Hoe kom ik hieruit? (anorexia, controledrang)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Orbitty

Hoe kom ik hieruit? (anorexia, controledrang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:31

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

'Hoe gaat het met je?'
'Ja, super, met jou?'

Zo beginnen de meeste van mijn gesprekken. Tegen iedereen zeg ik dat het heel goed met me gaat en dat hoort ook want ik heb keuzes in mijn leven gemaakt die me extra gelukkig zouden moeten maken.

Een paar jaar geleden ben ik gescheiden en sindsdien heb ik een sociaal leven opgebouwd die ik nooit kon onderhouden toen ik nog met mijn man samen was. Ik heb veel vrienden en vriendinnen, heb eigenlijk altijd wel iets te doen, ben flink afgevallen, heb leuke kinderen, in mijn vrije tijd help ik bij de kinderen op school, doe leuke dingen met ze. Samen koken, koekjes bakken, knutselen, tekenen, schilderen, stoeien, buitenspelen.

Ik ben die sterke vrouw die het allemaal alleen doet, waar mensen zo'n respect voor hebben dat ik het allemaal maar rooi, die altijd voor iedereen klaarstaat, die luistert naar de problemen van 101 mensen omdat ze dat zo goed kan. Die vrouw waar iedereen zich zo snel bij op zijn gemak voelt, die je zo goed kan opbeuren en de rake dingen zegt. Die vrouw die door muurtjes heenprikt die mensen hebben opgeworpen. Die vrouw waar je zo makkelijk een band mee opbouwt.

Maar van binnen? Van binnen ga ik vaak kapot.

Op allerlei vlakken heb ik regelmatig het idee dat ik geen grip op de zaak heb. Geen grip op mijn financiën, geen greep op wat ik wil met mijn leven, geen grip op mezelf.

Mijn drang tot controle uit zich in vasten. Als ik het gevoel heb dat ik nergens meer de baas over ben dan stop ik met eten. En met een heel zware tijd is dat vaak gebeurd. Zo vaak dat ik van flink overgewicht naar een gezond gewicht ben gegaan. Klinkt goed, constant complimenten, maar eigenlijk is het natuurlijk helamaal niet goed.

Ik vind dat ik uit m'n dip moet, dat ik weer moet klimmen en aan de ene kant lukt dat ook wel. Ik geniet van dingetjes en langzaam gaan dingen de goede kanten op. Ik eet weer regelmatiger, er is een positief uitzicht voor mijn geld ook al duurt het allemaal langer dan ik had gedacht.

Waarom voel ik me dan zoals ik me voel? Waarom voelt het alsof mijn hersenen uit m'n hoofd willen persen omdat ze te vol zitten? Waarom vind ik geen rust? Waarom is het net alsof ik in een te strak vacuum duikpak zit? Alsof mijn huid strakgetrokken zit om mijn spieren? Alsof ik met haakjes vast zit in de grond en ik niet meer bewegen kan.

Ik probeer mooi weer te spelen, mijn problemen te negeren en alleen maar te genieten maar dat werkt niet. Want als ik dat doe ben ik zo vrolijk en gezellig en zo leuk, maar de problemen groeien verder en dan heb je bijvoorbeeld zo'n dwangbevel in de bus omdat je gewoon niet weet hoe je het op moet lossen en dan dus maar niet doet.

Als ik wel volledig in mijn problemen duik dan heeft dat in zekere zin nut omdat ik dingen aanpak maar ik word er zo moedeloos van. Als ik aanvaard hoe mijn financiën in elkaar zitten zie ik ook dat ik geen cent teveel moet uitgeven. Dan kan ik geen dingen doen met vriendinnen, eet ik alleen het hoognodige want eten is duur (en val ik dus weer af), koop ik geen nieuwe kleren terwijl er eigenlijk niet heel veel meer is dat me nog past en staat...

En ondertussen sta ik nog steeds voor iedereen klaar. Bied ik nog steeds een luisterend oor bij relatieproblemen, studiekeuzeproblemen, zieke huisdieren, lastige ouders en kinderen. Nog steeds bied ik mijn bank of een kamer aan voor mensen die nergens heen kunnen, zeg ik dat mensen me dag en nacht mogen bellen.

