Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:07

Voor alle bokkers die last hebben van slecht slapen en slapeloosheid, hier een lotgenoten topic met tips en ervaringen!

Hoe ga jij met je slapeloosheid om?
Hoe kom jij je werkdag/schooldag/studiedag door?
Hoe probeer je wakker te blijven overdag en productief te zijn op je werk?
Wat voor trucjes heb je?
En hoe houd jij de moed erin als je 's avonds weer eens wakker ligt?

Barst maar los :) !

Yv_

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:18

Ik heb het probleem dat ik bijna elke avond tot een uur of 1 's nachts naar schaapjes loop te zoeken in mijn plafond. Vóór die tijd kan ik gewoon echt niet slapen. Op zich nieteens zo heel laat, maar voor mij wel, omdat mijn wekkertje om 4.45/5.00 's ochtends afgaat.

Ik leef zo ongeveer op redbull, anders val ik echt in slaap achter het stuur.

Als ik een drukke dag heb, gaat het meestal wel goed, totdat ik een moment van rust heb, dan stort ik in. Om vervolgens 's avonds weer wakker te liggen :'). Als ik een normale of rustige dag heb, duik ik meestal 's middags nog even mijn bed in, of val ik in slaap op de bank. Dat is dan weer het voordeel van zo vroeg beginnen: om 2 uur heb ik er alweer 8 uurtjes opzitten.

Trucjes heb ik niet, ik ben gewoon een avondmens die geen normaal ochtendritme kan krijgen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:24

Wat voor werk doe je Yv? Zit je achter de pc of ben je actief op je werk?

Mmm redbull is ook een goed idee, de koffie helpt hier niet :n.

Heb vanochtend verzonnen dat ik naar de dokter moest, zodat ik nog even een uurtje extra kon blijven liggen. Vind het heel erg, maar kan beter dat doen dan echt niets waard op mijn werk en niets presteren. Kost mijn baas meer geld dan als ik een uurtje later kom (al moet ik nu nog proberen er echt in te komen...).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:28

Actief, maar ook weer niet :P. Ben bedrijfsleidster in een koeriersbedrijf, dus ene keer zit ik op de auto, andere keer kantoorwerk. Telefoneren helpt bij mij ook wel. Nadeel bij mij is dat ik me nogal snel verveel op de auto en dan krijg ik inkak-momentjes.

Hou er wel rekening mee dat redbull écht niet goed is voor je tanden ;). Wat dat betreft heb ik een megasterk gebit: nog nooit gaatjes gehad. Maar vrienden van mij worden echt terecht gewezen door hun tandarts.

Kan je evt. niet met een baas proberen te praten dat je een uurtje later begint en een uurtje langer doorwerkt? Weet niet wat voor werk je doet en óf het mogelijk is..? Smoezen verzin ik niet, kan ik niet maken en is ook gewoon echt niet mogelijk met mijn werk.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:30

Ik heb last van slapeloosheid sinds mijn auto ongeluk. heb wel slaaptabletjes gekregen maar vaak kan ik die niet nemen omdat ik moet werken, of het al te laat is. (dan is het opeens 2 uur in de nacht en dan vind ik het te laat voor een tabletje) ik probeer me gewoon zo lang mogelijk bezig te houden, tv kijken maakt mij vermoeider en lezen al helemaal!

dat probeer ik dus meestal te doen!

alleen het probleem is dat als je eenmaal laat gaat slapen, je ook 'vaste' series kijkt die zo laat komen (whale wars, dr G medical examiner enz.)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:36

Ik heb er ook heftig last van, maar heb blijkbaar maar weinig slaap nodig. Ga rond 11 uur slapen met een homeopatisch slaapmiddel. Daardoor val ik wel redelijk snel in slaap (uurtje). Helaas wordt ik dan om half 4 wakker en slaap dan ook gewoon niet meer. Pas als ik denk wat ik dan die dag allemaal moet gaan doen, val ik in slaap :+ meestal rond 8 uur als ik er om 9 uur uit moet....
Heb momenteel overdag weinig te doen, draagt er natuurlijk ook wel aan bij. Ik begin mijn dag met een Bullit, maar lui blijf ik de hele dag...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:37

