Microgynon nu ethinylestradiol / levonorgestrel??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Microgynon nu ethinylestradiol / levonorgestrel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:35

Hoi,

Ik had mijn pil op en nu wilde ik nieuwe halen en stond er opeens een hele andere tekst op het doosje en ziet de pil er heel anders eruit. Nu vertrouw ik het niet. Ik slik namelijk al jaren dezelfde en nu krijg ik opeens iets. De apotheker zei dat het dezelfde pil was alleen nu staat er alleen een andere naam op want dat zijn de bestandsdelen die in de pil zitten.

Champie_Me

Re: Microgynon nu ethinylestradiol / levonorgestrel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:38

ik zou gewoon klagen dat het een andere is en dat je je oude terug wil... ik heb ook problemen gehad met een goedkopere pil (met dezelfde bestandsdelen) en heb nu op verzoek de goede weer! gewoon even bellen of langs gaan...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:41

Wat vertrouw je niet?

De bestanddelen zijn toch precies hetzelfde, dus je mag er wel vanuit gaan dat de pil net zo goed werkt.

Zou wat zijn anders...

Is net zoiets als dat je Nerofen koopt of ibuprofen. Precies hetzelfde, alleen heet de laatste naar wat het eigenlijk is.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:42

Ik heb een tijdje geleden precies hetzelfde gehad. Andere naam maar precies dezelfde bestandsdelen erin. Ik heb helemaal geen verschil gevoeld.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:43

het is inderdaad precies dezelfde.. Ik heb wel 4 keer een andere gehad doordat de apotheek ineens een andere pil hanteerde ( en ben ook een keer van apotheek gewisseld..) Ben ook begonnen met Microgynon en dat veranderde continu. Heb er nooit last van gehad.
Heb nu uiteindelijk ook die jij heb....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:46

Kijk eens in het anticonceptie topic.... Het heeft dezefde werkstoffen, maar het bindmiddel oid is anders. Ik werd er in ieder geval goed ziek van en heb mijn eigen vertrouwde microgynon weer terug :D

Edit: [MW] [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6 gebruik de zoekfunctie linksonderin het topic. Genoeg reviews!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:52

daarom als de micorgynon nog bestaad!! Waarom heeft de microgynon dan opeens een andere naam??? Dat vond ik al zo raar. En dit is al de 2de keer dat ze het proberen maar dat was een jaar geleden en toen ben ik ook terug gegaan en toen vertelden ze mij ook nou als u dat graag wil nou dan kunt u microgynon krijgen dus ze veraden zich zelf dat dit een ander is er staan ook allemaal rare verhalen op internet over deze pil die ik heb mee gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:55

Citaat:
Microgynon 30 is een lichte anticonceptiepil die wordt gebruikt om zwangerschap te voorkomen. Microgynon 30 is een zogenaamde éénfase combinatiepil. Eénfase, omdat alle 21 pillen per strip dezelfde hormoonsamenstelling hebben. Combinatiepil, omdat er 2 verschillende hormonen in deze pil zitten. Dit zijn de hormonen levonorgestrel en ethinylestradiol.
Bron: http://www.gynaecologie.nl/content/pgs/ ... ogynon.asp

Ik ben inmiddels ook al 3x van merk/naam gewisseld, en mijn cyclus ed. gingen gewoon door. :j

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:56

Gewoon hetzelfde idd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:00

Deze zijn precies hetzelfde :j

Ik had het laatst ook bij de huisarts.. maar de assistente wist mij te vertellen dat het dezelfde pil is alleen véél goedkoper ;)
Ze voeren het recept in op hun computer, en die laat zien welke van de 2 op dat moment het goedkoopste is.
Ik wissel dus regelmatig tussen die 2, en heb nog nooit ergens last van gehad ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:08

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:10

Mijn HA zei ook dat het precies dezelfde pil is. Afgelopen jaar is die wel drie keer veranderd van naam en doosje.

Heb geen veranderingen gemerkt hoor. :n

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:58

dat ik wel heb gemerkt is waarschijnlijk doordat de hoeveelheid lactose erg verschilt... (lactoseintollerantie) die ik nu heb merk ik er weinig van maar met die andere pil werd ik elke ochtend misselijk wakker enzo... maar met de hormonen zelf geen verschil hoor...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:00

Ik heb dit vorig jaar al gehad.. Heb geen verschil gemerkt :n

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:01

Mycrogynon is een merknaam. De pil die je nu hebt heeft geen naam maar wat er op het doosje staat zijn de werkzame hormonen die erin zitten. Het is dus dezelfde pil alleen de hulpstoffen zijn anders. Ik had hetzelfde verhaal met de Diane-35 pil. Alleen van de merkloze kreeg ik acné. Dit heb ik mijn huisarts laten weten en sindsdien heb ik weer de gewone Diane-35 en nergens meer last van. Kennelijk reageerde ik dus op een van de hulpstoffen van de andere pil.