Mensen denken dat ze gauw een band met me hebben omdat ik veel praat, veel vertel, me niet snel schaam voor tekortkomingen en goed luister. Maar ik bouw met mensen vrijwel nooit een band op want ik vertrouw mensen niet. Mensen doen pijn, mensen laten je in de steek, mensen hebben donkere kanten waarvan je niet wist dat ze bestonden. Als je vertelt wat je echt voelt en denkt en hoe het gaat in je hoofd denken ze dat je gek bent en gaan ze weg. Dus gedraag je jezelf als de middenmoot, kijk je eerst naar wat de rest doet.

Ik weet niet eens meer wat ik denk, voel en vind omdat ik altijd maar bezig ben met hoe de rest tegen me aankijkt.

Er zijn maar een paar mensen die echt weten hoe het met me gaat en met die mensen die het voor elkaar krijgen om door me heen te prikken prijs ik me gelukkig. Dat zijn de mensen die zien dat ik lieg over hoeveel ik eet en of ik nog wel geld heb, over dat alles prima loopt op mijn werk.

Ze laten me mijn eigen fouten maken en mijn eigen gedachten bepalen en soms vervloek ik ze erom maar tegelijk ben ik heel blij dat ze niet weglopen voor mijn problemen.

Langzaam durf ik mensen om hulp te vragen als ik het niet meer red en als ik zelf even niet meer zie hoe ik dingen voor elkaar moet krijgen maar ik vind het enorm moeilijk.

Zijn er hier mensen die dit ook kennen, al is het maar een stukje? Zijn er tips voor als het zo moeilijk is om mezelf aan mijn haren erbij te slepen en dingen op orde te krijgen?

Ik heb al begeleiding van een psycholoog. Met hem heb ik wel een klik gelukkig en ik durf er ook wel eerlijk te zijn.

Als je me na dit lezen denkt te herkennen stuur dan ajb een pb :)

Saskiaatje

Re: Hoe kom ik hieruit? (anorexia, controledrang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:51

Hmm, je stelt lastige vragen, aangezien je na bijna 4,5 uur nog steeds geen reacties hebt.
Ik las je topic vlak na plaatsing al, maar wist op dat moment geen tips.

Eigenlijk nog steeds niet, ik wil je alleen zeggen dat ik het knap vind dat je het eten meer onder controle krijgt.
Vooral voor je kinderen lijkt het me belangrijk dat je ook aan je éigen gezondheid denkt.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:09

Hier helaas ook geen tips, in ieder geval fijn dat je een psycholoog hebt gevonden waar een klik mee is, dat lijkt me toch wel belangrijk om volledig eerlijk te kunnen zijn. Ik hoop dat je de goede weg weet te vinden.

Sterkte

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:18

Sterkte, wat ontzetten vervelend voor je!

Ik denk dat je nu de focus op jezelf moet leggen, laat andermans problemen maar even voor wat ze zijn. Zeg gerust een keer 'nee' tegen iemand. Jij moet nu eerst zelf alles op een rijtje krijgen. Voor jezelf, maar ook zeker voor je kinderen. Jij bent hun voorbeeld.
Gelukkig heb je al hulp en ik wil je echt meegeven dat je hier wel uit kan komen :(:) ik gun het je zo!
Succes met je zware strijd :(:)

Orbitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 09:16

Dank jullie wel voor je reacties. Ik vroeg me al een beetje af of het te ingewikkeld was of te confronterend dus ben blij met jullie reacties.

Aan de ene kant is het wel handig dat mensen niet zoveel aan me merken. Aan de andere kant wil ik het er zelf ook niet echt over hebben en dan blijf ik er dus zelf mee lopen.

Het is dubbel, aan de ene kant gaat het goed en aan de andere kant niet.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:40

Je komt op mij over als een hele sterke vrouw.. En misschien gedraag je je alleen maar zo, maar ik vind het toch knap.
Heb je ervaringen met dat mensen afstand van je nemen als je eens echt vertelt hoe het zit? Misschien, als je het vertelt, willen ze je alleen maar helpen. Het zou zomaar kunnen.. En nouja, de mensen die je daarna nooit meer spreekt, wil je daar in eerste instantie echt een hechte band mee?

