Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Heino schreef:Is het voor jou misschien een manier om controle te behouden? Je hebt een vrij druk leven zo te lezen, en wanneer je bang bent dat je qua planning de mist in gaat, hebben sommige mensen de neiging om krampachtig controle over hun leven te proberen te houden, bvb door alles nu, direct, meteen te doen.

Ashley5 schreef:Dit klinkt erg bekend ook bij mij.
Ik heb last van perfectionisme en faalangst. De laatste jaren heb ik het erg benauwd gehad en nu is er pas uit dat ik al die tijd heb zitten hyperventileren daardoor.
Op dit moment loop ik bij een ademhalingstherapeute waarmee ik eerst gekeken heb wat de oorzaak hiervoor was en bij mij was de oorzaak van het hyperventileren mijn perfectionisme en faalangst. Door die twee dingen wil ik zelf te veel, zeg maar. Als ik iets aan het doen ben, ben ik mijn hoofd al bezig met het volgende en het moet natuurlijk allemaal goed gebeuren! Bij mij zorgt dit ook allemaal voor veel stress en spanning, waardoor ik afgelopen jaar oververmoeid was.
Nu loop ik dus bij een ademhalingstherapeute om mijn ademhaling goed te krijgen, maar wat bij mij ook het belangrijkste is, is om te ontspannen. Daar ben ik nog niet zo lang mee bezig, maar ik merk wel dat het erg moeilijk is om iets te doorbreken wat je al jaren hebt gedaan.
Het is een iets ander verhaal als bij jou, maar ik merk dat het bij mij al zeker helpt om gewoon af en toe eens te gaan zitten (als ik weer te druk bezig ben) en dan gewoon even op mijzelf letten. Even op mijn ademhaling concentreren dat ik rustig in mijn buik ademhaal en dan mijn lichaam even afgaan en alles stuk voor stuk even bewust ontspan.
Maar, ook bij mij, is het een kwestie van bewust worden wat ik doe en dat proberen te doorbreken. Helaas moet ik zelf nog dat het proces ondervinden en kan ik je daar nog niet bij helpen
Hopelijk heb je hier misschien iets aan
Coentjuh schreef:Ik voel ook altijd die druk, met wat ik allemaal nog moet doen. Ik kan niet rustig op de bank zitten, want er staat iedere dag nog zoveel op de planning. Het is niet goed, maar bij de paarden voel ik dat ook zo. Alhoewel het mijn beste vrienden zijn, is het toch een 'moeten' geworden, maar wat ik zeker niet kan en wil missen.
Rustig in mijn hoofd is het ook nooit. Ik heb ook geprobeerd, zoals jij zegt, denken wat er fout kan gaan, of als je iets door tijdnood niet kan doen etc etc... Wat de consequenties zijn die achteraf mee blijken te vallen. Maar daar kom ik ook niet verder mee.
Mirkim schreef:Charlie, ik wil niet vervelend doen: maar ineens een hele zaterdag niks doen is geen doen.... Je voelt je slecht, lamlendig, onrustig en misschien nog gestresster omdat je een dag niks hebt gedaan, dat wil je later weer compenseren. Eens een uurtje eens niets doen zal waarschijnlijk al lastig zijn voor TS.. (??).
xJess schreef:Ook als ik ergens een afspraak heb, wil ik er precies op tijd zijn. En raak helemaal gestresst als ik weet dat ik te laat ga komen. Verder let ik op hele kleine details, en kan me ergeren aan de kleinste dingen.

Coentjuh schreef:Ik ben geen springer, zou dat met perfectionisme/stress te maken hebben? Zodra het te hoog wordt heb ik een weigeraar en dat maakt mij weer onzeker
Zijn er hier ook mensen met lichamelijke problemen door perfectionisme/stress?
)