Waarneer moet je nou eigenlijk naar de oogarts/opticien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jilzet

Waarneer moet je nou eigenlijk naar de oogarts/opticien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:56

Hallo bokkers! :).

Onder welke redenen zou je nou eigenlijk een afspraak maken bij de oogarts/opticien? Dat vraag ik me eigenlijk al een hele tijd af. Hoop dat jullie mij het antwoord kunnen geven! :D .

:wave:

Danielle_h

Re: Waarneer moet je nou eigenlijk naar de oogarts/opticien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:58

Hoi,

Omdat ik veel in de auto zit en achter de computer laat ik zo i zo één maal per jaar even mijn ogen meten. Verder zou ik pas naar een oogarts gaan als daar aanleiding toe is.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:02

Als je denkt dat je het niet goed meer kunt zien..
Ik ben naar de opticien gegaan toen ik merkte dat ik het bord niet goed meer kon lezen op de middelbare school. Ik had een bril geleend van een klasgenootje en er ging een wereld voor me open, ik kon opeens lezen wat er geschreven werd haha. :+
Naar een oogarts zou ik niet zomaar gaan, dan moet je denk ook eerst naar de dokter?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:04

Als je bijv. veel hoofdpijn hebt.
Maar als je je ogen laat meten, je moet toch altijd een bril, want geen enkele ogen zijn perfect.
En tja oogarts, als dat nodig is.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:15

oke , klinkt heel raar. :D

Bestaat er ook een soort van ''test'' die je bij jezelf kunt doen? :+ .

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:16

Nee ik denk het niet.. Alhoewel, je kunt een nummerbord vanaf een afstandje op proberen te lezen :+
Maar die testen zijn gratis hoor, je kunt een willekeurige brillenzaak inlopen..

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:17

Ben benieuwd of ik een bril nodig heb. :)

Ik zal kijken of ik dat kan doen... als ik tijd heb. :+

Heb vroeger ook altijd een bril gehad, en ineens is dat gestopt ofzo.. :D .

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:18

Mijn zoon van 12 klaagt eroverdat hij het bord op school niet goed kan lezen, dus ik met hem bij een opticien binnen gestapt. Deze verwees ons echter naar de oogarts. Een eerste oogcontrole op jonge leeftijd doet een opticien het dus niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:19

Ik ben naar de opticien gegaan toen ik moeite kreeg met traplopen, diepte zien etc. Ook had ik veel hoofdpijn, maar dat linkte ik nog niet direct aan mijn ogen. Ik heb toen een bril voor veraf gekregen en heb nu veel meer rust in mijn kijken en minder hoofdpijn :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:21

Ik dacht altijd dat ik goed kon zien. Tot ik eens mijn ogen ging laten meten. Tja doen deden ze me na de meting een bril op en moest ik een straatbord lezen. Wow, opeens zag ik het 10 x beter. Terwijl ik dacht dat ik het goed kon zien?
Maar ik heb heel weinig sterkte.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:23

Als kind liep ik bij een oogarts omdat ik een lui oog heb. Dit werd dus goed in de gaten gehouden door een arts. Nu heb ik een bril en lenzen. Omdat ik lenzen draag krijg ik ieder half jaar een oproep van de opticiën om mijn ogen te laten controleren.
Ik ben in eerste instantie naar een opticiën gegaan omdat ik op de middelbare school het bord niet goed kon zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:30

Miss_Caroo schreef:
Ik dacht altijd dat ik goed kon zien. Tot ik eens mijn ogen ging laten meten. Tja doen deden ze me na de meting een bril op en moest ik een straatbord lezen. Wow, opeens zag ik het 10 x beter. Terwijl ik dacht dat ik het goed kon zien?
Maar ik heb heel weinig sterkte.

Dat had ik inderdaad ook, ik dacht dat het normaal was dat je bij een boom 100 meter verderop geen bladeren duidelijk kunt onderscheiden.
Maar na de bril van mijn schoonzusje eens op gehad te hebben bleek het ook anders te kunnen.
Ben toen bij de opticien geweest voor zo'n gratis meting en bleek dat ik inderdaad wel een bril zou kunnen gebruiken.
Heb ik overigens niet, vind het maar duur allemaal en dat ik er nou zoveel last van heb... Niet echt, alleen ondertiteling bij sommige films is moeilijk als ik te ver van de tv zit.
Als brillen vergoed gaan worden ga ik er wel een halen, onzin dat dat niet in basispakket zit.

Maar TS, als je er al zo over nadenkt en je afvraagt of je een bril nodig hebt dan heb je er wss ook wel een nodig.
Heel veel mensen hebben 'afwijking' zonder dat ze het weten, opticien vertelde toen ook dat hij met enige regelmaat (oudere) mensen kreeg die dan al -3 of 4 hadden, kun je blijkbaar heel lang mee doorlopen zonder dat het echt opvalt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:40

Toen ik eens hardop zei dat ik het zo irritant vond dat de ondertiteling altijd zo wazig is op deze tv. Haha toen keek iedereen me nogal stom aan en begon er een belletje te rinkelen. :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:32

Miss_Caroo schreef:
Als je bijv. veel hoofdpijn hebt.
Maar als je je ogen laat meten, je moet toch altijd een bril, want geen enkele ogen zijn perfect.
En tja oogarts, als dat nodig is.

