Beste matras bij rugklachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Beste matras bij rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:16

Hallo, ik heb sinds twee jaar een nieuw matras en sinds twee jaar dus ook vreselijke rugpijn. :o
Ik zag op bokt wel een oud topic uit 2008, maar nu we vier jaar verder zijn, wil ik graag weten welk matras jullie gebruiken bij rugklachten. Ik ben helemaal niet thuis in matrassen en van die verkopers wordt ik ook niet veel wijzer. Graag wat ervaringen van jullie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:19

een matras is heel persoonlijk.
wat de een heerlijk vind dat vind een ander weer niet.
zo word een traagschuim matras (tempur)wel aangeraden,maar die vind ik dus weer vréselijk liggen.

wat zeker niet vergeten moet worden is dat je ook een goed kussen nodig bent, als die niet bij je past kun je ook rugklachten krijgen.
denk dat je toch eens bij een goede beddenzaak wat matrassen en kussens uit moet gaan proberen? :j

suvan

Re: Beste matras bij rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:24

ellepel: probleem is dat je in veel zaken even tien-vijftien minuten mag uitproberen met kleren aan en op plastic: dat zegt mij dan totaal niks over hoe het ligt. Ik probeer een beeld te krijgen welke fijn zijn en welke absoluut af te raden zijn.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:26

Bij Okhuysen Leerdam geven ze goede adviezen, ieder mens heeft weer andere rugklachten, ik heb een scheve rug dus heb pas een matras gekocht wat niet extreem naar mijn lichaam gaat vormen, om zo te voorkomen dat ik helemaal scheef lig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:28

heb je gelijk in,ik snap wat je bedoeld :)
ik vind zelf tempur dus helemaal niks,waterbed ind ik ook niet fijn slapen.
is nog een topic met misschien wat tips voor je:
[MW] Welk matras bij rugklachten?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:31

Weet je niet waar je rugklachten vandaan komen? Ik loop er ook al bijna 4,5 jaar mee en door mijn nieuwe matras zijn mijn klachten niet verminderd hoor. (ik ben momenteel bezig dmv training mijn spieren sterker te maken). Heb nu een matras van Kreamatt, de Embrace

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:32

ook hier komt er geen tempur in,vreselijk!!

wij zijn overgegaan naar een Boxspring met topmatras (hoort er volgens mij ook bij maar goed),sindsdien slaap ik heerlijk en heb ik geen last meer van ontstekingen en rugpijn (ja de pijn die ik altijd heb bij scoliose).

Ik ben er echt op vooruit gegaan met een boxspring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:36

Voor mij werkte een te zachte lattenbodem helemaal niet! Al die zones die alle kanten op gingen geven minder stevigheid. Ik heb dus een harde lattenbodem, stevig matras en een topper van tempur voor het comfort. Het ligt ook aan je lichaamsbouw en gewicht denk ik. Tempur alleen is voor mij ook te zacht.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:31

ik heb ook al 3 jaar rugklachten (wat niet ligt aan het matras, maar aan de spierkracht in mijn rug, en de afvalstof verwerking) maar een hard matras ligt voor mij het beste.

Een zacht matras (zoals bv Tempur) ligt bij mij voor geen ene meter. Dit komt ook omdat ik van mijzelf al een hele holle rug heb, en bij een zacht matras zakken mijn schouders en mijn onderlichaam in het matras, waardoor ik dus nog een hollere rug heb. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, maar dat moet je even uitproberen.

