Voor het eerst sinds 8 jaar naar de tandarts...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Voor het eerst sinds 8 jaar naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:54

Wegens omstandigheden ben ik al zeker 8 jaar niet naar de TA geweest. :o Maar bij mijn leven omgooien ([LZP] Tijd voor veranderingen in 2012) hoort ook naar de TA gaan elk jaar bij. :j Dus ik ben begin december naar een nieuwe TA bij in de buurt geweest. Foto's gemaakt en wat in mijn mond gekeken. Heb wel een aantal kleine gaatjes maar verder zag mijn gebit er goed uit voor zolang niet naar de TA te zijn geweest. :) Maandag is mijn eerste afspraak van de 4 in januari. := Duurt 45 minuten en ze gaan dus een aantal gaatjes vullen. Heb gelijk gezegd dat ik als de dood ben voor spuiten in mijn tandvlees maar toen kwam ze met verdovende zalf aanzetten. Dat smeert ze op mijn tandvlees en laat het een paar minuten intrekken. Dan is het de bedoeling dat het gevoelloos is en ik dus de spuit zelf niet zal voelen. Dat hoop ik echt met heel mijn hart. :') Het boren voel je daarna toch ook niet meer? *raakt snel in paniek bij een TA*. De 16e moet ik gelijk weer voor hetzelfde en de 17e naar de preventie assistente. := Dan de 23e weer voor gaatjes. En dan hoop ik er voorlopig vanaf te zijn. :Y)

Maar vind het best wel weer dapper van mijzelf...maar ik weet nu al dat ik maandag met zweethandjes op de stoel lig. :')
Maar ik kan wel tv kijken. _O- Es vragen of ze een leuke film op kunnen zetten. :))

Bokkers die mij willen steunen?

Ginootje

Re: Voor het eerst sinds 8 jaar naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:56

haaay!

Ik heb zelf geen angst voor de TA maar vooral voor de spuiten.. Ik heb vandaag ook die verdovende zalf gekregen bij de kaak chirurg en je voelt er niets meer van! Voor zover ik weet voel je ook niets van het boren zodra het verdoofd is!
je moet er gewoon niet aandenken en vooral aan leuke dingen denken en goed op je ademhaling letten!

heeeeeel erg veel succes! xx

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:56

hahaha ik heb zelf ook een periode gehad dat ik niet naar de TA ben geweest......maar daar was ik eigenlijk te lui voor :=
na 4jaar toch weer eens gegaan. moest idd een en ander gevuld worden maar het viel me reuze mee!!!
je hebt een beetje een rare smoel door de verdovingen maar verder is het echt niks

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:57

Ik ben ook al 7 jaar niet naar de TA geweest, ivm angst, de laatste twee jaar vooral ivm geen centjes :+
Ik hoop dat ik volgend jaar ook eindelijk kan, want mijn gebit is helaas wel een rampenplan!

maartje_h

Re: Voor het eerst sinds 8 jaar naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:58

De verdovende zalf/spray helpt echt :j
Daarna voel je niets meer van de spuiten..
En met de verdoving ook niets meer van het boren enzo..

Gaat vast helemaal goed komen!

Respect dat je deze stappen allemaal zet !

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:59

Ik vind het heel erg dapper van je.
Wat een geluk dat de schade beperkt is gebleven.
Wat jouw tandarts belooft, dat doet mijn tandarts.
Even verdoven voor de verdovingsinjectie en van de injectie zelf en de behandeling voel ik vervolgens niets.
Dus dat kan zeker. Succes! En daarna netjes op tijd gaan hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:00

ik ben ook al erg lang niet meer naar de tandarts gegaan... (uhm denk ook zon 4/5 jaar...) dit jaar wil ik ook gaan,,, moet alleen net als jij moed verzamelen want ik haat prikken! maar nu ik zie over die zalf zal ik sneller durven! succes