Als ik mijn dag en nachtritme zijn gang laat gaan, slaap ik om 5 uur en kom ik om twaalf uur mijn bed uit. Daar is mijn baas het helaas niet helemaal mee eens...
Omdat ik me tijdens mijn werk toch echt moet kunnen concentreren (werk met medicijnen), slik ik melatonine. Op het moment 1,5 mg per dag omdat ik veel aan mijn hoofd heb, normaal minder. Ik merk nu echt dat mijn ritme zich weer gaat herstellen. Ik krijg steeds eerder slaap en ik ga makkelijker vroeg naar bed. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je op tijd je tabletje neemt en er op tijd inligt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:57

Hoe uit zich de vermoeidheid dan bij jullie? Hebben jullie ook lichaamspijn (spierpijnen etc) en prikken jullie ogen? Misselijk van vermoeidheid?

Ik heb medicatie waar ik normaal gesproken echt op kan slapen, maar heb mijn hele leven al last van periodes van slapeloosheid. Vind het zo zonde van mijn tijd, dat moe en brak zijn. Kan veel productiever zijn op mijn werk als ik goed slaap, 's avonds lig ik vervolgens liever voor de tv dan dat ik ga rijden...
Ben echt niets waard (heb meestal zo'n 9 uur slaap nodig).

Hoe lang zijn jullie periodes van slapeloosheid/slecht slapen meestal?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:04

Ik heb er ook.wel last van maar onregelmatig. Een tijdje slaap ik als een roos
en dan weer weeken niet kunnen slapen. Soms nachtmerries en wakker worden,
daar word je ook niet vrolijk van :p meestal probeer ik positief te denken en rustig adem halen
dat wil nog wel eens helpen. Ik ben iemand die veel slaap nodig heeft dus tot 12u wakkerr
liggen is al lang.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:23

ik ben nu wel vermoeid maar weet niet zeker of dit met het slechte slapen te maken heeft of met mijn lichaam die aan het ontsteken is. en of dit laatste de reden is waarom ik slecht slaap.

overdag ben ik moe en lui en `s avonds echt wakker.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:18

Stop allen eerst eens met die energiedrink, koffie en overmatig suikergebruik. Kan een hoop slapeloosheid schelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:54

Mijn dag- en nachtritme is nogal waardeloos en ik slik daarom sinds enkele maanden 5mg melatonine. Slaap eindelijk op een normaal tijdstip :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:52

Van een vriendin kreeg ik laatst deze tips: de zeven tips bij slapeloosheid van Paul McKenna. Misschien heb jij er ook iets aan?

Citaat:
1. Sta een half uur eerder op dan je gewend ben. Dat schijnt klinisch te zijn bewezen dat dit het beste middel is tegen slapeloosheid. Maakt niet uit hoe kort je hebt geslapen, zet de wekker een half uur voor je normale tijd en sta dan op. De gewoontes van je onbewuste en het ritme van je lichaam bepalen je inslapen. Maar je kan wel bewust kiezen wanneer je wakker wil worden! Verder is aangetoond dat een verandering gemakkelijker te realiseren is wanneer je jouw doelen opschrijft. Je maakt dan een commitment aan jezelf om het ook daadwerkelijk te gaan doen.

2. Ga pas naar bed wanneer je echt slaperig bent. Wanneer je geen slaap hebt, ga dan niet naar bed, hoe moe je ook bent. Ga lezen, doe alle dingen die je steeds hebt uitgesteld, tot je echt slaap krijgt. Je hebt al lange tijd met te weinig slaap gedaan en je krijgt toch niet meer door het te forceren.

3. Doe geen hazeslaapjes tijdens de dag. Wanneer je overdag slaapt onderbreek je het natuurlijke dag-nacht ritme dat we nu juist proberen te herstellen.

4. Drink niet (te) veel cafeïne en nooit na twee uur ’s middags. Cafeïne is de meest bekende slaapremmer. Dat is handig wanneer je wakker moet blijven voor werk of autorijden. Cafeïne zit niet alleen in koffie en zwarte thee, maar ook in energiedrankjes en producten die guarana bevatten. Ook cola en chocolade bevatten cafeïne.

5. Gebruik je bed alleen om in te slapen of te vrijen. Het menselijk brein is erg gevoelig voor associaties. Alle televisieprogramma’s zijn erop gericht je aandacht vast te houden en je alert te houden. Zodat je niet in slaap valt tijdens de reclame. Dus in bed TV kijken of een spannend boek lezen creëert de associatie met wakker blijven. Niet meer doen!

