Zwangerschapsgym ofniet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linn1988

Zwangerschapsgym ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:32

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 28 weken zwanger en had me opgegeven voor zwangerschapsgym.
Meer omdat de mensen om me geen zeiden dat het zo leuk en leerzaam is.
Al voor ik 20 weken was had ik me opgegeven. Ik kreeg afgelopen week pas een berichtje dat de cursus begint als ik 30 weken ben en de cursus duurt 10 à 12 weken. Nu heb ik eigenlijk geen zin meer om te gaan. maar omdat dit me eerste baby is vind ik het allemaal wel spannend.

Wie is wel of niet gegaan en waarom?
Graag wil ik jullie mening weten zit echt te twijfelen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:37

Ik ben niet gegaan vanwege financiele situatie.
Dit was ook mijn eerste zwangerschap en alles,ook de bevalling ,is zeer voorspoedig verlopen.
Verloskundige heeft me goed geholpen en als je eenmaal bezig bent dan verwijst zich het bijna zelf wat je moet doen ;)

Urielle

Re: Zwangerschapsgym ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:01

Nodig is het niet maar ik vond het wel leuk om wekelijks echt alleen met de baby bezig te zijn en ervaringen te delen met andere zwangeren die even ver waren. Het hoort ook echt bij je eerste vind ik, daarna heb je het al eens meegemaakt en met een kind erbij ga je niet zo snel meer even de hele avond weg. Ik zou het dus wel doen, gewoon voor de ervaring.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:03

Ik heb geen cursus gedaan. Gewoon omdat ik er geen zin in had :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:36

Geen cursus omdat ik vertrouwde op mijn lijf. Ik ben lekker gaan zwangerschapszwemmen om dezelfde redenen die urielle aangeeft. Ik heb nog steeds contact met eren aantal dames omdat we nu peuterzwemmen met onze kindjes

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:38

Geen cursus gedaan, kon het ook wel zonder.
Vertrouwde op de kracht van mijn lichaam.
Nou hij vloog eruit hoor!! HAHA!

En ik had geen zin om dat puffen en zo te oefenen, nee was niks voor mij :o

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:42

Ik heb ook geen cursus gedaan, ik vertrouwde wel op de kundige begeleiding van de verloskundige, als je bevalt verteld ze wel wanneer je wat en hoe je dat moet doen.
Bovendien hou ik niet van 'zweverig gedoe' en had ik geen zin in de verhalen van andere zwangeren....

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:44

Ik vind zulke dingen echt zonde en weggegooid geld. Dus nee ik heb zowel aan gym als zwemmen niet deelgenomen, ik heb dat geld wat ik daarvoor wel kwijt zou zijn geweest lekker op de spaar overgemaakt aan mijn jongen, dat vond ik veel nuttiger. En ik heb ook echt wel absoluut heel veel avonden gehad dat ik helemaal met mijn jongen in de weer was en tegen hem lag te praten.

Dus nee hoor geen gym/zwemmen nodig allemaal onzin vind ik het...

En hij vloog er bij mij ook echt zo snel eruit, ik vertrouwde mijn lichaam compleet voor de volle 800% ;)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:50

Wel een cursus gedaan en er best wel een aantal dingen van geleerd. Maar ook een hoop gezelligheid met de andere zwangere dames, lekker verhalen, klachten enzovoorts uitwisselen en gokken op geslacht en geboortedatum van elkaar *D Ook nog met z'n allen op de foto, en nadat alle kids geboren waren nog een keertje afgesproken om bij te kletsen, elkaars beeb te bewonderen en ervaringen uit te wisselen.
Het maakt overigens wel verschil wie de gym geeft. Ik heb 'm 2x gedaan. De eerste keer was het superleuk, daarom de tweede zwangerschap opnieuw ingeschreven. Toen was de groep meiden ook wel weer erg leuk, maar de docente was drama vond ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:53

Ik ben niet gegaan en heb de baby er zo ook uitgekregen
Denk dat het vooral gezelligheid is met andere zwangere vrouwen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:56

