Koortslipexplosie; wie heeft de gouden tip?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Koortslipexplosie; wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:38

Al jaren heb ik last van koortsblaasjes, wat op zich niet zo'n ramp is. Een paar dagen een blaasje (meestal op dezelfde plek) en dan was ik er weer een paar weken vanaf. Het huidige 'probleem' begon vorige week donderdag, toen ik wakker werd met rechts op mijn bovenlip een flink blaasje. Balen, maar kan gebeuren. Vrijdagavond zag ik echter dat ik links op mijn onderlip inmiddels ook een flinke blaas had. Nog meer balen, maar kan gebeuren. Zaterdagochtend werd ik wakker met boven mijn rechter mondhoek nog een blaasje, zondagochtend zat het ook in mijn neus en vanochtend zat er in het midden van mijn onderlip ook ineens een blaasje. Allemaal leuk en aardig, maar het begint nu toch wel behoorlijk pijnlijk te worden en eten gaat ook niet echt makkelijk als de helft van je onder- en bovenlip dik en pijnlijk is..
Ik heb Zovirax, Fenistil, Fenivir en Vectavir in het verleden al gebruikt, allemaal met hetzelfde resultaat. Kan me een ongeluk smeren, maar dan komt het virus toch weer op een andere plek rond mijn mond opduiken, dus dat verplaatst het probleem alleen maar. Wie o wie heeft de gouden tip?

TeeGee

Re: Koortslipexplosie; wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:39

Misschien niet de gouden tip voor nu maar misschien voor de toekomst en dat is dagelijks lysine tabletten slikken. Ik heb het minder vaak en als ik het krijg dan is het ook veel minder en sneller weg.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:33

Zelf gebruik ik de laatste tijd lavendel of tea tree olie. Sterk spul, werkt erg goed. Ik heb al maanden, sinds dat ik het gebruik, geen koortslip meer gehad. Geloof me, ik had het om de paar weken. Was het op het ene plekje op mijn lip weg, kwam het een week later weer op een ander plekje.
Te koop in natuurwinkels, zoals de Tuinen.
http://images.vitaminimages.com/interna ... 023228.jpg

http://images.vitaminimages.com/interna ... 056589.jpg
Zodra ik voel dat een plekje gevoelig wordt, smeer ik het erop voor ik ga slapen + vaseline en het komt niet door. En daarbij dat je geen pillen hoeft te slikken en de oliën allemaal aromatisch zijn.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:14

Ik gebruik altijd de "hotkiss" is een stick met een koperen plaatje die even heel erg heet word, die moet je op de blaar duwen. Niet echt prettig, maar werkt perfect! Heb dat ding altijd bij me, zodra ik wat voel ga ik gelijk stippen. Doe het meerdere keren per dag, en ze breken eigenlijk nooit meer door. Nu ook al heel lang geen blaren mee gehad ( Afkloppen!! )
Werkt in alle stadia, dus ook als ze al helemaal door zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:16

Ik smeer er gewoon zinkzalf op,de uitslag is dan zo weer weg.
Een koortslip helemaal voorkomen kan niet,ook al zou je weerstand prima zijn,de zon kan ook een koortslip uitlokken.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:19

Bij mij helpt de zovirax uit Spanje, zodra ik merk dat er een koortslip komt en ik het insmeer is het na 1 dag al over, dan worden mijn lippen schraal (dus labelo) en dan kan ik er weer tegen.
Als ik er niet op tijd bij ben, duurt het echt een week voordat ie echt over is, maar soms is het dan ook al naar een andere plek gegaan.
Toevallig weet ik 9 van de 10 keer wel, wanneer ik een koortslip kan verwachten, dus dan hou ik het goed in de gaten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:13

gohya schreef:
Ik smeer er gewoon zinkzalf op,de uitslag is dan zo weer weg.
Een koortslip helemaal voorkomen kan niet,ook al zou je weerstand prima zijn,de zon kan ook een koortslip uitlokken.

Ik smeer ook met zinkzalf. Droogt het blaasje uit waardoor het kan genezen.

Zelf heb ik nog wel eens last van krentenbaard (klinkt zo vies :+ ), maar dan heb je ook last van blaasjes. Als ik het eerste blaasje voel opkomen dan smeer ik al meteen met zinkzalf en dan is het ergste al voorkomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:13

Er is maar 1 ding dat echt goed werkt, en dat is oorsmeer.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:14

marleen_usar schreef:
Er is maar 1 ding dat echt goed werkt, en dat is oorsmeer.

