mag ik stoppen op 6 maand met werken ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

mag ik stoppen op 6 maand met werken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:01

Ik ben nu 6 weken zwanger en al echt een lopend lijk dat bijna niets meer kan het probleem is dat ik vrij zwaar werk heb. Ik sta aan de afwas in de grootkeuken, dus dat is heel de dag zware dingen heffen, bukken en tillen. Dit afwisselend met de onderhoud van heel het rusthuis. Iedereen zegt zo verschillend en wou eens vragen of 1 van jullie hier ervaring mee heeft ?

xx

Apple

Re: mag ik stoppen op 6 maand met werken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:05

Heb je al een zwangerschapsverklaring van je verloskundige?

Die moet je inleveren op je werk. Als je je dan ziekmeld dan wordt de ziekmelding vergoed door het UWV aangezien het een ziekmelding ten gevolge van zwangerschap is. Zwangerschapsverlof kun je laten ingaan 6 weken voor uitgerekende datum, maar voor die tijd kun je kijken naar aangepaste werkzaamheden of minder uur per dag werken.
Uiteraard alles in overleg met verloskundige en arbodienst.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:05

Toen ik zwanger was van mijn eerste (en tweede) werkte ik in een distributiecentrum, waar ik bestellingen moest laden voor de vrachtwagens, zwaar werk dus. Daar ben ik ook eerder mee gestopt, dat ging echt niet. Ik ben toen in de ziektewet gegaan en dat ging op een gegeven moment over in zwangerschapsverlof.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:06

na zes weken ben je al een lopend lijk?....je moet nog even :7
Van zwanger zijn heb ik niet echt verstand,wel zie ik eens reportages op t.v van azieatische vrouwen die tussen het rijst oogsten even een kind krijgen en daarna weer verder werken... ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:07

Wat bedoel je precies met een lopend lijk?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:07

Idd zorgen dat je werkgever een zwangerschapsverklaring heeft/krijgt. Dan is het daarna verstandig om een afspraak te maken met de bedrijfsarts zodat je kunt kijken of gedeeltelijk werken nog een optie is.
Zo niet kan je evt volledig worden ziekgemeld. Als je ziek bent gaat je zwangerschapsverlof sowieso 6 weken van tevoren in.
Daarna wordt er sowieso contact gehouden natuurlijk en kan er op een later moment ook weer gekeken worden naar de re-integratiemogelijkheden tijdens je zwangerschap.

Net wat Apple dus ook zegt :)

*edit; ben je nou 6 maanden of 6 weken onderweg? Je titel en OP zeggen beide iets anders.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:12

TS, de eerste 6 weken hoeven niet representatief te zijn voor de rest van je zwangerschap hè.

Vriendinnetje van mij is de eerste 8 weken ook een lopend lijk en bloeit daarna helemaal op en kan de wereld aan. Neem dus gewoon de tijd om te kijken hoe het gaat, doemdenken heb je niets aan.

Wettelijk heb je recht op zwangerschapsverlof vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum.

Als je niet in staat bent het werk te doen wat je normaal doet door je zwangerschap zul je met de arbo en je werkgever moeten kijken naar vervangend werk. Als dit niet mogelijk is kan je in de ziektewet. Wel is inderdaad belangrijk dat je een zwangerschapsverklaring inleverd natuurlijk.

Afhankelijk dus van hoe het gaat zul je moeten kijken wat jij en je werkgever willen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:13

Ik werkte tijdens mijn zwangerschap in een hotel, bij de huishouding.
Ook zwaar werk.
Ik ben 6 weken voor de bevallingsdatum gestopt, en ik kreeg al eerder aangepast werk.
Ik hoefde niet meer met de stofzuiger te tillen, en met beddengoed te slepen.
Ik mocht ook vaker pauze houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:35

Ik hoop dat je 6 maanden bedoelt want met 6 weken lijkt me stug. Dan zou ik zeggen; Stel je aub niet aan, raap je bij elkaar en zeur niet zo.
Met 6 maanden is het een ander geval. Vaak krijg je dan aangepast werk. Dan zou ik me melden bij de ARBO arts en vragen wat er mogelijk is qua huidig werk.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:35

Dat je je nu helemaal verrot voelt betekend niet dat het over een week niet anders is. Echt 99 % van alle zwangere zijn de eerste 8 a 10 weken klote.

