Moe en futloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Moe en futloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 10:48

Goeiemorgen allemaal,

Ik zit eigenlijk met een probleem, 'k ben nu al dik een jaar ontzettend moe en lig het liefste de hele dag op bed.
Vorig jaar in februari heb een een bloed test uit laten voeren, hier kwam helemaal niets uit, alleen de witte of de rode bloedcellen waren iets te hoog of te laag. Wel kwamen ze er achter dat ik pfeiffer al gehad heb.

Nou het liefst lig ik dus de hele dag in bed, vaak ga ik ook nergens meer heen omdat ik ontzettend futloos ben.
De dag ervoor neem ik me zoveel dingen voor, de dag erna denk nah laat maar zitten is niet nodig ( sporten enz )
Wel heb ik ondertussen al een jaar ontzettend dikke klieren bij de keel, hier ben ik al 3 of 4 x voor bij de huisarts geweest, hij doet er niets aan. Al lijkt mij niet dat dit normaal is, omdat ze ook pijn doen als ik er op druk.

Nu vond ik op internet iets wat misschien kon helpen, maarja t is best wel duur en t duurt 2 maanden voor je iets zou merken, dan ben ik dus verplicht om 2 potjes hiervan te kopen. Daarbij komt, helpt het zowiezo wel? Wie zegt dat die reacties er onder niet verzonnen zijn?
Misschien iemand die ervaring heeft met deze site of misschien zelfs met het product zelf ?

http://www.sportix-sportvoeding.com/meer-energie/nrgy-nutritieve-celstimulator/25/

Alvast bedankt!

arizonagreen

Re: Moe en futloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:49

Ben je al bij een andere arts geweest dan je eigen arts? Je weet maar nooit wat een ander kan ontdekken ;)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 10:51

love_shyboy schreef:
Ben je al bij een andere arts geweest dan je eigen arts? Je weet maar nooit wat een ander kan ontdekken ;)

Ik ben bij 2 verschillende artsen geweest :)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:52

Je hebt in je onderschrift 'Live like there's no tomorrow!'...
Wat doe je nu wél? Lig je ook daadwerkelijk in bed, of heb je wel gewoon een dagbesteding?

Ik zou toch maar eens op zoek gaan naar antwoorden, in de psychische dan wel lichamelijke hoek.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:59

Van niks-doen en in bed liggen kan je ook moe worden, op tijd opstaan kan al helpen.
Die pilletjes zou ik niet zomaar aan beginnen, áls het al werkt pak je alleen de symptomen aan, niet de oorzaak.

Eet je voldoende?
En het zou kunnen dat de pfeiffer nooit volledig is weggeweest en nu weer terug is, die opgezette klieren wijzen daar wel een beetje op. Of ben je alleen futloos, maar niet slaperig?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:00

Heb je 't misschien ook al eens in de alternatieve hoek gezocht? Iemand die eens met je naar je voedingspatroon kijkt? Of inderdaad psychisch.

Daarnaast zou ik je als tip willen geven om jezelf niet voor te nemen om vanalles te gaan doen. Daar komt dan 9 van de 10 keer toch niks van terecht en dan voel je je alleen maar nog moeier. Vaak werkt het het beste om bv 's avonds 3 dingen op te schrijven die je de volgende dag moet doen.

Al denk ik alsnog dat 't wel wat verder gaat dan alleen dat, jouw moeheid. Die pillen zou ik niet aan beginnen trouwens. Zou echt op zoek gaan naar een arts die jou kan helpen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:13

dovish schreef:
Je hebt in je onderschrift 'Live like there's no tomorrow!'...
Wat doe je nu wél? Lig je ook daadwerkelijk in bed, of heb je wel gewoon een dagbesteding?

Ik zou toch maar eens op zoek gaan naar antwoorden, in de psychische dan wel lichamelijke hoek.

