Slaapverslaving???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Slaapverslaving???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:49

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die net als ik, echt verslaafd zijn aan slapen?

Deze verslaving uit zich bij mij net als bij andere verslavingen, het beheerst mijn hele dag. Ik slaap elke dag een paar uur. Soms zelfs ook als ik uitgeslapen heb. Ik pas mijn hele schema erop aan. Wanneer ik een keer niet overdag kan slapen kan ik daardoor al in paniek raken. Ik bedenk me een dag van te voren al hoe laat ik de volgende dag smiddags kan gaan slapen.

Uiteraard brengt deze verslaving mijn hele dag in de war, in de overgebleven uren heb ik altijd maar haast haast haast. Logisch ik mis een paar uur per dag.

Ik wordt smorgens gewoon uitgeslapen wakker, en kruip er toch weer in (als ik vrij ben). Met het gevolg dat ik wakker wordt met een kop vol bakstenen en de hele dag zo een afwezig gevoel houdt.

Ik wil heel graag van deze verslaving af, maar het beangstigt me ook. Het is ooit voort gekomen uit verveling, als ik toen ging slapen ging de dag lekker snel.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:51

Wat een vervelend probleem, nog nooit van gehoord. Ik kan juist absoluut niet slapen overdag. Misschien rustig afbouwen? En niet in bed gaan liggen maar gewoon rustig op de bank?

Miracle_

Re: Slaapverslaving???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:54

Nuttige bijdrage Annemiek :j

Dat lijkt me echt ontzettend vervelend, ik slaap ook heel veel, maar niet een paar keer per dag. Dat 'baksteen gevoel' ken ik wel, dat is geen fijne "start" van je dag.
Kan je niet langs de huisarts gaan, misschien kan die je helpen?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:55

ik doe het ook :j
niet elke dag maar wel vaak :o

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:59

Hier nog zo'n slaapkop maar wel iets minder extreem..
Wil je er echt vanaf komen moet je (net als bij andere verslavingen) je patroon doorbreken. Zet een wekker wanneer je gaat liggen en bouw de tijd af. 20 minuten slapen per dag is geen ramp, dan hou je ook nog wat over aan de rest van de dag en ben je weer bijgetankt. ;)

Ik ga er altijd vroeg uit 's ochtends en trek het gewoon niet om de hele dag wakker te blijven :o
Ben een moe-typje, helaas :+

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:01

en beinvloed het ook je leven Just_Kiki?

Moet er idd mee langs de huisarts Miracle, maar die stap is ook weer groot. Ben bang dat hij zegt niet meer gaan slapen, zoek afleiding e.d.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:02

Je kan het er wel je huisarts over hebben :).
En kan je het niet afbouwen? Dat als je wilt gaan slapen je inderdaad op de bank gaat liggen? En dan een boek lezen of Tv kijken?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:04

als ik me wekker om 20 minuten zou zetten, en ik word wakker druk ik de wekker uit en slaap verder :')

Ja zeker, heb geen zin me bed uit tekomen. dus echt weggaan met vrienden gaat niet want ik wil altijd 10 uur in me bed liggen want anders kom ik er echt niet uit. ben ik bijv uur later gegaan denk ik al..morgen ga ik smiddags terug naar bed :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:05

wij zouden eens bij elkaar in de leer moeten gaan :+

jij slaapt teveel en ik te weinig....
en als je jezelf nou dwingt om dingen te gaan doen en dus niet te gaan liggen?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:05

jeetje.. lijkt me lastig zeg! Mijn moeder moet ook altijd slapen tussen de middag maar dat is omdat ze chronisch ziek is.. je hebt niet iets van pfeiffer ? Inderdaad..even langs de huisarts

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:06

Je weet zelf dat het grote onzin is, en waar het vandaan komt. Ik denk dat je jezelf een enorme trap onder je kont moet geven en jezelf gewoon moet dwingen NIET MEER te gaan liggen. Zorg dat je je dag vol heb met afspraken en dingen (ver weg van bank of bed!) om te doen. Woon je met iemand anders in een huis? Zo'n persoon kan je misschien ook nog helpen door je van de bank of van het bed te jagen. Ik denk dat je gewoon een tijdje moet doorzetten om uit dit (aparte ;) ) patroon te komen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:06

