Veel en vaak plassen, buikpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Worldgirl

Veel en vaak plassen, buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:37

Hallo,

Ik heb er nu ongeveer een week last van, veel en vaak plassen. Nu dacht ik meteen aan blaasontsteking, maar dit heb ik wel eens gehad en voelde heel anders. Ik plaste altijd heel weinig en nu wel 3 of 4 keer zoveel. Mijn plas is heel licht van kleur en het is steeds veel wat ik moet plassen. Het komt spontaan opzetten en dan moet ik ook echt naar de WC en kan het slecht ophouden. Ik heb absoluut geen pijn bij het plassen.

2 weken geleden heb ik erge last gehad van steken en pijn in mijn onderrug en in mijn zij. Dit is gelukkig over. Nu werd ik vannacht wakker van de pijn in mijn buik. Het was een vreselijk gevoel en heb nog nooit zoveel pijn gehad. Ik kan het gevoel niet uitleggen, het was een helse pijn midden in mijn buik en als ik me bewoog schoten er ook pijnscheuten uit naar mijn billen en rug. Ik huilde(!!) van de pijn en kon me niet meer bewegen..werd misselijk en moest bijna overgeven. Gelukkig duurde het "maar" 10 minuten en daarna zwakte het af!!

Ik heb de huisarts gebeld en die was vrij vandaag dus kon maandag terug bellen. :z
Nu ben ik wel benieuwd of mensen dit herkennen. Is het toch misschien een blaasontsteking? Of misschien last van mijn nieren? Zwanger??
Als het symptomen van zwangerschap zouden kunnen zijn, dan koop ik graag vanavond nog een test. :Y)

Groetjes

IMJ

Re: Veel en vaak plassen, buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:41

Breng nu nog heel snel een beetje urine naar de huisarts om te controleren op blaasontsteking. Het beste is natuurlijk ochtendurine maar dat lukt niet meer.
Anders morgenochtend urine brengen naar de HA-post. Is de blaasontsteking iig uitgesloten als het het niet blijkt te zijn.
Als het wel een blaasontsteking is, kun je maar beter zo snel mgl een kuurtje gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:42

Klinkt toch als een blaasontsteking :j zo voelde de mijne ook laatst, terwijl die van twee maanden daarvoor heel anders voelde :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:43

Klinkt heel erg als iets met je nieren...

Vooral omdat je nu zo helder en veel plast, dat komt van je nieren vandaan. Plus die pijn in je rug, is ook kenmerkend voor nieren.
Ik zou er heel snel mee naar de HA gaan voor je straks misschien verslechterde nierfuncties hebt. (Liever een keer teveel naar de HA dan een keer te weinig).
Mocht het toch een blaasonsteking zijn dan zou ik er ook niet mee wachten, anders loop je straks met een nierbekkenontsteking.

Zeker niet over het weekend heen gaan, er is vast wel een vervanger voor z'n vrije dag en anders naar de HAP.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:44

Reken maar op een urineweginfectie (dat is anders dan blaasontsteking) en als je er nog veel langer mee doorloopt krijg je schade aan je nieren.

Dus heeeeeeeeeel snel naar de HA. Sterkte!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:48

Ik denk inderdaad ook aan een urineweginfectie of een nierbekkenontsteking. Dus heel gauw naar de huisarts gaan! Het kan gevaarlijk zijn als je er niet op tijd bij bent. Succes ermee!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:55

Een blaasontsteking valt ook onder urineweginfecties hoor! :) het is nl een infectie van de urine wegen!

Nu hopla: urine opvangen en wegbrengen!

Betekent overigens niet dat het geen nierbekkenontsteking kan zijn. Dit geeft vaak klachten van pijn aan de onderrug. Ik wilde TS niet ongerust maken. Overigens gaat dit ook met een kuur over, maar je moet er niet te lang mee doorlopen. Dit kan schade opleveren.

Worldgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:27

Hartstikke bedankt voor alle reacties! Ik belde weer naar de huisarts en die was natuurlijk al "gesloten" voor gewone vragen. Alleen voor spoed kon ik een ander nummer bellen.

