Wat te doen om te ontspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Wat te doen om te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:05

De laatste jaren is er genoeg gebeurd om mij lekker gespannen te krijgen. Dat had ik eerst niet door, maar nu er ook verklaard is dat ik tegen hyperventileren aan zit, erg veel moe ben en noem maar op wordt het toch een keertje duidelijk voor me!

Nu ga ik binnenkort naar de fysio voor ademhalingsoefeningen, maar ik hoopte dat er misschien wel bokkers waren die goede ontspanningsoefeningen kennen of andere dingen om lekker te ontspannen!
Ik heb wel eens aan meditatie gedacht een een tijdje geleden ook geprobeerd, maar ik heb helaas weinig rust in mijn kont om dat te doen :')

Corelli

Re: Wat te doen om te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:07

- een boek lezen
- een beautyavondje houden: lekker in bad of lang douchen en jezelf lekker vertroetelen
- een massage
- een dagje naar de sauna
- voordat je gaat slapen, rustgevende muziek luisteren (natuurgeluiden bijvoorbeeld)
- yoga
- sporten
- muziek hard aan en meezingen en/of meedansen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:07

Ik lees even mee :) Meditatie vind ik zelf iets te zweverig.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:08

Voor degenen die bij de sportschool zitten: bodybalance van Les Mills vind ik heel ontspannend :j

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:10

Hardlopen of lekker sporten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:12

Herkenbaar..

Ik vind het helaas ook moeilijk om de tijd te nemen om te ontspannen en dan eigenlijk ook op commando te ontspannen, want zo voelt het dan voor mij.

Wat ik nu bewust doe, is wat bewuster met dingen bezig zijn: onder de douche even bewust genieten van mijn haar wassen, dat soort dingen. Dan is het gelijk ontspannender. Savonds in bed even een kwartiertje lezen, met mijn vriend lekker in bed een filmpje kijken, en er even bewust bij nadenken dat ik vrij ben, niets hoef en gewoon even lekker niets mag doen. Dat helpt voor mij al een stukje.

Verder sluit ik nu ook bewuster de dag af, als ik klaar ben met werken er echt even bij nadenken dat je de deur dicht doet, in de auto de eerste helft van de rit even de dag doornemen in je hoofd, en de tweede helft even bedenken wat je gaat doen als je thuis bent.

Kleine dingetjes die bij mij toch een beetje de stress afvoeren. Bewuster zijn van de dingen die ik doe, in plaats van maar door te razen en overal mee bezig te zijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Echt ontspanningsoefeningen zijn het niet, maar het zijn wel kleine dingetjes die je gemakkelijk in je dag kan invullen, en wat je toch wat meer rust in je hoofd kan geven, zonder dat het zweverig is.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:14

- Lekker lang in bad liggen met heel veel badschuim en een muziekje op
- Heel uitgebreid douchen (inclusief allerlei maskertjes)
- Een massage krijgen
- Naar de sauna
- Lekker met een beker warme chocomel en een goed boek onder een fleece plaid op de bank
- Of met een beker chocomel en een fleece plaid op de bank, lekker een zoetsappige film kijken
- Lange (bos- of strand)wandelingen met m'n hond - goed om je hoofd leeg te maken

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:14

Met sporten kan ik mij zeker ontspannen. Eén keer per week doe ik aan aquarobics, zaterdags loop ik actief mijn postronde en verder rijd ik natuurlijk met mijn paard. Vooral als ik met mijn paard rijd, zijn mijn gedachte helemaal leeg.
Maar weten jullie misschien ook ideeën om te ontspannen onder stage bijvoorbeeld. Vandaag heb ik bijvoorbeeld de hele dag geprikt op de poli en het was zo'n gekkenhuis zo druk. Na zo'n dag heb ik toch wel moeite om enigszins te kunnen ontspannen.

EDIT:

zorro schreef:
Herkenbaar..

Ik vind het helaas ook moeilijk om de tijd te nemen om te ontspannen en dan eigenlijk ook op commando te ontspannen, want zo voelt het dan voor mij.

Wat ik nu bewust doe, is wat bewuster met dingen bezig zijn: onder de douche even bewust genieten van mijn haar wassen, dat soort dingen. Dan is het gelijk ontspannender. Savonds in bed even een kwartiertje lezen, met mijn vriend lekker in bed een filmpje kijken, en er even bewust bij nadenken dat ik vrij ben, niets hoef en gewoon even lekker niets mag doen. Dat helpt voor mij al een stukje.

Verder sluit ik nu ook bewuster de dag af, als ik klaar ben met werken er echt even bij nadenken dat je de deur dicht doet, in de auto de eerste helft van de rit even de dag doornemen in je hoofd, en de tweede helft even bedenken wat je gaat doen als je thuis bent.