Miryamk, ik zet al een wekker..... Kom er ook wel netjes uit hoor, na een paar uur. (druk de wekker slapend uit) Heb geprobeert de tijd af te bouwen, maar dat lukte me niet. Ik raak echt in een diepe slaap. De enige die me makkelijk wakker krijgt is mijn zoontje van 8. Die blijft net zolang kletsen dat ik vanzelf wel goed wakker wordt...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:06

Ja daar zal het wel op neer komen :j Ik snap wel dat het een vervelende stap is, maar hij kan je echt helpen! Ik slaap nu vaak tot 12/1 uur smiddags, en dan van 4 tot 5 nog een uurtje. Eerst sliep ik veel meer, maar ik voel me nu met minder slaap echt stukken beter, en ik kom de dag ook stukken beter door nu.

Als ik weer de neiging had om te gaan slapen, en dit waren vaste uren, legde ik mijn telefoon met wekker ver weg van mijn bed, met een ontzettend irritant geluid, dan moest ik er wel uit.
Of ik ging buiten een rondje lopen, tv kijken, poetsen, douchen, of echt rare dingen zoals tig verschillende dingen in mijn haar doen :') Als ik maar bezig was..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:08

ow dit topic moet ik echt aanklikken!
Hier ook iemand die overdag geregeld terugkruipt.

Mijn moeder werkt s'nachts en slaapt dus overdag.
Daarom doe ik s'morgens mijn klusjes, ruim op en kijk ik er echt naar uit om terug mijn bed in te kruipen.
Ik moet toegeven dat andere dingen daar wel eens onder lijden zoals schoolwerk of zelfs de paarden :=

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:11

GamblersCup schreef:
Je weet zelf dat het grote onzin is, en waar het vandaan komt. Ik denk dat je jezelf een enorme trap onder je kont moet geven en jezelf gewoon moet dwingen NIET MEER te gaan liggen. Zorg dat je je dag vol heb met afspraken en dingen (ver weg van bank of bed!) om te doen. Woon je met iemand anders in een huis? Zo'n persoon kan je misschien ook nog helpen door je van de bank of van het bed te jagen. Ik denk dat je gewoon een tijdje moet doorzetten om uit dit (aparte ;) ) patroon te komen.

klopt zeker. Ik moet dit patroon door breken. Want mijn lichaam went er ook aan. als ik een dag niet kan slapen overdag (jaja komt soms ook voor) loopt ik rond een uur of 14 met brandende slaperige ogen. Ik heb wel een partner hoor. Die baalt ook vreselijk uiteraard. Dat is ook de reden waarom ik dit topic heb geopend, voor hem en de kinderen wil ik ervan af. Als ik alleen was geweest, was het geen probleem. Maar heb nu ook gewoon een gezin en huishouden draaiend te houden, en mijn werk en meneer paard niet te vergeten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:12

onzin is het zeker niet, het is een patroon waar je lichaam aan begint te wennen en waar je moeilijk uitkomt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:12

Ik kan ook ver weg zijn maar de wekker hoor ik altijd (niet dat ik hem nooit uitdruk :D )
Zijn bij jou lichamelijke klachten uitgesloten?
Probeer voor jezelf eens op te schrijven waarom het slapen zo belangrijk voor je is, als het niet alleen om vermoeidheid gaat. Probeer het eens voor jezelf te reflecteren, wie weet worden er dan dingen duidelijk die je nu over het hoofd ziet. Met je huisarts praten kan nooit geen kwaad maar als die alleen maar zegt dat je de hond wat vaker moet uitlaten (zoals in mijn geval :Y) ) heb je misschien meer aan een paar gesprekken met een psycholoog.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:14

Ojajoh schreef:

haha waarom denk je dat je dit nog niet wist, schaam me kapot. Dingen genoeg om te doen hoor, maar die kl.... verslaving wint het. Het is een echte verslaving, ik moet moet moet. Praat het voor mezelf goed waarom ik zou moeten gaan liggen ipv waarom ik niet zou moeten gaan liggen.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:14

Ik slaap ook heel veel en heel graag. Vaak heb ik pas in de middag (13u) les, dus dan blijf ik makkelijk tot half 12 slapen. Als ik dan ook nog eens op tijd uit ben, kruip ik 's middags net zo graag weer terug :P Daar tegenover staat wel dat ik pas tegen 1u/2u ga slapen normaal. Ik denk dat ik zo graag slaap, omdat ik ook zééér gemakkelijk in slaap val. Geldt dat voor jullie ook, andere veel-slapers? :D Als ik ga liggen en mijn ogen sluit, ben ik binnen de minuut in slaap. Als ik 's middags slaap is dat ook niet omdat ik echt moe ben, maar omdat het zo lekker is om te slapen. Als het heel lang zou duren eerdat ik in slaap zou vallen, zou ik er minder deugd aan hebben.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:16

