perfectionisme of stress??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

perfectionisme of stress??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:08

Hey bokkers,

Ik ben ten einde raad, ik ga mijn verhaal van me afschrijven, misschien zouden jullie me raad kunnen geven. Ik ben altijd een persoon geweest die alles goed wilde doen voor iedereen, op school heb ik nooit problemen gehad, leerkrachten vonden me een goede leerling. Vorig jaar is mij en een klasgenootje aangeboden om de opleiding te verkorten voor een half jaar, omdat mijn toenmalige mentor dacht dat ik dat makkelijk zou halen (ik doe SAW Onderwijsassistent). Op de manege heb ik nooit problemen gehad, ik kan goed opschieten met iedereen. Verder wilde ik mijn werk, zoals huiswerk of mijn kamer altijd netjes opgeruimd en klaar hebben. Ik let zo goed op mijn handelen dat het allemaal nog nooit écht mis is gegaan.

Alleen heb ik het idee dat het het afgelopen jaar erger geworden is. De laatste tijd als ik merk dat ik mijn nagels moet knippen bijvoorbeeld blijft dit in me rondspoken totdat ik het gedaan heb. Als ik veel huiswerk heb voel ik een bepaalde druk om dit zo snel mogelijk af te maken, dan maakt het niet uit of ik de hele dag gewerkt heb of dat ik de hele dag op school heb gezeten, de druk die ik op zo'n moment krijg gaat niet weg totdat het werk verricht is.
Als er een nieuwe/bijzondere situatie gaat plaatsvinden, zoals een keer een lesje geven voor de klas of een presentatie geven voor een klas, maak ik mezelf helemaal gek met de dingen die er fout kunnen gaan. Ik vraag dan altijd aan mezelf wat er fout kan gaan, en wat er gebeurd ALS het fout gaat. Ik weet heel goed dat ik me op zo'n moment voor niks druk maak, maar toch gaat de druk op zo'n moment toch niet weg totdat het gebeurd is.
Na een gesprek met mijn vader vandaag kwam ik eruit dat ik ergens last heb van perfectionisme en dat ik door tijdsgebrek of onzekerheid in de stress schiet.

Een hele tijd geleden had ik hier minder last van, maar de afgelopen maanden begint het toch stukken erger te worden, de drukte die ik vaak in mijn hoofd heb gaat niet meer weg, totdat ik het niet meer volhoud en in huilen uitbarst. Dan besluit ik om te gaan onderzoeken wat ik aan het probleem zou kunnen doen. Dit gebeurd echter niet omdat ik het eng vind om het probleem aan te gaan, en ik het moeilijk vind om te verwoorden wat ik precies voel. Verder heb ik het idee dat het probleem niet erg genoeg is, maar ik weet ergens ook dat als ik zo doorga het wel fout kan gaan lopen.. Toch wil ik heel erg graag van dit probleem af, en ik ben ook bereid om hieraan te werken, maar ik heb echter geen flauw idee waar ik moet beginnen..
De laatste tijd is het voor mij erg moeilijk om volledig te ontspannen in situaties waarbij ik dat wel zou moeten doen, bij de paarden bijvoorbeeld voel ik ook een bepaalde druk, omdat ik het idee heb dat ik nog veel moet doen.

Zijn er mensen die dit bekend voorkomt, of ideeën hebben hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

RoodZonnetje

Re: perfectionisme of stress??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:05

Is het voor jou misschien een manier om controle te behouden? Je hebt een vrij druk leven zo te lezen, en wanneer je bang bent dat je qua planning de mist in gaat, hebben sommige mensen de neiging om krampachtig controle over hun leven te proberen te houden, bvb door alles nu, direct, meteen te doen.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:11

Ik heb precies hetzelfde, bij mij loopt het al een langere tijd.
Ik heb er nu al 6 maand hoofdpijn van , het is zo moeilijk tegen te
gaan. Het is perfectionisme en stress. Mijn perfectionisme wordt
erger als ik er stress van heb. Ik wil ook alles goed doen , maar voor
mijzelf wordt het nooit perfect, daardoor krijg ik stress.
ik heb zelf de oplossing helaas ook nog niet, maar het is heel
vervelend!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:13