Hierna word het wel weer wat beter. Ik zou nog even afwachten voordat je dit soort beslissingen gaat wilt maken. Je hebt nog alle tijd om iets te regelen als je met 6 maanden wilt stoppen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:40

wat is het eingelijk 6 week of 6 maand in je op staat het anders dan in je titel?

maar ik had ook zwaar werk tillen bukken enz je moet jezelf een beetje toespreken tis een gezonde ziekte het zwanger zijn ik heb door gewerkt tot 6 week voor de bevalling...beetje aanpassen en ging prima..maar mocht je dus 6 maand zijn en het gaat echt niet oke miss is het een optie om wat aangepast werk te doen..

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:50

ship schreef:
wat is het eingelijk 6 week of 6 maand in je op staat het anders dan in je titel?

maar ik had ook zwaar werk tillen bukken enz je moet jezelf een beetje toespreken tis een gezonde ziekte het zwanger zijn ik heb door gewerkt tot 6 week voor de bevalling...beetje aanpassen en ging prima..maar mocht je dus 6 maand zijn en het gaat echt niet oke miss is het een optie om wat aangepast werk te doen..

ik ben 6 weken maar heb daarvoor jaren met mijn gezondheid gesukkeld. Ik weet zelf ook wel dat het binnen enkele weken beter kan gaan dus het is niet mijn bedoeling nu te stoppen met werken!!
Ik wou gewoon weten zoals in de verzorging mag je op 6 maand stoppen en vroeg ik me af omdat ik onder de zelfde schaal behoor of dit ook voor mij is!

Ik hoef dus niet te pikken dat er hier dan ook maar iemand is om mij de les te spellen, met hoe ik me voel of wat ik doe.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:51

Tinkerloos schreef:
Ik werkte tijdens mijn zwangerschap in een hotel, bij de huishouding.
Ook zwaar werk.
Ik ben 6 weken voor de bevallingsdatum gestopt, en ik kreeg al eerder aangepast werk.
Ik hoefde niet meer met de stofzuiger te tillen, en met beddengoed te slepen.
Ik mocht ook vaker pauze houden.

bedankt voor je reactie ( dit antwoord zocht ik net )

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:05

Als het enigszins kan moet je gewoon blijven werken, kan het niet meer omdat het te zwaar of gevaarlijk is, dan is de eerste optie om vervangende werkzaamheden te gaan doen ipv minder werken. Dit soort dingen bespreek je met je arboarts, vk/gyn en werkgever. Kan me voorstellen dat je de etensgeuren even niet trekt :+

Heb je het op werk al verteld? Als je het verteld heb je bepaalde rechten, maar stel dat je contract de komende 2 maanden afloopt kan het tactischer zijn om het nog even stil te houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:18

Suzanne F. schreef:
Ik hoop dat je 6 maanden bedoelt want met 6 weken lijkt me stug. Dan zou ik zeggen; Stel je aub niet aan, raap je bij elkaar en zeur niet zo.
Met 6 maanden is het een ander geval. Vaak krijg je dan aangepast werk. Dan zou ik me melden bij de ARBO arts en vragen wat er mogelijk is qua huidig werk.

Nou dat dacht ik ook :+ Met 6 weken merk je amper wat.
Misschien op tijd naar bed gaan, wil nog weleens helpen.

Ik ben vanaf 28 weken 50% gaan werken ivm vroegtijdige weeën en met week 33 ben ik met verlof gegaan (6 weken verlof + 1 vakantie week). Als je aantoonbaar niet meer kan, dan kom je deels in de ziektewet.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:24

Wat ik op school met recht heb geleerd is dat je volgens de wet tussen de 6 en de 4 weken voor je bevalling met zwangerschapsverlof mag en dan nog uiterlijk 10 tot 12 weken daarna. Je zwangerschapsverlof mag in totaal 16 weken duren. Daarnaast kan je natuurlijk kijken naar de opties die in de posts boven mij genoemd worden met betrekking tot vakantiedagen en eventueel ziektewet. Alleen jezelf in de ziektewet laten plaatsen is vrij lastig..

