Spalkje. Na enkele jaren echt nog zo nuttig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Spalkje. Na enkele jaren echt nog zo nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:54

Nadat mijn beugel er in 2004 uitging, heeft de orthodontist een spalkje geplaatst. Nu, jaren later begint één van de twee spalkjes los te laten. Omdat het al acht jaar geleden is dat mijn beugel eruit gehaald is, twijfel ik of ik het spalkje er niet gewoon uit kan laten halen.

Wat denken jullie? Is het überhaupt verstandig het spalkje eruit te laten halen? Wat zijn nu na acht jaar nog de gevolgen, wanneer je het spalkje eruit laat halen?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:56

Tanden hebben een geheugen, volgens mij was dat iets van 10 jaar.
Kan je tandarts hem niet meer vastmaken?

Zou jammer zijn als je tanden weer "scheef" gaan staan..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:00

Dat zal vast wel. Hij zit niet helemaal los. Even aanstippen met de lijm en hij zit in principe weer vast.

Het gaat me er vooral om: Wat zijn nu de gevolgen wanneer ik hem er uit laat halen? Ik heb er tot nu toe alleen maar extra tandartsafspraken op na gehouden, omdat er iedere keer tandsteen blijft zitten. Dat heeft meneer de tandarts de laatste keer weggehaald, en dus ook een deel van de lijm waardoor het dus los is komen te zitten.

amj

Re: Spalkje. Na enkele jaren echt nog zo nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:03

Dat heb ik nou ook, precies hetzelfde!
En elke keer als ik naar de tandarts ga, krijg ik dus weer zo'n gebitsreiniging vanwege tandsteen bij het spalkje. En hopla, weer een leuke rekening!

Ik heb me ook al vaker afgevraagd of dat spalkje niet gewoon weg kan...

Thokkadisje

Ik zeg; Laten zitten! Absoluut! Ik heb jaren met beugels gelopen maar nu zonder stangetje (was niet nodig volgens de ortho, mijn tanden stonden zó netjes) zijn ze allemaal aan het verplaatsen. Ik begin dus binnenkort weer aan een beugel. Als je er geen last van hebt, lekker weer vast laten plakken. Stuk fijner en goedkoper dan weer aan beugels beginnen.

Tequilaatje

Mijn tandarts raadde me aan hem gewoon te laten zitten, ik heb nu 6 jaar geen beugel meer.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:04

Mijn man heeft zijn spaakje ook leten verwijderen na 9 jaar. Ongeveer 4 maanden na het verwijderen stonden zijn tanden weer schots en scheef. Ik zou hem dus laten zitten als ik jou was

Abiola

Bij mijn zusje heeft ie ook losgelaten, en haar tanden gaan weer een beetje scheef staan. Ik zou hem weer vast laten zetten.

Iris82

Echt laten zitten of weer terug laten plaatsen.
Jouw tanden kunnen nog steeds scheef gaan staan ook na al die jaren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:09

16/17 jaar na mijn beugel werd mijn spalkje verwijderd ivm een gaatje boren.
Volgens de tandarts hoefde het spalkje niet meer terug.
Helaas staan mijn tanden ondertussen weer een stuk minder netjes als met spalk.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:10

Ik ken veel mensen waarbij de tanden gewoon recht bleven staan. Misschien dat het iets te maken heeft met de natuurlijke houding van je tanden of zoiets? Ik krijg van merendeels te horen dat ik het spalkje dus moet laten zitten. Jammer maar helaas, dan blijft 'ie erin. In principe doet mijn spalkje nu niet heel veel. Hij zit nog maar aan twee tanden vast... :')

Is er iemand die speciaal naar de orthodontist terugging om het spalkje terug te plaatsen, of ging je gewoon naar de tandarts?