Dat is lastig. Er bestaan echter goede cursussen voor dat soort dingen. Mijn broer heeft dat ook gedaan en gaf daarna echt fantastische presentaties zonder stress en had minder hoofdpijn etc. Ik zou dat zeker doen zolang je nog naar school gaat want als je eenmaal werkt wordt dat steeds lastiger.
Er is bij mij op het werk vorig jaar iemand 3 maanden intern in een kliniek verdwenen omdat hij het te ver had laten komen en dwangneuroses had ontwikkeld. Gelukkig is hij er met goede begeleiding helemaal vanaf.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:21

Klinkt een beetje als een soort faalangst. Zoals Sizzle aangeeft, hier zijn goeie cursussen voor. Ik denk dat je huisarts je hierin goed kan adviseren.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:22

Waarschijnlijk zit je een beetje overvol omdat je alles perfect en gecontroleerd wilt doen en daardoor niet kunt ontspannen wat dan ook weer tegenwerkt in je functioneren.

Je moet maar zo denken,je mag blunderen of fouten maken en prioriteiten stellen tussen wat wel op dit moment belangrijk is te doen en wat nog wel uitgesteld kan worden tot morgen of overmorgen of volgende week,doe je dat niet dan word je echt overspannen,en niemand is perfect of hoeft perfect te zijn!

Kun je het zelf niet dan misschien eens met iemand gaan praten die hier proffessional in is en jou kan leren dat je niet alles altijd moet doen zoals jij denkt dat een ander zou vinden dat jij het zo moet doen,bepaal je eigen leven en laat je niet leven!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:40

Bedankt voor de reacties!

Heino schreef:
Is het voor jou misschien een manier om controle te behouden? Je hebt een vrij druk leven zo te lezen, en wanneer je bang bent dat je qua planning de mist in gaat, hebben sommige mensen de neiging om krampachtig controle over hun leven te proberen te houden, bvb door alles nu, direct, meteen te doen.

Klopt, controle houden vind ik ook geen probleem, maar ik moet wel met de controle om kunnen gaan als het niet goed gaat. De kleine dingen die niet belangrijk zijn, zie ik als belangrijk. Deze dingen blijven in mijn hoofd rondspoken totdat ik het gedaan heb. Als ik die kleine, onbelangrijke dingen niet in mijn hoofd zou hebben en niet zou zien als belangrijk, zou ik meer met de controle kunnen omgaan en me kunnen ontspannen op momenten dat het me wel lukt. Tegenwoordig heb ik geen rust meer, zelfs als ik bij de paarden ben, waar ik kom voor m'n ontspanning voel ik een bepaalde druk op me liggen.

@Sizzle ja precies, mijn vader is een tijd geleden ook depressief geweest. Hij is ook een persoon die zich snel druk maakt over dingen waar het niet bij nodig is. Een klasgenoot van me heeft precies hetzelfde als mij, zij heeft ook thuis gezeten vorig jaar, dit wil ik voorkomen door op tijd hulp te zoeken, hoe moeilijk ik het ook vind.

@ Paddenpad mooi gezegd! Ik zal eraan denken als ik weer te gecontroleerd bezig ben.

Vorig jaar heb ik op school een aantal gesprekken gehad met een vrouw, over mijn angst voor presteren en eventuele faalangst. Hier ben ik na een paar gesprekken mee gestopt, omdat ik dacht dat ik mijn probleem had opgelost, wat dus niet het geval was. Ik overweeg om dit weer op te pakken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:44

Goed dat je er nu iets aan wilt doen, als het langer duurt kan het best nog lastiger worden!
Je woont een beetje ver weg, anders zou ik zeggen kom een keer voor een sessie met de paarden, wie weet levert je dat genoeg op om het anders te gaan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:43

je zou ook eens je zorgverzekering kunnen bellen, soms bieden die ook cursussen aan.
Het is goed om nu alvast hulp te zoeken voor dat je in een zwart gat komt :j

Tipje: zet een specifiek topic op bokt (of pas de titel van deze aan) waar je vraagt naar ervaringen met dat soort hulp/cursussen, misschien komen daar goede ervaringen uit rollen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:29

Ik ben naar de mensendieck geweest omdat ik slecht tegen langdurige stress kan, ik heb darmproblemen en die worden erger door stress. Het was zo erg geworden dat ik met mijn studie gestopt ben, ben toen doorverwezen naar de mensendieck en kan nu veel beter ermee omgaan en denk ook anders.(wat ook erg belangrijk is) Bij mij was het altijd 'ik moet nog' ipv 'ik wil nog..' .

