Ik ben zooo moe, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Ik ben zooo moe, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:03

Ik ben zoooooooooooooooooooooo moe. Echt al dagen. Sleep mezelf naar stal, sleep mezelf naar mijn werk. Stress stress stress.Voor het eerst in mijn leven ook hoofdpijn. Ik was altijd gezegend met een hoofdpijnloos koppie.
Reden; nogal veel tegelijk. We hebben echt een achterlijk jaar.....

- nieuwe tinker gekocht (jaarling)
- ons huis staat te koop
- leuk huisje gevonden, maar die we pas willen kopen als ons huis verkocht is
- we gaan trouwen
- een tante heeft K en heeft nog maar een paar maanden
- ik moet afstuderen dit jaar
- oude tinker heeft zeer ernstige nekartrose, december gehoord. Maar kan er alleen maar negatieve gedachtes en gevoelens aan plakken als ik daaraan denk.

Leuke dingen en wat hele vervelende dingen. Waar ik verder over ga zwijgen. Ik doe even aan struisvogelpolitiek. In dit topic althans.

Maar ja het wordt me teveel. Misschien gedeeltelijk ook onze eigen schuld. Alles in 1 jaar proppen. Gelukkig werk ik niet heel erg veel, ik heb een 0 uren contract.

Ik ben van mezelf een heel stabiel iemand. Niet snel gestrest of van mijn stuk. Ik ben 1 keer in mijn hele leven gestrest geweest en dat was vorig toen mijn neef plots overleed op 29 jarige leeftijd. Dat is de enige keer waarvan ik me kan herinneren dat ik ECHT spanning had. En dat was een week lang, daarna ben ik vrij snel weggegaan. Want mijn nichtje in Suriname ging trouwen. Na Suriname was ik die hele erge spanning gelukkig kwijt.

maar nu kan ik gewoon geen rust vinden. Nu ook, ik ben de hele dag lekker thuis. Ik heb mijn tinker even uitbesteed. Moest eventjes lekker niksen. Dus ik dacht, nou lekker recepten opzoeken en wat lekkers koken voor mijn mannetje. Maar ja dan toch komt er weer die hoofdpijn, misselijkheid en nekpijn opzetten. En plots voel ik me dan zooooooo moe. Alsof ik een nacht heb doorgehaald.
Weet niet hoe ik met dit voor mij nieuwe gevoel om moet gaan. Iemand tips?

Ik slaap overigens prima.

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:07

Waaom ga je niet gewoon langs je huisarts? Dit hoeft niet (alleen) door stress te komen....

Sharmila

Re: Ik ben zooo moe, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:10

Nee ik loop al een paar jaar bij een arts wegens darmklachten. Ik prik iedere maand bloed. Dus dat is allemaal prima. En een doorverwijzing naar een psych daar zit ik niet op te wachten. Dat mag ik namelijk allemaal zelf betalen. Bovendien.....wat doe je daar. Je vertelt je verhaal, en that's it. Daarna reken je 100 euro af. Tja dan vertel ik gewoon aan de bokkers. Toch? Is dat een gekke gedachte?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:15

Geen gekke gedachte, Maar wij kennen jou niet, en door je struisvogelpolitiek kunnen wij ook niet echt met tips komen.
dit kan de psych toch echt veel beter. en dat hij er 100 euro voor vraagt komt omdat hij/zij er voor geleert heeft. en Wij als bokkers komen met de huis tuin en keuken middelen. (die wsl zelf ook al wel had uitgeprobeert?)

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:17

Voor stressklachten hoef je echt niet meteen naar een psych :p.
Oke als je onder contole staat bij een arts dat sluit al wat uit maar die kijkt natuurlijk niet naar het brede plaatje... hoofpijn, misselijk en nekpijn en vermoeidheid zijn bijvoorbeeld ook klachten die je ziet bij pfeiffer. Als huisarts denk dat er nog iets anders kan zijn dan stress dan kan hij je daar ook bloed voor laten prikken. En zo zijn er vast nog andere dingen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:18

Ben je al aan het sporten?
Want als je elke dag even fanatiek een half uur aan de slag gaat kun je ook een stuk spanning kwijt raken.

Enne je moet niets hè? Studie is een keuze, afstuderen ook :) het is niet moeten maar willen.

Keuzes maken kan ook helpen; trouwen kun je ook verzetten immers en dan je al 1 zorg minder.