Kleine dingetjes die bij mij toch een beetje de stress afvoeren. Bewuster zijn van de dingen die ik doe, in plaats van maar door te razen en overal mee bezig te zijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Echt ontspanningsoefeningen zijn het niet, maar het zijn wel kleine dingetjes die je gemakkelijk in je dag kan invullen, en wat je toch wat meer rust in je hoofd kan geven, zonder dat het zweverig is.

Ik merk ook wel dat ik als ik klaar ben met werken, dat ik denk: lekker naar huis en mijn eigen ding doen. Maar al snel zit ik toch alweer met de volgende dag in mijn hoofd. Over wat ik morgen wel allemaal niet moet gaan doen en dat die dag ook weer lang gaat worden....mijn gedachten kunnen niet zo goed stilstaan :z
Laatst bijgewerkt door Ashley5 op 16-01-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:14

Lessen Centered Riding nemen, daar heb ik echt van geleerd hoe ik met mijn ademhaling naar ontspanning kom. In eerste instantie op mijn paard, maar zeker ook toepasbaar in het dagelijksleven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:29

Ashley5 schreef:
Ik merk ook wel dat ik als ik klaar ben met werken, dat ik denk: lekker naar huis en mijn eigen ding doen. Maar al snel zit ik toch alweer met de volgende dag in mijn hoofd. Over wat ik morgen wel allemaal niet moet gaan doen en dat die dag ook weer lang gaat worden....mijn gedachten kunnen niet zo goed stilstaan :z

Mijn gedachten hebben helaas dezelfde fratsen.. :7

Maar gelukkig werkt dit best goed. Ik denk er echt bewust bij na dat ik mijn computer afsluit, naar beneden loop, iedereen gedag zeg, de deur dicht doe, in de auto stap.. In de auto even geen muziek aan en meebleren, maar echt even in mijn hoofd bedenken wat ik gedaan heb die dag, bij welke klanten ik ben geweest, en daarna bedenken dat ik straks thuis kom, mijn hond en katten knuffel, lekker ga eten en even ga bankhangen, en wat ik die avond ga doen. Het is heel stom, het is ook heel overdreven in mijn eigen gedachtengang, en toch helpt het me!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:31

Het is een beetje een kip-ei verhaal.
Om te kunnen ontspannen 'moet' je op een gegeven moment tijd nemen om dit te doen en uit de waan van de dag stappen. Als dat individueel niet lukt is het idd. een goed idee om het onder begeleiding te doen of met iemand samen (yoga, meditatie, mindfulness, ontspanningsoefeningen volgens Jacobson o.i.d.).
Daarnaast vind ik de tips van Corelli e.a. wel goed als aanvulling.
En wat Zorro zegt: bewust met dingen bezig zijn (komt vanuit mindfulness). Daar ben ik zelf heel erg over te spreken.

Meditatie is er trouwens in verschillende vormen, kan ook heel simpel met CD of bandje, niks zweverigs aan ;-).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:35

Mag ik hier meebabbelen? Ik heb ook echt enorm veel stress wat komt door meerdere factoren. Als ik dan eenmaal rustig thuis ben en even niets hoef te doen krijg ik last van mijn ademhaling. Het voelt dan alsof ik nooit 'vol' zit en heel diep moet zuchten om een voldaan gevoel te krijgen, maar dit lukt vaak niet waardoor ik een hele tijd achter elkaar heel diep moet zuchten tot dat het wel lukt. Heeft iemand dit ook of ben ik de enige hierin? Weet iemand goede ademhalings oefeningen die ik overdag even kan doen?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:38

Bedankt allemaal voor de reactie's! Ga ik zeker wat mee doen! :)

@EllaBellaah
Je zou misschien even kunnen opletten of je wel door je buik adem haalt. Als je dat namelijk niet doet, kan het heel veel helpen om goed vanuit je buik te gaan ademhalen.
Verder weet ik (nog) geen goede oefeningen. Ik moet vrijdag voor de eerste keer naar de fysio voor ademhalingsoefeningen :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:52

En wat voor mij heel goed werkt is bewuster uit ademen.. Ik ging altijd bewust in ademen, maar dan was het net of ik alle stress nog dieper in mezelf opnam. Nu ga ik bewust uitademen en dat werkt erg goed, daar word ik rustiger van..

Ik heb nog nooit zo vaak het woord bewust gebruikt in een topic..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:20

@Zorro
Mag ik vragen of je dat stukje 'bewust' doen van iemand hebt geleerd of heb je het zelf bedacht?

