Pijn door bureaustoel; zitbal? Knielkruk? Nog wat anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Pijn door bureaustoel; zitbal? Knielkruk? Nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:26

Sinds 1 Februari loop ik stage bij een geweldig bedrijf. Hiervoor ga ik iedere dag heen en weer naar Brussel, vanaf Breda. Dat gaat allemaal prima, afgezien van de gebruikelijke files gaat het soepeltjes.

Ik heb een super bureau gekregen, met alles wat ik nodig heb. Het enige waar ik minder blij mee ben is de bureaustoel. Door de hoge leuningen past hij op een stand waarbij de zitting hoog genoeg is voor mij niet onder het bureau, dit heeft tot gevolg dat ik steeds voorover moet hangen om mijn computer te zien. Omdat ik dit niet wil heb ik de zitting van mijn stoel lager gezet. Doordat ik hakken aan heb op kantoor staan mijn knieën hoger dan mijn heupen, waardoor ik rugpijn krijg. Een ander gevolg is dat mijn bureau tov de zitting van mijn stoel hoog is, en als ik mijn ellebogen op het bureau heb liggen druk ik dus mijn schouders omhoog. Gevolg: stijven nek en schouders. Ook staat de rugleuning voor mij te laag, waardoor de bolling die in mijn onderrug hoort te zitten tegen m'n heupen drukt en ik 0,0 aan steun heb op de plek waar ik het nodig heb.

De samenvatting is: dit is echt niet mijn stoel. Iedereen op kantoor heeft dezelfde stoel dus ik kan niet met iemand ruilen, en behalve de hoogte van de zitting is er niets aan te verstellen. Ik ben dus opzoek naar een andere stoel. Toen ik opzoek ging naar ander zitmeubilair kwam ik langs de zitbal en de knielkruk. Ik vind het alle twee goede opties, en ik ben benieuwd of er bokkers zijn die er ervaring mee hebben. En, als iemand een andere optie heeft: tell me, ik ben ontzettend benieuwd.

Ik moet er 8,5 uur per dag op zitten, 5 dagen in de week. Ik ben dus opzoek naar iets wat echt goed voor me is.

mayniac_val

Re: Pijn door bureaustoel; zitbal? Knielkruk? Nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:29

Ik heb een zitbal thuis :j Niet zo'n duur kreng hoor, gewoon een grote fitnessbal van Rucanor die €15 kostte. Ik vind het heerlijk en merk echt dat het een stuk beter is voor mijn rug!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:31

Kun je daar ook langere tijd op zitten?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:31

Ik weet niet hoe dingen in België geregeld zijn maar in NL zijn er behoorlijk strenge ARBOregels waaraan de werkplek moet voldoen waaronder een verstelbaar bureau en verstelbare stoel.
Zelf zit ik altijd op een bal. Dat merk je eerst ook wel aan je rugspieren maar is een kwestie van trainen.
In het begin wissel je bal - stoel totdat je rugspieren sterk genoeg zijn om constant op de bal te zitten.
De stoel gebruik ik nu nooit meer.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:33

Vjestagirl schreef:
Kun je daar ook langere tijd op zitten?

Ja hoor, zit er vaak langere tijd op ivm leren :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:33

je kunt toch ook platte schoenen dragen? Of een ander type stoel gebruiken?

Zitbal heb ik ook, is meer voor rugklachten bedoeld maar kan natuurlijk ook ter voorkoming van rugklachten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:34

Op mijn werk kunnen de tafels zo versteld worden, dat je ook achter je bureau kunt staan.
De stoel die ik heb is ook mijn ding niet, maar ik zorg er voor dat ik wel af en toe een stukje ga lopen. Al is het maar voor koffie, water, even naar de printer of naar het toilet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:35

Platte schoenen is niet echt een optie, het is geen formeel kantoor, maar het is wel de bedoeling dat we netjes gekleed gaan, en een paar hakken hoort daar gewoon bij (bijv onder een spijkerbroek).

Een ander type stoel is er niet, dat was het probleem... Ik heb ook al gekeken of het bureau misschien verstelbaar is, maar dat is het helaas ook niet. Hoewel dat niet op zou lossen, de verhoudingen stoel/bureau/ik kloppen gewoon niet.