Mycrogynon bestaat dus nog wel, maar die pil die je nu hebt is goedkoper voor de apotheek en voor je zorgverzekeraar.
Laatst bijgewerkt door Lous op 03-04-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:03

Amaris schreef:
Wat vertrouw je niet?

De bestanddelen zijn toch precies hetzelfde, dus je mag er wel vanuit gaan dat de pil net zo goed werkt.

Zou wat zijn anders...

Is net zoiets als dat je Nerofen koopt of ibuprofen. Precies hetzelfde, alleen heet de laatste naar wat het eigenlijk is.

Niet helemaal waar. Werkzame stoffen zijn hetzelfde, maar de bijstoffen niet.
Ik slik ook al jaren microgynon en toen de wet/verzekering werd aangepast dat apothekers de goedkoopste variant mochten meegeven, gebeurde dat bij mij ook. Paar keer ander merk meegekregen, als het tenslotte hetzelfde is? Helaas kreeg ik iedere keer als ik een ander merk meekreeg doorbraakbloedingen. Daarom na overleg met mijn huisarts weer terug op microgynon. Hij gaf aan dat het heel goed kon dat de klachten kwamen door de bijstoffen van het andere goedkopere merk. Sinds ik weer terug ben op de 'oude vertrouwde' microgynon heb ik ook geen last meer van doorbraakbloedingen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:04

is dat geen risico als t toch een beetje een andere pil zou zijn? Ik wist nog toen ik echt naar een andere overstapte en toen mocht ik volgens mij een maand geen onveilige seks hebben

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:05

op internet lees je eigenlijk alleen maar negatieve verhalen over deze pil en zie het eigenlijk niet zitten om deze nute gaan slikken. Veel mensen hebben heel veel stemmingswisselingen, hoofdpijn, misselijkheid, buikpijn enzovoort. Daar zit ik niet op te wachten dit was altijd precies de goeie pil. En als het dezelfde pil is vind ik het wel raar dat je oppeens ook weer de microgynon terug kunt krijgen als je er om vraagt???? Dan zijn het toch wel 2 verschillende soorten pillen?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:07

heb ik ook gehad met mij pil. De fabrikant ging over naar een ander soort o.i.d., ook iets verzekeringtechnisch is mij verteld..
Vond het ook maar vreemd!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:08

Even goed lezen meisjes. De werkzame stoffen zijn hetzelfde, alleen de bijstoffen niet. Het is dus in principe dezelfde pil, alleen kunnen mensen dus anders reagerem op de bijstoffen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 03-04-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:09

Poeltje schreef:
Mijn HA zei ook dat het precies dezelfde pil is. Afgelopen jaar is die wel drie keer veranderd van naam en doosje.

Heb geen veranderingen gemerkt hoor. :n

Same here!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:09

ArlandoO schreef:
heb ik ook gehad met mij pil. De fabrikant ging over naar een ander soort o.i.d., ook iets verzekeringtechnisch is mij verteld..
Vond het ook maar vreemd!

Het is niet de fabrikant die over is gegaan, het is de apotheek die dit doet. Omdat de pillen met merknaam duurder zijn, kiest de apotheek en sommige zorgverzekeraars voor de merkloze goedkopere variant.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:31

appiesjappie schreef:
op internet lees je eigenlijk alleen maar negatieve verhalen over deze pil en zie het eigenlijk niet zitten om deze nute gaan slikken. Veel mensen hebben heel veel stemmingswisselingen, hoofdpijn, misselijkheid, buikpijn enzovoort. Daar zit ik niet op te wachten dit was altijd precies de goeie pil. En als het dezelfde pil is vind ik het wel raar dat je oppeens ook weer de microgynon terug kunt krijgen als je er om vraagt???? Dan zijn het toch wel 2 verschillende soorten pillen?

Daar moet je niet vanuit gaan. Mensen schrijven altijd alleen maar als het niet goed gaat, als het wel goed gaat is er schijnbaar niet veel te melden.
Zelf ben ik van Mercilon naar de merkloze variant gegaan, geen centje pijn. Als die pil werkt (je wordt niet zwanger) en je hebt verder nergens last van, waarom dan zo'n herrie? Probeer die nieuwe eerst eens voor je begint te roepen zou ik zeggen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:35

Amaris schreef:
appiesjappie schreef:

Daar moet je niet vanuit gaan. Mensen schrijven altijd alleen maar als het niet goed gaat, als het wel goed gaat is er schijnbaar niet veel te melden.
Zelf ben ik van Mercilon naar de merkloze variant gegaan, geen centje pijn. Als die pil werkt (je wordt niet zwanger) en je hebt verder nergens last van, waarom dan zo'n herrie? Probeer die nieuwe eerst eens voor je begint te roepen zou ik zeggen.

Mee eens. Ik heb over de Diane-35 pil voordat ik die begon te slikken ook alleen maar negatieven verhalen gehoord. Toch begonnen ermee, en nergens iets last van gehad. Je kan geen dingen roepen zonder het eerst zelf te ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:54

Idd merknaam versus werkzame stoffen :j