Ik ben op het moment werkloos, maar heb aan huis 3 paarden en kan zo genoeg dingen bedenken die ik kan doen, maar kan me er niet toe zetten, ik stel alles uit. Het enige wat ik eigenlijk nog dagenlijks doe is naar de paarden ( of rijden of beetje spelen met ze ).En idd nu lig ik idd nog in ben met de laptop ben wel al 2 uur wakker. Laat naar bed ga ik ook niet meestal tussehalf 12 en half 1.

DaniBanani schreef:
Van niks-doen en in bed liggen kan je ook moe worden, op tijd opstaan kan al helpen.
Die pilletjes zou ik niet zomaar aan beginnen, áls het al werkt pak je alleen de symptomen aan, niet de oorzaak.

Eet je voldoende?
En het zou kunnen dat de pfeiffer nooit volledig is weggeweest en nu weer terug is, die opgezette klieren wijzen daar wel een beetje op. Of ben je alleen futloos, maar niet slaperig?

Klopt maar het is niet erger geworden sinds ik werkloos ben, dit speelt vanaf januari 2011 ik heb ik februari tot en met mei 6 dagen in de week stage gelopen van 8 tot 6, tijdens de stage dacht ik alleen nog maar aan mijn bed zo ontzettend moe was ik, tijdens die stage ben ik eigenlijk ook nooit savonds weg gegaan, omdat ik wist dat ik dan sochtends helemaal niet mijn bed uit zou kunnen komen.

Die pillen zouden de oorzaak aan pakken ( een stof wat ik waarschijnlijk mis in mijn lichaam )

Ja ik eet wel voldoende, 3 x per dag en 1 of 2 tussendoortjes.

Maar als die opgezette klieren op pfeiffer moeten tonen zou de huisarts daar dan niet wat aan gedaan hebben, en dan moet er toch iets niet kloppen met de bloed waardes ? Ik ben futloos en slaperig.

_Tara_ schreef:
Heb je 't misschien ook al eens in de alternatieve hoek gezocht? Iemand die eens met je naar je voedingspatroon kijkt? Of inderdaad psychisch.

Daarnaast zou ik je als tip willen geven om jezelf niet voor te nemen om vanalles te gaan doen. Daar komt dan 9 van de 10 keer toch niks van terecht en dan voel je je alleen maar nog moeier. Vaak werkt het het beste om bv 's avonds 3 dingen op te schrijven die je de volgende dag moet doen.

Al denk ik alsnog dat 't wel wat verder gaat dan alleen dat, jouw moeheid. Die pillen zou ik niet aan beginnen trouwens. Zou echt op zoek gaan naar een arts die jou kan helpen.

Voedings patroon ligt het denk ik niet aan, heb tijdens stage een echt vast voedings patroon gehad, en hierdoor werd het niet minder.

Psychich zou eventueel wel kunnen, zijn nogal wat problemen thuis de afgelopen 2? jaar die ik ook allemaal mee krijg enz, en daarbij niet zoon leuk verleden. Maar in detail ga ik het hier niet neer zetten, daarvoor kun je pben als je wilt :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:15

Veel doelen stellen is vaak al te hoog gegrepen. Van de 10 dingen die je je vandaag voorneemt om morgen te doen zou ik eens beginnen met 1 of 2. Kleine dingen, en doe ze hoe dan ook. Al is het maar de afwas of je schoenen poetsen. Te veel voornemen is later enkel een bevestiging dat het niet lukt, en je weet het eigenlijk op voorhand al. Bouw dit op.

Verder kan je eens gaan kijken of je je voeding kan/moet aanpassen, misschien heb je oa ergens wel reactie op?
Zorg voor voldoende frisse lucht en wat beweging om mee te beginnen. Dus niet denken dat je 2u moet sporten (wat toch niet lukt > dus ach laat maar> zie je wel, het lukt niet). Maar ga eens een halfuurtje wandelen.
Kan het zijn dat je voor je grote vermoeidheid veel overprikkeld/gestress/druk bent geweest? Kan het zijn dat je nu op een niet-gezonde manier probeert om prikkels te vermijden?

Waar haal je wél energie uit? Zoek dat uit en ga dat doen.