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:23

Dit klinkt erg bekend ook bij mij.
Ik heb last van perfectionisme en faalangst. De laatste jaren heb ik het erg benauwd gehad en nu is er pas uit dat ik al die tijd heb zitten hyperventileren daardoor.
Op dit moment loop ik bij een ademhalingstherapeute waarmee ik eerst gekeken heb wat de oorzaak hiervoor was en bij mij was de oorzaak van het hyperventileren mijn perfectionisme en faalangst. Door die twee dingen wil ik zelf te veel, zeg maar. Als ik iets aan het doen ben, ben ik mijn hoofd al bezig met het volgende en het moet natuurlijk allemaal goed gebeuren! Bij mij zorgt dit ook allemaal voor veel stress en spanning, waardoor ik afgelopen jaar oververmoeid was.
Nu loop ik dus bij een ademhalingstherapeute om mijn ademhaling goed te krijgen, maar wat bij mij ook het belangrijkste is, is om te ontspannen. Daar ben ik nog niet zo lang mee bezig, maar ik merk wel dat het erg moeilijk is om iets te doorbreken wat je al jaren hebt gedaan.

Het is een iets ander verhaal als bij jou, maar ik merk dat het bij mij al zeker helpt om gewoon af en toe eens te gaan zitten (als ik weer te druk bezig ben) en dan gewoon even op mijzelf letten. Even op mijn ademhaling concentreren dat ik rustig in mijn buik ademhaal en dan mijn lichaam even afgaan en alles stuk voor stuk even bewust ontspan.
Maar, ook bij mij, is het een kwestie van bewust worden wat ik doe en dat proberen te doorbreken. Helaas moet ik zelf nog dat het proces ondervinden en kan ik je daar nog niet bij helpen :P

Hopelijk heb je hier misschien iets aan ;)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:13

ik herken zo je verhaal. Ik ben sinds vorig jaar afgestudeerd en toen ik 's avonds bij mijn paard had, voelde ik heel vaak de druk van: je moet naar huis, want je moet nog zoveel doen!! En dan was ik eindelijk thuis en hoefde ik niets te doen...

De eerste stap heb jij al gezet: benoemen dat je er last van hebt. Heb je al een gesprek gehad met je leerkracht? Is de druk dat je mag versnellen je te groot?

Ik heb dit in mijn studieperiode ook gekend, zowel MBO als HBO. Ik voelde zo de druk opkomen van: en straks moet je klaar zijn en dan ben je afgestudeerd en dan moet je aan die en die competenties voldoen en voldoe ik daar uberhaubt aan? En eigenlijk wilde ik het liefst direct al een professional zijn ipv er de tijd voor mijn leerproces te nemen!

Ook had ik dat wat ik in mijn hoofd had zitten, direct uitgewerkt moest worden, want het was zo'n geweldig idee! Als ik dit niet deed, dan vergat ik het of dan werd het uitgewerkte een stuk minder leuk dan eerder gedacht... Dus het moest direct!!! En als het 's nachts was, dat ik het bedacht, dan kroop ik mijn nest uit en zat ik zo tot 5 uur 's morgens een schilderij in elkaar te maken. Ik was dag en nacht (helemaal op het HBO) met mijn studie bezig. Daarnaast had ik mijn paard nog, werkte ik veel in de horeca.

Dit alles blijft bij mij een zwak punt. Als ik ergens voor ga, dan knal ik erin en zet ik me er voor de volle 300% in... Dit gaat tenkoste van mezelf. Nu doordat ik af en toe heel hard op mijn plaat gegaan ben (in allerlei opzichten), heb ik ervan geleerd... en denk ik een beetje beter om mezelf. Wat dat betreft heeft oud worden echt wel voordelen! ;)

Sterkte!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:25

Ik heb het ook, altijd al gehad... En het drukke leven maakt het er niet makkelijk op. Fulltime baan, zware studie, 3 paarden... Ik voel ook altijd die druk, met wat ik allemaal nog moet doen. Ik kan niet rustig op de bank zitten, want er staat iedere dag nog zoveel op de planning. Het is niet goed, maar bij de paarden voel ik dat ook zo. Alhoewel het mijn beste vrienden zijn, is het toch een 'moeten' geworden, maar wat ik zeker niet kan en wil missen.

