hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:23

ik ben hypermobiel/hyperlaks en ben daardoor al geopereerd aan een luxerende schouder , maar krijg nu steeds meer last van mijn heupen, met name mijn linkerheup , die voel ik af en toe duidelijk sub-luxeren.
morgen heb ik een telefonische afspraak met de huisarts, omdat ik nu onderhand wel eens echt goed nagekeken wil worden en wil weten hoe het/ik er allemaal aan toe ben, wat ik nog kan doen en hoe de toekomst eruit gaat zien.
en liefst natuurlijk behandelmethoden om achteruitgang tegen te gaan.
ik weet dat er hier meerdere zijn die ook hypermobiel zijn, en mijn vraag is dus;
hebben jullie ook last van jullie heupen ,sub-luxaties,en wat doen/laten/kunnen/behandelen jullie? (instabiele gewrichten?)

mayniac_val

Re: hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:37

Ik meld me. Ik heb instabiele schouders, gelukkig nog nooit een luxatie gehad. Wel heb ik 24/7 last van de spieren in mijn schouders, waarvoor ik nu oefeningen heb. Die doe ik nog niet zo lang, dus het is afwachten of het helpt.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:16

hallo!
instabiele schouders heb ik ook, rechts valt reuze mee, maar links is al een keer geopereerd , spijtig genoeg is die inmiddels weer erg instabiel, maar na overleg met de orthopeed hebben we besloten om het zo lang mogelijk aan te kijken, met indien nodig een pijnstiller. ( tramadol )
ik had/heb erg veel subluxaties aan die schouder.
bij mij was fysiotherapie voor die schouder te laat , maar ik hoop voor jou dat de oefeningen hun vruchten af zullen werpen!

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:58

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:00

Ja! Ik ben ook hypermobiel. Mijn heup dat zeg maar *krrrrrggghh* als ik loop, heb je dat ook?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:02

Ik ben niet perse hypermobiel maar zit los in mn banden.. Krijg dus heel snel kramp in mijn heupen als ik zeg maar in een liggende houding lig met mn benen wijd ( O:) ) en dus ook bij paardrijden.. Nu is paardrijden goed voor mijn heupen dus doe het ook zo vaak mogelijk.. Als ik het een tijd niet doe merk i het meteen..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:06

Ik heb dit niet geloof ik maar mijn heupen knakken wel als een gek, hebben jullie dat ook? Ik weet of het er mee te maken heeft. Mijn fysio raadde me oefeningen aan om de buitenste spieren in die zone meer te trainen, omdat het wss veroorzaakt wordt door een verkeerde verhouding tussen de spieren(de binnenste spieren zijn juist ontzettend getraind door al het paardrijden?). Heb ook wel het gevoel dat 'ie er soms uitschiet...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:07

Ik ben ook hypermobiel en ben getest op Ehlers-Danlos na het krijgen van een herseninfarct. Gelukkig was die uitslag negatief en kwam het infarct niet door mijn hypermobiliteit (bij ehlers danlos zijn meestal ook je bloedvaten zwak)
10 jaar geleden ben ik aan mijn knie geopereerd en sindsdien gaat het goed. Af en toe voel ik hem wel bijna gaan maar gelukkig heb ik m er niet meer uit gehad. mijn andere knie is minder erg maar ik ben heel erg voorzichtig....

Knakken heeft trouwens niks met hypermobiliteit te maken

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:08

suuzepuus schreef:

Okee, dankje :-)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:17

hier nog iemand die hypermobiel is, ik kan al mijn gewrichten uit de kom halen. Meeste last heb ik toch wel van mijn heupen, als ik in kleermakerszit zit en ik buig iets opzij, dan schiet mijn heup al uit de kom. Ik kan hem er zelf weer in terug zetten, dat is gelukkig wel een voordeel :P.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:39

Misschien ook eens laten testen op Ehlers-Danlos. Het is niet alleen de gewrichten die zo moeilijk doen maar je kunt er meer problemen door krijgen. Testen is niet pijnlijk. ze hebben bij mij een stukje huid bij mijn knie weggehaald. deed niet pijn en heb een klein mooi littekentje.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:04

wat houdt Ehlers-Danlos verder in?
want huisarts heeft dus mooi nog niet teruggebeld, ga haar dat eens voor dr voeten gooien...(2e x al)
ik heb last van ;
sub-luxerende linkerschouder
licht instabiele rechterschouder
sub-luxerende li- heup
licht instabiele re- heup
sub-luxerende vingers (alleen pinken kunnen makkelijk in en uit)
"zwakke" enkels (dus instabiel)
redelijk dunne huid
snel koud (voeten zijn altijd koud, handen snel )
makkelijk blauwe plekken/bloeduitstortingen
overmatige littekenvorming
slap/laks bindweefsel
lage bloeddruk
en daarbij ben ik vaak moe

pfff best een lijstje als k het zo zie!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:23