Tja, psycholoog die domweg alleen luisterd en bokkers kunnen dat net zo goed is wel een hele bijzondere gedachtengang. Bokkers zijn alwetend :j maar noooooit een vervanging voor professionele hulp. Je kan ook gewoon alleen met je huisarts overleggen, zijn meer mogelijkheden dan alleen psycholoog ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:21

Ik snap het wel hoor.
Loop zelf ook niet zo warm voor al die hulpverleners :')

Gisteren was er nog een psych in het nieuws........en ja hoor....natuurlijk woont hij hier in MIJN dorp :')
Is uit zijn functie gezet vanwege foute diagnoses en het uitschelden van zijn cliënten :')
Staat vandaag compleet met foto en al in het AD.......en wat blijkt????
Het is die man die altijd al zo naar deed als hij bij mij aan de kassa kwam _O-

dus ja.....daar ga je geen 100 euro aan betalen nee :')

Als je toch de tijd hebt zou ik zeggen

gewoon lekker veel slapen want je lijf geeft aan dat nodig te hebben
en verder iets minder hooi op je vork nemen.

en dat is gewoon gratis advies :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:25

Het is bij stress klachten heel belangrijk om in het begin gewoon toe te geven aan de vermoeidheid, ga overdag als je je moe voelt lekker slapen, als je geen zin hebt om dingen te doen, doe het dan ook even niet.
Probeer veder zoveel mogelijk dingen te doen die je energie geven, school kun je ook een half jaartje opschuiven. Overleg eventueel met school. Maar school is wel iets wat je als eerste even uit kunt stellen.
Je hebt er namelijk niets aan als je je nu een half jaar helemaal kapot werkt, en dan vervolgens niets aan je hele diploma hebt omdat je oververmoeid bent, een burn-out krijgt of depressief wordt. Je kunt dit soort dingen beter voorkomen dan genezen.

Van je af schrijven naar bokkers kan inderdaad helpen, en ik snap dat je niet alles open en bloot wilt leggen, maar dat is wel nodig om je echt opgelucht te kunnen gaan voelen. Dus ik hoop dat er wel iemand is waar je dat bij kunt, en anders gewoon in een schriftje schrijven.

Hopelijk heb je er iets aan, en je mag me altijd pb-en.
:(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:26

Overigens kan ik echt een dag heerlijk genieten van de sauna, compleet verstand op 0 en ik heb dan alleen maar de gedachten; welke sauna zal ik nu nemen en het dilemma; bitterballen of stokbrood met kruidenboter :')
Daar tank ik zo ontzettend van bij! Heerlijk :) en het mooiste? Ik hoef geen woord te zeggen dan hihi, dus alleen maar ontspannen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:55

Prioriteiten stellen. Wat is belangrijk en wat moet nu gebeuren? Als je de dringende en belangrijke problemen het eerste aanpakt geeft dat al een stuk rust terug. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:58

Je eraan overgeven (als je die kans hebt) en wachten tot je in rustiger vaarwater terecht komt :j

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:05

ik ken dit gevoel, loop er al 5 jaar mee ( vandaag heeft nieuwe fysio eindelijk gevonden waar het door komt), zie je paard als ontspanning, doe op je gemakje alleen maar dingen doen die jij wilt...

doe tussen de middag even een slaapje ( 1 a 2 uur), maak een lijstje met genoeg rustpunten erin,
ga even wandelen, ga naar sauna, massage, zonnebank, even iets waar je ontspannen van raakt..

als ik op de bank ga zitten dan kom ik er niet meer af, ga ik me vervelen en kom ik in negatieve bui.. kan je studie niet uitstellen, verlengen dat je wat rustiger aan kan doen..
bruiloft heerlijk op je gemakje alles uitzoeken, kopje thee erbij en relaxed!...
het moet leuk zijn en geen Moeten!

succes

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:06

Ja van een sauna kom ik ook altijd helemaal bij. Maar ja met wie ga ik dan? Met vriendinnen die me na staan. En ik ken mezelf dan ga ik de hele dag zitten zeiken over mijn dingetjes. En dan heb ik al zoiets van ik ga wel wat anders doen hihi. Stom eigenlijk.