Nathaliefje schreef:
Ik slaap ook heel veel en heel graag. Vaak heb ik pas in de middag (13u) les, dus dan blijf ik makkelijk tot half 12 slapen. Als ik dan ook nog eens op tijd uit ben, kruip ik 's middags net zo graag weer terug :P Daar tegenover staat wel dat ik pas tegen 1u/2u ga slapen normaal. Ik denk dat ik zo graag slaap, omdat ik ook zééér gemakkelijk in slaap val. Geldt dat voor jullie ook, andere veel-slapers? :D Als ik ga liggen en mijn ogen sluit, ben ik binnen de minuut in slaap. Als ik 's middags slaap is dat ook niet omdat ik echt moe ben, maar omdat het zo lekker is om te slapen. Als het heel lang zou duren eerdat ik in slaap zou vallen, zou ik er minder deugd aan hebben.

exact mijn leeftstijl :))

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:17

tessyke schreef:
onzin is het zeker niet

Het is wél onzin, want je lichaam heeft het niet nodig, TS heeft geen medische aandoening ofzo, heeft het zichzelf aangeleerd door verveling. Dus gróte onzin zelfs. Dat het lichaam er nu aan gewend is, tja, daar moet je dan doorheen om het were af te leren zeg maar. En makkelijk is dat natuurlijk niet. Hier zeg ik wel een "grote trap onder je kont", maar ik ben zelf zo'n zwakkeling hoor, die zichzelf moeilijk kan dwingen tot iets... als het niet met werk of dieren te maken heeft.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:19

Essie73 schreef:
Moet er idd mee langs de huisarts Miracle, maar die stap is ook weer groot. Ben bang dat hij zegt niet meer gaan slapen, zoek afleiding e.d.

Ik denk dat een goede eerste stap het erkennen van het probleem (en het openen van dit topic is).

Je huisarts zal zeker niets anders gaan zeggen dan "niet slapen, zoek afleiding", maar hij/zij kan je ook zeker helpen aan het adres van een therapeut of maatschappelijk werker die je op weg kan helpen. Succes!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:19

Essie73 schreef:
Ojajoh schreef:

haha waarom denk je dat je dit nog niet wist, schaam me kapot. Dingen genoeg om te doen hoor, maar die kl.... verslaving wint het. Het is een echte verslaving, ik moet moet moet. Praat het voor mezelf goed waarom ik zou moeten gaan liggen ipv waarom ik niet zou moeten gaan liggen.

idd wat hier ergens al geschreven staat, medische oorzaak uitgesloten?
en misschien supplementen ? voor extra energie?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:21

wat noem je dan net onzin?
klopt, het is geen medische aandoening maar dat heeft ze ook nergens neergezet.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:22

Miracle_ schreef:
Ja daar zal het wel op neer komen :j Ik snap wel dat het een vervelende stap is, maar hij kan je echt helpen! Ik slaap nu vaak tot 12/1 uur smiddags, en dan van 4 tot 5 nog een uurtje. Eerst sliep ik veel meer, maar ik voel me nu met minder slaap echt stukken beter, en ik kom de dag ook stukken beter door nu.

Als ik weer de neiging had om te gaan slapen, en dit waren vaste uren, legde ik mijn telefoon met wekker ver weg van mijn bed, met een ontzettend irritant geluid, dan moest ik er wel uit.
Of ik ging buiten een rondje lopen, tv kijken, poetsen, douchen, of echt rare dingen zoals tig verschillende dingen in mijn haar doen :') Als ik maar bezig was..

Dat klinkt een beetje als mijn schema hoor, maar als ik lang uitgeslapen heb, slaap later op de dag niet nog een keer. Ben nu ook pas om half 12 uit bed gekomen en heb straks avonddienst, dus lig er niet voor half 1 vannacht in. Daar in tegen was ik eerst al om 7u uit bed, ben er weer in gekropen toen ik mijn zoontje naar school had gebracht. Terwijl ik eigenlijk heel veel te doen heb.