (Of lees ik daar overheen?)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:10

Kijkoperatie,
Naar ander halve week, oké was wel op krukken en in het verband even een rondje uitstappen.
Mijn eerste keer weer rijden was na 3 weken en eerste springwedstrijd na 1 a 1,5 maanden ong.

Maar hou langer rust, ik ben altijd heel eigenwijs en bijt me door pijn heen, maar mijn knie is er zeker niet beter op geworden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:12

Mijn operatie is inmiddels meer dan 2 jaar geleden (meniscusoperatie), ik kan echter nog steeds niet zonder pijn te paard....

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 07:29

Turdus: klopt.. Recentelijke geopereerd aan me knie (2e keer) voorste kruisband eruit en nieuwe erin.. Bijna 2 maand geleden nu..

En was heeeel benieuwd naar andere mensen hun ervaringen :j

Bedankt iedereen! En sterkte voor diegene die ook strak aan de therapie zijn!

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:07

Mag ik vragen wat de reden is dat je een nieuwe gekregen hebt? Sport je intensief, of heb je nogal belastend werk?!
Ik heb dus net een kijk operatie achter en nu blijk dat de mijne ook door is. Alleen willen ze mijn kruisband liever niet vervangen als het niet nodig is.
Nu ben ik eindeloos aan het trainen bij de fysio.. Pff.... :+
Nu ben ik wel benieuwd waarom jij nu wel een " nieuwe" gekregen hebt?

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:11

Mijne was te lang.. En ga al 2 en een halfjaar bijna 3 jaar door mijn knie.. Eerst me knieschijf die alle kanten opging en toen dat was opgelost ging ik nog steeds door me been. Oorzaak, te uitgerekte kruisband.. Daar kun je mee leven en dingen mee doen alleen ik bleef door me been heen zakken wat ik ook deed en vandaar hebben ze me geopereerd..

Omdat dit alles komt door een ongeluk is het ook een verzekeringszaak en word alles veel sneller in gang gezet..

In al die tijd voor ik ben geopereerd heb en had ik therapie 2/3x per week......

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:52

Jeetje Cassidy! Dat is niet zo best!

Ik heb nadat ik mijn knie verdraaid had (en dus m'n meniscus gescheurd) helemaal geen pijn gehad... ik hoop dat dit na de operatie ook zo blijft.. ik vrees van niet! Ik denk nu soms: heeft die dokter wel goed gekeken? Is mijn meniscus echt wel gescheurt? Maar goed, hij zal het wel weten...

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:26

Hmm dat klinkt niet best en erg pijnlijk! IK ben inmiddels ook vrij intensief met fysio bezig, ik denk nu z'n 5a6 week.
Maar ik heb totaal niet het gevoel dat mijn knie er ook maar iets beter van word. Hij blijft heel erg instabiel..
Maar a.s. woensdag moet ik weer naar het ziekenhuis voor onderzoek dan zal ik wel horen wat de arts er van zegt. :+

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:39

1e operatie: Kijkoperatie, stukjes van de meniscus verwijderd. Ben woensdags geopereerd, donderdags kon ik weer gewoon lopen en met een goede week zat ik weer op het paard.

2e operatie: Kijkoperatie, groot deel van de meniscus verwijderd en binnenste knieband volledig uitgerekt. Zat met twee weken weer op het paard.

3e operatie: Nieuwe voorste kruisband (als nieuwe kruisband stuk van de hamstring gehaald). Ben half april geopereerd en de eerste twee weken waren erg zwaar (veel pijn en kon niet staan want dan werd ik duizelig). Uiteindelijk zat ik in juli/begin augustus weer op het paard.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:35

Hebben jullie trouwens ook een ruggenprik gehad? Ik krijg er een, en ik vind het wel een beetje eng hoor!

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:44

Ik heb 2 keer een blokverdoving gehad (middels stroomstootjes) en een keer een ruggenprik. Ben echt als de dood voor spuiten etc. (was ook echt drama toen ik 30 dagen na de operatie elke dag een trombosespuitje moest) maar de ruggenprik viel mij heel erg mee. Sterker nog, ik voelde hem amper. Vond het infuus en de blokverdoving 10 x zo erg.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:54

Blokverdoving vind ik ook enger klinken.... Stroomstootjes!! Ahh! Gelukkig dat de ruggenprik meeviel. Hebben jullie ook meegekeken? Lijkt mij opzich wel interessant!

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:47

Heleen_B schreef:
3e operatie: Nieuwe voorste kruisband (als nieuwe kruisband stuk van de hamstring gehaald). Ben half april geopereerd en de eerste twee weken waren erg zwaar (veel pijn en kon niet staan want dan werd ik duizelig). Uiteindelijk zat ik in juli/begin augustus weer op het paard.

Hoe ging het herstel bij jou? IK heb gisteren te horen gekregen dat mijn voorste kruisband ook vervangen gaat worden.
Dus ben wel benieuwd hoe het herstel bij jou is verlopen?!

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:56

Bij de nieuwe voorstekruisband mocht ik niet meekijken. Bij de kijkoperatie 1 keer wel meegekeken (je hebt totaal niet het idee dat ze in jouw knie zitten te porren) en de andere keer mocht ik niet meekijken (was in Duitsland, daar hebben ze andere procedures).

@ Liesjuhh_: Herstel verliep de eerste weken moeizaam, echt veel pijn dus alleen maar gezeten/gelegen. Daarna ging het hard vooruit!

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:39

Oké! Dan kan ik me daar op voorbereiden! Dank je! :)