Problemen met geplande keizersnede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elmee

Problemen met geplande keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:30

Ik wil hier graag even mijn hart luchten en mss vragen naar ervaringen van anderen.

Vier jaar geleden ben ik bevallen van mijn eerste zoontje dmv een keizersnede. Dit was niet voorzien. Ze hadden de bevalling opgewekt, maar het vorderde niet helemaal en hij was een sterrekijker en daardoor hebben ze beslist om 's avonds nog een keizersnede te doen. Zoon was een flinke baby van 55 cm en 4.520 kg.

Nu ben ik bijna 29 weken zwanger en de gyn zegt al van bij het begin dat het terug een keizersnede zal worden omdat een 2de kind meestal nog zwaarder wordt en ik nu ook met het litteken zit. De bevalling vroeger opwekken mogen ze na een keizersnede ook niet meer doen omdat het dan te hevig zou kunnen zijn waardoor het litteken het begeeft. Uit ervaring heeft hij dus geleerd dat het beter is om een geplande keizersnede te doen.

De keizersnede zou nu dan 2 weken voor de uitgerekende datum gedaan worden. Ik heb het al meerdere keren aan de gyn gevraagd, maar hij zegt dat ik me er maar bij moet neerleggen... Maar ik vind dat hij daar zo makkelijk voor kiest. Het is dan ook wel een man.
Eigenlijk heb ik het er héél moeilijk mee dat ik niet de kans krijg om het gewoon te proberen. Kunnen ze het niet afwachten en als ze zien dat het niet vordert overgaan tot een keizersnede???
Langs de andere kant denk ik dan: stel dat ik het wel gewoon probeer en het loopt mis, dan ga ik mij daar de rest van mijn leven schuldig over voelen...

Heeft er mss nog iemand soortgelijke situatie meegemaakt?? Dan wil ik het gerust horen. Ik vind het zooooo spijtig dat ik het nooit ga meemaken...

Alvast bedankt!

Thirty

Re: Problemen met geplande keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:32

Vraag een 2nd opinion aan bij een andere gyn misschien?

Anders zou ik zeker kiezen voor de veiligste weg, en als dat een ks is, dan is dat een ks.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:39

Je eerste was inderdaad wel heel groot!
Ik denk dat de gynaecoloog niet voor niets dit zegt, dat hij echt denkt dat het veiliger is. Ik denk dat je het best gewoon naar hem kunt luisteren. Een vriendin van me heeft het meegemaakt, dat haar litteken scheurde tijdens de bevalling en dat is helaas niet goed afgelopen (kindje overleden, moeder maar net aan overleefd). Dus als hij het niet verantwoord vindt, dan ga er alsjeblieft vanuit dat hij daar reden toe heeft en neem geen risico, hoe jammer ook!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:42

Mijn vriendin heeft het ook gedaan, toch eigenwijs een natuurlijke bevalling geprobeerd na een keizersnede omdat ze haar immers niet konden verplichten tot keizersnede.
Ze is met een vreselijke bloeding op de ok belandt waar ze haar kindje gezond ter wereld kwam en zij het gelukkig net overleefde.
Je gynaecoloog zegt het inderdaad niet zomaar... Ik zou de veiligste weg kiezen.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:43

In Nederland doen ze niet zomaar een keizersnee, daar moet een echt medische reden voor zijn. Ik zou -hoe jammer je het ook vindt- naar je gyn luisteren. Een 2nd opinion vragen kan natuurlijk altijd, als je je daardoor zekerder van je besluit voelt.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:47

Wat erg van je vriendin!! Daar ben ik idd dan ook bang voor.

Maar toch hoor je het dikwijls dat ze van een 2de wel zonder problemen natuurlijk bevallen. Ik was zelfs nog groter en zwaarder dan mijn zoon en mijn moeder heeft mij wel zo gekregen.
En als ik het tegen mensen vertel dan schrikken ze eigenlijk wel altijd dat het nu gewoon zowieso ks wordt. Het is niet zo dat er andere medische problemen zijn ofdat mijn bekken te smal is.

Was ook aan het denken op eens naar een andere gyn te gaan, maar ja die kent de voorgeschiedenis dan ook niet en ik vind het ook zo moeilijk om zo ineens bij een ander te gaan om te horen wat die ervan denkt.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:48

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt in juni dit jaar. Mijn dochter was ook groot (ruim 7 pond en ik ben maar 1.58m en 50kg) Bij 5 cm had ik vreselijke persweeën en idd ook een sterrenkijker. Uiteindelijk ook een keizersnede gehad. Mij werd bij voorbaat al verteld dat mijn volgende kindje een geplande keizersnede zal worden.
Ik vind het ook jammer dat ik niet 'natuurlijk' kan bevallen, maar toch kies ik liever voor veiligheid van mijn kind en mijzelf. De gyn heeft van alles gezien en spreekt uit ervaring.