Een kussen is ook heel belangrijk, heb je een kussen dat fijn ligt?
En mij is altijd verteld dat je kussen, je nek op moet vullen. Dus dat je met je schouders onder het kussen ligt, en je kussen dan echt in je nek ligt. Ik weet niet of dat dit klopt? Maar dit zou ook al een stuk kunnen schelen.

veel succes met het uikiezen!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:36

Ik lees even mee! Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb meer last van mn schouders/nek, en begin toch ook een beetje te kijken naar een beter matras/kussen, maar weet eigenlijk ook niet waar ik moet zoeken (ik heb overigens wel ook reuma wat de pijn wel erger maakt). Heb laatst zo'n vreselijk hard kussen gekocht waar je langzaam inzakt, wat een vreselijk ding zeg :+

Ik zoek dus eigenlijk een matras/kussen waardoor ik mijn stijfheid en pijn een beetje onder controle kan houden, want lekker liggen doe ik in maanden al niet meer :')

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:46

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:52

ik loop al vanaf 1989 met een nekhernia
sliep ook altijd met kussen
heb veel fysio gehad en na een gesprek vroeg hij hoe ik sliep
en op aanraden van hem heb ik mijn kussen de deur uit gedaan en idd gaat dat veel beter
2 jr geleden bij de chiro het advies om met een lang rond kussen te slapen,ik lig op mijn buik met 1 hand rechts achter me hoofd naar links en kussen tussen mijn benen,arm er overheen hoofd op matras

voor mijn nek de ideale ligging,omdat er nu niet veel gewicht op nek rust en de draai van mijn wervels niet groot is met druk.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 12:50

ik heb inderdaad ook een nieuw kussen: ik ga dit weekend eens ruilen met het kussen van manlief (hij heeft een ander), eens kijken of ik dan anders lig.

In ieder geval bedankt voor de tips alvast. Ik ga toch eens wat rondneuzen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:07

M-line. Mag je ook 90 dagen op proef

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:27

Ik heb ook snel last van mijn rug (en nek en heupen) als ik op een minder goed (in mijn geval hard) bed lig.
Ik heb nu al jaren een waterbed en voor mij werkt dat het beste.
Een waterbed vormt zich helemaal naar je lichaam en ondersteunt je daarom overal met dezelfde druk. Daarbij is het verwarmd en ook dat is beter voor mijn lichaam.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:46

Waterbed _/-\o_

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:50

Ik heb scoliose en heb een latex matras, dit werkt voor mij bijzonder goed.
Succes bij het vinden van een goed matras, want dat is best moeilijk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:54

Ik heb het hier ooit met mijn fysio over gehad en die zei ook dat het kwestie van persoonlijke voorkeur is en dat ieder matras goed is zolang je er maar zonder pijn in je lijf vanaf komt..
Ik heb daarom nu mijn matras bij Ikea gehaald, vrij betaalbaar, veel keus én met een 90 dagen omruilgarantie (niet op alle matrassen trouwens, wel de duurdere). Beviel het dus toch niet, dan kon ik een andere proberen. Eerste matras dat ik haalde (half hard, zeg maar) lag echter heerlijk, dus heb geen ervaring met die omruilgarantie..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 09:56

Die omruilgarantie of zoveel dagen uitproberen is natuurlijk geweldig maar....wat ik mij afvraag...die matrassen die terug komen na negentig dagen erop liggen gooien ze echt niet weg. Die gaan dus weer de verkoop in. Het idee dat ik een matras koop waar een ander al negentig dagen op heeft liggen zweten.... Of denk ik teveel door?

Heb vannacht met een ander kussen geslapen en ik heb in ieder geval geen hoge rugpijn gekregen vannacht, en met de lage rugpijn valt het ook wel mee. Eens kijken hoe het is na een week.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:06

Nee, die worden schijnbaar vernietigd ofzo. Want ze mogen niet meer verkocht worden. Heb ik ooit iets over gelezen, had iemand het nagevraagd bij de klantenservice. Kan alleen de bron niet meer vinden...

