Psoriasis, extreem droge huid, én exceem....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Psoriasis, extreem droge huid, én exceem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:04

Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn man heeft deze 3 dingen tegelijk. Dit heeft als gevolg dat hij de reguliere therapieen voor psoriasis (lichttherapie) niet mag.
We smeren ons rot, maar in de winter als het vriest is het gewoon écht een drama.
Zijn hele huid is schuurpapier en op sommige plaatsen gewoon gebarsten (rug, heupen).
Zijn scheenbeen ligt half open door een grote psoriasis plek.

Dermatoloog zijn we al geweest, weer andere zalf mee gekregen, maar het doet allemaal niet zo heel erg veel

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:06

Dit gaat hèèl onlogisch klinken , maar een waterontharder doet wonderen .

LadyMadonna

Re: Psoriasis, extreem droge huid, én exceem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:07

op zich niet, aangezien water uitdroogt en wij behoorlijk hard water hebben.
Alleen... wat is een water ontharder? Waar plaats je die? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:14

Een waterontharder zet je meteen achter de hoofdkraan , zie : http://www.ontharder.nl/waterontharders

Het is een investering , maar ik ken meerdere met psoriasis en allergieen die er erg blij mee zijn , en het scheelt poetsen :D en voor allergieen ed , je hoeft minder waspoeder te gebruiken minder wasverzachter of zelfs helemaal niet .

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:15

Sjemig, ik heb medelijden met je manneke :( ik heb alleen al exceem en vind dat al vre-se-lijk!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:18

Hier ook 1 met exceem en onwijze droge huid. Gaat gelukkig nu wel aardig bij mij de laaste tijd heb er alleen nog voornamelijk last van op mijn handen. Maarjah ik ken het. ik heb ook vanallerlei zalfjes gehad van de dermatoloog. Heb er nu 1 die zo sterk is dat ik dr ma1 keer per dag mee mag smeren. Verder geen idee hoe ik mijn handen 'vetter' kan krijgen als ik ga smeren met vasseline krijg ik allemaal vochtbultjes. Tis een lastig iets.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:20

Gelukkig heb ik geen last van eczeem of psoriasis, maar wel van een erg droge huid. Tegenwoordig heb ik er minder last van, maar ik moet me wel elke dag insmeren, omdat ik anders letterlijk uit mijn vel knap. Waarschijnlijk een beetje hetzelfde verhaal als de gebarsten huid waar jij het over hebt. Waar ik erg veel profijt van heb gehad zijn producten met ureum. Onder andere verkrijgbaar van het merk Eucerin. Geen idee of dat ook in de zalf zit die hij bij de dermatoloog meegekregen heeft, maar anders het proberen zeker waard. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:27

Het is gewoon waardeloos, want de behandeling tegen exceem gaat zijn huid of zijn psoriases weer van over de zeik, en vice versa.
Insmeren doet ook gewoon echt zeer (nouja, het intrekken dan), en heeft als nadeel dat alles onder de vette zooi zit (parafine), dus ondergoed, pyama, beddengoed, etc....\
Ik was zijn kleding nu met een schepje vanish erbij en dat lijkt wel te werken om met name de parafine geur eruit te krijgen

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:31

Waarmee wast je man zich?
En heeft hij veel stress?
Ik heb vorig jaar een periode met heel veel stress gehad en mijn armen lagen echt open tot het vlees.
Handen en vingers opgezet, met vochtblaasje die open gingen en ontzettende jeuk.
Ik ben geen voorstander van de zalfjes van de dokter en dermatoloog. Veel geprobeerd maar zinkzalf had direct effect. Ook dermalex repair ( o.a bij etos) Ik heb toen om mijn armen een hele dikke laag zinkzalf gedaan en daarover een verband. ( Tegen jeuk en bescherming zalf, vocht en kleren)

Nu kan ik het voelen aankomen, als mijn huid erg droog is en een plekje iets roder is smeer ik met dermalex repair dat werkt erg snel :j Met het vriesweer waren mijn vingers gebarsten van kloofjes, die heb ik een aantal keer per dag ingesmeerd met zinkzalf. Verder douch en ga ik in bad met Alepzeep. Zeer grote aanrader! Ik hoef mij niet in te smeren na het douchen en het verzorgd de droge huid echt. http://www.dezeepkist.nl/contents/nl/d34.html

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:32

Ik heb goede ervaringen met Balneum, de doucheolie en de creme.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:35

Bij mijn man is voeding (niet altijd hoor!) 1 van de trickers.
Nu hij zo goed als melk en eivrij eet, is het een stuk verbeterd.