@Ellabellaah
Idd. erop letten of je via je buik ademhaalt. Dit kun je checken door en hand op je buik te leggen. Als je dat bewust wilt doen ga je zitten of liggen en probeer je naar de buik toe te ademen. Ik vind het prettig om die met gesloten ogen te doen, en dan 2-3 keer per dag een paar min.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:59

Dat mag je vragen Tina :) Zou wat zijn, als dat niet mocht ;) Ik heb dat zelf bedacht, op het uitademen na, want dat heb ik ooit bij een fysiotherapeut geleerd, waar ik vroeger voor mijn astma heen ging. Toen ben ik dat weer vergeten, en dat kwam laatst ineens weer 'opborrelen' en let ik hier weer goed op. Hoezo, zeg ik hele rare dingen? :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:21

@Zorro
Nee, helemaal niet zelfs :-). Puur interesse waar mensen dit soort dingen 'gevonden' hebben.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:56

Tina1965 schreef:
@Zorro
@Ellabellaah
Idd. erop letten of je via je buik ademhaalt. Dit kun je checken door en hand op je buik te leggen. Als je dat bewust wilt doen ga je zitten of liggen en probeer je naar de buik toe te ademen. Ik vind het prettig om die met gesloten ogen te doen, en dan 2-3 keer per dag een paar min.

Bedankt voor je tip! Maar ik heb het ook vaak op de fiets richting school omdat er dan 'alweer een nieuwe dag' op school begint. Als ik naar huis fiets of naar stal heb ik het niet dus het zal niet aan m'n conditie liggen. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik door m'n buik adem? Het probleem is dat ik eigenlijk geen tijd heb om het zo vaak per dag te doen, ik heb geen rust in mezelf om een paar minuten te liggen 'niksen'. Doe het wel vaak vlak voordat ik ga slapen, tv uit, lekker languit op mijn rug liggen zodat ik rustig word en daarna ga ik slapen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:00

Intressant topic :)

Schrijven wilt ook wel helpen, om te ontspannen. Schrijf de dingen op, die op dat moment in je hoofd blijven hangen.

En plan iedere week een dagdeel voor jezelf in. Bijvoorbeeld: Zondagochtend, héérlijk relaxen, uurtje in bad, dvdtje kijken, thee drinken, wandelen etc.
Plan iedere week minstens 1x iets voor jezelf in, en wissel iedere week af. Je zult zien dat je er naar uit gaat kijken.

Verder geven de andere bokkers ook goede adviezen!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 22:07

Klinkt heel bekend EllaBellaah! Na een lange dag kan ik wel even rustig languit op de bank liggen, maar dan ben ik ook echt kapot. Maar ik heb ook erg weinig rust in mijn kont om eventjes iets rustigs te doen, terwijl ik nog in mijn hoofd heb dat ik nog andere dingen wil/moet/kan doen.
Mijn gedachtes zitten me vaak in de weg!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:08

Ja inderdaad! Ik heb altijd het idee dat ik veeeeeel meer kan doen dan dat er eigenlijk in een dag past, hierdoor red ik het niet om alles te doen en schiet ik in de stress! Plannen kan ik absoluut niet, maar daar ga ik binnenkort les in krijgen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:11

Ook voor ontspanning kan het zijn dat je moeite moet doen, maar het resultaat kan meer dan de moeite waard zijn. Soms is het gewoon even doorzetten met bv meditatie om er dan ineens achter komen dat dat is wat je zoekt :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:12

Ashley5 schreef:
Klinkt heel bekend EllaBellaah! Na een lange dag kan ik wel even rustig languit op de bank liggen, maar dan ben ik ook echt kapot. Maar ik heb ook erg weinig rust in mijn kont om eventjes iets rustigs te doen, terwijl ik nog in mijn hoofd heb dat ik nog andere dingen wil/moet/kan doen.

Dit heb ik ook inderdaad.
Soms moet ik savonds ook wel rustig aan doen, omdat ik inderdaad helemaal kapot ben. Maar omdat ik dan wel een heleboel wil doen, voel ik me daar niet lekker bij. Ik ben er ook van overtuigd dat ik veel meer in een dag kan doen, alleen houdt ik daarbij geen rekening met hoeveel energie ik over heb na een dag werken. Ik zit mezelf inderdaad ook echt in de weg met mijn gedachten.

Nou kan ik gelukkig mijn werk redelijk op mijn werk achterlaten de laatste tijd, maar dan alle prive dingen die ik wil doen en waar ik niet aan toe kom..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:16

Ashley5 schreef:

Als je gedachten je blijven plagen, kan je beter iets doen wat je gedachten afleid (bijvoorbeeld een film kijken, een boek lezen, sporten) dan "niksen". Bij het niksen krijgen je gedachten namelijk de vrije loop
Als ik ga malen terwijl ik in bed lig, dan zeg ik in mijn hoofd alleen maar "ik adem in, ik adem uit". Klinkt misschien heel zweverig, maar daarmee schuif je je andere gedachten weg én concentreer je je op je ademhanling :j

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:27

Voor mij is naar stal gaan/ paardrijden een goede ontspanning na een drukke dag.
Lekker rondneuzen op bokt/ internet of een boek lezen in bad met een wijntje erbij helpt voor mij ook prima.

Maar misschien kan het voor jouw wel helpen om dagelijks even op te schrijven wat je allemaal nog moet doen, dan heb je daar overzicht van en wellicht lukt het je dan ook beter om bepaalde taken die op je lijstje staan maar eigenlijk geen haast hebben op je lijstje voor morgen te laten staan zonder je schuldig te voelen :)