Heb trouwens ooit eens op hét anti-rugpijnmatras gelegen, zo heette het ook echt. Dat kon je zelf instellen door middel van luchtkamers in het matras. Maar dat was zo allemachtig duur dat ik daar dan weer spontaan hoofdpijn van kreeg. :=

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 10:13

haha en hoofdpijn willen we niet.
Meen je dat nou, dat ze die dure matrassen vernietigen? Ik kan me dat echt niet voorstellen. Ik weet namelijk wel van een electro-zaak (zal geen naam noemen) maar familie werkt daar en daar gooien ze gebruikte goederen en klachten gewoon terug de winkel in zonder ook maar na te kijken. (ook kapotte artikelen) Dus dan ga ik ervan uit dat ze dat met de matrassen ook doen, ook al wordt er wat anders beweert. :)
Laatst bijgewerkt door suvan op 12-02-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:13

suvan schreef:
Die omruilgarantie of zoveel dagen uitproberen is natuurlijk geweldig maar....wat ik mij afvraag...die matrassen die terug komen na negentig dagen erop liggen gooien ze echt niet weg. Die gaan dus weer de verkoop in. Het idee dat ik een matras koop waar een ander al negentig dagen op heeft liggen zweten.... Of denk ik teveel door?

Heb vannacht met een ander kussen geslapen en ik heb in ieder geval geen hoge rugpijn gekregen vannacht, en met de lage rugpijn valt het ook wel mee. Eens kijken hoe het is na een week.

ik had vroeger ook rugklachten en ik slaap gewoon op een goedkoop sg40 matras. :)
bij mij kwam ik er dus achter dat het niet het matras maar mijn hoofdkussen was die er voor zorgde dat ik niet lekker lag en daardoor dus rugpijn kreeg.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:28

Ik heb IKEA gemaild... Hahahah, nou wil ik het weer weten ook!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:11

Wij hebben ooit een M-Line matras gekocht, omdat het "oude" matras nogal smerig was geworden door mijn bevalling (thuisbevalling, veel vruchtwater en achteraf toch niet afdoende beschermd met het vele plastic). Geen fris praatje, maar dat was voor ons reden om een ander matras te kopen en dan meteen maar een goede. Dit M-Line matras zakte na niet al te lange tijd al behoorlijk in op de ondersteunende plaatsen. We kregen het matras volgens de garantie vergoed, maar ook de volgende bleek enorm in te zakken (lees: geen ondersteuning, maar gewoon een soort "gat". We bleven onze bedbodems voelen en hadden enorm pijn in onze rug en heupen). Uiteindelijk werd ons geadviseerd om 2 losse matrassen te nemen. We moesten dan wel een flink bedrag bij betalen, maar dan hadden we wel weer garantie voor de komende 10 jaar. Dit is nu nog geen 2 jaar terug en de punten waar een matras juist zou moeten ondersteunen, beginnen alweer in te zakken. Ook hebben we allebei flink last van onze rug en regelmatig gebroken nachten hierdoor. De kreet "M-Line, sleep well move better" gaat voor ons niet op. We overwegen om weer gewoon een goedkoop matras te gaan aanschaffen, want op het matras van onze zoon hebben we nergens last van. Onze ervaring tot nu toe lijkt dan ook dat een duur matras niet per definitie een goed matras hoeft te zijn. Wellicht dat andere merken wel zouden voldoen, maar we durven het financieel niet meer aan om het te proberen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:13

suvan schreef:
haha en hoofdpijn willen we niet.
Meen je dat nou, dat ze die dure matrassen vernietigen? Ik kan me dat echt niet voorstellen. Ik weet namelijk wel van een electro-zaak (zal geen naam noemen) maar familie werkt daar en daar gooien ze gebruikte goederen en klachten gewoon terug de winkel in zonder ook maar na te kijken. (ook kapotte artikelen) Dus dan ga ik ervan uit dat ze dat met de matrassen ook doen, ook al wordt er wat anders beweert. :)

Het zou mij niet verbazen, want beide keren dat we ons matras van M-Line hebben laten wisselen, moesten we het tijk laten stomen door een erkende stomerij (en het bonnetje ervan inleveren). Het matras werd in een plastic hoes gedaan, voordat het de vrachtwagen op ging. En vooral omdat het tweede matras in no-time ook alweer inzakte...