Lens implantatie / Ooglaseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Lens implantatie / Ooglaseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:57

Ik zit er aan te denken mijn ogen te laten behandelen, danwel via ooglaseren of lens implantatie.
Ik heb volgens mij +3.75 en +3,50 met een vrij hoge cilinderafwijking.
Mijn ogen kunnen slecht tegen lenzen, en ik ben dat gepruts gewoon echt zat.

Nu ben ik mij aan het orienteren, en ik vraag me af of ik in aanmerking kom; je moet namelijk een jaar lang stabiele ogen hebben. Ik weet niet of dit zo is. Mijn vorige bril is van 3 of 4 jaar geleden en mijn huidige bril van vorig jaar. Tussen deze brillen zat wel verandering, maar toen was ik ook nog geen 18, de leeftijd waarop je ogen meestal stabiel worden. Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast vraag ik me af hoe de behandeling is bevallen en of iemand ook ervaringen heeft of kent over kliniek Rijnzicht in Oegstgeest. Deze kliniek sprak mij aan en ik zou hier graag een vooronderzoek laten doen..

Warboel

Re: Lens implantatie / Ooglaseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:15

Ja ik ben het gedonder ook een beetje zat. Ik ben nu 19 en nog geen stabiele ogen. Dacht dat het wel redelijk ging, maar helaas, bij controle 2 weken geleden toch weer nieuwe glazen en lenzen nodig, terwijl ik die bril + glazen nog geen jaar heb -O-
Ik heb overigens -5.75 en -6 en ook een cilinder afwijking.

Dus ik volg dit topic even :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:43

Ik ben 23 en ga nog iedere controle met een -0.25 naar beneden, dus of het echt waar is dat je stabiliseert op je 18e weet ik niet, dat verschilt voor iedereen. Ik wil ook graag mijn ogen laten laseren, maar ik blijf waarschijnlijk met een rest sterkte zitten en daar heb ik geen zin aan.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:48

m1992 schreef:
Ik zit er aan te denken mijn ogen te laten behandelen, danwel via ooglaseren of lens implantatie.
Ik heb volgens mij +3.75 en +3,50 met een vrij hoge cilinderafwijking.
Mijn ogen kunnen slecht tegen lenzen, en ik ben dat gepruts gewoon echt zat.

:wave: hoi, hier nog een... Ik herken me helemaal in je verhaal. Volgens mij ben je niet op je 18e uitgegroeid, maar ligt dat moment meer richting je 25e levensjaar. Ik heb wel al jaren stabiele ogen op een kwartje meer of minder per keer na, maar ik durf niet. Het zijn wel je ogen! Stel dat het niet goed gaat of iets. Ik lees dus ook graag even mee, en ben benieuwd naar verhalen van anderen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Stabilisatie van de ogen vindt (bij de meeste mensen) plaats rond de 24/25 jaar oud. Dus het is niet zo gek dat je nog steeds achteruit gaat.
Ik zou minimaal een jaar stabilisatie aanhouden, het liefst zelfs nog wat langer, omdat het gewoon zonde van je geld is als je ogen weer achteruit gaan nadat je al geholpen bent.

Persoonlijk is mijn voorkeur lensimplant. Omdat dit proces omkeerbaar is, mocht er dus iets fout gaan, mocht je sterkte achteruit gaan of wat dan ook, dan kunnen ze er altijd weer uit. Dit is niet het geval bij laseren.
Daarnaast is niet iedereen gemaakt voor laseren, het hangt af (oa) van je sterkte, cilinder en dikte van de cornea. Ik heb bijv. -9 en kom daardoor al helemaal niet meer in aanmerking voor laseren omdat ze dan mijn hele hoornvlies eraf moeten branden. Daarnaast heb je met implant niet te maken met destructie. Met laseren brand je gewoon delen van het hoornvlies eraf en heb je ook littekenvorming. Hierdoor wordt over het algemeen niet aangeraden meerdere keren te laseren. (Gaan je ogen dus achteruit na je behandeling dan kun je dus beter niet weer gaan laseren). En wat voor mij ook erg belangrijk is is de precisie. Laseren is een stuk minder nauwkeurig dan implant en is de kans dan ook een stuk hoger dat je na je behandeling alsnog bril of lenzen nodig hebt. (Vaak wel voor een mindere sterkte, maar hallo, als ik zoveel geld dok om weer te kunnen zien wil ik niet alsnog een bril moeten :x )

Maar het grote nadeel van lensimplant is dat het toch duurder is en minder commercieel en dus minder bekend.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:56

Geheel offtopic sorry! Kunnen ze hoge cilinders al laseren dan?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:57

@Focussed: kunnen ze de cilinder zeker ook mee aanpakken, met een implantaat?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:00

Loetie84 schreef:
@Focussed: kunnen ze de cilinder zeker ook mee aanpakken, met een implantaat?