6. Wanneer je langer dan een half uur wakker ligt, sta op en doe iets saais. We zijn bezig de associatie tussen bed en slapen vast te leggen. Dus wanneer je niet slaapt, sta je op. Het onbewuste is erg gevoelig voor associaties en zal steeds meer de relatie tussen ben en slapen gaan snappen. Wakker blijven en iets saais doen is dan geen goede optie. Slapen wordt steeds aantrekkelijker!

7. Houd je slaapkamer donker en koel. Onze hersenen hebben een speciaal mechanisme wat slaperigheid verbindt met licht (of het ontbreken er van). Dat wordt hormonaal geregeld: donker zorgt voor vrijkomen van melatonine dat er weer voor zorgt dat we slaperig worden. Zorg dus voor goede gordijnen die licht buitensluiten. Verder heeft onderzoek aangetoond dat we het beste slapen wanneer het in bed warm is en daarbuiten koel. Wanneer je wakker wordt omdat je het koud hebt zet dan niet de verwarming aan maar neem een extra deken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:59

Als ik gewoon een vast ritme heb gaat het prima, maar sinds ik in de ziektewet zit, nu bijna 3 maanden ivm pfeiffer, heb ik een waardeloos ritme.
Ik ben dood- en doodmoe 's avonds, lichamelijk dan, geestelijk niet en dus val ik niet in slaap. Ik kan gerust uren wakker liggen waarna ik de volgende dag laat en moe (!) wakker word en ik meer en meer uit mijn ritme raak.
Ik slik nu melatonine, ik val hiermee snel in slaap en slaap goed door. Voor mij nu even een perfecte oplossing.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:18

Wat mij echt goed helpt om het ritme er weer in te krijgen (vooral om 's ochtends beter wakker te worden) is veel licht in de ochtend. Ik heb een lichttherapielamp daarvoor.

Bij mij is het een vicieuze cirkel (nu wat sterker door zwangerschap ook..). Door slecht slapen moe, door moeheid overdag lamlendig en niet moe genoeg tegen de tijd dat ik in slaap moet vallen, maar juist 's middags rond vier uur. Door 's ochtends bij het ontbijt etc de lamp voor mijn neus te zetten sta ik een stuk fitter klaar om te gaan werken. Daardoor houd ik de dag beter vol qua energie en ben ik op een normale tijd ook moe om te gaan slapen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:30

Slecht. Ik heb alle tips en trucs al geprobeerd: een uur voor het slapen geen schermen meer aan, boekje lezen voor het slapen gaan, lekker kopje kruidenthee, pas gaan slapen als ik moe ben.. Op het moment dat ik in bed helemaal moe ben en het licht uitdoe, ben ik weer klaarwakker. Of ik zit te lezen, val bijna in slaap, poets mijn tanden en ik ben wakker.
Ik heb dan ook een hekel aan naar bed gaan, ik slaap meestal pas zo rond twee uur. Ook als ik de nacht ervoor een heel kort nachtje heb gehad. Ik gebruik nu melatonine (3mg uit de VS) als ik er vroeg uit moet en dat helpt wel (lig dan 'maar' ruim een uur wakker) maar snel inslapen zal ik nooit gaan doen denk ik.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:28

Hier iemand die niet echt tot 'extreem' slapeloosheid behoort maar we'll slecht in slaap komt.. Pas om uur of 12 begin ik beetje moe te worde en opstaan voor half 10 is egt rampenplan. :') ik lees dus mee!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:33

Ik heb echt last van slapeloosheid. Ik slaap meestal pas rond 3 uur, word rond 4 uur (voor eten maar dan mag ze het niet) weer wakker gemaakt door kat en rond half 6 weer en dan voor eten en dan krijgt ze het :+ Meestal slaap ik dan nog even door tot half 9... maar ik ben vaak toch meer wakker door de kat, maarja, moet ik maar voor lief nemen := ik slaap sowieso al slecht, met of zonder kat :') Zo'n ritme als dit had ik overigens ook toen ik nog naar school ging, 2 a 3 uur slapen en moest ik om 7 uur weer in de bus zitten :+ Ik slik nu zware melatonine, werkt wel een beetje maarjah :P