Op de Veluwe hadden wij heel zacht water en hier juist heel hard en dit heeft bij hem geen invloed gehad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:37

Hanneke. Alleen water, en dan ff snel douchen, haren wassen en eruit. Af en toe een bad met balneum idd. Daarna gelijk smerende parafine

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:40

Mijn schoonmoeder heeft het heel erg op dr handen, nooit last van gehad. Ze heeft het nu sinds een jaar.
Dusdanig erg dat alles waarbij ze dr handen nodig heeft echt zeer doet.

Zij heeft van de dermatoloog pilletjes gekregen, ze zijn behoorlijk heftig wat bijwerkingen betreft. Ik weet niet welke ze heeft, maar ze moet er iig foliumzuur bij slikken.
Kan je man geen medicatie (buiten de zalfjes) krijgen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:42

Die pilletjes zijn meestal tegen schimmels.
Vaak verergeren de schimmels de aandoening (door de kapotte huid hebben schimmels snel vrijspel).
Maar dit haalt niet de oorzaak weg en (indien er geen schimmel is) heeft het geen nut.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:43

Ik heb zelf psoriasis.
Op mijn hoofdhuid en wat plekje op mijn romp.
Als het vriest heb ik er ook veel meer last van!

Ik smeer nu met dovobet en na een week zijn de plekjes bij mij verdwenen.
Omdat ik ook artritis in mijn gewrichten heb, heb ik daar voor ook medicijnen die ook helpen tegen de plekje op dehuid.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:44

Mijn ervaring is dat douchen of baden met Alepzeep de huid goed doet en het niet verder uit laat drogen.
Wil je wel een proefje sturen? (nee ik heb geen aandelen ik ben er alleen heeel blij mee en ik zou willen dat iemand mij er op had gewezen :D )
Bad met groene leem is ook zacht reinigend en verzachtend.
Sluit parafine de huid niet af? En ander misschien eens zinkzalf proberen om te kijken of dat niet beter gaat?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:51

Brainless schreef:
Vaak verergeren de schimmels de aandoening (door de kapotte huid hebben schimmels snel vrijspel).
Maar dit haalt niet de oorzaak weg en (indien er geen schimmel is) heeft het geen nut.

Niet allemaal heb er ook wel pilletjes voor gehad. (rot dingen moest elke 3 weken bloedprikken of mijn nieren nog wel werkte en mocht er niet mee in de zon)

komen hier nog wel wat mooie tips voorbij die ik miss ook wel kan gaan proberen,,

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:55

Brainless schreef:

Dit zijn geen pillen tegen schimmels, dat weet ik zeker.
Ik kan als ik wel weer is daarben wel kijken welke het zijn.

Ik weet wel dat ze beschreven staan in een niet zo lang geleden uitgegeven medisch iets waar wetenschappelijk onderzoek naar was gedaan (had mn vader gekopierd en bewaard voor mn schoonmoeder).
In dat artikel stonden ook andere medicijnen genoemd die gebruikt kunnen worden wanneer bepaalde andere medicatie niet werkt.

Zoals maj0 moet mijn schoonmmoeder ook elke paar weken bloedprikken en moesten voordat ze aan de pillen mocht beginnen ook worden vast gesteld wat voor haar normale bloedwaardes waren.
Bij het afbouwen van de pillen (van 2 keer per week 4 naar 2 keer per week 2) kwam het beetje dat weg was weer helemaal terug, waardoor ze nu weer terug zit op de start dosering. Dit blijft ze nu slikken voorlopig

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:00

Mri schreef:
Brainless schreef:

Dit zijn geen pillen tegen schimmels, dat weet ik zeker.
Ik kan als ik wel weer is daarben wel kijken welke het zijn.

Ik weet wel dat ze beschreven staan in een niet zo lang geleden uitgegeven medisch iets waar wetenschappelijk onderzoek naar was gedaan (had mn vader gekopierd en bewaard voor mn schoonmoeder).
In dat artikel stonden ook andere medicijnen genoemd die gebruikt kunnen worden wanneer bepaalde andere medicatie niet werkt.