Ja, moet je wel een torische implant hebben (iets duurder)

Inmiddels zijn er ook al lensimplanten die multifocaal zijn, voor als je ook nog een leesgedeelte wilt B-) :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:05

Haha, leesgedeelte heb ik nog niet nodig hoor... >;)
Maar implantaat klinkt mij aantrekkelijker dan laseren! (vooral 'algehele narcose' klinkt fijn...) Moet er niet aan denken dat ze in mn oog lopen te frunikken terwijl ik wakker ben :oo

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:14

Mijn ogen zijn nu ook al een paar jaar stabiel, en aan de ene kant wil ik erg graag laseren ( beide ogen -4 ), maar aan de andere kant ben ik echt een bange poeperd wat dat betreft.
Heb mij er een beetje in verdiept, maar ik krijg echt de rillingen als ik lees dat er een 'flapje' wordt gemaakt, deze omhoog wordt gewipt.
Dat laseren zelf maak ik me niet zo druk om, maar dat 'flapje' brrrrrr *ril*.

Toch ga ik het binnen nu en een paar jaar doen. Dat ik zo gewoon het bed uit kan stappen en alles normaal kan zien, lijkt me echt heerlijk!
En die lenzen begin ik ook aardig zat te worden.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:36

Limonade schreef:
Dat ik zo gewoon het bed uit kan stappen en alles normaal kan zien, lijkt me echt heerlijk!

Al eens van die lenzen geprobeerd die je dag en nacht kunt dragen? Werkelijkwaar ideaal!! Maar je moet er dus wel tegen kunnen, ik kreeg er na een tijdje zeer droge ogen van helaas... Nu dus weer aan de bril :r En moed aan het sparen om toch ooit een keer iets te laten doen aan mn ogen!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:39

Ik heb toevallig vandaag een afspraak gemaakt bij een ooglaserkliniek. Volgende week donderdag kan ik komen voor het vooronderzoek.
Ik heb -6 en -6.5 en ik ben het zoooo zat! Ik draag harde lenzen en nu ik ben overgestapt naar een stal met alleen een buitenbak is het echt huilen als het een poosje wat droger weer is. Inderdaad ook - dat 's morgens uit bed stappen en alles kunnen zien, of nog beter - gewoon de wekker kunnen lezen als je 's nachts wilt weten hoe laat het is - I'm in!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:44

Jullie namen in dit topic zijn zo grappig, Focussed en Blue _Eyes :D

De mijne zijn gelaserd en niets dan super tevreden. Zover ik weet kunnen ze je ogen ook nog bijlaseren, dat is bij een vriendin van mij wel gebeurd. Haar resultaat was niet goed, dus ze is nog een keer gelaserd.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:50

Waar ik vooral bang voor ben is dat als je bijv een klap tegen je hoofd krijgt, de hele boel weer los kan schieten.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:56

Mijn dochter haar ogen worden half maart gelaserd, zij is dan net 22 jaar. Of er gelaserd kan worden hangt van een heleboel factoren af, de sterkte, dikte van het hoornvlies, pupilgrootte. Mijn eigen ogen heb ik laten laseren toen het nog in de kinderschoenen stond en na ruim 10 jaar zie ik nog messcherp.
Ik had -8 en -8,5 en twee behoorlijk sterke cilinders.

En oh wat was het heerlijk om mijn tenen te kunnen zien onder de douche ipv wazige vleeskleurige vormen. :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:16

setteke schreef:
Jullie namen in dit topic zijn zo grappig, Focussed en Blue _Eyes :D

:D

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:19

Ik volg dit even. Heb al vanaf m'n 2e een bril en sinds 3 jaar lenzen, beide ogen (+6/+6.5). Maar ben dat gepriegel eigenlijk wel zat. Dat laseren lokt me niet echt, mede omdat ik echt horrorverhalen heb gehoord :+ Zo'n implantaat had ik nog nooit van gehoord, ga ik me eens in verdiepen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:25

Dieuwke_ schreef:
Dat laseren lokt me niet echt, mede omdat ik echt horrorverhalen heb gehoord

Valt echt mee hoor. Leuk is het niet, maar na een paard dagen ben je als een kind zo blij :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:51

Napijn is erger bij laseren dan bij lensimplant, dat vind ik wel een nadeel van laseren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:56

Ik heb totaal geen pijn gehad, wel een paar dagen het gevoel of er een zandkorrel in mijn ogen zat.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:41

De hoeveelheid napijn bij laseren hangt toch af van de gebruikte methode?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:50

Als het goed is heb je helemaal geen pijn, maar wel een gevoel van irritatie.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:57

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:08

Loetie84 schreef:
Limonade schreef:
Dat ik zo gewoon het bed uit kan stappen en alles normaal kan zien, lijkt me echt heerlijk!

Al eens van die lenzen geprobeerd die je dag en nacht kunt dragen? Werkelijkwaar ideaal!! Maar je moet er dus wel tegen kunnen, ik kreeg er na een tijdje zeer droge ogen van helaas... Nu dus weer aan de bril :r En moed aan het sparen om toch ooit een keer iets te laten doen aan mn ogen!

Ja! Maar het idee dat er dag en nacht wat in zit vind ik niet prettig. Kreeg er ook droge ogen van.

Wil de Femtolasik dan wel doen... nou ja, wie weet ooit eens haha. Eerst een peerd :Y)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:13

Limonade schreef:
Ja! Maar het idee dat er dag en nacht wat in zit vind ik niet prettig. Kreeg er ook droge ogen van.

Wil de Femtolasik dan wel doen... nou ja, wie weet ooit eens haha. Eerst een peerd :Y)

Beter eerst je ogen laseren, en dan een peerd. Als je eenmaal een peerd hebt, heb je geen centjes meer voor laseren :P