Vinger gebroken en verkeerd vastgegroeid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Vinger gebroken en verkeerd vastgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:20

Hoi hoi allemaal,

Toen ik Daya ongeveer vorige maand ging ophalen, was ik zo stom geweest om mijn touw om mijn hand te wikkelen toen we hem de trailer in moesten krijgen.
Day stond half in de trailer, ik stond achter de ijzeren buis en ineens bedacht Day dat hij achteruit wilde rennen.
Je hoorde heel hard KNAK en mijn ringvinger was gebroken. Het was gelijk overduidelijk want het was me een partijtje dik!!! En door die KNAK wist ik dat het gebroken was.
Toch door gegaan, want Daya MOEST mee naar huis. Eenmaal in de auto had ik het toch wel eventjes zwaar, want het deed me een partijtje pijn!

Thuis naar de dokter, foto's laten maken en idd een breuk. Niet gecompliceerd, maar toch behoorlijk naar zijn grootje.
Ik in een spalk.

Nu is mijn ringvinger altijd al enigszins ''krom'' geweest. Dat heb ik van mijn geboorte al. Deze kromheid is gebogen naar links op mijn rechterhand en verder zijn mijn vingers wel plat, dus niet krom als een heks, haha. Moeilijk uit te leggen.
Die spalk moest er maar 7 dagen omheen, maar na 4 dagen heb ik hem er in mijn slaap af gehaald.
Mijn moeders paard was door het raampje van zijn stal gesprongen en die nacht had ik met de gipskant klappen gegeven tegen de sleutel om de bouten los te krijgen.
Die zaten zo vast! Dus dat gips kwam wel van pas. ALLEENNNN... ging mijn hand enorm kloppen met als gevolg dat ik snachts mijn spalk eraf heb gesloopt.

Ik dacht; ACHHHH over 2 dagen moet ik terug naar het ziekenhuis, dus laat maar. Ik doe wel gewoon rustig aan.
In het ziekenhuis gemeld en ze maakten daar helemaal geen probleem van (?) en ik kreeg een waardeloos blauw ding van fleece die mijn ringvinger moest vastmaken aan mijn middelvinger.
Ik nog duidelijk gezegd dat ik nog steeds niet mijn ringvinger kon strekken en ook geen vuist kon maken. Niet dat het niet ging door de pijn, maar dat het fysiek onmogelijk was...
Antwoord: in een warm bad of bak warm water je hand open en dicht doen. Herhalen, herhalen, herhalen.

Ik ben 3 dagen geleden ook onderuit getrapt door de merrie van een stalgenoot en ik heb mijn val proberen te breken met mijn rechterhand, want in mijn linkerhand had ik mijn paard vast....
Dit is ook niet ten goede gekomen van mijn vinger %)

Nu moest ik vanmorgen eigenlijk terug naar het ziekenhuis voor nogmaals foto's, maar dat was om half 9 en mijn vader was me vergeten te roepen -O-
Ik moet dus maandag terugkomen, maar ik vraag me af, omdat ik zeker weet dat dit niet goed zit, hoe dat gaat als ze het opnieuw moeten breken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaat opnieuw breken onder verdoving? Breken ze het, of zagen ze het? Gaat het in de pinnen of met plaatjes enz? Hoelang duurt revalidatie?
Hellup :')

Agossie

Re: Vinger gebroken en verkeerd vastgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:26

Ehm... ik zou zsm een afspraak maken als ik jou was. En misschien volgende keer je wekker zetten? ;-) Ik hoop voor je dat het niet opnieuw gebroken hoeft te worden. Laat ze eerst foto's maken, dan kunnen zij of jij daaruit verder kijken. Maar... volgende keer gewoon even in het gips hoor! En, hoe lastig het ook is, echt wel even een mitella om ofzo, zodat je je hand niet gebruikt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:27

Ja vreemd genoeg kreeg ik geen mutella... Ik zat vet dom te wachten op dat irritante witte ding, maar ik mocht gaan. Vandaag zouden ze al foto's gaan maken en heb maandag ook een afspraak bij de radiologie, dus dat gaat zoiezo. Tis een beetje jammer dat er ook niet geluisterd wordt naar het verhaal... Ik had mijn spalk natuurlijk moeten laten zitten, maareh.... Dan hadden ze toch moeten kijken toen ik kwam en het vertelde?!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:40

Oei je vinger is wel akelig dik! Ik zou toch even proberen of je niet eerder kan langskomen. Probeer nu in ieder geval je hand omhoog te houden. Beterschap! :(:)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:42

Dankjewel! Het doet verder geen pijn hoor. Het is ook niet beurs of iets dergelijks.
Het zit gewoon zo vast. Het dikke gedeelte is wel enorm hard. Beetje jammer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 08:13

die spalk zit er natuurlijk niet omheen om er dan sloten mee open te slaan, dat is om je vinger rust te geven en dus ook niet met de paarden in de weer te gaan *tot zover het belerende berichtje ;)*