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:39

odetteke schreef:
Als het enigszins kan moet je gewoon blijven werken, kan het niet meer omdat het te zwaar of gevaarlijk is, dan is de eerste optie om vervangende werkzaamheden te gaan doen ipv minder werken. Dit soort dingen bespreek je met je arboarts, vk/gyn en werkgever. Kan me voorstellen dat je de etensgeuren even niet trekt :+

Heb je het op werk al verteld? Als je het verteld heb je bepaalde rechten, maar stel dat je contract de komende 2 maanden afloopt kan het tactischer zijn om het nog even stil te houden.

Ik heb een vast contract dus op dat vlak geen probleem. Ik heb volgende week een afspraak met gyneacologe en die ging dan een attestje meegeven als alles oké was voor mijn werkgever. Nu bij ons zijn ze er veel aan het ontslagen dus ben natuurlijk wel wat bang want van de week zagen ze al dat er iets niet klopte moest om de 5 min gaan zitten omdat ik zo zwart zag, ben gisteren naar dokter geweest omdat alles wat ik at er terug uitkomt en ik nog amper kan drinken ( helemaal mijn ding niet ik ben een boefertje normaal). Dus ik wil ook niet dat ze het op men werk weten voor ik men attestje afgegeven heb.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:08

Quellian schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou dat dacht ik ook :+ Met 6 weken merk je amper wat.
Misschien op tijd naar bed gaan, wil nog weleens helpen.

Hoe kun jij nu weten wat iemand anders voelt? :?
Beetje raar hoor.

Ik ben zelf gestopt met 6 weken met werken. Ik stond te kotsen in de klant haar gezicht, lekker. :+ Dan maar niet aanstellen? Denk dat klanten niet erg blij waren door mij geholpen te worden hoor. :')

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:14

ik had zelf lichamelijk klachten met mijn werk, vooral mijn rug speelde op.
ik ben eerder de ziektewet ingegaan, uwv heeft beoordeeld dat ik ziek was door zwangerschap en kreeg 100% uitbetaald. dit heb ik bij beide zwangerschappen meegemaakt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:18

misschien bedoelt ze 6 maanden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:21

Misschien moet je het topic even doorlezen :D
TS is 6 weken zwanger en vraagt zich af wat er gaat gebeuren als ze straks 6 maanden zwanger is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:24

stoppen mag niet, je kan wel vragen voor aangepast werk.
maar met 6 weken al thuis willen zitten, vind ik van de gekke..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:25

Kun je niet alvast bedenken welke klussen je wel kan doen?
Richten op het postieve en niet teveel op je klachten; wat kan ik nu wel? Zet dat op papier en overleg dat met je baas. Dan laat je iig zien dat je graag wilt en actief meedenkt.

Om stoppen met 6 maand zou ik nu nog niet eens aan denken, je bent nog maar net onderweg.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:39

spicegirl schreef:
stoppen mag niet, je kan wel vragen voor aangepast werk.
maar met 6 weken al thuis willen zitten, vind ik van de gekke..

Dat kan je niet voor een ander beoordelen. Als je zo misselijk bent dat je al 2 weken niet kan eten en op het randje zit van in het ziekenhuis opgenomen te worden door uitdrogingsverschijnselen bijvoorbeeld, dan ben je absoluut geen aansteller als je thuis gaat zitten. Ik kwam met 13 weken thuis te zitten vanwege harde buiken, bandenpijn en bloedingen waar geen reden voor gevonden werd (ok, de stress die de poging tot ontslag met zich mee bracht had ook geen positieve invloed :+) terwijl ik bij mijn eerste tot week 37 erg actief heb paardgereden.

Je kan zo via internet niet voor een ander oordelen wanneer een ander niet meer kan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:41

IK kan niet oordelen over jouw situatie. Elke zwangerschap en elke vrouw is anders!
Ik heb bijv tm week 35 fulltime voor een kleuterklas gestaan met 3 uur reistijd, maar dat zegt niks over jou.

Je werkgever is je wel verplicht om je aangepast werk te geven, zomaar stoppen kan niet(altijd)