Kaak zit op slot en wil niet echt meer los...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Kaak zit op slot en wil niet echt meer los...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:30

:wave:

Ja hoor..
:P
Ik heb al ongeveer een half jaar lang last van de linkerkant van mijn kaak.
Van de ene op de andere dag zat mijn kaak op slot toen ik wakker werd.
Na een half uur mijn kaak steeds iets verder open proberen te krijgen hoorde je opeens een keiharde knak.
Dat deed wel even pijn, maar daarna had ik er niet veel last van.
Vanaf dat moment is het af en aan gegaan. Soms had ik er dagen geen last van, dan werd ik weer wakker dat mijn kaak op slot zat en dat ik hem.. Klinkt vies, maar is wel zo.. "Los moest trekken".
Afgelopen paar maanden had ik continu dat ik mijn mond pas wijd open kon doen nadat hij geknakt had.

Afgelopen week merkte ik dat hij niet meer knakte, maar dat ik hem gewoon niet wijder open kan doen tot een bepaald punt.
Als ik daarna verder druk zet doet het echt pijn...

Ik ben pas naar de tandarts geweest en gelukkig knakte mijn kaak flink hard toen ik hem open deed.
Wist hij ook meteen wat het probleem was. Hij wilde echter pas foto's maken nadat mijn verstandskiezen getrokken zijn, omdat hij zei dat het daardoor kon verbeteren of verslechteren. Vind ik stiekem een slechte zaak, want ik heb dus sinds kort dat het me echt pijn doet.

Heeft iemand anders hier ook last van? Is er wat aan te doen? Of zit ik hiermee opgescheept tot het einde der dagen?
Ik ga als ik naar de kaakchirurg ga in ieder geval hier ook naar vragen, maar misschien zijn er een paar bokkers die dit ook hebben/hadden?

Misschien handig om te weten: ik heb een jaar een beugel gehad aan alleen mijn ondertanden. :)

mayniac_val

Re: Kaak zit op slot en wil niet echt meer los...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:53

Klinkt alsof je klemt 's nachts, waardoor je spieren overbelast raken. Je kunt je tandarts vragen om een opbeetplaat :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:54

Maar dan vind ik het gek dat het alleen links is..

En nu je het erover hebt... Ik adem 's nachts bijna altijd door mijn mond, dus dichtklemmen doe ik volgens mij niet..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:58

Dan valt dat af, ook al zegt mijn &*#$@ van een gantholoog dat iedereen knarst of klemt.

Kauw je veel met links, kijk je veel naar rechts (bijvoorbeeld in de trein maar ook als je slaapt), zit je linkerkant sowieso vast?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:00

Nee, ik kauw zeker de laatste tijd nauwelijks meer met links.. :P Ik slaap op mijn zij, dus ik kijk nooit opzij in mijn slaap.
Ik ben wel links, dus misschien dat dat onbewust meehelpt..

Ik ben heel bang dat mijn beugel eraan meegewerkt heeft dat mijn kaak nu scheef zit ofzo..

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:02

Ik heb ook altijd dat ik mijn kaak beter kan bewegen als ik hem knak, en dat klinkt inderdaad erg vies... maar bij mij doet het geen zeer. Heb het wel elke dag (die knak) en soms moet het na een paar uur weer als ik bijvoorbeeld een tijd mijn kaken op elkaar heb geklemd. Ik klem redelijk veel met mijn kaken dus die overbelaste spieren klinkt niet zo gek.

Ben wel benieuwd wat de tandarts ervan zegt wat het is..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:04

Ja, als ik nu mijn mond ver opendoe knakt hij dus niet meer, maar voel ik 'm wel verschuiven..
Na een paar keer hoor ik een heel klein knakje en dan voelt het alsof 'ie recht onder mijn onderkaak zit zeg maar..

Ik ook.. Ik ga sowieso ook even aan de kaakchirurg vragen hoe of wat, ik denk dat die nog net wat meer ervaring heeft met dit soort gevallen dan de tandarts. :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:05

Scheve kaak had je tandarts of orthodontist wel gezien, valt ook aardig op als hij scheef is.
Ik denk dat je linkshandigheid er inderdaad mee te maken heeft. Omdat het je 'sterke' kant is, als je je spieren aanspant, span je links waarschijnlijk meer aan omdat die spieren sterker zijn.