Ziet er idd niet zo lekker uit, wees verstandig en hou absolute rust tot maandag, niet klooien met paarden maar gewoon rust. Wat ze zeiden over bewegen in een bak warm water is redelijk standaard, ik heb ook ooit mijn vinger in een spalk gehad en ik kon hem ook niet bewegen toen hij eruit kwam, dat komt omdat ie een week in die spalk heeft gezeten en dan word je gewricht stijf (daarom doen ze het ook liever niet langer). Dat duurt normaal een paar dagen.
Laat het een wijze les voor je zijn, gips of een spalk is geen vrijbrief om alles lekker te gaan doen met de paarden maar om het gebroken bot rust te geven maar het is wel de bedoeling dat de eigenaar vandat bot dan ook rust houd en pas weer (fanatiek) aan de gang gaat als het echt helemaal geheeld is.
Dat klinkt heel logisch, doe je namelijk met je paard ook als ie een blessure heeft.

Ik denk niet dat je er van het weekend mee naar de HAP moet gaan om door de spoed op de foto gezet te worden, maar kreeg ook niet het idee dat je dat van plan was hoor maar las ergens dat iemand vond dat je zo snel mogelijk heen moest. Tenzij er natuurlijk veranderingen zijn, maar denk niet dat ze het erg waarderen als je eerst een afspraak vergeet en vervolgens naar de spoed komt, bovendien is het niet 'vers'. Maar nogmaals had niet het idee dat je dat van plan was.
Veel sterkte maandag en laat je even weten wat ze geconstateerd hebben?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:39

Vind het nogal frappant dat je maar 7 dagen spalk hoefde. Bot geneest in 6 weken, niet in 6 dagen. Dat je dus maar 5 dagen spalk hebt gehad, is veeelste weinig.
Opnieuw foto laten maken en eventueel recht laten zetten. Daarna spalken/tapen aan andere vinger(s) en echt rust houden. Je gaat immers ook niet staan op je been als dat net gebroken is of iets tillen met een arm die gebroken is.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 12:52

Nopes klopt. Ik heb gewoon rust gehouden tot mijn moeders paard dus door het raampje van zijn stal was gesprongen. Dat was regelrechte paniek en haast want zijn hele achterkant zat verkneld. Dan doe je toch alles wat in je macht ligt om hem los te krijgen.
Ik ga niet naar de spoed. Ik heb een nieuwe afspraak op maandag en dus ga ik daar gewoon heen. 7 dagen spalk, wat ervoor stond, en de 5 dagen die het erom heeft gezeten is naar mijn idee ook te weinig, maarja. Dat is wat het ziekenhuis doet. Mijn buurvrouw is wel verpleegkundige en heeft het goed in getaped toen ik de spalk eraf had gesloopt.
De tape die ik kreeg in het ziekenhuis 2 dagen later is echt volledig waardeloos. Het maakt mijn ringvinger vast aan mijn middelvinger, maar omdat mijn ringvinger onmogelijk recht kan, trok het mijn middelvinger ook krom.
Toen ik kwam om fotos te laten maken de eerste x toen heeft mijn moeder geopperd dat er pezen afgescheurd kunnen zijn omdat mijn vader dit heeft gehad. Dezelfde symptomen als ik nu en zijn vinger is niet meer goed te krijgen door verkeerde diagnose. Ze hebben hier echter helemaal niet naar gekeken.

Ik hoef verder geen lesjes over hoe het wel moet. Ik ben geen kind van 15 die alles nog moet leren, dus al die berichten beschouw ik als niet gelezen. Ik ben gewoon benieuwd hoe het in zijn werk gaat allemaal, omdat ik een angsthaas ben wat betrefd mijn vingers.
Zoals ik al zei is deze vinger altijd al enigszins krom geweest en heb ik er altijd al veel last van, dus als ze het opnieuw moeten breken of zagen, ben ik bang voor helse pijnen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:44

Ik neem aan dat opnieuw breken onder verdoving gebeurt dus dat zal qua pijn heus wel meevallen. Ik heb er zelf gene ervaring mee maar je kan natuurlijk altijd het ziekenhuis of de huisarts bellen met je vragen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:04

Ja, probleempje dat het nu weekend is en dat ik nu dus niet kan bellen :) Haha.
Vandaar dat ik het nu hier eventjes vraag.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:08

als ik jou was zou ik naar de HAP gaan :=
ziet er niet echt prettig uit, en je mist je vinger pas als je hem permanent niet meer kan gebruiken ;)
hoe wil je je teugels bijv. vasthouden als je je ringvinger niet meer buigen kan???
imo is je houding wel erg 'laks' het gaat om je lichaam en daar heb je er maar een van ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:16

Jup met teugels vasthouden heb ik inderdaad een probleem straks, maar ik heb tot nu toe nog niet gereden, dus ook nog geen ongemak van gehad. En laks, nee vind ik niet. Ik ben alleen niet zo'n panieker. Het is nu toch al stuk en verpest dus het heeft geen nut om nu met een paniekaanval naar de dokter te gaan. Het is weekend en ik ga mijn dokter niet lastigvallen met iets niet-dringends in zijn enige vrije dagen van de week.

