hallo, ik moet het even van me afschrijven,ik klaag nooit ben nooit ziek, ik ben nu van mijn tweede zwanger, eerste zwangerschap nergens last van lekker gereden en tot vier weken voor bevalling gewerkt, en nu ben ik 19 weken zwanger en ben ziek thuis vanaf vandaag. mijn probleem?constant harde buiken,zodra ik begin op het werk dat komt de harde buik aanzetten,en zolang ik blijf staan zolang blijft die harde buik ook,heb erzelf erg veel moeite mee dat ik nu me ziek moest melden.tuurlijk gaat mijn kindje nu voor,zijn er nog meer mensen die thuis zitten door de zwangerschap?
Sammy, 1 troost ik ben nog maar 9 weken zwanger, en ik zit nu ook al ziek thuis...Veel sterkte ermee. En ik hoop dat de harde buiken wat minder zullen worden.
Bij de oudste geen enkele problemen tijdens de zwangerschap. De jongste 1 en al ellende, lees: 6weken, extreem bloedverlies tot 9 weken. 9weken, bekkeninstabiliteit 16weken, begin harde buiken 19weken verplicht thuis, plat op bed ivm aanhoudende harde buiken 28 weken, nog steeds voll. Bedrust + opname ziekenhuis ivm geen leven voelen, en kans op zwangerschapsvergiftiging 32weken, weeënremmers tot week 34. 35 weken, weeën, zet na 48 uur niet door qua ontsluiting, 1cm. 38 weken ingeleid, lichaam was totaal op.
Nu bijna 15 weken zwanger van onze 3de. Heb vannacht zoveel pijn gehad, bij controle fikse blaasontsteking dus nu een kuur..
Heb verder nu geen klachten. Maar.. zit al een jaar bij huis, wegens enorme rugproblemen, waarbij de onderbenen plots gevoelloos/verlamd raken. Oorzaak kunnen ze niet vinden, maar ik mag niet werken van de atsen, hoe graag ik wil. Na de bevalling weer onderzoeken, en tot die tijd hopen dat het mee gaat vallen.
Kan me dus goed indenken wat je voelt. Ga echter wel zoveel mogelijk rusten.. Met 19 weken sliep ik toen al beneden in de woonkamer op een bed op klossen. Lekker alleen, man en oudste sliepen boven, was heel fijn (not!).
Sunrise19
Geplaatst: 16-03-12 23:34
Ook ik zit thuis ben nu bijna 24weken zwanger. Bekkeninstabiliteit + telkens harde buiken ook nu ik gewoon al verplicht rust heb.
Maandag weer naar de vk en als ze dan nog niet tevreden is krijg ik ook verplicht bedrust.
Moet je eerlijk bekennen zit er aardig doorheen en vind die hele ziekte-wet maar niks.
Maar idd gezondheid van onze kindjes gaat voor!
Overigens is dit m'n eerste zwangerschap.
Maar hoe vul je je dag in? Ik word helemaal gek thuis, voel me gevangen in m'n eigen huis haha.
Loran verschrikkelijk echt heftig.dat vroeg ik me inderdaad af.hoe gaat dat nu met de ziektewet?.
franka75
Geplaatst: 17-03-12 00:20
de ziektewet dan krijg je zon 70 procent van wat je verdiend volgens mij. maar je mag toch blij zijn dat het er is er zijn zat landen waar je gewoon pech hebt. dus op dat vlak toch wel fijn dan , ik wens jullie veel sterkte
Als je door zwangerschap ziek bent krijg je 100% doorbetaald hoor.
Ik zat vanaf week 6/7 thuis. Toen ik een klant in haar gezicht spuugde, hebben we maar besloten dat ik beter thuis kon blijven tot het wat minder werd. Met week 12 werd het minder en kreeg ik bekken instabiliteit waardoor ik 1 week tussendoor gewerkt heb en weer thuis zat. Met week 18 kreeg ik ook harde buiken en toen was het wel duidelijk dat ik helemaal niet meer zou gaan werken. Met week 21 kwam de verloskundige thuis langs omdat ik om de paar minuten een harde buik had maar dat nam af met totale rust. Maar met week 28 werd ik dan alsnog opgenomen met weeën en zo heb ik nog 10 weken met harde buiken en weeën in het ziekenhuis gelegen tot ze mijn vliezen doorprikte en ze dan toch eindelijk kwam. Dus wat ik wil zeggen, het is vervelend, maar luister naar je lichaam. Neem echt de rust, want dat je kindje te vroeg komt dat wil je echt niet! Ik weet hoe vervelend het is, maar t is voor een heel erg goed doel. Sterkte.
