Nieuwe hartklep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Nieuwe hartklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:01

Volgende week donderdag wordt mijn moeder geopereerd en krijgt ze een nieuwe hartklep.
Een 5 uur durende operatie waarbij ze helemaal open moet (kan niet via de lies bij mijn moeder).
Ondanks dat het best een "standaard" operatie is, is het toch best spannend.

Mensen die hier ervaring mee hebben (of in de directe familie)

Noeps

Re: Nieuwe hartklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:03

Mijn opa (83) heeft ruim drie weken geleden een hartoperatie ondergaan. Daarbij heeft hij een aantal omleidingen gekregen en een nieuwe hartklep. De operatie ging goed, hoewel de avond / dag erna wel even spannend was omdat zijn bloeddruk niet stabiel te krijgen was. Maar, mijn opa was een week na de operatie alweer thuis om verder aan te sterken en het gaat inmiddels heel goed met hem!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:04

Wat ik van mijn moeder begreep moet ze sowieso 8-10 dagen in het ziekenhuis blijven, en daarna mag ze 3-4 maanden niet werken, dat vind ze geloof ik het ergste ;)

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:13

Mijn vader heeft er een gekregen toen hij 43 jaar was en hij is nu 78.
Wat ik me ervan herinner is dat hij een week tot tien dagen in het ziekenhuis heeft gelegen maar dat was 35 jaar geleden.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:27

Fijn dat het kan toch? :)

De wond en het herstel daarvan is inderdaad niet prettig in het begin (omdat je hele borstbeen ook door middel is).
Maar de operatie is inderdaad routine :) Heb de operatie zelf een aantal keer gezien (student geneeskunde).

Sterkte voor je moeder!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:30

nouja, ik heb mijn schoonvader 5 jaar terug verloren (66) door ernstige hartproblemen. Compleet wat anders dan dit, maar toch.
Hij kreeg tijdens een openhart operatie ineens een hartstilstand etc, dus we hebben er best e.a. mee meegemaakt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:31

Dat is best spannend! Sterkte voor je moeder gewenst!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:32

Veel beterschap en sterkte voor je moeder!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:43

Idd een standaard operatie voor veel ziekenhuizen, maar als er iemand op de operatietafel ligt waarvan je houdt, voelt dat heel anders. Ik kan me goed voorstellen dat jullie er tegenop zien, TS.
Inmiddels 4,5 jaar geleden is mijn vriend geopereerd. Toen was hij 38. Hij heeft een nieuwe hartklep en aortaboog gekregen. Tuurlijk zagen we er tegenop en vonden we het eng, maar niet opereren betekende simpelweg dat hij op korte termijn dood zou gaan.

De operatie is erg goed verlopen, in zijn geval viel het erg mee en zijn ze 7 uur bezig geweest. Het herstel ging ook wonderbaarlijk snel en na 7 dagen mocht hij naar huis. Helaas kreeg hij na een week een complicatie: ruim 1,5 liter vocht om het hart die een hartkamer volledig dichtdrukte. Hij is opnieuw onder het mes gegaan en herstelde goed. Wel duurde het volledig herstel bij hem langer dan gemiddeld, maar dat is nu allemaal achter de rug.

Sterkte donderdag en toch proberen je niet te veel zorgen te maken. Over het verloop van de operatie wordt je op de hoogte gehouden (ik werd elke 1,5 uur gebeld).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:56

hopelijk komt het allemaal weer goed en heel erg veel beterschap voor je moeder.

let er wel een beetje op dat ze haar borstbeen niet forceert, het breekt heel erg snel en bij twijfel ( kan al door een kleine klap ) even een foto laten maken.
dit zeggen ze helaas niet altijd en het is best pijnlijk als je het breekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:00

Jep mijn zusje.

Ze was 10 toen ze geopereerd werd. Eerst zou ze een nieuwe hartklep krijgen van een koe.
Gelukkig konden ze hartklep repareren. En nu hopen dat ze het red totdat ze uitgegroeid is.
En dan krijgt ze een nieuwe hartklep.

Helaas moet ze binnen een maand weer onder het mes. Omdat haar lichaam de ijzerpinnen/draadjes verstoot. En deze komen eruit zetten. Hierdoor is haar litteken ook aan het ontsteken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 13:02

Bij mijn moeder is nog niet bekend of ze een varkensklep of een kunsstof klep krijgt, dat wordt tijdens de operatie beslist.