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:13

Ik herken een deel van je verhaal.
Ik heb geen scheiding achter de rug, maar allemaal kleine dingen die aan me knagen. Ik ga er niet te diep op in, gezien ik geen schaduwaccount gebruik, maar ook bij mij is het soms schone schijn naar de buitenkant. Mijn geluksgevoel is ook enorm wisselend, ik weet niet of je dat herkent? Het ene moment kan ik heel gelukkig zijn met de situatie, kan ik enorm relativeren en denken, ja... dit gaat de goede kant op, zo ga ik me lekker voelen.
Binnen 5 minuten kan dit gevoel 360 graden omdraaien, door wat dan ook.
Dan voel ik me precies zoals jij omschrijft, mijn hersenen ontploffen zo vol zitten ze, nergens kan ik rust in vinden en alles wat ik doe voelt "fout", niet lekker. Ik blijf dan met een naar gevoel in m'n buik lopen, wat ik ook doe. Jij stopt met eten, ik heb een andere "tic".. allebei geen goede uitvlucht kan ik je vertellen.

Ik heb geen psycholoog maar overweeg deze zeker. Wel ben ik zelf gaan nadenken en erachter gekomen dat een hoop dingen die ik deed (en doe) niet voor mezelf waren. Op zich geen probleem, niet alles hoeft voor jezelf te zijn, maar toen ik verder ging denken kwam ik er achter dat er helemaal niks is wat ik alleen maar voor mezelf doe. Niks komt van mij uit.... op dinsdag met vriendin A. afspreken? drankje in de kroeg doen om half 10... ik spreek heel graag met haar af, maar behalve dat ik het al behoorlijk druk heb doordeweeks, ben ik geen kroegsmens en is half 10 eigenlijk te laat, toch zeg ik ja. Ik pas me volledig aan, aan wat mijn vrienden en vriendinnen willen afspreken. Dit is maar 1 voorbeeld, maar ik kwam erachter dat dit met álles in mijn leven zo gebeurd. Ik heb dus besloten, met kleine stapjes, om het heft soms in eigen handen te nemen. Ik ben begonnen bij de vriendin die dat direct zou begrijpen en mij daarin zou steunen... het is namelijk, hoe gek dat ook klinkt voor andere, heeeeel moeilijk om dat te doen. Ik probeer het weleens bij mijn man, die wil graag op vrijdagmiddag na het werk een borrel doen ik de kroeg, omdat ik graag bij hem ben ging ik mee "gezellig" (:n) Ik werd woensdag al nerveus en bang voor de vrijdagmiddag :\
Nu kijk ik vrijdagmiddag wel hoe het loopt, ik ga lekker met mijn dochter naar haar paard en als ik nog zin heb, ga ik ook naar de kroeg, zo niet, ga ik lekker op de bank hangen. Dit klinkt heel stoer, maar heb ook al 2 keer gefaald, vroeg of hij lekker op de bank wilde hangen met me "ja" zei hij.... toen was het vrijdagmiddag en wilde die toch 1 drankje doen... ik ben meegegaan en heb een rotavond gehad en van bankhangen is niks gekomen...

Ah fijn, ik dwaal af... wat ik wil zeggen, is dat je moet proberen keuzes te maken voor je zelf, dingen beslissen en ondernemen die jij heel graag wilt. Dit helpt mij erg in dat gevoel, wat jij zo precies omschrijft. Hiermee krijg je juist het idee grip te krijgen op de zaken, wat jij aangeeft soms kwijt te raken.
Ik hoop dat je m'n verhaal begrijpt en dat je het herkent en er wat aan hebt!
Sterkte en mijn pb staat altijd open als je je ei kwijt wilt :(:)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:25

Hoelang heb je al een eetstoornis? Wil je er ook echt van af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:29

Het komt op mij over dat het nu allemaal te veel is geworden, ik herken een flink deel van de symptomen als zijnde een burnout waar ik zelf ook mee te maken heb gehad. Het is goed dat je professionele hulp hebt ingeroepen want ik denk dat je daarmee al een eind kan komen :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:12

Wanneer heb je voor het laatst nog eens iets gedaan wat fijn was voor jezelf?

