Te hoge spierspanning door stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te hoge spierspanning door stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:51

Wie herkent het? Wat doen jullie eraan?

Ik zit erover te denken een afspraak te maken met de huisarts, is er medicatie die zou kunnen helpen?

__Marije__

Re: Te hoge spierspanning door stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:30

Je moet er iets mee hebben, maar mijn schoonmoeder heeft dit ook, die zit altijd helemaal vast in haar nek en rug door een te hoge spierspanning, waarschijnlijk door stress. Zij is nu begonnen met BSR-therapie (Body Stress Release) en ze is er de eerste paar behandelingen echt grieperig etc van geworden maar merkt ook zeker verschil. Waar zij eerst minimaal 1 keer per 2 weken naar de fysio moest omdat ze anders zo vast zat dat ze niet meer kon functioneren (en dan stelde ze het vaak zo lang mogelijk uit :=) was dat nu niet nodig! Ze zit nog vrij in het begin van haar behandelingen maar 't lijkt dus wel te helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:39

Klinkt wel goed :)

Ik.merk dat het me dwars zit met rijden, ik vind het heerlijk, maar nu als ik iets van spanning heb, schiet mijn hele lijf vast.

Iig maak ik morgen een afspraak :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:19

Als je ook last van je rug hebt, zou je ook naar een chiropractor kunnen gaan. Een goede meet eerst de spierspanning in je rug, nek en schouders.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:22

Misschien de oorzaak van de stress eerst opzoeken en proberen aan te pakken? Je kan wel acties ondernemen op lichamelijk gebied maar je schiet er weinig mee op als je de wortel van het probleem niet aanpakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:23

Ik heb altijd spierspanning, niet door stress, maar doordat ik hypertensief ben, overdreven soepel zeg maar. Daardoor moeten mijn spieren harder werken om mijn lijf in de juiste houding te houden zeg maar. Ga eens in de twee a drie weken naar de fysio, die maakt me dan weer helemaal los, wat af en toe wel flink pijn lijden is. Maar dat heb ik er wel voor over!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:26

Ik heb het ook, zal deels stress zijn (rotjaar gehad) maar zal ook samenhangen met m'n ADD.
Met rijden kan ik het redelijk corrigeren, ik weet goed waar m'n valkuilen zitten.
Maar merk bijvoorbeeld dat ik 's avonds helemaal gespannen in bed lig en weet dan ook slecht te ontspannen.
Ik heb er gelukkig geen pijnklachten van, 's ochtends wel eens zere kaken van het klemmen, maar meer niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:26

Ik heb heartmath gedaan, een ademhalingstechniek die je helpt om je hele lichaam weer in balans te krijgen. Sindsdien heb ik veel minder last van stress in het algemeen, maar vooral van stress waardoor ik lichamelijk in een kramp schiet. Ik kan dat nu makkelijk laten afvloeien, echt een aanrader en (gedeeltelijk) vergoed door je zorgverzekering in veel gevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:30

Germatje schreef:
Misschien de oorzaak van de stress eerst opzoeken en proberen aan te pakken? Je kan wel acties ondernemen op lichamelijk gebied maar je schiet er weinig mee op als je de wortel van het probleem niet aanpakt.

Het probleem is vooral fysiek.
Ik hoef maar tegen een verjaardag op te zien, en alles zit vast. Dan kan ik alle verjaardagen vermijden, ik kan ook leren omgaan met de spanning.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:32

Is iets van yoga oid niet geschikt voor je? Helpt mijn schoonzus wel enorm.

Gesprek met de huisarts kan geen kwaad natuurlijk! Wie weet heeft die nog een goede insteek :j

(de medicatie om spieren te ontspannen maken je vaak zelf ook erg ontspannen... Ik heb in ieder geval niets van mijn 2 week gemerkt. Maar goed, zat 3 maal daags aan de diazepam omdat er een spier volledig verkrampt was. Wel door de tocht en inspanning, geen spanning. T is ook niet voor niets dat het ook als slaappil wordt uitgeschreven)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-01-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:35

Is een idee hoor. Als het helpt, vind ik het goed.

Ik heb ADHD, en het is er een beetje inherent aan ook. Dus ik weet de oorzaak, maar ik kan die niet wegnemen, en ik verdom het om me te laten beperken door spanning :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:37

Ah, die manier van spanning. Mijn vriend heeft dat ook... Enige dat helpt is een goede voorbereiding bij hem (wat gaat er gebeuren, wie komen er, tot hoe laat etc) en hij sport ook intensief om de spanning eruit te halen. Sowieso 1 maal in de week pittig zwemmen en daarnaast ook nog 1 à 2 keer stevig fietsen.
Diazepam maakte hem knock out :') niet handig!

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:39

Mijn spieren zijn ook zo hard als baksteen.. Ik heb nu zo'n 8? behandelingen gehad bij de chiropractor.. Die heeft ook een scan gemaakt van mijn rug, waarbij ze de spierspanning meet. Dat zag er niet al te best uit!