Zoals maj0 moet mijn schoonmmoeder ook elke paar weken bloedprikken en moesten voordat ze aan de pillen mocht beginnen ook worden vast gesteld wat voor haar normale bloedwaardes waren.
Bij het afbouwen van de pillen (van 2 keer per week 4 naar 2 keer per week 2) kwam het beetje dat weg was weer helemaal terug, waardoor ze nu weer terug zit op de start dosering. Dit blijft ze nu slikken voorlopig

Ik vond het rot dingen, ben toen voor dikke maand na curacao geweest dus moest ook stoppen heb toen ook in 1 keer heeel veel last gehad dat ik maar aan de prednison ben gegaan (doktoren daar wist het ook niet ik zo doe me adn maar zo'n kuur) Daarna ook nie tmeer begonnen en gaat nu echt goed gebruik nu Diprosalec moet zeggen dit werkt wel aardig. Alleen niet voor de droogheid

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:01

Ook ik heb psoriasis, op mijn hoofdhuid en op mijn benen.
Nu het zo koud is, is het idd vele malen erger dan wanneer de zon lekker schijnt, m'n benen liggen ook open.
Eigenlijk doe ik er helemaal niets aan, ik ben niet consequent genoeg om zalfjes te blijven smeren als ik geen tot nauwelijks verbetering zie. :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:21

Tabletten nog nooit gehad, wel diverse zalven.
Stress lijkt er geen invloed op te hebben. Het weer wel.
Vorig jaar dachten we de oplossing te hebben toen hij een poosje in een satijnen pyama ging slapen, maar dat is ook weer over...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:13

stef schreef:
Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn man heeft deze 3 dingen tegelijk. Dit heeft als gevolg dat hij de reguliere therapieen voor psoriasis (lichttherapie) niet mag.
We smeren ons rot, maar in de winter als het vriest is het gewoon écht een drama.
Zijn hele huid is schuurpapier en op sommige plaatsen gewoon gebarsten (rug, heupen).
Zijn scheenbeen ligt half open door een grote psoriasis plek.

Dermatoloog zijn we al geweest, weer andere zalf mee gekregen, maar het doet allemaal niet zo heel erg veel

Ik zou een second opinion aanvragen. Lichttherapie bij eczeem is namelijk ook mogelijk. Mijn vader (zeer ernstig eczeempatiënt) heeft meerdere soorten lichttherapie (UVB, puva) gevolgd, therapieën die ook bij psoriasispatiënten worden toegepast. Dan zou het toch ook bij een combinatie van die aandoeningen moeten kunnen, lijkt mij.
Welke zalf/zalven gebruikt je man? En wat voor afbouwschema?

Ik zag ook iets genoemd over een waterontharder. Wij hebben ook zoiets, maar dan niet achter de hoofdkraan maar achter de kraan van de douche. Vele malen goedkoper. En ik heb er wel baat bij, huid is minder rood en jeukerig na het douchen! Er is weinig evidentie vóór waterontharders (VMCE heeft er onderzoek naar gedaan en over gepubliceerd) maar er is evengoed weinig evidentie tegen het gebruik van waterontharders. Een wonder is het niet, maar wel het proberen waard.

Pilletjes zijn niet per sé tegen schimmel. Ciclosporine (wordt zeer zelden uitgeschreven vanwege een soort verslavend effect en mogelijke nierschade) is bedoeld voor mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, maar kan ook effectief zijn bij eczeem vanwege het afweerverlagende effect. Protopic heeft hetzelfde afweerverlagende effect maar wordt lokaal gesmeerd.

Vette zooi in beddengoed e.d. is bijzaak in zulke gevallen en dat zal je ook te accepteren hebben. Kleding en wasmachine zal sneller slijten. Vroeger waren die kosten nog aftrekbaar maar dat is inmiddels ook niet meer het geval.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:21

Waar zeg ik dan dat ik het niet accepteer? Ik heb alleen even moeten zoeken naar iets wat werkt om de was schoon te krijgen. Lichttherapie mag hij niet vanwege zijn extreem droge huid.
Van de zalven weet ik niet zo alle namen. Iig dovomed oid, speciale vaseline, paraffine, balneum, en diverse zelfzorg middelen. Paardenmelk nog niet geprobeerd, ala dat voor hem een optie zou zijn had de dermatoloog dat toch wel genoemd?

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:59

van heel lang geleden een topic gevonden.

[MW] paardenmelk: helpt het echt tegen psoriasis?

Paardenmelktabl werken super goed alleen moet je ze eerst zeker een maand slikken voor je resultaat ziet.
Creme die ik ken zijn toch wel de lanette I en lanette II verkrijgbaar bij de apotheek.

sterkte

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:46

Ik heb zelf psoriasis en last van een redelijk droge huid, gelukkig niet zo erg als jou man maar toch.

Wat bij mij erg goed helpt is de douchegel van louis widmer, aangezien je het tijdens het douche gebruikt droogt je huid iets minder uit van het douchen. Het is niet dat het alles weghaalt maar het scheelt voor mij een hoop. Ook de spray van het zelfde merkt helpt mij goed, ik smeer heel mijn lichaam na het douche er mee in. Als het nodig is smeer ik me zelfs twee keer per dag in.

Het is een flinke inverstering maar wie weet helpt het:)