Ik heb het idee dat jij jezelf compleet vergeten bent, en daardoor ook zoveel aandacht hecht aan wat je omgeving van je vind. (Omdat je door je onzekerheid geen stabiele basis hebt over jezelf, moet je jezelf wel een waarde-oordeel geven door hoe anderen naar je kijken.)

Wat vind jij leuk, en maak jij daar soms ook tijd voor?

Probeer dingen te doen waar je zelf eigenwaarde uit kan halen. (Dat hoeft geen geld te kosten, je kan tekenen, groenten verbouwen, een hobby uitoefenen waar je trots op kan zijn...)

Het heeft geen zin om altijd maar sterk te zijn voor anderen , als je zelf vanbinnen leeg bent.
Dus, ik denk dat je jezelf als eerst op prioriteit mag zetten, en vandaaruit verder gaan.

Veel sterkte!

Orbitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 13:38

Eigenlijk doe ik best vaak dingen die ik zelf wil maar dat is wel nieuw voor me en ik vind het moeilijk daar een grens aan te stellen.

Ik heb niet zo heel veel geld en dan ga ik toch dingen doen die ik eigenlijk niet betalen kan omdat ik vind dat ik het verdien. Vervolgens komt die stress natuurlijk dubbel terug.

Wat betreft eens nee zeggen tegen mensen... Daar hebben jullie gelijk in. Soms zit mijn hoofd eigenlijk al te vol met mijn eigen dingen en kan ik problemen van anderen er niet goed nog bij hebben. Aan de andere kant, als ik me focus op de problemen van anderen hoef ik niet aan mezelf te denken en dat vind ik ook wel fijn.

Ik steek graag mijn hoofd in het zand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:42

Je moet je balans weer terug vinden :) na alles wat je hebt meegemaakt is dat ook niet zo gek.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:43

Als je dat graag doet, dan is het logisch dat het een puinhoop is als je je hoofd weer uit het zand haalt.

Dan heb ik een vraag voor je : Wil jij verandering zien of is dit enkel om gewoon even van je af te schrijven?

Orbitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 13:52

Ik wil graag verandering. Voor mij is problemen negeren een vluchttechniek, eentje waar ik graag vanaf wil.

Dat vind ik enorm moeilijk.

Als mensen te dichtbij me komen raak ik in paniek, trek ik me terug en ga ik onaardig doen om ze weg te krijgen. Gisteren had ik weer zo'n moment dat ik volledig in paniek raakte. In plaats van te gaan katten ben ik heel hard gaan huilen en vervolgens hyperventileren. Het is ook niet het gewenste effect maar het is wel buiten mijn comfort zone en dat is heel eng voor mij.

Hetzelfde met mijn problemen in de ogen kijken. Ik was vergeten de vraag te beantwoorden maar eten is mijn hele leven lang al een gevecht. Ik at altijd teveel en gebruikte het om een gat op te vullen. Nu gebruik ik het sinds een jaar of 2 om ergens grip op te hebben.

Opdracht van mijn psycholoog was om na te denken over waar ik dan bang voor ben als ik geen controle meer heb maar ik ben er nog niet uit.

Ik weet dat ik mijn hoofd omhoog moet houden om mijn problemen op te lossen en dat ze van negeren niet weggaan en soms juist erger worden. Dat kost me wel heel veel moeite maar als ik dan ergens de strijd mee aanga win ik hem wel en dan voel ik me daarna beter. Dat weet ik wel maar ik voel het nog niet zo.

Dingen werden altijd voor me geregeld. Ik had nergens controle over. Nu moet ik het zelf doen en wil ik dat ook maar als ik tekort schiet (soms door invloed van buitenaf soms door mezelf) dan ben ik bang dat de controle me weer ontnomen wordt en dat staat voor mij gelijk aan mijn vergaarde vrijheid.

Hee... Volgens mij geef ik net ineens mijn eigen antwoord.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:55

Als je nadenkt en open en eerlijk naar jezelf kijkt, kom je vaak zelf tot het antwoord :) Mooi om te lezen dat je nu niet wegloopt maar het faced! :) (Nu weet je dus bijvoorbeeld wat er speelt, volgende stap is : Wat kan je hieraan doen? Is het realistisch om zo te denken...enz.)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:00

LZP --> MW

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:56

Ik heb stoppen met eten ook jarenlang gebruikt als controle middel, dan had ik grip op íets.
Ik kreeg 'complimenten' dat ik het figuur had van een 16 jarige, dan deed ik het tenminste niet voor niets. Ook om mezelf te straffen at ik niet.