Aaaaah bah :+ Echt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:16

Ja echt het werkt zooooooooooo goed.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:19

marleen_usar schreef:
Ja echt het werkt zooooooooooo goed.

Hahaha dat is nog eens de kracht van je eigen lijf :')

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:23

wij hebben zo'n soort stickje voor koortslippen, als je merkt dat er een koortsblaar komt dan doe je dat stickje er op , en die word (volgens mij) 50 graden, en daar door breekt het veel minder uit.

(ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar m'n moeder wel.. en zij wil niks anders meer) weet alleen niet hoe zo'n stickje heet.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:14

Er was laatst op de tv een soort pleister die je niet ziet op je lip en dat geneest je koorts op.. Alleen ik weet niet meer hoe het heet..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:18

Ik gebruik altijd aloe lips van forever living..Werkt echt geweldig,als je voelt dat er een opkomt gelijk erop smeren en dan verdwijnt hij zo :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:39

suus_toes schreef:
wij hebben zo'n soort stickje voor koortslippen, als je merkt dat er een koortsblaar komt dan doe je dat stickje er op , en die word (volgens mij) 50 graden, en daar door breekt het veel minder uit.

(ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar m'n moeder wel.. en zij wil niks anders meer) weet alleen niet hoe zo'n stickje heet.

Dat is de hotkiss! Kan geen zalfje tegen op!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:42

waar koop je te hotkiss dan? Heb er nog nooit van gehoord, bij de drogist ook nog nooit gezien eigenlijk dus ben erg benieuwd!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:48

Die pleisters vind ik echt niks. Je ziet ze echt wel en zitten nooit helemaal vast waardoor ik er altijd aanzit. Het is een queati van weerstand, ik gebruik een echinaforce lipbalsem en echinaforce met de hoogste dosering tijdens een uitbraak. Hotkiss ken ik ook niet. Ik druk er wel eens een gloeiend heet theeglas tegen aan. Dat werkt ook nog wel eens.

Misschien is het handig voor jou om even met de huisarts te bellen. Je hebt wel een hele heftige uitbraak zo te lezen. Dit kan wel eens op krentebaard duiden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:21

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:27

Bij mij is er een relatie tussen koortslip en stress. Als ik ergens de zenuwen voor heb bv krijg ik er vaak één. Bij mij helpt dan ook rust nemen preventief. Ik heb er de afgelopen jaren ongeveer eens per half jaar last van gehad (afkloppen). En dan weet ik ook weer dat ik over mijn grenzen ben gegaan en kalmpjes aan moet doen.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:36

Een ijsblokje ertegenaan drukken wil ook wel eens helpen!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:28

Thanks voor alle reacties! Ik heb contact gehad met mijn huisarts, maar die dacht in eerste instantie niet aan krentenbaard omdat het echt alleen op m'n lippen zat (en in m'n neus, maar dat is blijkbaar hetzelfde gebied qua zenuwen oid). Hij heeft me aangeraden het een paar dagen aan te kijken en het ziet er nu al een heel stuk minder hopeloos uit, dus ik heb goede hoop dat ik er binnen een paar dagen helemaal vanaf ben. Ik ga de hotkiss en tea tree olie zeker proberen, de oorsmeer ga ik maar niet aan beginnen :o

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:34

TS ik heb niet echt tips, maar ik wil je wel sterkte wensen.
Ik kwam op dit topic omdat ik ook naar tips zocht om mijn koortslip sneller te doen verdwijnen, maar ik heb slechts 1 plekje, dus misschien moet ik niet zo zeuren, haha.
Vervelend is het wel, ik kan me voorstellen dat het erg pijn doet ook.

Ik gebruik nu sinds vanmiddag sudocrème (voor babybillen, ja), omdat daar ook iets van zink in zit. Het schijnt te helpen, maar ik kan nog niet echt zeggen of het ook echt zo is.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:51

mereltje werkt die sudocreme?? ik heb er hier ook nog wel wat van liggen en heb t op dit moment ook op 2 kanten van me lip heel iri

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:58

sudocreme is goedkope vorm van zinkzalf volgens mijn huisarts

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:05

Voorheen had ik ook regelmatig een koortslip, maar nu al jaren niet meer. Blijkbaar is het toch mogelijk om er 'min of meer' van af te komen. Ik had dan twee tubbetjes liggen. Een voor als de koortslip nog niet doorgebroken was en een voor als er toch wel een blaasje was gekomen (Zovirax en ?). Op een gegeven moment was het genoeg om direct te gaan smeren als ik mijn lip voelde tintelen/kriebelen.