Romy, hoe bedoel je borstbeen breken? Als het weer aan het helen is zeg maar?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:03

nee altijd, het blijft een zwakke plek en als je erop valt is de kans groter dat je hem breekt dan bij een persoon die geen operatie heeft gehad.
herstel duurt dan ook langer ( ervaring spreekt ) en is pijnlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:05

Bij mijn zusje is het ook altijd een gevoelige plek geweest.
Dus daar moet je idd rekening mee houden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:23

Mijn opa is de eerste in NL die 2 nieuwe hartkleppen heeft gekregen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:26

StonedRomy schreef:
nee altijd, het blijft een zwakke plek en als je erop valt is de kans groter dat je hem breekt dan bij een persoon die geen operatie heeft gehad.
herstel duurt dan ook langer ( ervaring spreekt ) en is pijnlijker.

nooit van gehoord. Zowel mijn vriend, als mijn vader en schoonvader hebben een hartoperatie gehad waarbij het borstbeen doormidden ging. Normaal gesproken is bot dat opnieuw geheeld is zelfs sterker dan gewoon bot. Dat het nog lange tijd gevoelig is klopt, dat hoor je van iedereen met botbreuken. Maar ook dat verdwijnt met verloop van tijd.
De 1e 6 weken na de operatie moet je voorzichtig aandoen. Autorijden mag bijvoorbeeld ook niet. Na een maand of 3 mag je alles weer.

Mijn vriend is als 13 jarige ook aan zijn hart geopereerd. Bij hem zijn ze toen tussen de ribben doorgegaan (lelijk litteken trouwens). Zijn hartklep is altijd kleiner gebleven, en uiteindelijk 4,5 jaar geleden vervangen. Ze vertelden ons toen dat ze het liefst bij jonge mensen kiezen voor biologisch en dan meestal varken tenzij die te klein zijn. Dan wordt het rund. Als patient mag je een voorkeur aangeven, maar wat je hebt gekregen weet je pas als je weer wakker wordt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:28

eenitraM schreef:
Mijn opa is de eerste in NL die 2 nieuwe hartkleppen heeft gekregen.

Da's dan al wel een hele tijd geleden, want toen vriendlief geopereerd is lag er een vrouw bij hem die er 4 had gekregen (had een bacterie op de hartkleppen gekregen en ze heeft het ternauwernood gered).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 13:28

Mijn moeder kan geen voorkeur aangeven, ze kunnen tijdens de operatie pas beslissen hoe of wat.
Paar weken terug is ze ook al gekatheteriseerd om te zien of er ergens nog vernauwingen waren, dat was niet het geval, dat scheelt dan weer :j

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:01

Een biologische klep gaat maar een jaar of 10-15 mee, een mechanische je hele leven in principe. Daarom kiezen ze bij jonge mensen vaker voor de mechanische kleppen. Maar met zo'n mechanische moet je wel je hele leven bloedverdunners slikken. Dat is het grote nadeel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:10

Ik weet niet wat ze onder jong scharen, mn moeder is in de 60 :)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:18

Hoi ik ben zelf 23 en ben zelf 15 maart geopereerd. Ze hebben mijn hartklep gerepareerd en mijn aorta was ook verwijd dus daar hebben ze ook wat aan gedaan. Ik heb 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. De operatie duurt inderdaad 5 uur. Je moeder moet er ook vanuit gaan dat ze naderhand helemaal geen conditie meer heeft. Eerst is jezelf aankleden of douchen al heel zwaar. Nu kan ik al weer ongeveer 10 minuten lopen. Daar wil ik mee aangeven dat het herstel toch best nog vlot gaat gezien de zwaarte vd operatie. Pb en mag als je wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:22

conditie heeft ze al niet, daarom wordt ze juist geopereerd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:24

vriendin heeft al 2x een open hart operatie ondergaan om een hartklep te laten vervangen (1ste keer een lekkage en 2de keer endocarditis). Zij moet altijd 4-6 weken in het ziekenhuis blijven en daarna nog 1-2 maanden thuis en daarna mag ze halftijds terug aan de slag.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:25

Oké ja dat is natuurlijk heel erg afhankelijk per persoon. Ik had ook weinig conditie en nu helemaal geen meer, maar dat moet wel beter dan voorheen worden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:47

Ik heb een kunst hartklep :)
De mitralis is bij mij vervangen.

Welke klep krijgt je moeder?