Mijn zus heeft 3 keizersnedes gehad, 1 gepland ivm stuit, 1 spoed ivm help en bij de derde namen ze geen risico. Bij de laatste had ze ook mg suiker.

Ik heb me er maar bij neergelegd, wij zijn niet gemaakt om te baren...

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:50

vuurneon schreef:
Mijn vriendin heeft het ook gedaan, toch eigenwijs een natuurlijke bevalling geprobeerd na een keizersnede omdat ze haar immers niet konden verplichten tot keizersnede.
Ze is met een vreselijke bloeding op de ok belandt waar ze haar kindje gezond ter wereld kwam en zij het gelukkig net overleefde.
Je gynaecoloog zegt het inderdaad niet zomaar... Ik zou de veiligste weg kiezen.

En de bloeding kwam dan ook van haar litteken?? Ja littekens rekken niet mee... Wat erg voor haar, maar ik begrijp wel dat ze het wilde proberen.

Ik heb idd gelezen dat ze in Nederland niet zo snel voor een ks kiezen, maar ik ben van België en ik heb echt het gevoel dat ze het soms maar doen omdat het anders te lang duurt of mss wel voor meer ereloon?? Zo mag je niet denken natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:01

Scheurde inderdaad open, dus was echt vreselijke paniek. Helse bevalling op die manier waarbij ze voelde dat ze wegzakte. Kindje hebben ze er snel uitgekregen gelukkig!
Maar ze heeft ook lang moeten herstellen omdat ze erna ook ernstige bloedarmoede bleef houden. Dus echt een fijne kraamtijd had ze daardoor ook niet.

Seconde opinion kun je altijd aanvragen natuurlijk, maakt misschien je keuze wat makkelijker.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:05

ukkiepuk schreef:
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt in juni dit jaar. Mijn dochter was ook groot (ruim 7 pond en ik ben maar 1.58m en 50kg) Bij 5 cm had ik vreselijke persweeën en idd ook een sterrenkijker. Uiteindelijk ook een keizersnede gehad. Mij werd bij voorbaat al verteld dat mijn volgende kindje een geplande keizersnede zal worden.
Ik vind het ook jammer dat ik niet 'natuurlijk' kan bevallen, maar toch kies ik liever voor veiligheid van mijn kind en mijzelf. De gyn heeft van alles gezien en spreekt uit ervaring.

Mijn zus heeft 3 keizersnedes gehad, 1 gepland ivm stuit, 1 spoed ivm help en bij de derde namen ze geen risico. Bij de laatste had ze ook mg suiker.

Ik heb me er maar bij neergelegd, wij zijn niet gemaakt om te baren...

Ik zat wel aan mijn 10cm, maar hij daalde niet helemaal in. En ik ben ook wel een beetje groter en steviger dan jij.
Ik denk soms ook wel dat het ermee te maken had dat ze het hebben opgewekt. Mss als ze hem hadden laten komen wanneer hij er klaar voor was, had het wel gegaan, maar ja wie weet wat voor een gewicht hij dan gehad zou hebben :wow:

Maar idd de gyn is ook geen jonge kerel meer en hij spreekt uit ervaring. Maar toch vind ik het enorm spijtig dat het nu zo gepland zal zijn. Binnenkomen op die dag, platspuiten, opensnijden en voila je bent 'bevallen'... Mensen denken er ook altijd zo makkelijk over. Maar na je 'bevalling' moeten ze je eerst nog dichtmaken, dan nog recovery en we zijn al snel 2 uur verder voordat je je eigen kind fatsoenlijk kunt zien. Bovendien ben je al die tijd helemaal in je uppie. Dan kun je ook nog niet uit de voeten de eerste 2 dagen en moet je alle zorg aan anderen overlaten... Daar zie ik niet echt naar uit eigenlijk...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:07

Dat is ook zo, dat snap ik best. Maar dan moet je voor jezelf toch beslissen wat het zwaarste weegt. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:07

Tja, lastig maar je gyn heeft allicht ook idee van hoe groot je huidige kindje is / gaat worden.