Rustig in mijn hoofd is het ook nooit. Ik heb ook geprobeerd, zoals jij zegt, denken wat er fout kan gaan, of als je iets door tijdnood niet kan doen etc etc... Wat de consequenties zijn die achteraf mee blijken te vallen. Maar daar kom ik ook niet verder mee. Verder vind ik mijn werk hartstikke leuk en studie is ook interessant, dus daar ligt het ook niet aan. Ik ga alleen altijd door, weet niet van ho houden, en dan pas kruip ik mijn bed in.

Het is niet altijd makkelijk, af en toe wel eens een dipje, verder gelukkig nooit ziek, het is nu eenmaal zo mijn leven geworden en zou het ook niet willen veranderen hoe mijn dagplanning nu is...

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:34

Ashley5 schreef:
Dit klinkt erg bekend ook bij mij.
Ik heb last van perfectionisme en faalangst. De laatste jaren heb ik het erg benauwd gehad en nu is er pas uit dat ik al die tijd heb zitten hyperventileren daardoor.
Op dit moment loop ik bij een ademhalingstherapeute waarmee ik eerst gekeken heb wat de oorzaak hiervoor was en bij mij was de oorzaak van het hyperventileren mijn perfectionisme en faalangst. Door die twee dingen wil ik zelf te veel, zeg maar. Als ik iets aan het doen ben, ben ik mijn hoofd al bezig met het volgende en het moet natuurlijk allemaal goed gebeuren! Bij mij zorgt dit ook allemaal voor veel stress en spanning, waardoor ik afgelopen jaar oververmoeid was.
Nu loop ik dus bij een ademhalingstherapeute om mijn ademhaling goed te krijgen, maar wat bij mij ook het belangrijkste is, is om te ontspannen. Daar ben ik nog niet zo lang mee bezig, maar ik merk wel dat het erg moeilijk is om iets te doorbreken wat je al jaren hebt gedaan.

Het is een iets ander verhaal als bij jou, maar ik merk dat het bij mij al zeker helpt om gewoon af en toe eens te gaan zitten (als ik weer te druk bezig ben) en dan gewoon even op mijzelf letten. Even op mijn ademhaling concentreren dat ik rustig in mijn buik ademhaal en dan mijn lichaam even afgaan en alles stuk voor stuk even bewust ontspan.
Maar, ook bij mij, is het een kwestie van bewust worden wat ik doe en dat proberen te doorbreken. Helaas moet ik zelf nog dat het proces ondervinden en kan ik je daar nog niet bij helpen :P

Hopelijk heb je hier misschien iets aan ;)

Je verhaal komt me heel bekend voor, ik zal er eens extra op letten dat ik rust neem in een stress-situatie. Op maandag heb ik stage en dan snel eten en werken tot 8 uur. De dag erna moet ik weer vroeg op, dus ga ik rond 10 uur slapen. Ik ben rond half 9 thuis en ik krijg het dan klaar om dat anderhalve vrije uur nog vol te plannen met huiswerk, dus dat ik helemaal geen rust en vrije tijd heb. Op zo'n momenten bedenk ik me inderdaad het werk te laten liggen voor de dag erna en nog een uurtje tv te kijken ofzo, dit lucht over het algemeen wel erg op!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:47

Coentjuh schreef:
Ik voel ook altijd die druk, met wat ik allemaal nog moet doen. Ik kan niet rustig op de bank zitten, want er staat iedere dag nog zoveel op de planning. Het is niet goed, maar bij de paarden voel ik dat ook zo. Alhoewel het mijn beste vrienden zijn, is het toch een 'moeten' geworden, maar wat ik zeker niet kan en wil missen.

Rustig in mijn hoofd is het ook nooit. Ik heb ook geprobeerd, zoals jij zegt, denken wat er fout kan gaan, of als je iets door tijdnood niet kan doen etc etc... Wat de consequenties zijn die achteraf mee blijken te vallen. Maar daar kom ik ook niet verder mee.

Dit komt me ook heel bekend voor. Ergens vind ik het dan belangrijker om de rust in mezelf volledig terug te vinden en eens een avondje rustig aan te doen, maar als ik die avonden heb, kan ik hier niet van genieten zoals ik dat wel gedacht had.