Sunrise19
Geplaatst: 17-03-12 09:03
Ik krijg 100% van mijn dagloon en word als het goed is na 4 weken uitbetaald. Zover ik begreep van het uwv dan.
70% is als het niet zwangerschap gerelateerd is geloof ik.
Vriendin van ons heeft ook bijna dr hele zwangerscha plat gelegen, begon met zwangerschapsvergiftiging, toen ontsluiting en dus volledig plat.. Ze was zwanger van een tweeling, dus al snel ziekenhuisopname en al snel UMC Groningen ivm grote kans op vroeggeboorte.. De ene groeide veel harder dan de ander en ze had ook een voorliggende placenta.. Uiteindelijk zijn ze 11 weken te vroeg gezond en wel ter wereld gekomen. Zij zat echt stuk op dat moment, die onzekerheid steeds maar weer heeft haar gesloopt en psychisch heeft ze er een flinke tik van gehad. Maar nu gaat het super, ze zijn alweer bijna 3
Loran_Nolen
Geplaatst: 17-03-12 10:13
Ik kreeg 100% van mijn loon uitvetaald door de werkgever. Die hebben zelf van alles geregeld met UWV.
Wat ik elke keer deed op bed was vloerkleed knopen, veel slapen (verveling), en doordat er dagelijks wel fam. Kwam kon ik de babykleertjes doen.
Ondanks verplichte bedrust, moest ik af en toe echt even het huis uit. Dan gingen we even babyspullen halen, al slenterend, en daarna flink uitrusten bij fam. Of als de hs kwam, ging ik wel even naar stal, even tussen de muren weg. En elke week fysio ivm bekkeninstabiliteit.
Thuis heb ik amper wat gedaan qua huishouden, dit Deed mijn man. Nadat ik met 34,4 dagen weer naar huis mocht, vroeg ik de gyn. Van hoe nu verder. Moest wel om mijn rust denken, maar ook veel lopen, gezien ik nadat de weeëjremmers gestopt waren weer flinke weeën had. Dus toen ben ik de laatste dingen gaan halen/regelen. Week voor het inleiden, 37 weken, heb ik de hele voortuin nog onderhanden gepakt. Bossen eruit, nieuwe plantjes erin. De voortuin leek iig weer netjes. Toen laatste weekend met manlief huis onderhanden genomen, zodat we bij thuiskomst lekker konden genieten van de kraamtijd met ons 4-en. Alles ging wel langzaam maar had wel een goed gevoel nadien..
Ben zelf er nuchter in gegaan met voll. Bedrust, maar viel me erg zwaar. In het ziekenhuis heb je geen keus; daar moet je wel, en met anderen op zaal is de dag snel om. Hoop nu dat het zo blijft, al zit ik wel meer of lig ik op de bank.
Nadeel: de jongste is klein en licht geboren. Had het even moeilijk tijdens de bevalling, maar gelukkig snel in orde. Ze groeit nu nog, in mei wordt ze 2 jaar, langzaam en blijft onder de onderste groei/gewichts lijnen van de curve. Verder goed gezond, en ontwikkeling zoals hoort, dus tjah. Dat wijd ik aan de enorme stress die ik hele zwangerschap heb gehad. Ze heeft nu nog steeds maat 80 aan qua kleren, maar ondanks dat ze klein en fijntjes is kan ze zich goed staande houden tegenover de oudste, nu 4,5jaar.
dankjewel iedereen,ben ik nu verplicht 24/7 binnen te zitten?als ik vrije dagen had had ik er geen last van,het is echt het staan de hele tijd op mijn werk,daar komen de harde buiken van,ik kan me heel goed ontspannen bij mijn paarden,ik hoef er niks te doen alleen maar te genieten hoe ze staan te eten in de wei,ik kan het niet echt vinden op google of ik nu verplicht ben thuis te blijven,ik weet ook niet of er een controleur gaat komen,echt erg eigenlijk dat ik dit niet weet,maar ik ben in de 8 jaar dat ik nu werk maar twee keer 1 dagje ziek geweest.