Tja ik heb het niet zo op hulpverleners. Ik kan ze niet serieus nemen. Gisteren ben ik meegeweest met iemand naar zijn psych. En ik kan er niks aan doen. Maar dat meelevende gedoe, en die 'volgens de boekjes' reacties. Ik krijg daar de slappe lach van. Als ik met mijn armen over elkaar zit, doet de psych dat ook. Als ik mijn hand onder mijn hoofd doe, doet de psych dat ook. En als ik met mijn armen over elkaar ga zitten gaat hij spontaan inspelen op je gevoel. Nee.......hahahahahaah dat kan ik echt niet serieus nemen. Ik ga meer voor de eerlijke doordachte mensen. Die gewoon vanuit hun eigen kern reageren. Dat is mij veel meer waard dan zo'n doorgeleerde hulpverlener.

En over dat trouwen....tja het moet.... we zijn al in ondertrouw alles is al geregeld in principe. Jurk, taart, band, locatie, pak, eten, kortom alles is gedaan. Heb er onwijs veel zin in, maar vind het eng tegelijk. Ik heb soms zelfs dagen dat ik denk.....ik wil niet meer. De hele dag mensen die om je dralen en complimenten maken. Ik doe het zelf ook hoor als iemand trouwt. hihi maar ja bij jezelf is dat anders. Ik maak me nu al druk over het naar de wc gaan ook. Ik heb darmproblemen en moet op een dag soms wel een keer of 15 naar de wc. En dan niet voor een klein plasje zal ik maar zeggen. Uiteraard heb ik daar niet aan gedacht bij het passen van de jurk... In ieder geval is dat al een paniekidee.

En mijn tinkertje is mijn alles. Ik heb hem nu alweer 12 jaar. Als ik hem moet missen kan je me bij elkaar vegen met een stoffer en een blikje denk ik. Die nekartrose deed me ineens beseffen dat hij niet het eeuwige leven heeft. Niet dat ik dat eerst wel dacht. Maar ja het benadrukte het geheel voor mij ineens. Mijn beste vriendinnen hebben een jaar en een paar jaar daarvoor ook hun paard verloren aan artrose. Dit was al heel emotioneel en heftig. De tijd tussen diagnose en dag van afscheid zaten behoorlijk dicht op elkaar. Het is supersnel gegaan allemaal. Voor mijn gevoel kan ik dit afscheid niet aan. Klinkt zwaar....maar zo zwaar voelt het voor mij. Alleen de gedachte van dat ik hem zal verliezen daar springen de tranen al van in mijn ogen (ja nu dus ook). Als ik op stal ben en het gaat erover. Klets ik wel mee, maar houd mezelf qua gevoel op een afstandje. Anders word ik emo. En ik heb er een hekel aan om in het bijzijn van anderen mezelf te verliezen. Ik schaam me er niet voor. Maar ik wil niet zielig gevonden worden. Mensen die geen huis, geen geld en geen eten hebben in India ofzo, of leven als slaaf, die zijn zielig. Ik woon ik een rijk land. Heb het prima voor elkaar. Heb een leuke man, geweldige diertjes om me heen. Ik ben niet zielig!

Ik sport niet fanatiek nee. Heb het wel overwogen om te doen. Maar besloten om dit toch niet te doen. Omdat ik mijn vrije tijd liever in mijn tinkers steek. En mijn geld ook trouwens.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:07

Ik kan mijn studie niet uitstellen. Ik heb het al een jaartje uitgesteld door vakanties, overlijden etc etc. Dus dit jaar moet het gewoon anders ben ik mijn centjes kwijt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:12

Probeer anders eens een coach.
Ik heb zelf laatst een behandeling gehad bij een Matrix Methode coach.
En dat heeft m'n hoofd echt enorm opgeruimd.

Gaf me een gigantische verlichting. Geen druk meer in m'n hoofd, m'n paniek en zorgen zijn weg, niet chaotisch meer... Ik kan nu veel beter met werkdruk om gaan, etc. etc.

Heeft me écht geholpen.
En het is weer 'ns wat anders dan de klassiek geschoolde psychs. Totaal andere aanpak.
Want van een psycholoog moet ik ook niet veel hebben... werkt bij mij niet :')

Maar hoe dan ook, probeer wat minder hooi op je vork te nemen. Want voordat je 't weet heb je een burn-out te pakken en dan ben je nog veel verder van huis ;)
Goed voor jezelf zorgen, tijd voor jezelf nemen. Probeer er af en toe even 'tussenuit' te gaan als dat mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:12