Roadracer: Maar wat doe je/leer je nu precies met die gym? Ik ben 24 weken zwanger van de eerste en twijfel ook nogal. 't Moet wel echt zin hebben vind ik, anders vind ik het verspilde tijd... :o

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:57

ik heb het bij mn 1e niet gedaan en nu bij de 2e ga ik ook gee enkele curcus doen,ik zwem wel veel maar dat is gewoon op zondag lekker met mn gezin,ik vertrouw mn lichaam en bij de 1e is het ook goed gegaan om de weeen op te vangen.
dus besteed mn geld liever uit aan de kids.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:14

grrr schreef:
Roadracer: Maar wat doe je/leer je nu precies met die gym? Ik ben 24 weken zwanger van de eerste en twijfel ook nogal. 't Moet wel echt zin hebben vind ik, anders vind ik het verspilde tijd... :o

Even zien...ademhalingsoefeningen met uitleg over hoge/lage adem en wanneer je welke manier van ademen kunt gebruiken. "puf-uitleg", uitleg over je houding en wat je zelf kunt doen om bepaalde kwaaltjes op te vangen. Hoe je bevalling kan beginnen, wat je wanneer moet doen. Aantal lichaamsoefeningen die je thuis kunt doen om bepaalde spieren te trainen, beweeglijk te blijven (uiteraard met mate en alleen wanneer je ertoe in staat bent om ze te doen).
En verder wat algemene theorie over hoe je kind in de baarmoeder ligt, hoe het kind gaat draaien wanneer hij/zij eruit moet gaan komen.
Ook nog een partneravond, waarbij de mannen meekomen. Daarbij uitleg over hoe je partner jou kan ondersteunen (zowel voor, als tijdens de bevalling). En sowieso vonden de mannen het in veel gevallen wel prettig om zelf ook vragen te kunnen stellen over wat ze nou kunnen verwachten :D

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:42

Ik zie het zelf gewoon niet zo zitten om daar met z'n alle te liggen puffen...maar vraag me af hoe je je dan voorbereid...ik ben heel lang heel nugter gebleven maar nu word ik toch wat onzeker!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:48

ik ben niet op cursus geweest maar ik heb wel de epi-no gebruikt om mij op de bevalling voor te bereiden dan kan gewoon thuis.

zie http://www.epino.nl

De epi-no is een apparaatje om het geboortekanaal op te rekken om knippen en/of scheuren bij de bevalling te voorkomen.

Bij mij heeft het gewerkt. 3 x bevallen met een kind met een boven gemiddeld omtrek van het hoofdje zondr knippen of scheuren. *\o/*

twee dagen na de bevalling ging ik weer op de fiets om boodschappen of bracht ik de kids weer naar school.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:53

linn1988 schreef:
Ik zie het zelf gewoon niet zo zitten om daar met z'n alle te liggen puffen...maar vraag me af hoe je je dan voorbereid...ik ben heel lang heel nugter gebleven maar nu word ik toch wat onzeker!

Mijn moeder zei me: 'braaf luisteren naar wat je ze vertellen, dat is niet het moment om eigenwijs te zijn'.
Mijn schoonzus had wel op pufles gezeten en volgens haar was ik dom om het niet te doen. Zij is van voren tot achteren uitgescheurd, puur omdat ze niet wilde luisteren naar de mensen om het bed heen en met 7cm ontsluiting een 8 ponder eruit wilde werken.

Ik heb het niet gedaan, vond het onzin en heb een makkelijke bevalling gehad, ruim 3,5 uur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:04

grrr schreef:

alle signalen van de zwangerschap, wat is normaal, wanneer moet je toch even aan de bel trekken.
hoe begint de bevalling, wat kun je allemaal tegenkomen (stuitligging, schouder klem, aangezichtsligging, keizersnede, knip, vaccuum, manieren van pijnstilling)
wat moet je regelen voor na de bevalling
massagetechnieken voor je partner
pufles (die heb ik gemist trouwens hahaha)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:42

linn1988 schreef:

De verloskundigen hier organiseren om de zoveel tijd een info avond.
Daar heb ik al mijn antwoorden op de vragen gehad.
Ook het ziekenhuis verzorgde info avonden over de bevalling,is ook heel nuttig om heen te gaan.
En alles is gratis :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:49

Naar mijn idee is het zwangerschaps gym vooral een plek om andere moeder te ontmoeten en waar je om advies kan vragen en tips kan krijgen :)

Ts als jij geen zin erin hebt zou ik het ook niet doen want als ik het zo lees is het toch wel een een flink centje die je eraan kwijt bent en als je al niet zo heel gemotiveert bent is het ook zonde van het geld...

