Last van tandvlees met Sensodyne?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Last van tandvlees met Sensodyne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:35

Ik heb jaren lang Zendium Sensitive Whitner gebruikt. De laatste maanden kreeg ik steeds meer last van gevoelige tanden, met name bij hele koude of zure dranken. Daarom ben ik eens Sensodyne gaan gebruiken. Maar sinds ik dit doe heb ik op verschillende plaatsen last van ontstoken en bloedend tandvlees. Daar op de grens van tand en tandvlees. Dit heb ik voorheen nooit gehad (of alleen na het grof verwijderen van vast zittend etenswaar :7 ). Van de sensodyne krijg ik ook enorm veel speeksel tijdens het poetsen en spugen maar kort daarna zijn de binnenkant van mn lippen en tandvlees gort droog.

Is dit normaal of een overgangsperiode??? Dit heb ik ook wel eens gehad (maar dan bij mn hele tandvlees) na gebruik van iets nieuws van Oral-B. Maar daar stond een waarschuwing op de verpakking dat je bij die klachten direct moet stoppen met gebruik.

Pentax

Re: Last van tandvlees met Sensodyne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:37

Whitener is nooit goed voor je tanden. Poets eens een weekje met zeep, heeft mij onwijs geholpen toen ik geen rijstwafel meer kon doorbijten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:49

Bloedend tandvlees is een teken van ontsteking zoals je zelf al zegt. Dat heeft niet met je tandpasta te maken maar dan schort er iets aan de manier van reinigen. Gebruik je ook iets om tussen je tanden te reinigen? Ik ken het gevoel van een droge mond na het poetsen, dat ligt aan de scherpte/smaak van je tandpasta vaak, voor mij ook een reden om een andere tandpasta te zoeken. Voor gevoelige tanden is Elmex (groene) aan te raden als sensodyne dus niet bevalt :j

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:50

Sensodyne is een tandpasta die meestal gebruikt wordt door mensen met gevoelige tanden. Sommige mensen krijgen juist last van gevoelige tanden met de Sensodyne (Rapid), maar de meeste verhalen zijn wel goed. Ik zou als ik jou was even stoppen en een andere tandpasta gaan gebruiken om te kijken of de klachten dan weer wegtrekken. Gebruik je ook iets van flossdraad of tandenstokers want dat helpt ook om je tandvlees gezond te houden.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:51

Pentax schreef:
Whitener is nooit goed voor je tanden. Poets eens een weekje met zeep, heeft mij onwijs geholpen toen ik geen rijstwafel meer kon doorbijten.

Met zeep??? Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je tandvlees... :o

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:56

Ik gebruik Sensodyne vanwege tandvleesproblemen en blootliggende tandhalzen.
Ik vind juist een hele fijne tandpasta.
Geen bloedend tandvlees maar dat schrijf ik niet direct toe aan Sensodyne.
Geen pijn door warm/kou/zoet aan de tandhalzen. Dat schrijf ik wel toe aan Sensodyne, omdat ik direct verschil merk als ik een (bepaald) andere merk gebruik.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:58

valine schreef:
Pentax schreef:

Met zeep??? Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je tandvlees... :o

Een van de ingredienten van tandpasta is zeep.
Google maar als je geinterreseerd bent.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:58

Naar de tandarts en je tanden laten schoonmaken, dit word veroorzaakt door tandplak :j Niet door je tandpasta..

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:02

Mieske het is de bedoeling dat je tandplaque zelf verwijderd door 2x per dag te poetsen en 1x per dag te flossen of te stokeren. TS ik zou zeggen stap over naar Elmex, gaat het na 3 weken nog niet beter, dan even langs de mondhygiëniste :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:03

Tuurlijk is dat de bedoeling, maar als het al ontstoken is werkt er weinig meer.. Tenminste bij mij... :+
Tis al de bedoeling dat je het voorkomt.... Als dat al niet goed gaat....

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:06

Klopt, dan is er inmiddels tandsteen ontstaan, bron van bacteriën die je zelf niet kunt verwijderen. :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:09

Dus moet je naar de tandarts :Y)

Ik mag deze maand ook weer voor weer te laten reinigen.. 1ste jaar 4 keer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:34

Bedankt voor alle reacties.

Tandarts is geen optie. Ik heb geen angst maar een enorme haat voor de tandarts. Dit door een sadistisch exemplaar in mijn jeugd. Die heeft onder andere mijn tandvlees onherstelbaar naar beneden geslepen.

Ik poets 2x per dag maar flos alleen als er iets vast zit :+ .

Ik ga in ieder geval stoppen met de sensodyne want hiervoor had ik echt zelden last van een ontstoken plekje. Alleen dus van gevoelige tanden, die ik nu ook nog heb :') .

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:43

moet je eens de rode parodontax gebruiken, heeft mij prima geholpen, bijna nooit meer ontstoken tandvlees en/of gevoelige tanden.
Het is even wennen aan de smaak, beetje zoutig, maar als je daar eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:13

Elmex Sensitive werkt bij veel mensen beter dan Sensodyne.