Heb ik ook, mijn bloed is getest en blijk een virus te hebben en moet het maar een beetje uitzieken.
Dokteradvies was om toch als je moe bent leuke dingen te gaan doen bijv naar een film of even een drankje doen bij vriendinnen genieten van je paard gewoon dingen doen waar jij plezier aan beleeft. Ook raade de dokter mij aan om 2x per week te gaan sporten eerst weet je niet waar je de enegie vandaan moet halen maar als je even doorzet merk je dat het toch energie oplevert.
Desnoods eerst even voorslapen, let goed op je voeding krijg je alle vitamines binnen enz
ik zou toch even naar je huisarts gaan die kan je beter adviseren.
Sterkte

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:13

laat je een keer lekker gaan, schijnbaar zit het heel hoog en huilen lucht echt op. gooi aller er lekker uit..
naar sauna met vriendinnen en alleen maar over leuke dingen praten, koetjes en kalfjes..
studie plannen met al die pauze;s erbij..

ik kon heel vroeg in ochtend beste leren dus leerde ik van 6 tot 12 ( elke 1,5 uur 10 minuten pauze en weg achter die pc/tv) en daarna ging ik iets leuks doen...

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:17

Niet zwanger? ;-)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:22

zwanger zou op zich kunnen hihi. Maar was 2 dagen geleden nog ongesteld.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:24

Sharmila schreef:
zwanger zou op zich kunnen hihi. Maar was 2 dagen geleden nog ongesteld.

:D misschien om het uit te sluiten een test doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:25

Je kan ook gratis sporten; elke dag lekker een half uur naar buiten voor een wandeling :)
Of zwemmen bij een vereniging, dat is vaak vrij goedkoop (ik betaal 85 euro per jaar).

Hihi ik wou je ook niet naar een hulpverlener sturen hoor; je moet je eigen ritme weer terug vinden en dat komt meestal ook wel vanzelf. Iedereen heeft dat wel eens van die 'help ik verzuip' tijden.
Maar houd in je achterhoofd dat als je blijft verzuipen er wel opties zijn bij de huisarts zonder dat er een psycholoog aan te pas hoeft te komen. (maatschappelijk werkster, verpleegkundige die tevens ook handig is met praktische tips etc )

Wat wel bij piekeren kan helpen; alles op papier zetten en dan van mij part weggooien. Gun jezelf een paar piekermomenten op de dag en probeer het verder toch los te laten (opschrijven wat ik bv de volgende dag nog moet doen kan mij helpen). Prioriteitenlijstje zou ook kunnen werken; afstuderen en trouwen erop en dan zien; wat moet verder nu nog en wat kan ik later doen of gewoon schrappen? (ik heb mijn sociale leven even op wacht gezet ivm studie en gezondheid en dat ook verteld aan mijn vriendinnen. Hun reactie? Geen probleem! :D )

Gun jezelf ook de tijd om af en toe zielig te zijn, gewoon lekker de boel bij elkaar janken zodat je daarna weer gewoon verder kan. T moet even uit het systeem.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:29

En probeer je 'problemen' op te delen in overkomelijke problemen en onoverkomelijke problemen.

Zo is de ziekte van je tante iets wat onoverkomelijk is en waar jij geen invloed op uit kunt oefenen.

Bij de overkomelijk problemen kun je wel invloed uitoefenen, kijk naar behandelmogelijkheden van je tinker en werk bijvoorbeeld hard aan je scriptie.

Het uiteenzetten van gedachten helpt vaak al veel.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:38

Ik heb laatst iets gelezen over een speciaal 'dieet' voor dit soort vermoeidheid en een hele rits aan vage, maar vervelende, klachten en kwaaltjes. Heel veel groenten was volgens mij vooral de kern. Dus ook groenten voor ontbijt en lunch.. Weet zo niet meer hoe het precies heette, maar als je daarop gaat googelen kom je vast wel wat tegen.
Ik denk dat wat je eet heel veel kan bepalen hoe je je voelt.
Hier staat iets:
http://www.smulweb.nl/artikelen/72315/V ... ergiedieet
(Geen idee hoe betrouwbaar de bron is hoor, maar het klinkt wel logisch. Immers vaak als je je beuh voelt ga je juist chocola e.d. eten, terwijl je misschien beter een kiwi kan gaan verorberen..)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:39

Probeer te zorgen dat er een balans is tussen de minder leuke dingen en leuke dingen.
Te veel niet leuke dingen zorgt er ook voor dat je moe word en hoofdpijn krijgt.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:49

LZP --> MW