ik heb dat aangegeven bij mijn baas dat ik heel graag de receptie wil doen of mensen van dagopvang vervoeren in die grote bussen,maar daar had hij geen plek voor mij,ik werk in een restaurant in een verpleeghuis.de receptie doe ik nu ook aventoe erbij als iemant ziek word,en het vervoer hetzelfde.ik wil ook absoluut niet stoppen,maar de werkplek waar ik nu ben is nu echt te zwaar.de afdelingen heb ik ook gewerkt voordat ik hier begon,maar die zijn nu nog zwaarder vanwegen het tillen met bewoners.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 17-03-12 13:49
Herkenbaar. Ik ben vanaf het begin aan het emmeren geweest met mijn werk, eerst door alleen geen slaapdiensten meer te doen. Daarna ben ik steeds kortere diensten gaan draaien en kon ik ook bepaalde clienten niet meer helpen met ADL, steunkousen aan/uit, douchen en aankleden etc. In eerste instantie alleen ivm extreme vermoeidheid, later bleek ik BI te hebben. Daardoor ook een tijdje alleen zittend werk gedaan totdat ook dat niet meer ging en ik met 30 weken 100% de ziektewet in ging. Ik heb me ook heel erg verveeld in die periode omdat ik eigenlijk alleen op de bank kon liggen met een kussen in mijn rug, de tv, internet en je boek heb je na een paar uurtjes wel gezien. Wel balen dat er geen vervangend werk is, ik heb dat als heel prettig ervaren omdat je er dan toch even uit bent en het de dag breekt. Kun je in het restaurant ook niet zittend werken? Bijvoorbeeld zittend groente snijden oid?
nee we krijgen kant en klaar gesneden eten,we hebben een vrij druk restaurant met veel uitetende afdelingen,verjaardagsmenu s,ik ga wel nog proberen een alternatief te gaan regelen met mijn baas,ik vind het zelf erg vervelendd,ik verveel me erg snel.maar ik weet niet of ik nu echt 24/7 binnen moet gaan zitten.
Bij mijn eerste heb ik vanaf 16 weken harde buiken gehad. Ik dacht dat het normaal was en dus geen/weinig aandacht aan gegeven. Met 29 weken (was nota bene op vakantie in Griekenland) echter kwamen ze met regelmaat en werden ze pijnlijk en dus 10 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis ivm weeën. Na 10 dagen aan het infuus gelegen te hebben ging het stukken beter! Advies, heel rustig aan gaan doen en ik kreeg een onderhoudsdosis van de weeënremmers mee in pilvorm. Geen idee of het daar door kwam, ik maar ik voelde me stukken beter! Ik heb toen geen last meer gehad van harde buiken. Met 36 weken met de pillen gestopt en ik mocht weer naar huis (Nederland). Ook daar nog rustig aan gedaan en met 40+4 weken is uiteindelijk mijn zoon gezond en wel geboren.
Tweede zwangerschap was een droomzwangerschap! Alleen wat brandend maagzuur en tegen het einde waggelde ik wat en kon ik mijn veters niet meer strikken, maar wie heeft dat niet he? Ik heb toen nog met 35 weken gewerkt naast mijn schoolwerk.
Nu de derde zwangerschap en al 4 weken last van mijn rug/bekken. Van de verloskundige moet ik rustiger aan gaan doen. En dat doe ik ook zoveel mogelijk. Ik baal er wel flink van. Op het werk geef ik het ook aan als het niet meer gaat en dan vraag ik een werkplek met kruk aan! En als het echt niet gaat vraag ik of ik eerder naar huis mag. Mijn vriend helpt nu meer in het huishouden en met de kinderen. Het is nu nog redelijk vol te houden, het zou stukken beter zijn als ik minder zou gaan werken, maar daar wil ik nog niet aan geloven. Ik ben ''pas'' 25 weken zwanger. Ik ben nu af aan het tellen, nog 8,5 week werken en dan verlof
Ik heb bij mijn eerste ook tot 36 weken gewerkt(welliswaar de laatste vier weken halve dagen maar wel gewerkt)en ik werk in de kassen dus ook nog eens zwaar werk. Bij mijn tweede kreeg ik met een week of 17 last van harde buiken en met 24 weken zat ik in de ziektenwet wegens erg pijnlijke harde buiken en moest ik gedwongen stoppen. Ik kreeg gewoon 100% uitbetaald door het uvw omdat ik in de ziektewet kwam door mijn zwangerschap. 70 % is als je in de gewone ziektewet komt door bijv griep of iets gebroken of arbeidsongeschikt door ongeluk oid en dan volgens mij ook pas na een bepaalde tijd thuiszitten. TS als je in de ziektewet zit vanwege je zwangerschap mag je gewon naar buiten toe hoor. Je mag je eigen dingen blijven doen mits het ook mag van de verloskundige of gyno. Je moet dus niet even gaan bungeejumpen ofzo want dan kun je ook aan het werk zeggen ze dan. Maar je mag gewoon naar de winkel of wandelen op visite bij mensen en noem maar op. Je bent niet ziek (hoewel ze het wel ziektewet noemen) je bent zwanger en daarom zit je thuis.
corina21
Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-12 14:55
zie je iedere zwangerschap is anders he,de eerste was bij mijn een droomzwangerschap,tot vier weken van te voren nog 8 uur gewerkt,en nu heb ik dit pff.
corina21
Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-12 14:58
dankjewel marian,ik ga met mijn baas wel contact opnemen maandag om te vragen of hij zittend werk voor mij heeft,ik heb dat al aangegeven toen zei nee kan niet,en anders weet ik het ook niet,ik heb de verloskundige achter me staan,paardrijden enzo zit er inderdaad niet meer in,maar aventoe met mijn dochtertje bij een vriendin langs gaan zou ik wel fijn vinden,en mijn paarden brokken geven en wat hooi.dankjewel voor jullie berichten.