Ik plas om het half uur en heb net even mijn plas bekeken en er zaten wat witte vlokjes in. Ik denk nu ook aan een urineweginfectie. Ik kijk het even aan en anders bel ik gewoon de HAP!! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:32

Niet aankijken maar de urine iig morgenvroeg naar de huisartsenpost brengen. De pijn die je beschrijft past bij urineweg ontsteking en om het half uur plassen ook. Witte vlokjes zou ik niet weten wat dat kan betekenen, sterkte.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:41

Ik zou gelijk naar de HAP gaan!
Ik heb vaak met een blaasontsteking gezeten. Maar zo'n ontsteking kan heel snel verergeren! Na vlokjes in je urine komt bloed. En dat doet echt heel veel pijn!
Het is het beste als je vanavond al kon beginnen aan de antibiotica. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:17

Om eerlijk te zijn dacht ik eerst dat je misschien wel zwanger bent. Witte vlokjes zou namelijk van vruchtwater kunnen zijn. Maar om je niet onnodig bang te maken, zou het ook een schimmel kunnen zijn die met een zalfje te behandelen valt. Zelf denk ik dat de vorige tips (huisartsenpost) niet onverstandig zijn. Zij kunnen zaken uitsluiten of bevestigen. ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:19

Witte vlokjes, vruchtwater - dan zul je toch wat langer zwanger moeten zijn en dan weet je het meestal wel ;)

Ik denk ook aan blaasontsteking en zou even de HAP bellen. BO kan vrij makkelijk uit de hand lopen en dat wil je niet. Beterschap!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:21

Inderdaad, dat zou je normaal gesproken wel weten. Toch ken ik een aantal mensen in mijn omgeving die tot op het laatste moment niet wisten dat ze zwanger waren. ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:51

Is een blaasontsteking,mijn dochter bracht laatst urine daar was niks in te vinden.Dus geen pillen gehad, het weekend dood ziek. En via andere arts toch pillen.Mijn dochter had erge rug en buikpijn,blijf er niet te lang mee rondlopen.En je urine zuur maken d.m.v vitamine c, slik je soms de pil?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:53

Het kan een over actieve blaas zijn. Symptomen kunnen heel erg lijken op een blaasonsteking.
Kijk even op http://www.plastest.nl

Witte vlokjes kunnen plaveicelcellen zijn. Maar dat moet de assistente onder de microscoop bekijken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-03-12 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:56

De pijn klinkt als nierstenen. Heftige pijn, misselijk van de pijn, uitstralend naar je rug, allemaal kenmerken van nierstenen. Het vele plassen kan een reactie van je lichaam zijn om die stenen kwijt te raken.
Zorg in ieder geval dat je veel drinkt, dan raak je die stenen ook inderdaad kwijt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:57

Drink echter niet meer dan 1,5 tot 2 liter.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:58

NatasjavE schreef:
Het kan een over actieve blaas zijn.

Bij een overactieve blaas is er meer aandrang (soms zelfs constant) en steeds kleine beetjes plassen. Ook is er dan sprake van ongewild urineverlies.

Het vele (heldere ) plassen komt uit de nieren. Patienten met een nier insufficiëntie plassen vaak ook veel en zeer helder.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:00

die klachten heb ik ook gehad ik had toen een zware nierbekken onsteking

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:00

Focussed schreef:
NatasjavE schreef:
Het kan een over actieve blaas zijn.

Bij een overactieve blaas is er meer aandrang (soms zelfs constant) en steeds kleine beetjes plassen. Ook is er dan sprake van ongewild urineverlies.

Het vele (heldere ) plassen komt uit de nieren. Patienten met een nier insufficiëntie plassen vaak ook veel en zeer helder.

Overactieve blaas kan ook samengaan met blaaskramp. Er is zeker niet altijd last van urine verlies. Je hebt een droge overactieve blaas en een nattte overactieve blaas.

Edit: Veel mensen met een overactieve blaas melden zich bij de huisarts met het idee dat ze een blaasonsteking hebben.

Overigens zal een huisarts moeten bepalen wat er aan de hand is dus ik zou zeker een afspraak maken bij de huisarts.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-03-12 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:02

Maar die symptomen heeft de TS niet toch? Blaaskramp, veel aandrang, veel kleine beetje plassen, urineverlies.... Niks wijst op een overactieve blaas.

Overigens heb je idd wel gelijk, ik was kort door de bocht. Er is idd niet altijd sprake van urineverlies.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:15

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:19

Blaaskramp is toch zeer hevige aandrang (sommigen beschrijven het weer als menstruatiepijn tot weeën). Maar niet pijn in de rug, wat de TS heeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:02

Vruchtwater lijkt me wat sterk..

In urine bij uwi (urineweg inf) zie je ook wel is wat vlokken. Soms zelfs bloed in sliertjes.

Heb je je urine al weggebracht? Naar de HAP?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:05

Ik dacht dat een UWI al uitgesloten was...maar ik lees dat dat maandag pas gebeurt.... opletten TS als je koorts krijgt meteen naar de huisartsen post.