Op het moment helpt het heel goed maar na een paar dagen zit ik weer vast. Ik weet niet of het door stress komt, maar ik zie ook vaak tegen dingen op zoals je zelf al zegt yamcha.. Ik hoop er ooit ook vanaf te komen maar heb al gemerkt dat fysio en osteo niet helpt op lange termijn.

Ik heb ook aan pilates gedaan, maar dat moet je wel vaak in de week doen en dat red ik niet..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:39

Ik denk dat je met ADHD/ADD heftiger reageert op prikkels en dat daardoor je lichaam ook veel eerder stress ondervindt.
Bij mij is het probleem niet zo zeer dat ik niet weet hoe te ontspannen, maar dat ik vaak niet doorheb dat ik gespannen ben.

Ik heb aan yoga gedaan en kan dan goed ontspannen, omdat je dat heel bewust van je lichaam wordt gemaakt.

Maar op dagelijkse basis zou ik bijvoorbeeld mijn tanden kapot bijten, terwijl ik een fles open wil draaien die stevig dicht.
Ik moet dan behalve hard draaien aan de dop ook opletten dat ik m'n gezicht ontspan.

En zo zijn er meer kleine handelingen waarbij m'n hele lichaam onnodig aanspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:48

Herkenbaar.
Ik vind het echt ook vervelend worden nu. Het belemmert me in het rijden, en meer dingen, en kost onnodig veel energie.
Hoe dan ook ga ik morgen een afspraak maken. Kijken of er iets is. Ben blij dat ik niet de enige ben iig. Dat geeft me wel hoop.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:53

Slik jij ook medicijnen voor je adhd? waardoor je rustiger word oid?

Ze zijn bij mij nu ook aan het onderzoeken of ik add/adhd heb, dus het zou goed kunnen dat mijn spanning door ook mee te maken heeft..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:54

Hmm ik herken het ook enorm van mijn vriend; die trekt de meest gekke grimassen als iets niet lukt en klemt zijn tanden volledig vast.
Gelukkig doet hij fysiek werk dus daar kan hij veel in kwijt. Maar t is inderdaad net zo of de drukte in zijn hoofd overslaat op zijn spieren. Zal ook wel zeker zo zijn! :j
Ik blijf dit even volgen, misschien is yoga toch wat voor hem nog. Hij moet de kleine dingen loslaten in zijn spieren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:55

Ik slik Ritalin en dat helpt me wel iets te ontspannen, maar is voornamelijk voor m'n concentratie.

Het kost veel energie inderdaad, gespannen spieren verbranden nu eenmaal en ik ben al niet de zwaarste.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:58

Heeft mijn vriend ook, al is die is juist gestopt met de ritalin. Niet alleen werd zijn karakter matter, maar hij kon niet eten na de pillen. Hij was al dun... Eindelijk zijn de ribben weer bedekt! Kost iets meer energie het concentreren maar hij functioneert nu wel beter na de ontwenning gelukkig en is weer echt zichzelf.

Ik had er echt nog nooit bij stilgestaan trouwens dat het over kan slaan in de spieren... Stof tot nadenken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:02

Ik stop zelf af en toe een paar dagen met de Ritalin om weer even 'bij te eten', Ritalin vermindert inderdaad m'n eetlust.
Toen ik er net mee begon was ik wel heel mat, maar dat kwam omdat de vermoeidheid er eindelijk uit kon.
Ik heb soms wel een terugslag als het tabletje uitgewerkt is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:06

Yep herkenbaar, vooral een probleem met paardrijden..
Maar ook "gewoon" spierpijn..

Momenteel gebruik ik alternatieve "ontspanners" (hypericum, is niet alleen voor psyche zoals ze vaak denken maar ook voor je lijf!)
Daarnaast kan een magnesiumtekort ook soms een oorzaak zijn van snel een hoge spierspanning..

Verder ga ik naar de haptotherapeut om me te leren te ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:56

Ik ben magnesium gaan slikken idd, dat helpt wel iets, maar niet genoeg. Verder slik ik Strattera, dat helpt bij mij beter dan Ritalin, ik heb geen last meer van trillende handen en rebounds.
Maar het spanningsprobleem blijft.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:57

BSR helpt super voor spierspanning. Ik heb jaren met rugproblemen gelopen, alles afgeweest. Niks hielp. Sinds vorig jaar (juni oid?) ga ik naar BSR en ik heb nergens last meer van. Al mijn problemen zijn foetsie! Ik had altijd pijn... en nu ga ik geheel pijnvrij door het leven! Voor mij nooit meer wat anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:59

Wat fijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:00

Met de hele bups maar op de yoga? :D

Ik wil het iig wel uittesten, ik heb een bochel in mijn nek doordat ik juist in mijn slaap actief ben. Ook ni handig... Ik verwerk drukke dagen echt in de nacht blijkbaar (geen ADHD overigens)

BSR ook maar even onder de loep nemen voor mijn aanhangel, Eerste keer dat ik het hoor :j