Ik ga er niet dood aan dus het kan wel wachten tot maandag, want dan heb ik de afspraak bij radiologie :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:43

Jeetje dat ziet er niet fijn uit!
Gaan ze maandag weer alleen foto's maken, of kijken ze ditmaal wel naar de pezen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:07

Ik heb nog geen flauw idee. In principe ga ik naar de radiologie, daar is de afspraak voor, maar ik ga wel even duidelijk maken dat er totaal geen beweging in zit en dat ze hier dus naar moeten kijken :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:17

radiologie is ook echo toch dus kan je daar ook meteen op aandringen ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:19

Oh oke! Dat wist ik niet. Ik dacht dat Radiologie altijd alleen maar rontgen is :Y) Blond he.
Ik zal het gelijk even aankaarten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:23

volgens mij is het ook echo.
Maar ik zou nu sowieso verder gaan aandringen op uitgebreid onderzoek, we hebben het wel over je vinger en die heb je best hard nodig. De vorige keren heb je je netjes laten wegsturen met het standaard verhaaltje maar als ik naar je foto's kijk is dat niet bepaald een standaard plaatje. Neem je wel iemand mee om je evt bij te staan? Weet uit ervaring dat een arts 'tegenspreken' niet eenvoudig is en schrijf wat punten op die je zeker met de behandelend arts wil bespreken (behandeling, revalidatie, peesbeschadiging, of het weer helemaal hersteld etc)

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:31

Wordt gezaagd, misschien pinnen er in en dan gips. Valt allemaal wel mee, het is alleen een lange weg van herstel.
Heb het ook gehad. Verkeerd gezet, spiraalvormige breuk. Vinger staat nog iets krom en de pinnen zijn weer verwijder. Was niet de bedoeling maar de pinnen staken uit en bij een hand geven deed dit zeer.

Succes.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:32

Okee dit stelt me gerust. Ik doe nu toch al haast niks, dus erger kan het niet worden wat rust betreft. Ik dacht al dat het gezaagd zou worden, want anders kunnen ze het toch nooit precies breken?
Algoed. Dan gaan we het gewoon maar weer zien :D

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:55

Voor extra onderzoek, moet je je behandelend arts vragen. Radiologie kan daar vrij weinig aan doen, die maakt alleen de foto.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:08

heel veel succes en sterkte vandaag!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:00

Er is niks mis met mijn breuk. Het probleem is dat ik het niet genoeg heb bewogen.
Ze zeggen dat het gewricht en de breuk is gaan inkapselen en dat is door de rust te strak gaan zitten...

Ik heb volgende week een nieuwe afspraak om te kijken of het door de training die ik heb meegekregen beter is geworden.... Erg apart weer.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:06

Jolindaa schreef:
Er is niks mis met mijn breuk. Het probleem is dat ik het niet genoeg heb bewogen.
Ze zeggen dat het gewricht en de breuk is gaan inkapselen en dat is door de rust te strak gaan zitten...

Ik heb volgende week een nieuwe afspraak om te kijken of het door de training die ik heb meegekregen beter is geworden.... Erg apart weer.

Als je iets breekt moet je rust houden niet gaan bewegen ??!! Meestal pas bewegen na een aantal weken.
Niet als je net een breuk hebt gehad.
Raar ziekenhuis heb jij zeg?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:10

Waterland ziekenhuis in Purmerend;)
Het is nu uhm... 4 a 5 weken geleden.

Hij zei dat ik na twee weken alweer had moeten gaan bewegen en ondanks dat ik toen met een krakkemikkig spalkje moest lopen, heb ik het angstvallig stilgehouden. Het deed me nog veel te pijn.

Hij heeft net lopen trekken en rukken en plukken aan mijn vinger en dat deed me toch een partijtje zeer! Hij zegt dat er zoveel bindweefsel omheen is komen te zitten dat het daarom zo dik is. Dit is gekrompen om de breuk heen en zit nu zo strak dat ik het niet meer kan bewegen.

Ik weet het ook niet, maar ik ben ook geen dokter, dus ik luister maar gewoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:12

het klinkt wel bekend hoor, toen ik mijn vinger gebroken had moest ik ook na een week weer gaan bewegen en ondanks dat dat helse pijn deed heeft het wel prima gewerkt :o