Overigens heb ik een vriendin, waarbij de eerste met keizersnede is gehaald flinke jongen en flink te laat.
Die wond is ook nog eens een hernia geworden en later met een matje gerepareerd.
Maar haar volgende 3 kinderen (ook flinkerds, maar je moet me niet vragen hoe groot ze waren en hoe zwaar),
zijn normaal geboren met natuurlijke bevallingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:08

Kan ik heel goed voorstellen :j
Na een keizersnede heb je veel meer tijd nodig om te herstellen dan na via de natuurlijke weg en het is vrij kil en klinisch. Maar ja, aan de andere kant... Als het via de natuurlijke bevalling niet volgend plan loopt moet je alsnog onder het mes. Zou dat de teleurstelling niet groter maken?
Rottige keus zo voor je, sterkte!

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:09

vuurneon schreef:
Scheurde inderdaad open, dus was echt vreselijke paniek. Helse bevalling op die manier waarbij ze voelde dat ze wegzakte. Kindje hebben ze er snel uitgekregen gelukkig!
Maar ze heeft ook lang moeten herstellen omdat ze erna ook ernstige bloedarmoede bleef houden. Dus echt een fijne kraamtijd had ze daardoor ook niet.

Seconde opinion kun je altijd aanvragen natuurlijk, maakt misschien je keuze wat makkelijker.

Ja zoiets is natuurlijk vreselijk! Dan kun je echt nergens meer van genieten. Maar waren ze mss kort na elkaar ofzo? Of ook van die zware baby's?
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik na die eerste dagen niet zo veel last meer heb gehad en ik hoop dat dat nu dan ook wel zo gaat zijn.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:10

Vreemd hoor. Ik heb 7 maanden terug ook een spoedkeizersnede gehad. Te groot hoofdje (terwijl kindje zelf maar 3300gr was), i.c.m. te smal bekken, dan ook nog eens al 28uur bezig en bijna 40 graden koorts en kindje had in vruchtwater gepoept. Dus niet echt optimale omstandigheden allemaal ;)
Maar toen ik na 6 wk op controle kwam, zei de gyn juist dat ze altijd uitgaan van bij de tweede i.p. een normale bevalling. Wel is nu al afgesproken dat ze me geen 28uur meer laten aanmodderen (had vanaf 24uur al volledige ontsluiting ;)) en dat ik die hel niet meer door hoef. Maar als het gewoon kan, dan doen ze het (hier tenminste!) juist liever natuurlijk dan weer een ks. Een ks is toch een operatie met alle risico's van dien.
Ik persoonlijk zou toch nog eens een second opinion aanvragen.
Is je kindje nu trouwens ook alweer zo groot eigenlijk? Of dat toch niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:13

Zat 1,5 jaar tussen maar nummer 2 was ook een groot kind. Ze had gewoon pech, had natuurlijk ook goed kunnen gaan.
Ze is nu helemaal weer de oude gelukkig en de jongste ontwikkeld zich ook erg goed.

Succes met het afwegen :) en second opinion kan nooit kwaad natuurlijk.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:16

vuurneon schreef:
Kan ik heel goed voorstellen :j
Na een keizersnede heb je veel meer tijd nodig om te herstellen dan na via de natuurlijke weg en het is vrij kil en klinisch. Maar ja, aan de andere kant... Als het via de natuurlijke bevalling niet volgend plan loopt moet je alsnog onder het mes. Zou dat de teleurstelling niet groter maken?
Rottige keus zo voor je, sterkte!

Als alles dan alsnog goed verloopt en moeder en kind zijn gezond en wel zou de teleurstelling niet groter zijn denk ik. Dan heb je tenminste nog iets van een bevalling gevoeld. Dan weet je terug dat het geen deugd doet en je zweert dat je het nooit meer gaat doen (wat je dus blijkbaar toch vergeet :D ).

Maar ik zal me er idd bij moeten neerleggen en blijven hopen dat hij zich dan mss 3 weken te vroeg aanmeldt, maar dat zal niet gebeuren denk ik. Als ik dan toch aandring op een gewone bevalling en het loopt mis, dan vergeef je het je eigen nooit meer. Maar aan een ks zijn natuurlijk ook risico's verbonden.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:22

cruesli schreef:
Vreemd hoor. Ik heb 7 maanden terug ook een spoedkeizersnede gehad. Te groot hoofdje (terwijl kindje zelf maar 3300gr was), i.c.m. te smal bekken, dan ook nog eens al 28uur bezig en bijna 40 graden koorts en kindje had in vruchtwater gepoept. Dus niet echt optimale omstandigheden allemaal ;)
Maar toen ik na 6 wk op controle kwam, zei de gyn juist dat ze altijd uitgaan van bij de tweede i.p. een normale bevalling. Wel is nu al afgesproken dat ze me geen 28uur meer laten aanmodderen (had vanaf 24uur al volledige ontsluiting ;)) en dat ik die hel niet meer door hoef. Maar als het gewoon kan, dan doen ze het (hier tenminste!) juist liever natuurlijk dan weer een ks. Een ks is toch een operatie met alle risico's van dien.
Ik persoonlijk zou toch nog eens een second opinion aanvragen.
Is je kindje nu trouwens ook alweer zo groot eigenlijk? Of dat toch niet?

