Help! Met paard achterovergeklapt. Been onwijze blauwe bult!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Help! Met paard achterovergeklapt. Been onwijze blauwe bult!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:44

Om het even kort uit te leggen. Op het moment zit ik op een stal waar ik werk voor 3 weken. Eigenaresse heeft vakantie en is naar Brazilië.

Vanmiddag ben ik achterovergeklapt met een steigerend paard. Dit paard is niet gevaarlijk maar schrok liep achteruit, steigerde zo hoog en verloor balans en kwam bovenop me terecht. Heb een kwartier in de bak gelegen want ik kon m'n linkerbeen niet bewegen.

Ben uiteindelijk naar binnen getilt op een stoel gezet en wat ranja gedronken.
Onder het tillen werd ik ook wat licht in mn hoofd en had ik het idee dat ik weg zou vallen.

Op de bank even gaan liggen. Kon niet meer overeind. Nog even blijven liggen en uiteindelijk met veel pijn naar boven gewaggeld, kleding uit en in bad gegaan. Dit heeft zo'n anderhalf uur geduurt.

Vanavond wat rondgewaggeld. Zolang ik steeds een stukje loop is er geen probleem, maar het doet onwijs zeer als ik na 2 uur de bank af kom.

Waar ik me dus het meest zorgen om maak, m'n linkerbeen is 2 x zo dik als m'n rechterbeen en ik heb een onwijs grote blauwe plek op die ''bult''.
Die ''bult'' voelt dus zacht en daar maak ik me het drukst om.

Ook is het zo dat m'n schaambeen/heup erg gevoelig zijn. Aan de rechterkant is er niks aan de hand.

Wat moet ik doen? De jongen die hiernaast werkt voor met paarden heeft vanavond ''mijn paarden'' gevoerd maar morgen hoop ik ze toch wel zelf te kunnen doen. Het gaat om 4 paarden waarvan er 2 in de wei gaan (jong hengstje en oudere ruin), dat moet wel lukken, en de andere zal ik morgen nog maar in de molen doen en de dagen erna wil ik wat gaan longeren. En hoop er eind v/d week op te kunnen?
Zal dit kunnen? Of zal het dan nogsteeds flink zeer doen?

Edit: Is het verstandig naar de dokter te gaan? (ik kan wel iemand bellen die me brengt) Ik heb echt een onwijze hekel aan dokters/ziekenhuizen etc. Of zal het enkel een spierenkwestie zijn en zal het met wat rust wel genezen?
Laatst bijgewerkt door Jantine_ op 08-01-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:47

miss eens langs de huisdokter dat er niet iets erg beschadigd is :+ 2x zo dik klinkt niet als een normale blauwe plek
denk niet dat je ongestoord kan rijden eind van de week zoals je nu klinkt...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:47

Ik denk dat je gewoon effe langs de huisarts moet gaan :) het klinkt niet echt goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:48

ik snap niet zo dat je niet naar de eerste hulp gegaan bent na de val

helemaal als je je zo voelt,er kan iets kapot zijn.

helemaal met achterover vallen en onder het paard komen.

iig sterkte en hou jezelf goed in de gaten :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:48

Ik heb mijn bericht even ge-edit. Ik heb echt een bloedhekel aan dokters/ziekenhuizen en dat soort grut. :o

Anoniem

Wat dacht je ervan om eerst eens even de huisartsenpost te bellen.

Even checken of je geen hersenschudding hebt, of er geen spier gescheurd is, of er niets gebroken is etc. En dan voor morgenochtend alvast iemand regelen ( omdat je niet weet of je morgenochtend zelf de paarden kan doen, en morgenochtend iemand regelen is vermoedelijk te laat)

Jade

einde van de week rijden lijkt mij ook wat optimistisch :+ zou ook even ter controle lang de HA gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:49

Tanden op elkaar en toch erheen. In dit geval is dat echt even nodig.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:49

iemand dat in shock is mag je geen drinken geven, dat heb ik ook geleerd na mijn laatste val.

Het klinkt als een bloeduitstorting maar zou voor de zekerheid zeker naar de dokter gaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:50

Tja hekel of niet, op zo'n moment moet je daar overheen stappen en toch gaan.
Misschien is er iets beschadigd wat nu nog te fixen valt, wacht je een paar dagen kan het wel eens een heel ander verhaal worden...

Ik zou zeggen, kiezen op elkaar en naar de dokter gaan!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:51

wat denk je van een bezoekje aan de eerste hulp? of opseminst aan je huisarts....

ik kan het nog steeds niet snappen dat mensen zo'n klapper maken niet zelf kunnen bedenken dat dat misschien verstandiger is dan hier een topic aanmaken met de vraag of ze eind van de week weer kunnen rijden......

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:51

Ik ben hier om de paarden te rijden en wat dressuurmatig te trainen. Ik baal dus als een gek dat ik nu het net kan doen.

Ik weet niet of het shock was tessyke. Ik wilde zelf graag drinken, vandaar dat ze me het gegeven hebben.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:51

:oo Als ik mijn been niet kon bewegen en ik daarvoor een kwartier op de grond had gelegen, had ik volgens mij wel een ambu laten komen.