Eigenlijk kan ik je geen tips geven, kan je alleen maar zeggen dat het een goede beslissing is geweest om een psycholoog te bezoeken.

Orbitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:19

Nadia, bedankt voor het verplaatsen.

Quellian, dank je wel voor jouw stukje verhaal. Ik herken het wel, ook om te straffen kan het 'helpen' inderdaad. Misschien dat dat ook wel een groter deel is dan ik accepteren wil.

De laatste dagen gaat het eten beter. Ik geniet er erg van en voel me niet schuldig. Maar ik ben me er nog wel steeds bewust van dat ik dan eet. Denk ook niet dat dat ooit echt weggaat.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:48

Wat zit jij in een lastige situatie zeg! Ik hoop dat het snel beter met je gaat! Goed van je dat je erover praat!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:53

Misschien behalve contact met een psycholoog ook contact met een dieetiste zoeken?

Daarnaast, ik weet niet hoe je schulden eruit zien, maar wellicht contact zoeken met de schuldhulpverlening? Schulden grijpen vaak heel diep in op iemands leven, als je daar weer grip op hebt dan loopt de rest ook weer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:58

Nog even iets langer over nagedacht. Je schrijft dat je je goed voelt bij de keuzes die je hebt gemaakt en dat je daarnaast altijd een luisterend oor bent voor anderen. Iedereen kan bij je terecht.
Voel je je daar echt goed bij? Of heb je nu eigenlijk het punt bereikt dat je tegenover al die anderen die hun hart bij jou uitstorten even 'nee' moet verkopen? Meer op je strepen staan? Dat je nu eigenlijk de controle juist niet hebt omdat al die anderen de controle hebben over jouw leven?

Dat de controle krijgen juist ook 'nee' zeggen kan betekenen? In dit geval 'nee' tegen alle aanhangsels die bij je op de stoep staan met hun eigen problemen?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:59

Apple schreef:
Dat de controle krijgen juist ook 'nee' zeggen kan betekenen? In dit geval 'nee' tegen alle aanhangsels die bij je op de stoep staan met hun eigen problemen?

Dit vind ik er wel één om goed over na te denken, sterk punt!! +:)+ TS ik hoop dat je er wat mee kunt maar zoals ik het lees staat hier een zéér goede opmerking.

Orbitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:29

Ik heb geen grote schulden hoor, gelukkig niet! Ik weet ook wel dat dat bijna klaar is wat er nog loopt maar af en toe gijpt het me wel naar de keel.

Wat betreft luisteren naar anderen. Ik probeer dat langzaam van me af te schuiven en het lijkt ook wel alsof mensen (meestal) doorkrijgen dat ik het even niet meer kan. Voel me ook iets minder schuldig als ik mijn problemen deel met anderen. Eerst voelde dat als zeuren maar ik weet nu wel dat ik bij mensen terecht kan en krijg ook meer mensen om me heen die mij begrijpen dus dat is eigelijk wel heel fijn.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:07

Pff je klinkt ontzettend als mijn vriend. Die heeft ook perioden gehad van stress waardoor hij minder at, neiging had om met geld te gooien dat hij niet had!

We zijn het nu onder controle aan het brengen. Voor je financiën is t belangrijk dat je eerst al je vaste lasten over het hele jaar doorrekend naar per maand. Zet dit bedrag opzij via automatische incasso op aparte rekening. Dan houdt je per maand precies over wat je nog nodig hebt aan eten. Dan heb je iig geen stress van de 3 maandelijkse enveloppen ed.

Verder denk ik dat als je samen met je psych grip gaat krijgen op je leven dat je eetprobleem wel weggaat!

Oja: was even benieuwd: werk je wel?
Je kan misschien zelfstandige worden en een kinderoppas/naschoolse opvang starten voor paar kids per dag. Kan je ontzettend veel schelen voor je financiën.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:09

TS, ik was benieuwd hoe het inmiddels met je gaat?
Zie je al verbetering?