Je laat foto's maken he? Daar kunnen ze sowieso zien of je kaak scheef staat (wat ik niet verwacht hoor), als er niks te zien is kun je een (kaak)fysio proberen, die kan je wel afhelpen van dit soort klachten.

Tot die tijd kunt je het beste geen taaie dingen eten (pistoletjes, drop, kauwgom, winegums, pizza), zodat je kaak wat rust krijgt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:06

Bedankt voor het advies!

Ik heb voor het laatst kaakfoto's gehad in 2009, die heb ik pas ook weer even gezien en daar stond alles gewoon netjes recht boven elkaar.
Pas daarna is mijn beugel geplaatst en er weer uitgehaald en daarna zijn er geen foto's meer gemaakt.. Dus er is wel een kleine kans aanwezig dat de stand van mijn kaak daarna veranderd is..

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:07

Ja dat lijkt me inderdaad een beter plan :) Zou morgen direct even bellen, vaak kan de assistent aan de kenmerken al wel horen wat het is.. hoef je niet eens langs te komen. Wellicht voor foto's :( Weet het niet.. heb er zelf nooit iets aan gedaan omdat het geen zeer doet. Het is trouwens mijn rechterkant alleen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:10

Ik heb ook last van mijn kaak, hij zit dan wel niet op slot maar hij knakt wel veel en is snel overbelast. Kaakchirurg kan er niks mee (ben wel geopereerd aan mijn kaak maar voor een ander probleem) en de gnatholoog waar ik naar toe ben gestuurd is dus een idioot (hij wijt mijn problemen aan knarsen of klemmen en ik ben er heel zeker van dat ik geen van beide doe). Dus ik eet zo min mogelijk taaie dingen, dat helpt wel. Geen lesgeven ook trouwens, praat veel minder en dat werkt hel goed :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:11

Ik ken een paar mensen die dat probleem hadden. Deze kregen een soort bitje/beugeltje voor snachts van de orthodontist. Dit schijnt goed te helpen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:12

Klinkt als knarsen. heb je dit ook nadat je hebt auto gereden of spanningen hebt gehad. B.v met werk of school?

Je weet trouwens niet wat je doet als je slaapt :-).
zou toch even een afspraakje maken bij je tandarts. En even laten nakijken.

Even een hele stomme vraag. Doet je tandvlees aan de linkerkant pijn? Dan kan het anders ook nog zijn dat je een ontsteking hebt. Of een combi van beide:-)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:19

Je kan ook je kaakspieren spannen, zonder dat je klemt. Je kaak is 1 van je sterkste spieren, dus die kan makkelijk hard genoeg aanspannen tot je kaak knakt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:24

Ik had precies hetzelfde! Het was voornamelijk erg toen mijn verstandskiezen doorkwamen.. Alle 4 mijn verstandskiezen zijn er inmiddels al een jaar of 2 a 3 uit en ik heb er nooit meer last van gehad..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:36

Zera schreef:
Klinkt als knarsen. heb je dit ook nadat je hebt auto gereden of spanningen hebt gehad. B.v met werk of school?

Even een hele stomme vraag. Doet je tandvlees aan de linkerkant pijn? Dan kan het anders ook nog zijn dat je een ontsteking hebt. Of een combi van beide:-)

Ik heb geen last van een ontsteking, ik kan gewoon overal poetsen en heb er geen pijn aan nee..

Jaime_ : ik hoop heel erg dat dat het is dan.. :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:38

Zera schreef:

Knarsen zou de tandarts moeten zijn opgevallen, klemmen voel je wel als je wakker wordt, dat merk je aan je spieren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:44

mayniac_val schreef:
Zera schreef:

Knarsen zou de tandarts moeten zijn opgevallen, klemmen voel je wel als je wakker wordt, dat merk je aan je spieren.