Als ik jou was, zou ik nu nog per direct naar de HAP gaan! Hoe erg je hekel ook is. Misschien is je been gebroken of zijn er spieren gescheurd. Als je daar langer mee blijft zitten, zit je over een poosje echt met de gebakken peren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:52

Goldy schreef:
wat denk je van een bezoekje aan de eerste hulp? of opseminst aan je huisarts....

ik kan het nog steeds niet snappen dat mensen zo'n klapper maken niet zelf kunnen bedenken dat dat misschien verstandiger is dan hier een topic aanmaken met de vraag of ze eind van de week weer kunnen rijden......

Daar ben ik het mee een, dus mijn conclusie is dat TS dusdanig in de war is van de val, dat ze niet helder genoeg is om te beseffen dat ze echt even naar de huisarts moet ( en dus NIET tot morgen wachten )
Ik vermoed dat je sowieso een wekadvies gaat krijgen

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:52

Goldy schreef:

Ik heb geen rijbewijs, kan niet zomaar even weg. Degene die ik kan bellen wonen minimaal 30min rijden.
Ik heb de zorg over 4 paarden en 3 honden, kan niet zomaar even weg.

En het is misschien raar dat ik niet naar de huisarts/dokter ben geweest maar ik ben niet zo kleinzerig.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:53

Jantine_ schreef:
Ik ben hier om de paarden te rijden en wat dressuurmatig te trainen. Ik baal dus als een gek dat ik nu het net kan doen.

Ik weet niet of het shock was tessyke. Ik wilde zelf graag drinken, vandaar dat ze me het gegeven hebben.

correctie bij mezelf, het is net van dat drinken dat je in shock kan gaan :j
Ik had zelf een serieuze smak gedaan (sleutelbeen gebroken) en had te drinken gekregen omdat ik er ook achter vroeg.
Daarna van vader (brandweerman) en dokter mogen aanhoren dat je in zulke gevallen nooit drinken mag geven aan de persoon die op die moment zo'n smakkerd heeft gedaan.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:53

Dit is absoluuut geen spierenkwestie. Spieren worden stijf, en niet twee keer zo dik. Als de wiedeweerga de HAP bellen hoor! Die geven je verder advies! :oo

Jantine_

Re: Help! Met paard achterovergeklapt. Been onwijze blauwe bult!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:54

Mijn ouders wonen overigens op 1,5 uur rijden :) Ik zal wel even bellen dan naar de HAP.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:55

Ik had je niet opgetild maar direct de ambu gebeld. Meis dit is echt niet goed hoor, wie weet wat voor interne verwondingen je hebt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:56

Anne. schreef:
Dit is absoluuut geen spierenkwestie. Spieren worden stijf, en niet twee keer zo dik. Als de wiedeweerga de HAP bellen hoor! Die geven je verder advies! :oo

mwa, spierschade/scheuringen leveren ook bloedingen op, dus zou het niet zomaar uitsluiten :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:56

Mijn huisarts trouwens ook aan de andere kant van NL ;)
Huisartsenpraktijk in de buurt, kan ik gewoon bellen?

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:56

kan je erop staan of lopen?
is het hele been dik of is het alleen een bult?
heb je al gekoeld?
wat heb je verder zelf geprobeerd?
ben je buiten bewustzijn geweest?
misselijk of gebraakt?
Laatst bijgewerkt door Juuls_ op 08-01-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:57

Heeft niets met kleinzerig te maken, maar met verstandig, juist vanwege de grote kans op hersenschudding ( dat been kan eventueel later nog wel... al baal je daar wel van als het echt iets is )
Bij een hersenschudding kan er een kleine bloeding zijn, vandaar het wekadvies als je flink gevallen bent.

als je echt neit naar de huisarts wil, zorg er dan in iedergeval voor dat je elke twee uur echt wakker gemaakt wordt en iemand even controleert of je helder bent.
als je dat niet bent is er dus sprake van een bloeding ,maar dan ben je erop tijd bij.

( en yep dat wek advies is niet voor niets.... als je niet gewekt wordt en er zat een bloeding kan de ochtend te laat zijn... en omdat dat zo af en toe gebeurd is een wek advies na een fikse val altijd een goed idee.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:58

Afhankelijk van hoe en wat kan de huisarts ook langs komen
Lijkt me ik jou geval wel slim om te gaan doen
Je hebt een redelijke smakker gemaakt met je hoofd en gezien je been erg op zwelt is er ook een kans op een bloeding met daar de eventuele gevolgen van

Maw gewoon bellen en vragen

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:58

gabiiy schreef:
kan je erop staan of lopen?
is het hele been dik of is het alleen een bult?
heb je al gekoeld?
wat heb je verder zelf geprobeerd?

Ik kan er heel rustig (mezelf vasthoudend) op staan, echt lopen niet.
Het is alleen de bult, m'n been zelf is niet dik.
Ja ik heb gekoeld. Zit nu met een koude fles Baily's tussen m'n benen :')
Zelf heb ik gesmeerd en gekoeld dan. Om het halfuur een rondje lopen, dan gaat het goed. Lange tijd op de bank zitten en dan opstaan gaat niet goed.