Rachel_j al jouw klachten heb ik dus ook, maar de huisarts kan voor mij niets doen. Ik heb daarbij ook nog eens een wat te snel werkende schildklier en hypoglycemie (te lage bloedsuiker). Het enige dat de huisarts voor mij kan doen is een aangepast leefadvies geven. Ik raad je aan om naar een fysiotherapeut of een ceasartherapeut te gaan om oefeningen te krijgen voor je houding en manier van bewegen. Verder heeft de podotherapeut mij destijds met goede steunzolen ook flink geholpen, dus dat is ook nog eens een idee.
Verder zal je zelf goed op moeten letten met wat je doet, niet door 1 heup zakken als je staat, niet je gewrichten overstrekken en je spieren goed trainen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:58

@inekeH87 ; nou dat is ook sterk , ik ben altijd heel tenger geweest en kon vreselijk veel eten , dankzij een snel werkende schildklier (een ongeluk heeft vervolgens mn spijsverteringsstelsel op zn kop gegooid dus nu is dat over) , mijn bloedsuiker is ook altijd aan de lage kant, en heb in de afgelopen jaren ook 2x een hypo gehad.

Update;
Ben vanmorgen bij de huisarts geweest , en idd mn heup is duidelijk voelbaar dat hij verschuift in de kom als ik mijn been beweeg , enkels instabiel , en nek is ook niet zoals het hoort te zijn.
Ze wist ook niet zo goed hoe en wat verder , omdat het nu eenmaal niet iets is wat te genezen is, dus heeft ze kontakt opgenomen met dr. Fievez, die mij destijds aan mijn schouder heeft geopereerd en weet hoe mijn gewrichten zijn, volgens hem moest ik vooral blijven paardrijden, en blijven bewegen , maar omdat ik zelf aangeef dat de instabiliteit van mijn gewrichten is toegenomen,wat hij ook wel had verwacht maar niet zo snel , mag ik terugkomen op het spreekuur.
Hij zal dan kijken hoe het nu met mijn gewrichten is gesteld, en ook beoordelen of het zinvol is om mij het revalidatietraject in te sturen , om er zo voor te zorgen dat mijn spieren en houding optimaal zijn om mijn gewrichten te ondersteunen.
Omdat hij me niet te lang zo door wil laten sukkelen , heeft hij zelf te kennen gegeven om mij volgende week woensdag al te willen zien , oh ja , hij zal dan ook beoordelen of het zinvol is om een test uit te laten voeren op ehlers danlos.
Ben erg blij dat ik al zo snel kan komen, en hoop dan ook dat we het proces van achteruitgang een beetje tegen kunnen gaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:02

mayniac_val schreef:
Ik meld me. Ik heb instabiele schouders, gelukkig nog nooit een luxatie gehad. Wel heb ik 24/7 last van de spieren in mijn schouders, waarvoor ik nu oefeningen heb. Die doe ik nog niet zo lang, dus het is afwachten of het helpt.

Idem, ze zijn niet zo instabiel dat het echt problemen geeft, kan ze wel aardig wegdrukken, kan ook niet op mijn zij slapen, heb aangepaste slaaphouding en heb vaak stijve schouders, tintelende armen, koude armen omdat ik mezelf vanuit mn nek/bovenrug vast zet. heb wel een periode oefeningen gedaan, maar merkte geen verschil (en sommige meest simpele oefeningen lukte me niet eens!)

Ik heb vooral last met paardrijden helaas en 'boven mijn macht' (dus met de armen omhoog werken) is lastig, kan dus geen zadel op een hoge steun hangen :+

Heb ook lichtelijk in m'n heup, maar dat had ik vroeger erger dan nu, dan kon ik ook helemaal 'op slot' liggen in bed en er niet uitkomen omdat m'n heup te raar gedraaid was

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:11

@ Colway ; boven mn macht is voor mij ook heel moeilijk , een zadel ophangen dat lukt me nog wel (snel) maar bijvoorbeeld mn haar fohnen is moeilijk , dan moet ik mn armen te lang omhoog houden.
heb een waterbed en slaap wel op mn zij, maar voel dan wel dat mn schouder in een afwijkende positie ligt.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:15

Hier nog een hypermobieltje!
Ik ben nu 18 weken bezig met revalidatie en ik lijk wel herboren!
Ik was altijd moe en sliep daardoor ook veel overdag. Onder begeleiding heb ik dat kunnen afbouwen.
En lichamelijk ben ik ook een stuk sterker geworden dankzij de revalidatie. Ik ben er ontzettend blij mee! Heb ook een stuk minder pijn nu.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:24