Met alleen poetsen kom je niet tussen je tanden, wil je de ontsteking wegkrijgen dan zul je echt iets tussen je tanden moeten gebruiken. Als je dat niet gaat doen zullen de problemen alleen maar verergeren.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:16

Purkii schreef:
moet je eens de rode parodontax gebruiken, heeft mij prima geholpen, bijna nooit meer ontstoken tandvlees en/of gevoelige tanden.
Het is even wennen aan de smaak, beetje zoutig, maar als je daar eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer.

Inderdaad, ik zweer bij parodontax :j
En als je er eenmaal aan gewend bent, is al het andere juist vies ;)

Ik gebruik ook nog perio-aid, van de apotheek. Kost 7 euro voor een tube, maar het werk super. Heb sindsdien nooit meer last van ontstoken tandvlees :n

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:20

Antoontje schreef:
Ik gebruik ook nog perio-aid, van de apotheek. Kost 7 euro voor een tube, maar het werk super. Heb sindsdien nooit meer last van ontstoken tandvlees :n

Als je een goede mondhygiëne hebt (houdt in dat je elke dag de tandplaque 100% verwijdert dmv goed poetsen en daarnaast instrumenten voor tussen de tanden) dan heb je geen chemische middelen als Perio-Aid nodig. Ja, het werkt tegen ontstekingen. Nee, het neemt de oorzaak niet weg.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:28

Ik poets gewoon 2x per dag goed, alleen soms heb ik last van ontstoken tandvlees. Dan gebruik ik naast mijn gewone tandpasta perio-aid. Zie niet wat er zo slecht aan is? :n

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:36

Omdat die ontsteking ergens vandaan komt. Perio-aid is ontstekingsremmend, maar die ontsteking komt niet zomaar aanzetten, dat komt dus doordat er iets schort aan je manier van reinigen :j

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:44

Of door verminderde weerstand..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:42

Antoontje schreef:

Kan meespelen, absoluut.
Maar je gebruikt niets tussen je tanden en volgens mij èn volgens Dressagelady (toch?) zit de oorzaak daar. Alleen poetsen is niet voldoende. Perio-aid gebruiken haalt nog steeds de oorzaak niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:05

Antoontje schreef:

Ik ben op dit moment ook verschrikkelijk verkouden :j . Maar dat ben ik wel vaker maar nog niet eerder last gehad van mn tandvlees. Zal nu wel een combi zijn van factoren, verkoudheid, andere tandpasta (waar ik dus niet tegen kan) en medicijnen. Mijn vriend gebruikt parodontax dus die leen ik nu ook even. Mijn god wat is dat spul goor, mint smaakje is toch een kleine moeiteEens kijken of de klachten wat minder worden. Doet nu zo'n pijn dat tandenpoetsen een drama is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:52

Juliette86 schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Tandarts is geen optie. Ik heb geen angst maar een enorme haat voor de tandarts. Dit door een sadistisch exemplaar in mijn jeugd. Die heeft onder andere mijn tandvlees onherstelbaar naar beneden geslepen.

Ik poets 2x per dag maar flos alleen als er iets vast zit :+ .

Ik ga in ieder geval stoppen met de sensodyne want hiervoor had ik echt zelden last van een ontstoken plekje. Alleen dus van gevoelige tanden, die ik nu ook nog heb :') .

Beetje dom van je hoor... Tandsteen kun je zelf niet verwijderen. Tandsteen is een soort kalkaanslag die poreus is waardoor bactierien makkelijk vat kunnen krijgen. Dat duwt je tandvlees langzaamaan naar beneden en komen je tandhalzen bloot te liggen. Daar zit geen glazuur op maar tandbeen wat ook zachter is dan je kroon (bovenkant) van je tanden en kiezen en zo kunnen makkelijk cariës ontstaan.

Dus even doorbijten (die excuusjes bang voor de tandarts... Ik vind het ook niet echt een feest maar als je nou uitlegt dat je angst hebt kunnen ze je vast op een passende manier helpen en behandelen.)
Succes!

Oh en de tandpasta die je gebruikt maakt niet veel uit, parodontax is een goede tandpasta voor gevoelig tandvlees omdat er zouten inzitten (de tandpasta smaakt ook zout i.p.v. menthol smaak) maar het zal een slok op een borrel zijn als je tandvlees al bloed.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:53

Antoontje schreef:

Een verminderde weerstand zorgt er niet voor dat je tandvlees ineens gaat bloeden. Bloedend tandvlees is ontstoken tandvlees wat door een slechte balans komt van de flora in je mond. Die moet eerst goed ontregeld worden wil het weer de goede kant opgaan en met middeltjes als andere tandpaste of mondspoeling of flossen kom je er niet. Dan moet er echt grondig gereinigd worden door een mondhygiëniste of tandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:20

Ik heb geen angst voor de tandarts maar haat voor de tandarts door wat ze mij als kind hebben aangedaan. Dat ze nu door de vrije markt hun tarieven gehoogd hebben worden ze voor mij niet populairder van.

Maar ik zal eens een mondhygiëniste overwegen voor een grondige gebitsreiniging. Iemand die een fijne praktijk weet in Helmond?