Ik klem ook en voel dat niet als ik wakker wordt hoor!
Ik betrap mijzelf er soms op.
Vooral in stressige periodes klem ik meer.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:47

Ik had hetzelfde probleem mijn kaak heeft 2dagen vast gezetten en kon daarna mijn mond nog maar 2cm open doen anders vloog heel het zooitje er uit. Via de dokter ben ik door verwezen naar een kaakfysio, nooit van gehoord en ik lachte er om maar echt het heeft geholpen met oefeningen en massages. Ik heb er haast geen last meer van alleen bij iedere beweging een knak geluid. Ik zou dus zeggen ga daar eens op bezoek.

Nu een half jaar geleden heb ik een doodsklap van mijn paard gehad op mijn kin, hoop gekraak in mijn kaak en grote paniek, maar sindsdien zelfs geen last meer van het knakken haha dit raad ik je overigens niet aan.

Succes met opzoek naar de oplossing ik weet hoe drama het is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:49

_O-

Misschien morgen op stal maar even een uurtje achter een pismerrie gaan staan dan :')

Dankje :P

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:02

Haha ik zou toch maar voor mijn andere tip kiezen ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:03

Ja hoor, gewoon naar de huisarts gaan!

Ik heb dat destijds ook gedaan en die verwees mij door naar een kaakchirurg voor foto's.

ewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:04

Ik heb precies hetzelfde!
Dit nadat ik 2 jaar met diverse blokbeugels (onder en boven aan elkaar vast) heb gelopen.
Mijn kaakgewricht heeft hier enorm onder te lijden gehad.
Vooral tijdens/na het sporten schoot mn kaak op slot, of tijdens het nemen van de 1e hap van een appel.
Probeer dan dat stuk maar uit je mond te krijgen als je mond op slot zit...
Opentrekken van de mond is niet de remedi maar maakt het erger...
Helaas kun je allen verplicht relaxen/ontspannen en even aan iets anders denken zodat de spieren van de kaak zich weer even kunnen ontspannen. De ene keer duurt het langer dan de andere..

Heb het nu soms nog bij het stevig doorkauwen van een dropje oid...

Waarschijnlijk druk je tijdens het slapen op je zij, je kaak in een bepaalde stand zodat je spieren op slot gaan.
tip: andere zijde gaan liggen of op buik/rug. ander kussen(hoger of lager zodat je hoofdhouding/kaakhouding anders is) Succes!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:08

upendo schreef:
Zera schreef:

Ik heb geen last van een ontsteking, ik kan gewoon overal poetsen en heb er geen pijn aan nee..

Jaime_ : ik hoop heel erg dat dat het is dan.. :j

Ik zal morgen wel even vragen aan mijn vader wat je het beste kunt doen. Hij is namelijk tandarts. maar ik gok dat hij zal.zeggen maak maar even een afspraakje en laat maar even.een.foto maken.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 03:20

Ik heb dit ook gehad. Ook hoe het bij jou begon en zeker als ik wakker werd.
Iedere morgen moest ik mijn mond beetje scheef opendoen tot die kaak (ook maar één kant) losschoot.
Op een morgen deed hij dat niet, kon mijn mond nog maar 2,5 cm open. Geloof me, dat is niet veel..
Dokter heeft me doorgestuurd naar de fysio. Geen aanrader.. Zij heeft iedere week net zo lang lopen duwen en trekken tot mijn mond weer verder open ging. Ben daar op een gegeven moment ook mee gestopt, schoot niet op, alleen maar meer pijn.

Daarna heeft de tandarts mij doorgestuurd naar de kaakchirurg. Die vertelde mij dat ik 's nachts klem en heeft ervoor gezorgd dat ik ook zo'n bitje kreeg. Gewoon een plastic hoesje wat ik 's nachts in heb over mijn ondergebit.
Heb het sindsdien niet meer gehad dat mijn kaak vast zat, moet wel opletten met eten. Kan geen grote happen nemen of harde dingen, waarbij ik echt kracht moet zetten. Merk dat het bitje wel wat helpt, want als ik het niet in doe, merk ik overdag dat mijn rechterkant gespannen is en pijn doet. Met stress merk ik dit aan mijn kaak.

Hoop voor je dat het door je verstandskiezen komt en dat je er dus gauw vanaf bent.