@ Mirkim
Ook jouw verhaal komt me heel bekend voor. Een gesprek met mijn leerkracht heb ik nog niet gehad, ik ben van plan de persoon waar ik vorig jaar mee gepraat heb een mailtje te sturen, dit ga ik zometeen ook doen. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dit ga aanpakken, maar dit gaat een van deze dagen gebeuren. De druk van het versnellen van de opleiding is me misschien inderdaad te groot. Ik weet dat ik de opdrachten makkelijk kan maken, maar ergens ben ik bang dat ik het niet haal of af krijg. Verder krijgen we zoveel zelfstandigheid en er is zoveel onduidelijkheid. Hiermee kan ik ook totaal niet omgaan, waardoor ik vaak heb overwogen om ermee te stoppen. Het idee dat ik volgend jaar januari klaar ben ipv. juni motiveert me dan weer om verder te gaan.
Ik heb zelf ook in de horeca gewerkt, maar dit was zoveel stress en flexibiliteit voor mij, waar ik ook niet goed mee kon omgaan, dat ik hiermee gestopt ben en gezocht heb naar een baan waar ik een vast tijdstip aangewezen krijg en waar meer rust in is dan in een restaurant.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:57

Probeer eens een hele zaterdag niets te doen , gewoon lekker rondhangen, een boek lezen en bij paarden rondhangen.
Het is goed voor je als je probeert je dagelijkse routine te doorbreken.
Ik heb op dit moment een vriendin die door hetzelfde gaat als jij.
Ze is op dit moment overstresst, en dat is geen pretje.
Probeer hulp te zoeken, ga naar je huisarts, hij kan je doorverwijzen naar een psycholoog o.i.d.
Dit is iets psychische, daarom moet je ook proberen je dagelijkse routine eens te doorbereken.
Toegeven dat je hulp nodig hebt, is niet iets waar je je voor hoeft te schamen.
Ik vind het juist erg dapper als je durft toe te geven dat je hulp nodig hebt.
Veel succes nog in elk geval!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:04

Charlie, ik wil niet vervelend doen: maar ineens een hele zaterdag niks doen is geen doen.... Je voelt je slecht, lamlendig, onrustig en misschien nog gestresster omdat je een dag niks hebt gedaan, dat wil je later weer compenseren. Eens een uurtje eens niets doen zal waarschijnlijk al lastig zijn voor TS.. (??).

Ik denk TS, dat jij het hier in het topic al heel goed verwoord hebt waar je last van hebt: perfectionisme, onzekerheid, stress en de onduidelijkheid van het verkorte traject en dit gaat tenkoste van je studie. Ik zal er niet al te veel woorden aan wijden, maar wees helder en vraag aan diegene wat je nodig hebt (een goed gesprek? tips? doorverwijzing? ).
Het klinkt alsof je echt voor je diplomering in juli gaat he?! Lastig zonder enig duidelijkheid wat betreft opdrachten e.d. Ik denk wanneer je meer duidelijkheid hebt, dat je een betere planning kan gaan maken met daarin meer rust en tijd voor jezelf!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:37

Een dag niks doen lukt, op het moment dat ik niet veel hoef te doen. Op zo'n moment als nu, dat ik veel moet doen, zal ik met een dag niks doen inderdaad gestresster worden, op zo'n moment kan ik me dan ook niet ontspannen omdat ik veel dingen in mijn hoofd heb die nog moeten gebeuren. Dit heb ik vaak, dat ik besluit niks te doen of mijn werk laat liggen wat nog moet gebeuren, maar dit blijft dan door mijn hoofd rondspoken totdat ik het gedaan heb. Meestal zijn het dingen die ik makkelijk een avondje kan laten liggen.

Op een moment dat er veel moet gebeuren, schrijf ik alles op een blaadje dat er moet gebeuren, dit zijn niet allemaal belangrijke dingen, maar veel van deze dingen blijven in mijn hoofd rondspoken, waardoor ik geen rust heb. Alles opschrijven op een blaadje haalt de drukte helaas niet helemaal weg, omdat ik me dan realiseer dat het erg veel werk is..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:54

Mirkim schreef:
Charlie, ik wil niet vervelend doen: maar ineens een hele zaterdag niks doen is geen doen.... Je voelt je slecht, lamlendig, onrustig en misschien nog gestresster omdat je een dag niks hebt gedaan, dat wil je later weer compenseren. Eens een uurtje eens niets doen zal waarschijnlijk al lastig zijn voor TS.. (??).

Idd ik zou dat ook niet kunnen. Constant zou ik de gedachte hebben dat ik mijn uren aan het verpesten ben op die zaterdag.