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:00

Ik ben niet bang voor de tandarts (wel geweest, toen ik jonger was), en ook niet bang voor de spuiten.
De eerste keer (moest kies getrokken worden voor beugel) kreeg ik verdovende zalf, voelde de prikkies helemaal niet (alleen een heel klein beetje druk) :n
De tweede keer (kies trekken omdat hij er niet uit wilde) zonder verdovende zalf, ik voelde het wel ffies maarhet deed niet echt pijn :n

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:00

Oh dus je voelt echt niets van die spuit na die zalf? *haalt opgelucht adem*

En ik ben nu extra verzekerd voor de TA tot 450 euro. Dit grapje (de 4 afspraken plus over een half jaar controle) gaat mij tussen de 500 en 600 euro kosten dus ik ben blij dat het tot 450 euro vergoed wordt. := Pas mijn verzekering volgend jaar gewoon weer aan...naam aan dat ik dan niet weer zoveel gaatjes hoef te vullen. :')

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:01

Wat goed van je Bellatrix! :)
Komt wel goed bij de tandarts.

Ik was 2 á 3 jaar niet geweest - ook in verband met angst. Ik had ook 3 gaatjes rechts (blegh!), maar vond dat ik er nog goed vanaf kwam. Dus een afspraak gemaakt om te vullen; dit is ook gedaan. Ik heb zónder verdovende zalf de spuit gehad, je voelt de spuit even maar 't valt echt mee! 't Komt wel goed, ik heb 't ook overleefd. Dit is ook al mijn 3e tandarts (bij de andere 2 wilde ik nooit meer terugkomen & bij 1 ben ik zelfs weggerend uit angst!).

Wel wil ik je even de tip geven om je zorgverzekering na te kijken mbt tandartskosten. Het kan namelijk zijn dat niet alles vergoed wordt, doordat je zolang niet bent geweest. Dan vinden ze het een beetje 'eigen schuld, dikke bult' en kun je zelf lappen.. Ik ben er gelukkig nog goed mee weggekomen, maar ik zat bij IZZ, top verzekerd, dus wellicht scheelt dat.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:01

De verdovende zalf helpt echt wel hoor :-)
Ben vorig jaar 11 keer naar de tandarts geweest, heb een keer 7 verdovingsspuiten gehad (ja, mijn tandarts verdoofd goed) en heb eigenlijk nooit pijn gehad. Nadeel aan zoveel spuiten is dat je mond precies nog een week wat opgezwollen is.

Veel succes, het gaat je zeker en vast lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:03

En na een verdovende spuit voel je het boren ook niet meer, je hoort het alleen en je voelt druk op je kaak.

Met je TA-verzekering, heb je dan geen hoog eigen risico? Even nieuwsgierig.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:04

Bellatrix schreef:
Oh dus je voelt echt niets van die spuit na die zalf? *haalt opgelucht adem*

En ik ben nu extra verzekerd voor de TA tot 450 euro. Dit grapje (de 4 afspraken plus over een half jaar controle) gaat mij tussen de 500 en 600 euro kosten dus ik ben blij dat het tot 450 euro vergoed wordt. := Pas mijn verzekering volgend jaar gewoon weer aan...naam aan dat ik dan niet weer zoveel gaatjes hoef te vullen. :')

Ohnee, je voelt niks meer :n
Boren ook niet,alleen een soort druk, zeker geen pijn :n
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:04

Zo'n spuit in je tandvlees is niet fijn, maar zolang je 'm niet in je gehemelte krijgt valt het eigenlijk nog wel mee! Het is een vervelend gevoel maar pijn doet het echt niet :n. En daarna voel je niks meer in je mond.. bij mij is er niet geboord maar wel tandvlees en zo weggesneden en ik voelde er echt helemaal niks van.

Succes bij de tandarts. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:05

Ik ben in 2011 nog geweest dus ik denk niet dat ze er wat van kunnen zeggen...althans, dat hoop ik niet. :=
En nee ik heb geen hoog eigen risico...iedereen heeft toch 220 eigen risico bij de zorgverzekering?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:07

Heel erg goed van je hoor! Ik ben zelf mondhygieniste en kindertandverzorgende. Ik werk met kinderen die door verwezen worden o.a. vanwege angst. Ik gebruik ook de voorverdovingszalf. Werkt goed, soms kan je er nog wel wat van merken, maar dat is niet veel. Ook langzaam inspuiten zorgt ervoor dat je weinig merkt.