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:11

Mijn spalkje zit nog muurvast en toch gaat 1 tand weer naar binnen staan :+ Ken wel meer mensen die hetzelfde hebben, dus zo'n spalkje zegt ook niet altijd alles. Krijg er nu een verstandskies bij aan 1 kant dus nu gaat het hele rijtje waarschijnlijk WEER opschuiven omdat mijn kaak te smal is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:18

Mijn tandarts is er zo een die me voor het maken can de spalk naar de ortho door stuurd gelukkig heb ik al 3 jaar niets aan dat ding gehad.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:21

Volgens mij moet je dat ding minimaal 5 jaar hebben. (maar het liefste zolang mogelijk)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:26

De mijne is er na 5 jaar uitgegaan, vanzelf. En bij mij is mijn overbeet ook weer erger geworden. Baal er best van..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:29

Ik heb al 8 jaar geen beugel meer en heb ook boven en onder zo'n spalk. Mij is verteld dat ze dat doen omdat anders je tanden weer terug gaan staan in de oude positie. Nou zelfs met spalk zitten ze bij mij bijna op de oude plek.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:30

Mijn spalk is ook eens los gegaan, toen ben ik idd terug naar de ortho gegaan. Tandarts mocht daar niks aan doen, ivm verzekering enzo. Mij werd verteld dat er idd een kans was dat mijn tanden weer scheef zouden groeien als ik hem liet verwijderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:32

Laten zitten, mijn spalkje is net weer vastgezet door de tandarts. Tandsteen neem ik maar voor lief die jaarlijkse reiniging.

Ik heb al ruim 10 jaar geen beugel meer en alleen onder is destijds een spalkje gezet. Tot mijn verbazing is mijn bovengebit nu aan de wandel! Ik baal zo dat er toen geen spalkje is gezet... Ondergebit is nog keurig recht, boven niet meer... Dus spalkje is van belang.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:34

Ik heb een spalkje boven en onder. Ik weet niet eigenlijk hoelang. 10 jaar?
Heb er zelf geen last van. Mijn tandarts zeurt iedere keer weer : "Zullen we hem er even uitwippen?" lol
Ja, ik heb ook last van tandsteen daar. Maja, dat kan ie toch schoonmaken?
En mijn spalkje zit echt goed vast! :Y)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:38

vuurneon schreef:
Laten zitten, mijn spalkje is net weer vastgezet door de tandarts. Tandsteen neem ik maar voor lief die jaarlijkse reiniging.

Ik heb al ruim 10 jaar geen beugel meer en alleen onder is destijds een spalkje gezet. Tot mijn verbazing is mijn bovengebit nu aan de wandel! Ik baal zo dat er toen geen spalkje is gezet... Ondergebit is nog keurig recht, boven niet meer... Dus spalkje is van belang.

Maar jij laat dat dus wel bij de tandarts doen dus? Ik heb nogal wat gezeik met mijn verzekering waardoor ik het waarschijnlijk niet vergoed krijg als ik het bij de ortho laat doen.

Maar goed het is natuurlijk wel een kleine investering. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:39

Mijn tandarts kan het doen als het alleen op een paar plekken de lijm minder is. Spalkje losmaken en opnieuw erin zetten mag hij niet doen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:41

Lijkt me waarschijnlijk ook niet nodig, hij zit nog wel op zijn plek. :j Hij zit vast aan de laatste tand van beide kanten.(voor zover dat spalkje reikt.)

Ik zal de verzekering bellen, kijken of ik nog wat kan roggelen met de orthodontie vergoeding.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 18-01-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:43

Ik heb een aantal maanden terug de spalkjes laten verwijderen. Wat een ellende er zaten 7 gaatjes onder verstopt!

Ben dus blij dat ze eruit zijn. Ik merk nog niks aan mijn tanden. Mijn tandarts heeft wel gezegd dat ik het in de gaten moet houden want dat bij sommige mensen de tanden nog weer scheef gaan staan. Maar dat gebeurd vooral bij mensen waarvan de scheefstand spontaan zeg maar is gekomen. Bij mij kwam het van het duimen toen ik klein was dus als het goed is blijven die van mij gewoon staan zoals ze nu zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:43

Mijn verzekering doet daar niet moeilijk over, mijn tandarts ook niet gelukkig. Dat kon hij nog zelf doen.
Is ook keurig gebeurd gelukkig :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:44

Daar komt het van mij ook vandaan (van het duimen). Onderste stel tanden maak ik me ook niet druk om, die stonden van nature al redelijk recht. Als het bovenste spalkje los zou zitten zou ik hem ook zo vast maken. Maar ik ben zo bang dat het zoveel invloed op mijn gebit gaat hebben als ik de onderste spalk laat verwijderen.