Doe naast mijn fulltime baan/3 horses ook een pittige studie, maar kan me er niet altijd toe zetten. Ik moet daar echt weer een planning voor maken, zoveel uur per week op die en die dag. Ben ook altijd aan het plannen, ook qua paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:14

Hmm ik ben alles behalve wat TS schrijft, eerder de tegenpool, maar ik moet er ook niet aan denken om zomaar een hele zaterdag te verprutsen. Het is al snel genoeg weer maandag :o

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:59

Ik herken mijzelf hier ook heel goed in. Ik stress ook echt voor alles, zelfs zo erg dat ik over m'n nek ga en misselijk wordt. Ik negeer ook op zo'n moment alles en iedereen en ben bijna alleen met mezelf bezig. En ga ik, net zoals jij, bedenken wat er allemaal fout kan gaan. Dan zeg ik ook vaak tegen mezelf; wat maakt het nou uit als het fout gaat, ze zullen je echt niet uitlachen ofzo. Maar dat helpt niet.
Dat gevoel met m'n huiswerk heb ik ook. Als ik dan naar mijn zin niet voldoende aan mijn huiswerk heb gedaan lig ik 's nachts de hele nacht te piekeren dat ik het niet af krijg. Dat in onvoldoendes haal en mijn examen niet ga halen. Dat ik nu dan net zo goed niks meer voor school hoeft te doen omdat ik het anders niet haal. Allemaal dat soort dingen.
Ook als ik ergens een afspraak heb, wil ik er precies op tijd zijn. En raak helemaal gestresst als ik weet dat ik te laat ga komen. Verder let ik op hele kleine details, en kan me ergeren aan de kleinste dingen.
Wel heb ik dat als ik 1 dag helemaal niets doe dat ik mezelf gelijk nutteloos voel, en dan ook chagerijnig wordt. Ik moet elke dag iets doen, al is het maar een rondje fietsen.
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik weet precies hoe je je voelt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:40

xJess schreef:
Ook als ik ergens een afspraak heb, wil ik er precies op tijd zijn. En raak helemaal gestresst als ik weet dat ik te laat ga komen. Verder let ik op hele kleine details, en kan me ergeren aan de kleinste dingen.

dit komt me heel bekend voor. Ik vind 't erg fijn dat ik niet de enige ben die last heeft van deze dingen.
Vandaag weer, volgende week is d'r een onderlinge springwedstrijd op de manege, ik doe mee met m'n verzorgpaard. Maar het probleem is dat hij zo onzeker is en ik hem erg moet overtuigen. Geen probleem zou je zeggen. Maar meneer weigert nogal gemeen waardoor ik d'r 1 keer vanaf ben gevallen. Hij gaat heel vrolijk op de hindernis af en bij een grijntje twijfel stopt hij vlak voor de hindernis.
Vandaag dus in de springles gereden, heb me vantevoren de hele dag gek gemaakt. Weer zo'n moment als ik er echt niet tegen kan als ik de controle verlies.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:45

Ik ben geen springer, zou dat met perfectionisme/stress te maken hebben? Zodra het te hoog wordt heb ik een weigeraar en dat maakt mij weer onzeker ;)

Zijn er hier ook mensen met lichamelijke problemen door perfectionisme/stress?

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:03

Coentjuh schreef:
Ik ben geen springer, zou dat met perfectionisme/stress te maken hebben? Zodra het te hoog wordt heb ik een weigeraar en dat maakt mij weer onzeker ;)

Zijn er hier ook mensen met lichamelijke problemen door perfectionisme/stress?

Hoe bedoel je zou dit ook met perfectionisme of stress te maken hebben?
Ik heb de symptomen van stress eens opgezocht, had wel lichamelijk een aantal zoals last van spierpijn aan rug/schouders. Heb jij hier ook last van?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:07

Ik heb ook heeeel veel last van mijn schouders en rug (al 4 jaar hevig), maar dat komt waarschijnlijk door een lichte scoliose, waarvoor ik nu sinds een paar weken bezig ben met sporten onder begeleiding van therapeut, om mijn spieren te versterken in mijn rug.

Dacht eerst wel dat het er mee te maken had, maar dan had het in de zomervakantie ook niet moeten zijn en in de weekenden zou het ook minder moeten zijn. Dus denk niet dat het door perfectionisme zou kunnen komen.

(Dat eerste was meer een grapje ;) )