Zoek verder, ben je niet tevreden met het antwoord waarmee je Huisarts je naar huis stuurt, ga dan terug en neem iemand mee (vriendin, moeder, vader etc). Benadruk dat je niet vooruit komt en dat je verder wilt kijken (arts, psycholoog). Lukt dat niet met je HA dan kan je kijken bij bijv, dietist, alternatief arts (homeopaat, acupuncturist osteopaat).
Succes :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:23

Ik heb weinig toe te voegen aan het medische verhaal, maar zou je toch ook willen adviseren om een vast ritme aan te houden, hoe minder je doet hoe minder je kan doen namelijk (if you don't use it you loose it ;) ). Als je nu steeds in bed gaat liggen kom je in een vicieuze cirkel terecht. 'Ik kan me er niet toe zetten' is niet echt een argument, schop onder je kont en gaan! Die 3 paarden heb je niet voor niks en kan me niet voorstellen dat je daar niet genoeg mee kan doen om een hele dag mee te vullen. Zoals je het omschrijft krijg ik het idee dat het grootste deel van je probleem misschien wel psychisch is en dan zullen pillen die lichamelijk iets doen daar weinig aan gaan helpen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:26

Creatas schreef:
Veel doelen stellen is vaak al te hoog gegrepen. Van de 10 dingen die je je vandaag voorneemt om morgen te doen zou ik eens beginnen met 1 of 2. Kleine dingen, en doe ze hoe dan ook. Al is het maar de afwas of je schoenen poetsen. Te veel voornemen is later enkel een bevestiging dat het niet lukt, en je weet het eigenlijk op voorhand al. Bouw dit op.

Verder kan je eens gaan kijken of je je voeding kan/moet aanpassen, misschien heb je oa ergens wel reactie op?
Zorg voor voldoende frisse lucht en wat beweging om mee te beginnen. Dus niet denken dat je 2u moet sporten (wat toch niet lukt > dus ach laat maar> zie je wel, het lukt niet). Maar ga eens een halfuurtje wandelen.
Kan het zijn dat je voor je grote vermoeidheid veel overprikkeld/gestress/druk bent geweest? Kan het zijn dat je nu op een niet-gezonde manier probeert om prikkels te vermijden?

Waar haal je wél energie uit? Zoek dat uit en ga dat doen.

Zoek verder, ben je niet tevreden met het antwoord waarmee je Huisarts je naar huis stuurt, ga dan terug en neem iemand mee (vriendin, moeder, vader etc). Benadruk dat je niet vooruit komt en dat je verder wilt kijken (arts, psycholoog). Lukt dat niet met je HA dan kan je kijken bij bijv, dietist, alternatief arts (homeopaat, acupuncturist osteopaat).
Succes :)

T is niet zo dat ik de helé dag niets doe, ben wel ongeveer 2/3 uur per dag bij de paarden te vinden. Maar dingen zoals sporten, kamer poetsen enz vind ik de moed niet voor.

Frisselucht zit dus zowiezo ook goed ivb het bij de paarden zijn, Wandelen doe ik ook maar afentoe omdat ik niet alleen wil zijn. Dan kan ik de hond mee nemen maar daar erger ik me dood aan omdat die continue voor mijn voeten loopt en bij elk boompje stil staat en ik weer terug getrokken word, ook kan ik de shetlanders mee nemen maar de een lijkt net een arabier en de ander een schildpad die je mee moet trekken, en erger me dus aan alle kleine dingen.

De vermoeidheid is niet na het druk zijn ma wel na stres en dan ga ik idd in bed liggen om of na te denken of om te slapen dat ik er niet aan hoef te denken.
Ohja, ook slaap ik ontzettend slecht, word elke nag standaart 4/5x wakker. Wel vind ik het ontzettend raar dat ik zonder wekker beter slaap als met, als ik de wekker moet zetten, schrik ik 4/5x in de nacht wakker omdat ik denk dat het al tijd is.