Dat is idd niet zo optimaal allemaal. Gelukkig is alles goed afgelopen voor jullie.
Maar ik vind precies dat ze hier idd zo makkelijk voor een ks kiezen.
Bij de laatste controle heb ik het gevraagd, maar je kunt dat nu nog niet voorspellen zei hij. Bij mijn 1ste zoontje zeiden ze trouwens nog de dag voor de inleiding dat hij 3.750 kg ging wegen, dus zo juist kunnen ze het ook niet zien.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:27

Inderdaad. Mijn gyn zei dat mijn zoontje bij geboorte 6/6.5 pond zou zijn.
Helaas voor mij was hij 8 pond.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:29

Bij mij konden ze het ook niet zo goed schatten inderdaad, helaas gingen die van mij langs de andere kant van de schatting af en waren ze mini! Voor de bevalling wel aangenaam, maar goed...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:35

Klopt indd, 6 dagen voor de bevalling hebben ze mn zoontje 'opgemeten' via de echo en toen zou hij al 4000gr zijn, 6 dagen later dus bevallen en hij woog 3352 ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 03:09

Ik zou me er bij neerleggen...

Mijn oudste hebben ze wel op een juist gewicht geschat, 8 a 9 pond zou hij gaan wegen met de 40 weken en de vrouw die de laatste echo maakte, raadde aan om eerder in te leiden vanwege zijn gewicht. Echter was mijn verloskundige het daar niet mee eens en meende dat ik blij mocht zijn dat hij de 6 pond zou halen.
Helse bevalling gehad! De ontsluiting wilde niet vorderen en dus naar het ziekenhuis, daar pethidine gekregen en de vliezen gebroken. Gelukkig was ik zo stoned als wat en ik kreeg ik alles maar half mee. Uiteindelijk 10 cm ontsluiting en mocht ik gaan persen. Na een uur zat er nog geen schot in de zaak en hij kreeg hij benauwd. Ze hebben er letterlijk uit geduwd en getrokken! Maar hij was uiteindelijk op de natuurlijke manier geboren, 4330 gram, schoon aan de haak. Ik heb daarna nog nooit zo'n last gehad van mijn bekken! Flinke knip, schaambeen gekneusd, buik voelde beurs aan... Ik kon pas na een week weer een beetje lopen.
Ik was al de dood nog een keer zoiets mee te moeten maken. Gelukkig bleek met de echo's dat ik niet weer zo'n reusje zou krijgen, ik denk dat ik anders echt om eerdere inleiding zou hebben gevraagd (gesmeekt :') ). Na een vrij vlotte bevalling is dochters precies op de uitgerekende datum geboren, ze woog ''maar'' 3700 gram.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 05:13

Mijn eerste bevallng was ook keizersnede .
Dit omdat ze stuit lag en ik een smal bekken had .
ze was 52 cm en 4280 gram.

de 2e is een gewone bevalling geweest. en hoeft echt niet per definitie groter te zijn .
Voor mij gelukkig :) was ze kleiner 48 cm en 3300 gram .

Het kan dus wel degelijk . wel moest de bevalling plaatsvinden in het ziekenhuis mocht er iets misgaan met het litteken .

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:04

In België zijn thuisbevallingen zowieso nog minder voorkomend denk ik. Ik ken eigenlijk maar 1 persoon die het thuis heeft gedaan.

Wat ik me nu ook afvraag. Als je de eerste keer ks hebt gehad, krijg je dan bij je 2de, maar dan natuurlijke bevalling, nog een ruggeprik?? Of doen ze dat dan ook niet ivm het litteken? Dit zou ik nog willen weten omdat als je geen ruggeprik krijgt en het wordt toch wel weer terug een ks, dan moet je onder volledige narcose en dan zou ik toch liever kiezen voor een ks van bij het begin. Al denk ik niet dat ik te kiezen heb, want heb het al verschillende keren aangekaart bij de gyn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:09