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 05:41

Hmm, die melatonine hielp bij mij ook lang niet altijd, ben er nu maar mee gestopt. Ik slikte 3 mg op recept van de huisarts.
Nu nog niet geslapen, elke nacht hetzelfde. Liggen, niet kunnen slapen, opstaan, kopje cafeïnevrije thee drinken, weer proberen... Heb ook weleens slaappillen gehad, Zolpidem heb ik 2 weken gehad, maar van de 4 keer dat ik het nam, had het maar 1x gewerkt. Daarna kreeg ik Lormetazepam, maar zo'n pilletje van 2 mg werkte ook niet, pas als ik er veel meer nam werkte het. Hier dus ook maar mee gestopt, wilde er uberhaupt al niet aan beginnen, maar slapen is toch wel errug lekker!

Nu kan ik zo weinig slapen als ik wil, op tijd opstaan, weer laat slapen... Dit kan ik vol blijven houden totdat ik na een paar dagen finaal door mijn wekker heen slaap... Dit heb ik trouwens al sinds mijn 15e. Kan nog herinneren dat ik de ochtendkrant bezorgde...Ik had zo een loeiharde tuut-tuut-tuuut wekker, en 1½ uur nadat ik op had moeten staan stond mijn vader ineens naast mijn bed, dat de buren hadden gebeld omdat ze toch wel last hadden van mijn wekker, en ik heb werkelijk mijn wekker die dus al 1½ uur aan het loeien was niet gehoord :')

De tips van Paul McKenna ken ik ook, maar dit helpt bij mij niet. Ik heb toen ik 15 was wel bij de fysio gelopen voor mijn slaapprobleem, daar kreeg ik ontspanningsoefeningen. Misschien dat dit bij iemand uit dit topic helpt? Helaas bij mij niet....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:18

ik zat ook voor slaapproblemen bij iemand toen ik jong was :j Vanacht helaas maar 2 uur geslapen dankzij de rotkat :') Vanavond sluit ik haar maar op in een andere kamer, word er strontziek van :=
Ik slik overigens 4 mg (2x2mg) van die pillen.

Anijsmelk en thee hielp bij mij ook eerst wel een beetjhe

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:29

Ik slaap ook heel slecht.. momenteel ga ik pas rond 2uur naar mijn bed waardoor ik uitgeruster (om 8u) wakker word dan wanneer ik om 11uur ga slapen. Als ik om 11uur ga slapen word ik om 01:00 weer wakker, lig dan een uurtje wakker, val in slaap, word om 03:00 wakker, tot 05:00 en dan val ik weer in slaap. En de ellende is nu is het dan vakantie maar maandag gaat de wekker weer om 05:30 en als ik dan net een half uurtje aan het slapen ben slapa ik dus dwars door de wekker heen..

Melatonine.. tja daar pak ik een zware dosis van... standaard 10mg per nacht (2x5mg) en als ik echt perse wil slapen om 11uur ofzo pak ik gerust 20mg (4x5mg) maar ja, dat is ook de oplossing niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:33

Probeer eens oordoppen, die zachte die je moet draaien, dat zijn niet de schuimrubberen..dan is het stil en dan val je eerder in slaap. Ik heb 10 jaar slapeloosheid gehad, bleek dat ik medisch niet helemaal in orde was en van elk kuchje werd ik wakker of kwam ik niet in slaap.

van slapeloosheid gaat je geheugen achteruit...je hersenen gaan achteruit.

Zorg dat je na 20.00 uur niets meer eet en ik drink altijd een half glaasje rode wijn vlak voor dat ik naar bed ga.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-12 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:34

Dat laatste merk ik heel goed helaas :=

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 09:40

Pfff vanacht weer amper geslapen, uiteindelijk naar logeerkamer vertrokken. Ben nu echt een zombie en heb zoveel dingen die af moeten vandaag op het werk!

Ik ben altijd heel erg moe als ik ga slapen, dat is het probleem niet bij mij, ben ook echt niet wakker of hyper. Ik val gewoon niet in slaap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:42

Als je over vermoeid ben, val je ook niet in slaap, dan wordt je steeds moeier...als je vrij kan zijn en je zou overdag een paar uur kunnen slapen, dan is je vermoeidheid minder..maar beter is het de oorzaak zoeken...waar pieker je over, waar maak je je druk over en los dat op.