Moeder ofzo wil/kan ik niet mee nemen naar huisarts, waarvoor niet kun je even een PB sturen, zet liever niet alles op internet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:27

Dustyenmax18 schreef:
Voedings patroon ligt het denk ik niet aan, heb tijdens stage een echt vast voedings patroon gehad, en hierdoor werd het niet minder.

Een vast voedings patroon wil nog niet zeggen dat je ook gezond eet.
Heb je naast de vermoeidheid ook nog last van andere dingen?

Is er bij het bloedonderzoek ook gekeken naar foliumzuur, vitamine B12 en vitamine D?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:28

Vanillia schreef:
Ik heb weinig toe te voegen aan het medische verhaal, maar zou je toch ook willen adviseren om een vast ritme aan te houden, hoe minder je doet hoe minder je kan doen namelijk (if you don't use it you loose it ;) ). Als je nu steeds in bed gaat liggen kom je in een vicieuze cirkel terecht. 'Ik kan me er niet toe zetten' is niet echt een argument, schop onder je kont en gaan! Die 3 paarden heb je niet voor niks en kan me niet voorstellen dat je daar niet genoeg mee kan doen om een hele dag mee te vullen. Zoals je het omschrijft krijg ik het idee dat het grootste deel van je probleem misschien wel psychisch is en dan zullen pillen die lichamelijk iets doen daar weinig aan gaan helpen.

Ik weet niet of je wel eens hebt dat je ontzettend moe bent, maar ik kan me dan echt niet ergens toe zetten ( behalve de paarden omdat ik weet dat dat gewoon moet gebeuren )

Zoals ik al zei is dit niet sinds ik werkloos ben, dit is ook al zo geweest terwijl ik wel goede ritme in men leven had.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:30

Flosje446 schreef:
Dustyenmax18 schreef:

Een vast voedings patroon wil nog niet zeggen dat je ook gezond eet.
Heb je naast de vermoeidheid ook nog last van andere dingen?

Is er bij het bloedonderzoek ook gekeken naar foliumzuur, vitamine B12 en vitamine D?

Mijn voedings patroon was toen, smorgens 2 boterhammen, smiddags 4 en tussendoortje een appel en savonds avond eten, lijkt mij wel gezond genoeg lijkt me toch ?

Vitamine B12 en Vitamine D weet ik zeker foliumzuur weet ik niet zeker.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:31

Tja, tekort aan B12 denk ik gelijk aan. Vraag je huisarts eens wat deze waarde was, als ze het al gemeten hebben. Laat je niet afschepen met: deze was goed, maar vraag naar het getal. Als deze laag of te laag is, zou het daaraan kunnen liggen.

edit, zie net dat je zeker weet dat deze goed is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:33

Kun je navragen wat je B12 was?
Huisartsen zeggen vaker ow kan geen kwaad. Terwijl je B12 dan toch echt te laag is.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:35

Dustyenmax18 schreef:
Vanillia schreef:

Ik weet niet of je wel eens hebt dat je ontzettend moe bent, maar ik kan me dan echt niet ergens toe zetten ( behalve de paarden omdat ik weet dat dat gewoon moet gebeuren )

Zoals ik al zei is dit niet sinds ik werkloos ben, dit is ook al zo geweest terwijl ik wel goede ritme in men leven had.

Nee dat snap ik wel, maar wat ik zeg is dat hoe minder je doet hoe minder fut je gaat hebben om wel iets te doen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:36

love_western schreef:
Huisartsen zeggen vaker ow kan geen kwaad. Terwijl je B12 dan toch echt te laag is.

Lijkt me sterk want heb vorig jaar van januari tot mei vitamine pillen geslikt waar ook b12 in zat, dit leverde ook niets op en ben er daarom mee gestopt.

Maar ik zal het wel eens na gaan vragen, hebben ze die uitslagen nog in de datebase staan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:46

Dustyenmax18 schreef:
love_western schreef:

Lijkt me sterk want heb vorig jaar van januari tot mei vitamine pillen geslikt waar ook b12 in zat, dit leverde ook niets op en ben er daarom mee gestopt.