Edit: even lopen doe ik ook veel, even naar de wc, even een bekertje drinken pakken, even naar de baas wat vragen. Maar ik merk gewoon dat ik aan het einde van de dag compleet stijf ben en dat alles pijn doet.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 15-02-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:38

Vjestagirl schreef:
Platte schoenen is niet echt een optie, het is geen formeel kantoor, maar het is wel de bedoeling dat we netjes gekleed gaan, en een paar hakken hoort daar gewoon bij (bijv onder een spijkerbroek). Een ander type stoel is er niet, dat was het probleem...

Als dat zo was dan zou ik dus niet netjes gekleed kunnen gaan := heb namelijk een probleem met mijn voet waardoor ik geen hakken aan kan.

En als er een bal kan worden aangeschaft kan er toch ook een andere stoel worden aangeschaft?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:40

sallandval schreef:
Vjestagirl schreef:
Platte schoenen is niet echt een optie, het is geen formeel kantoor, maar het is wel de bedoeling dat we netjes gekleed gaan, en een paar hakken hoort daar gewoon bij (bijv onder een spijkerbroek). Een ander type stoel is er niet, dat was het probleem...

Als dat zo was dan zou ik dus niet netjes gekleed kunnen gaan := heb namelijk een probleem met mijn voet waardoor ik geen hakken aan kan.

En als er een bal kan worden aangeschaft kan er toch ook een andere stoel worden aangeschaft?

Ok, dan zeg ik het anders: ik kan niet mijn complete garderobe omgooien om allerhande broeken te kopen waar platte schoenen onder kunnen (die ik dan ook weer moet kopen) te dragen, dat heb ik gewoon niet. Ik loop altijd op gympen, en ik heb mijn huidige garderobe samengesteld uit samenraapsels van de afgelopen jaren.

De stoel/bal/kruk kan ik eventueel van het bedrijf krijgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:42

Ik heb een zitbal net voorgesteld aan mijn fysio, maar dat schijnt wel te vermoeiend te zijn als je er hel dagen op wilt zitten! (wordt ook niet aangeraden op i-net bij de verkoopsites)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:43

Mijn vriend heeft zo een kniekruk, en wij zijn toen samen een kniekruk gaan uitkiezen. En we hebben dan toch echt gemerkt dat de duurdere klasse pas goed zaten. En dan spreek ik over 400-600 euro.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:51

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:52

Vjestagirl schreef:
Ok, dan zeg ik het anders: ik kan niet mijn complete garderobe omgooien om allerhande broeken te kopen waar platte schoenen onder kunnen (die ik dan ook weer moet kopen) te dragen, dat heb ik gewoon niet. Ik loop altijd op gympen, en ik heb mijn huidige garderobe samengesteld uit samenraapsels van de afgelopen jaren.

'kan niet' kan dus in principe worden vervangen voor 'wil niet' of 'heb ik het geld niet voor over', dat klinkt al heel anders. Platte schoenen aan lijkt mij niet veel meer dan een kwestie van een paar platte schoenen kopen, of een paar van die hele lage Uggs die je aankunt als je achter je bureau zit.. bij vergaderingen etc. zou je dan de hakken weer aan kunnen doen. Maargoed ik heb dan ook weinig last van een fashion sense ;) .

Citaat:
Dat scheelt al ;) Persoonlijk zou ik een bal niet prettig vinden voor de hele dag, en als je hakken aan hebt lijkt het mij een hele balanceer-oefening. Maar ieder zijn ding natuurlijk!

Volgens mij is elke dag op dezelfde manier lopen en zitten (met of zonder hoge hakken) gewoon niet erg rugvriendelijk http://www.triggerpoint.be/index.php?option=com_content&view=article&id=77:highheels&catid=3:health&Itemid=29

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:56

Zon zitbal is echt noet zaligmakend. Ik krijg er super last van mijn rug van en volgens mijn therapeut zijn mijn rugspieren te sterk ontwikkeld dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Ik zou gewoon kijken naar een stoel waar je fijn op zit en die onder je bureau past. :)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:07

Als je niet heel lang of heel klein bent, moet de gemiddelde bureaustoel voldoen. Het lijkt of het enige probleem de armleuningen van de stoel zijn, die kunnen niet onder de tafel. Zijn deze niet te verstellen? bv door te draaien of schuiven? Je moet met je voeten op de grond kunnen steunen, waarbij de bovenbenen gelijkmatig worden ondersteund. Het bureau moet zich dan ter hoogte van je ellebogen bevinden (evt ietsje hoger, je armleuningen moeten ook op deze hoogte zitten, daarom zijn deze vaak heel kort of weg te draaien). Bovenkant beeldscherm op ooghoogte. Is de rugleuning niet iets omhoog te schuiven?
Er moet toch iemand naar kunnen kijken vanuit je werk, ivm arbo lijkt mij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 21:07

sallandval schreef:
Vjestagirl schreef:

'kan niet' kan dus in principe worden vervangen voor 'wil niet' of 'heb ik het geld niet voor over', dat klinkt al heel anders. Platte schoenen aan lijkt mij niet veel meer dan een kwestie van een paar platte schoenen kopen, of een paar van die hele lage Uggs die je aankunt als je achter je bureau zit.. bij vergaderingen etc. zou je dan de hakken weer aan kunnen doen. Maargoed ik heb dan ook weinig last van een fashion sense ;) .

Citaat:
Dat scheelt al ;) Persoonlijk zou ik een bal niet prettig vinden voor de hele dag, en als je hakken aan hebt lijkt het mij een hele balanceer-oefening. Maar ieder zijn ding natuurlijk!

Volgens mij is elke dag op dezelfde manier lopen en zitten (met of zonder hoge hakken) gewoon niet erg rugvriendelijk http://www.triggerpoint.be/index.php?option=com_content&view=article&id=77:highheels&catid=3:health&Itemid=29

Als ik moet kiezen tussen het vervangen van mijn garderobe en kunnen eten deze maand, dan weet ik wel wat ik kies ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:09

Kan je er geen andere leuningen op laten zetten, met van die wegdraaiende steunen. Misschien een werkplek onderzoek via de Arbodienst?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:13

Leuningen er af slopen en als je gaat zitten je schoenen uit doen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:17

Wat denk je van zo'n stoel?
Afbeelding
ergonomische stoel
Je zit met je knieen op de onderste kussens en met je kont op de bovenste

Werk ik heel veel aan als ik projecten voor school bezig ben, duurt meestal zo'n 7- 9 uur. Kan ik prima op blijven zitten, in tegenstelling tot een gewone bureau stoel. Als ik toch wat last krijg zet ik de stoel even een tandje hoger dan gaat het weer prima.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:20

Is dat niet wat ze bedoeld met kniestoel :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:29

lesilla schreef:
Is dat niet wat ze bedoeld met kniestoel :)

In principe is dit een kniekruk (zoals ts vermeld):
Afbeelding

Daar zit je dus met je voeten boven de grond en dus niet echt geschikt voor een gewone bureau. Maar kan natuurlijk ook dat ts de andere bedoelde.
Maar dan weet ze toch mijn ervaring ervan :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:33

En gewoon iets onder de poten van het bureau schuiven zodat het bureau hoger staat?
Dan kan je wel je zelfde stoel en bureau blijven gebruiken en heb je je bureau iets hoger staan?
Is waarschijnlijk nog goedkoper voor het bedrijf ook :P

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:35

Tessa_1 schreef:
En gewoon iets onder de poten van het bureau schuiven zodat het bureau hoger staat?
Dan kan je wel je zelfde stoel en bureau blijven gebruiken en heb je je bureau iets hoger staan?
Is waarschijnlijk nog goedkoper voor het bedrijf ook :P

Maar omdat ze hakken draagt zit ze dan nog steeds niet comfortabel, en de rugleuning is te kort...

HighFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:40

Hier een heel tevreden ‘balzitter’. Ik heb indertijd zelfs niet moeten opbouwen maar ben direct volledig overgeschakeld van stoel naar zitbal omdat mijn rug meteen veel beter aanvoelde. Zelf merk ik wel een verschil tussen de ‘echte’ zitbal die ik op het werk gebruik en waar ik dus zonder probleem 8 à 10 uur per dag op kan zitten en de goedkopere fitnessbal die ik thuis wel eens als stoel gebruik maar waar ik het geen 8 uur op zou uithouden. Voor mij was het de €50 voor een zitbal dan ook meer dan waard.
Je kan wel best eerst even uitzoeken of het voor jou een goede oplossing zou zijn in combinatie met het bureau waarover je beschikt door te kijken welke maat van zitbal er bij je lengte hoort (je kan daar tabelletjes van terugvinden op Internet) en dan te kijken of dat zou passen onder je huidige bureau. Als je bureau te laag is, kan je misschien nog iets regelen met wat houtblokjes eronder. Ik vrees echter dat ze het op je stageplek niet echt gaan appreciëren als je de poten van onder je bureau zou zagen omdat je bureaublad te hoog staat :)