Vayo
Geplaatst: 17-03-12 15:17
Hoi,
jeej wat vervelend dat je zoveel harde buiken hebt! Is er al wel eens gekeken of ze iets doen of niet (voor ontsluiting zorgen)? Gelukkig dat je thuis in ieder geval nog mobiel bent. Houd jezelf maar goed in de gaten.
Zelf ben ik van mijn eerste na een super zwangerschap op 32 weken bevallen, omdat mijn vliezen 3 dagen daarvoor ineens braken. Die zwangerschap heb ik ook veel harde buiken gehad, maar genegeerd omdat ik dacht dat het erbij hoorde.
Bij de tweede kreeg ik vanaf week 25 weer harde buiken en ben ik wat rustiger aan gaan doen (ik werkte maar 2 dagen). Met ruim 27 weken kreeg ik 's ochtends ineens weeen toen ik de vaatwasser aan het uitruimen was, ik stond eigenlijk op het punt daarna naar mijn werk te gaan. De verloskundige kwam aan huis en constateerde 1 cm ontsluiting dus ik moest naar het ziekenhuis. Daar had ik weeen om de 3 min. met als gevolg 2 cm ontsluiting. Gelukkig hebben ze de weeen kunnen stoppen en ik heb preventief longrijping gehad.
Maar daarna heb ik dus 11 weken, tot de 37e week, plat moeten liggen. Zowel de verloskundige als de gynaecoloog hadden niet verwacht dat ik 32 weken zou halen, ze dachten eigenlijk dat ik rond de 30 weken sowieso wel zou bevallen. En ons kleintje bleef, ondanks de vele harde buiken gewoon zitten. Ik ging er vanuit dat ik met 37 weken direct zou bevallen aangezien ik weer rond zou gaan lopen. Nou ik heb werkelijk gewoon alles weer gedaan en ben pas met 39 weken en 4 dagen bevallen
Dus luister goed naar je lichaam en houd je rust zodat je niet net als mij wekenlang helemaal plat hoeft te liggen. Want als je al een kindje hebt is dat erg zwaar. Je gaat gewoon 100% de ziektewet in en krijgt 100% doorbetaald. Met je 34e week (ook al had je bijv. met 36 weken met verlof willen gaan) gaan je 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof in. Ik heb één telefoontje van het UWV gehad en kort uitge;egd dat ik weeen had en plat moest liggen en daarna nooit meer iets gehoord. Je krijgt als het goed is daar nog een brief over. Daar staan tijden in waarop je bereikbaar moet zijn. Je hoeft dus niet persé hele dagen thuis te zijn.
Ik had dit alles in overleg met de arbo-arts. Die zei dat ik er af en toe uit mocht omdat de muren op me af kwamen. Zolang ik maar rustig aan deed.. Mijn leidinggevende kwam wel eens op bezoek, maar gaf het wel van te voren aan. Of mijn collega's . Er waren wel paar collega's die me dan zagen in de winkel (was mijn moeder gangpad verder aan het kijken), en dan gaven ze een rare blik, terwijl ik continu liep te puffen.
Irriteerde me ook aan andere mensen die me zagen puffen en steunen en me maar niet hielpen (kwam bijna niet vooruit zoveel last). Een oudere vrouw van boven de 80!! heeft me toen geholpen.. Kunnen anderen echt een voorbeeld aan nemen!
Zelf help ik anderen als ik zie dat het moeizaam gaat oid. Maarja that's me!
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 17-03-12 17:34
TS: je mag er gewoon uit hoor! Ik ben zover dat ging er wel uit gegaan voor bijv. een boodschapje, even mee naar stal of bezoek aan familie of vrienden. Alleen de hond uitlaten mocht ik echt niet meer doen van de vk ivm mijn bekken, een hond kan altijd ineens trekken natuurlijk en dat is voor je bekken erg slecht. Heb ik ook keurig aan anderen over gelaten. Zou ook niet goed zijn als je 24/7 binnen bleef, dan wordt je echt gek. Ik heb trouwens maar 1 keer een telefoontje van het UWV gehad nadat ik bij de arbo arts geweest was, verder heb ik alleen contact gehad met mijn leidinggevende. Toen ze van het UWV hoorden dat de ziekmelding ivm zwangerschap was, was het goed en hoefde ik niks meer uit te leggen.