Maar ik zal het wel eens na gaan vragen, hebben ze die uitslagen nog in de datebase staan ?

Meestal als je B12 te kort heb. Heb je last van een stofwisselingopname stoornis.
Dan kun je zoveel B12 pillen slikken als je wilt, het helpt niet. Je maag neemt het niet meer op.

Daarom moet je ook gaan injecteren. Dit kan in je bil, bovenbeen en meen ook bovenarm. Maar been of bil is prettiger.
Zelf spuit ik altijd in mijn bovenbeen. Was ook altijd moe en futloos. Lag altijd in mijn bed. En kon niet eens meer naar school.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:51

Klinkt drastisch, kan me voorstellen dat je veel liever gewoon een oorzaak in een vitaminetekort vindt. Maar heb je alwel eens bekeken wat de symptomen van een lichte depressie kunnen zijn en of dat stiekem ook niet overeenkomt?

Lees moe, futloos, nergens toe zetten, prikkelbaarheid, snel geïrriteerd, slapeloosheid, vermoeidheid, lusteloosheid en weinig energie. Lichamelijke klachten zonder echte oorzaak en vooral ook de gedachte ´laat maar zitten´ zou daarbij passen..

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:11

Bienotje schreef:
Klinkt drastisch, kan me voorstellen dat je veel liever gewoon een oorzaak in een vitaminetekort vindt. Maar heb je alwel eens bekeken wat de symptomen van een lichte depressie kunnen zijn en of dat stiekem ook niet overeenkomt?

Lees moe, futloos, nergens toe zetten, prikkelbaarheid, snel geïrriteerd, slapeloosheid, vermoeidheid, lusteloosheid en weinig energie. Lichamelijke klachten zonder echte oorzaak en vooral ook de gedachte ´laat maar zitten´ zou daarbij passen..

Je hebt PB :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:19

Chronische stress heeft een enorme invloed op je fysieke conditie.
Dus aandacht voor je fysiek is wel belangrijk (gezonde gewoonten en evt. extra aanvulling.. indien echt nodig), maar niet de enige oplossing.
Uitstelgedrag heeft vaak geen lichamelijke reden. De oorzaak daarvan is vaak een gedachtenpatroon waarmee je je eigen plannen frustreert. Daarvoor is het nodig om je valkuilen in denken en voelen op het spoor te komen, om vervolgens vanuit je kracht nieuwe besluiten te nemen.
Er zijn zelfhulpboeken te over (bijv, Byron Katie of NLP). Je kunt mogelijk ook contact opnemen met een begeleider (coach/therapeut)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:25

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:01

Ik zou niet zomaar pillen gaan halen van internet ( dat kan het zelfs slechter maken)

Ik zou als ik jou was toch weer eens naar de huisarts gaan en zeggen dat er nog niks veranderd is hij kan je eventueel doorsturen naar iets anders dan.

Zijn er mischien meer artsen bij jou? dan zou je een andere kunnen vragen?

Want geloof me artsen hebben het ook niet altijd goed en er worden veel mensen weggestuurd terwijl ze eigenlijk echt verder moeten kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:10

Zelf ben ik ook jaren van het kastje naar de muur gestuurd. Toendertijd ook al eens bij een maatschappelijk werker geweest maar toen stond ik er nog niet voor open en snapte ik niet zo goed wat ik daar deed.
Pillen van internet zou ik ook echt niet doen, zijn vaak echt niet betrouwbaar en er zit vaak een boel rommel in.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:30

Joolien schreef:
Zelf ben ik ook jaren van het kastje naar de muur gestuurd. Toendertijd ook al eens bij een maatschappelijk werker geweest maar toen stond ik er nog niet voor open en snapte ik niet zo goed wat ik daar deed.
Pillen van internet zou ik ook echt niet doen, zijn vaak echt niet betrouwbaar en er zit vaak een boel rommel in.

T is al een voordeel dat ik weet dat ik een probleem heb. Nadeel is dat ik weet dat ik hulp nodig heb maar ik nu iniedergeval daar nog niet mee aan de sag kan/durf te gaan.