Dit is natuurlijk onzin, je hoeft echt niet altijd een bril. :) Er zijn genoeg mensen die geen bril hebben en er ook geen nodig zijn. Bij de schoolarts eerder zag ik altijd prima, niets aan het handje. Toen ik echter op mijn 15e hoofdpijn kreeg en niet goed aan de linkerkant ergens langs kon kijken, moest ik wél aan de bril. Nou ja, lens. Alleen maar aan mijn linkeroog. Rechts kwam pas een jaar later.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:16

Ik had als kind altijd hoofdpijn op school en werd snel moe, via de huisarts bij een oogarts terecht gekomen en nu al bijna 20 jaar aan de bril/lens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:21

anneliesdj schreef:
Heb ik overigens niet, vind het maar duur allemaal en dat ik er nou zoveel last van heb... Niet echt, alleen ondertiteling bij sommige films is moeilijk als ik te ver van de tv zit.
Als brillen vergoed gaan worden ga ik er wel een halen, onzin dat dat niet in basispakket zit.

Ik vind het terecht dat brillen voor lage sterktes niet in het basispakket zitten. Je schrijft het zelf al: je hebt er nauwelijks last van. Bovendien: een simpel brilletje voor een lage sterkte is echt niet zo duur hoor. Ga langs bij Hans Anders of Specsavers en je hebt al voor een paar tientjes een bril die jaren mee kan.

Ik vind het juist vreemd dat brillen voor hogere sterktes niet in het basispakket zitten. Die zijn pas duur, de mijne is een paar honderd euro.

Voor de TS: als je het idee hebt dat je niet meer zo goed ziet, ga dan inderdaad gewoon langs een opticien. Die meten je ogen gratis op.
Een oogarts is eigenlijk alleen bedoeld voor de speciale gevallen: jonge kinderen, extreem hoge sterktes en oogziektes.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:25

Toen ik de rode en blauwe letters niet meer op het witte schoolbord kon lezen (en dus alles van andere moest overschrijven.
Vervolgens een bril van vriendin opgehad en kon toen ineens alles zien.

Vervolgens 'spelletjes' met wanneer je het bord/nummerplaat ziet.
Zus en ik zagen hem beide te gelijk en mijn moeder al veel eerder.
Dus zus mocht ook direct mee naar opticien. (had trouwens ook het zelfde als mij met het schoolbord)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:29

Ik draag al 11 jaar een bril, en als ik mijn ogen heb laten checken, wat ik elk jaar doe met elk jaar een slechter resultaat, dan wacht ik weer een jaar (alhoewel het nu al van november 2010 geleden is) en dan ga ik terug.
Op de moment moet ik ook terug, omdat m'n bril vol met krassen staat en ik dus weinig nog zie :+

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:30

Wendy schreef:
Ik vind het juist vreemd dat brillen voor hogere sterktes niet in het basispakket zitten. Die zijn pas duur, de mijne is een paar honderd euro.

+1 :j

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:30

Wendy schreef:
anneliesdj schreef:

Ik vind het terecht dat brillen voor lage sterktes niet in het basispakket zitten. Je schrijft het zelf al: je hebt er nauwelijks last van. Bovendien: een simpel brilletje voor een lage sterkte is echt niet zo duur hoor. Ga langs bij Hans Anders of Specsavers en je hebt al voor een paar tientjes een bril die jaren mee kan.

Voor de TS: als je het idee hebt dat je niet meer zo goed ziet, ga dan inderdaad gewoon langs een opticien. Die meten je ogen gratis op.
Een oogarts is eigenlijk alleen bedoeld voor de speciale gevallen: jonge kinderen, extreem hoge sterktes en oogziektes.

Maar wat zie je onder een lage sterkte?
En als je er echt last van hebt (ondertiteling, schoolbord etc.) dan zou ik denken, koop hem dan zelf.
Dan heb je toch geen zin om te gaan wachtten tot hij wel in het pakket zit? (of ben ik nu raar?)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:32

TeckTonie schreef:
Wendy schreef:

+1 :j

Maar ja wat is dan een hoge sterkte en wat bij een lage sterkte maar met prisma enz.

Ik heb trouwens met bril -9.5 en -10 dus ik heb hoe dan ook een hoge sterkte.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:32

Ekeif96 schreef:
Maar wat zie je onder een lage sterkte?
En als je er echt last van hebt (ondertiteling, schoolbord etc.) dan zou ik denken, koop hem dan zelf.
Dan heb je toch geen zin om te gaan wachtten tot hij wel in het pakket zit? (of ben ik nu raar?)

Een lage sterkte versta ik met het niet meer kunnen lezen etc van iets.
Hoger begint al als je (zoals mij) tegen dingen oploopt of continue je enkels verstuikt omdat je gewoon niet meer kan zien waar je loopt.
In paardentaal: Als je je letterplaatjes niet meer kan zien is het dringend tijd (:

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:34

zonnebloem18 schreef:
Maar ja wat is dan een hoge sterkte en wat bij een lage sterkte maar met prisma enz.

Ik heb trouwens met bril -9.5 en -10 dus ik heb hoe dan ook een hoge sterkte.

Prisma? Denk dat dat cilinder is in het "Belgisch"?
Ik heb "maar" -4 & -4,25 maar dit ziet men ook al als hoog.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:36

Tecktonie, als je niet kunt zien waar je loopt, welke sterkte heb je dan?
Ik heb -3 en -4, vind ik ook al best hoog, ik kan als ik normaal voor de computer zit met zo'n 40 cm afstand bijv zonder bril/lenzen niet lezen wat ik typ..
Maar ik zie nog wel dat er iets op de grond ligt bijv, meestal is het dan wel een gekleurde vlek, maargoed :P

Edit zie je sterkte al!
apart, we hebben bijna hetzelfde en ik heb het wel in mindere mate dan jij :+

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:40

Mijn vriendin heeft ook -1 en die kan bijvoorbeeld zonder bril, het schoolbord wel lezen
en ik heb 0,75 en kan zonder bril het schoolbord niet lezen.