Maar denk dat het voor veel vrouwen wel een heel nuttig iets is :j
zou het zelf wel doen denk ik ..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:34

Het is wel leuk om andere zwangere vrouwen te ontmoeten. Om even te klagen over alle kwaaltjes en lachen om elkaars verhalen.

Maar of het nodig is? Ik heb het gevolgd en er niks aan gehad. Ik heb geen enkel moment aan altijd is kort jakje ziek gedacht toen ik weeën had :+ . En de verloskunde begeleid je echt wel goed en verteld je wat je moet doen. Ik ben echt een paniekvogel, maar je voelt echt wel waar je heen moet persen. En je weet ook echt wel wanneer je weeën hebt!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:30

Ik heb zwangerschapsyoga gedaan. Behalve allerlei oefeningen, ademhalingstechnieken e.d. Krijg je ook veel info over de verschillende fases van een bevalling. Dat vond ik wel handig bij een eerste zwangerschap. Het is ook leuk om ervaringen met andere zwangeren uit te wisselen.
Achteraf heb ik niets gehad aan de puftechnieken enzo, i.v.m. Bevalling d.m.v. Keizersnede.

Ik had de kosten van de cursus bij mijn zorgverzekering kunnen declareren. (heb wel een uitgebreid aanvullend pakket.)

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 02:45

ik ben ook 28 weken zwanger van de eerste, en ik doe ook niet mee aan gym.
wat ik wel doe is zwangerschapszwemmen. moet wel eerlijk zeggen dat dat wel lekker is, je voelt je toch iets lichter... :o
de verloskundige hier geeft wel een cursus, voorbereiding op de bevalling. daar heb ik me wel voor aangemeld. en cursus borstvoeding doe ik ook.
wat betreft de ademhaling en puffen tijdens de bevalling, als het goed legt mijn verloskundige dat ter plaatse goed uit.
en op het moment ben ik vanwege mijn bekken bij cesartherapie, en die legt mij ook uit hoe ik kan gaan ademen als het eenmaal zover is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:05

Als je al 30 weken zwanger bent zou ik het ook niet doen, al was het alleen maar omdat je de cursus niet af kunt maken en er een duidelijke opbouw in zit. Ook moet je ws lang wachten voor het vervolgdeel omdat jij als 1 van de eersten gaat bevallen. Het komt dan een beetje als mosterd na de maaltijd. Ik heb zelf wel een cursus gedaan vooral voor de contacten, maar na de cursus gaat toch iedereen zijn eigen weg en spreek je ze niet meer. De oefeningen waren wel fijn, daardoor bleef ik toch een beetje in conditie en dat hielp wel bij de bevalling.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:57

Ik heb ook geen cursus gedaab, en toen ik de VK belde toen ik in een weeenstorm zat dat ze moest komen, kreeg ik nog een hele preek dat ik geen gym gedaan had.

Mijn bevalling is super vlot verlopen, eerste weeen kreeg ik om 18.45 en om 21.30 was mijn zoontje er...
Het gaat allemaal best met steun van je partner en VK.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:17

Hier ook geen cursus gedaan, zonde van het geld en ik had wel wat beter te doen in die tijd := Tevens had en heb ik geen behoefte om met andere zwangere ervaringen uit te wisselen en te klagen over dat het allemaal zo zwaar is :D En toch al 2 gezonde kinderen op de wereld gezet! Misschien niet zo vlot, maar dat had met een cursus toch niks uit gemaakt. De derde komt in juni, maar ik ga weer niet mee doen.