Ik kom me hier ook maar eens melden,
Ook ik heb last van hypermobiele gewrichten, hyperlaksische gewrichten/banden etc.
Veel last van enkels, kan niet rennen/ springen etc, dan klap ik er door heen. ( vaak ook als ik gewoon loop, maar dan net iets minder)
Veel knieproblemen, operatie gehad aan knie maar blijft rampzalig, volgende week naar nieuwe arts, ik blijf er door heen klappen en de knie blijft zwellen zo snel ik ook maar iets doe.
Ik las hier net dat iemand het snel koud heeft... check!
Mijn schouders zijn ook instabiel ( rechts meer dan links ) maar gelukkig pas 1x uit de kom gefloept ;)
Wel doet de schouder vaak erg pijn.
Verder ben ik eigenlijk bijna altijd moe. Mede door de constante pijn in mijn gewrichten.
Op het moment kan ik ook zeer weinig moet ik zeggen, zo gauw ik iets doe zit ik met een dikke enkel of knie die weer 2 weken moet rusten, en dat schiet natuurlijk ook niet op :(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:50

rachel_j schreef:
@ Colway ; boven mn macht is voor mij ook heel moeilijk , een zadel ophangen dat lukt me nog wel (snel) maar bijvoorbeeld mn haar fohnen is moeilijk , dan moet ik mn armen te lang omhoog houden.
heb een waterbed en slaap wel op mn zij, maar voel dan wel dat mn schouder in een afwijkende positie ligt.

Ik merk het eerlijk gezegd vooral de laatste tijd dat ik daar steeds meer moeite mee krijg, gek, want doordat ik me meer bewust ben van spanning in mn schouders/rug/nek en aangepaste slaaphouding heb, heb ik wel minder klachten....Maar ik voel inderdaad als ik op mijn schouder lig, dat ik m'n schouderkop zeg maar teveel wegduw...

Ik ga overigens straks 2 keer per week weer naar de sportschool...Ik weet nu gelukkig wel dat ik dus met lage gewichten moet trainen en vooral van die lichte intensiteit en herhaling spieren sterker moet gaan maken om de boel op de plek te houden zeg maar...

Vroeger snapte ik dus ook nooit dat ik sommige apparaten gewoon niet kon (qua arm en rug trainingen) dan kreeg ik mijn arm niet terug getrokken zeg maar en moest ik eerst machine loslaten en weer in beginpositie zetten, sowieso heb ik een groot verschil in beide schouder qua kracht

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:57

Ik ben ook hypermobiel, maar alleen bij een paar gewrichten: m'n duimen, knieën, ellebogen en enkels.
Verder heb ik alleen m'n knie uit de kom gehad en zelf weer terug gedaan. Voor de rest ondervind ik er geen hinder (meer) aan.
Vroeger waren de banden van m'n enkels nogal zwak, tegenwoordig zijn die helemaal aangesterkt, hoewel m'n voeten nog steeds naar binnen klappen, dat zit ook het lekkerst voor mij :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:59

Had vroeger inderdaad ook zwakke enkels, maar daar heb ik geen last meer van, ik zak soms nog wel iets door of verstap me snel maar zonder gevolgen zeg maar ;-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:02

Colway schreef:
Had vroeger inderdaad ook zwakke enkels, maar daar heb ik geen last meer van, ik zak soms nog wel iets door of verstap me snel maar zonder gevolgen zeg maar ;-)

Precies, het buigt toch wel mee :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:07

Ik ben hypermobiel in me benen. En daarnaast kan ik wel wat andere dingen die veel andere niet lukken. Heb heel vaak last van mijn knieën. Daarnaast weinig controle dus ga vaak door me knie en enkel. Gelukkig valt de pijn mee zolang ik het niet te veel belast.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:08

suuzepuus schreef:
Ik ben ook hypermobiel en ben getest op Ehlers-Danlos na het krijgen van een herseninfarct. Gelukkig was die uitslag negatief en kwam het infarct niet door mijn hypermobiliteit (bij ehlers danlos zijn meestal ook je bloedvaten zwak)
10 jaar geleden ben ik aan mijn knie geopereerd en sindsdien gaat het goed. Af en toe voel ik hem wel bijna gaan maar gelukkig heb ik m er niet meer uit gehad. mijn andere knie is minder erg maar ik ben heel erg voorzichtig....

Ik heb ook ehlers danlos.
Hoe hebben ze dat bij jou getest?

En wil even inspringen op de zin: bij ehlers danlos zijn meestal ook je bloedvaten zwak
Dit klopt niet.
Je hebt verschillende types ehlers danlos en zwakke bloed vaten komt voor bij: Vasculaire type (EDS type IV)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:09

Barbabientje schreef:
Ik ben niet perse hypermobiel maar zit los in mn banden.. Krijg dus heel snel kramp in mijn heupen als ik zeg maar in een liggende houding lig met mn benen wijd ( O:) ) en dus ook bij paardrijden.. Nu is paardrijden goed voor mijn heupen dus doe het ook zo vaak mogelijk.. Als ik het een tijd niet doe merk i het meteen..

hahaha rot is dat he?!