Ier

Ik zou voor de zekerheid nog even bellen als ik jou was..

chocobroodje

Heb zelf ook een redelijke angst voor de tandarts.... Maar ik moet wel zeggen dat het enorm scheelt als je gewoon een lieve begrijpende tandarts hebt, die je rustig behandeld en vertelt wat hij/zij gaat doen. Succes als de 1ste afspraak eenmaal gedaan is straks gaat de rest al een stuk zelfverzekerder ;)
Trouwens mijn tandarts kan zo waanzinnig goed spuiten zetten dat je helemaal geen zalf nodig hebt, eerlijk waar dat mens kan spuiten :D

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:08

Echt naar die tandarts. Ik ben er ook al denk ik in geen 5 jaar meer geweest, maar ik moet zo ongeveer 1 keer in de drie maanden naar het ziekenhuis voor mijn tanden. Die spuiten vind ik zo ondertussen niet meer eng.
Boren doet niet zoveel pijn, het enige wat pijn doet is je zenuwen maar als je met eten nu niet veel pijn hebt van je gebit, zal de tandarts
je ook geen pijn doen.
Veel succes en ga voor de tandpastasmile!:)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:08

Vandaag een gaatje laten vullen. Voor mij de tweede keer in 36jaar. Hij heeft hem uitgeboord, zonder verdoving. Het werd wel aangeboden, maar ik zei als het niet perse nodig is, dan niet...... Gelukkig heb ik niks gevoeld!!!!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:09

nairtje schreef:
Vandaag een gaatje laten vullen. Voor mij de tweede keer in 36jaar. Hij heeft hem uitgeboord, zonder verdoving. Het werd wel aangeboden, maar ik zei als het niet perse nodig is, dan niet...... Gelukkig heb ik niks gevoeld!!!!

En zo gaat 't helaas niet altijd.
Ik sprong na 1 verdoving een gat in de lucht, zo'n pijn deed 't. En kreeg er dus nog een 2e bij. :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:09

Haha! Ik heb nog geen ervaring met deze tandarts qua spuiten...maar ik wil toch die zalf. :')

Ier, denk jij dat ik anders het volledige bedrag moet betalen?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:10

Ik ben gister nog bij de tandarts geweest, vind het altijd hel om te moeten wachten en ben altijd zenuwachtig voor de afspraak en lig de hele dag te piekeren en te wachten, maar eenmaal in de stoel gaat dat gevoel gelukkig weg. Prikje voel je als een mini naaldenprikje als je geprikt wordt en daarna voel je amper iets. Van het boren voel je vervolgens ook niets (zo wel aangeven als het teveel pijn doet/gaat doen!)

Sterkte alvast, maar gaat vast goed komen :)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:11

Bellatrix schreef:
Haha! Ik heb nog geen ervaring met deze tandarts qua spuiten...maar ik wil toch die zalf. :')

Ier, denk jij dat ik anders het volledige bedrag moet betalen?

Better to be safe than sorry.
Mijn moeder vond 't al een wonder dat ze alles voor mij hebben vergoedt, dus hé. Even checken kan geen kwaad. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:11

Laagste verplichte eigen risico is 220. En dan kun je zelf bepalen of je hoger wil of niet.

Ik heb een tijdje geleden een wortelkanaalbehandeling gehad, ook panisch voor spuiten. Tandarts heeft bij mij heel rustig aangedaan en ook uitgelegd wat hij deed en hoe dat voelt. Ook tijdens de behandeling heeft hij het e.a. uitgelegd. Moet zeggen dat ik dat wel heel fijn vond. Al dat gedoe in mijn mond...

Met gaatjes ga ik ook zonder verdoving hoor. Lijdt liever pijn dan dat ik nog 4 uur met zo'n verdoofde mond zit :+