Gek van de jeuk! Psoriasis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowbird

Gek van de jeuk! Psoriasis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:52

Ik heb al wat jaartjes last van psoriasis. Niet echt erg, geen grote plekken.
Nu in de winter en met wat extra stress speelt het dus weer wat meer op.
Plekjes op mijn rug, buik, hele hoofdhuid zit onder. Nu helaas ook plekjes gekregen op wat intiemere plaatsen.
Dus je wordt niet alleen gek van de jeuk, maar je gaat je er ook onzeker door voelen.
Medicijnen die ik al heb gebruikt zijn onder andere teershampoo, daivonex, denorex en nu een jaartje dovobet. Die blijkt helaas ook al niet meer te helpen.
Misschien is er hier iemand die al eens Equilac heeft geprobeerd?
Ik vind die hormoonzalfjes maar niks, maar ik wil iets dat helpt....

Wie o wie kan er helpen?

vuurneon

Re: Gek van de jeuk! Psoriasis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:53

Je hebt in Groningen fontana nieuweschans zitten, die werken samen met het martini ziekenhuis ook voor psoriasis patiënten. Heilzaam bad, vol mineralen.

Lichttherapie kan ook werken, mijn oom had er baat bij :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:55

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van paardenmelk wordt ook beweerd dat het een gunstig effect heeft op jouw klachten. Misschien de moeite waard om eens na te gaan?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:02

Ik heb het ook al eeuwen. Ik merk nu vooral dat ik veel meer jeuk krijg van de winterplekjes op mijn hoofdhuid, en blijkbaar wordt het nu rap erger want ik begin zelfs met smeren (ben ik normaal vrij lui in omdat ik het in de zomer heel goed onder de duim kan houden :') ).

Lichttherapie mag vaak alleen bij een bepaald percentage bedekking ivm huidkanker.. In jouw geval kan je dus even overleggen met een dermatoloog. Of jezelf op een -met mate!- zonnebankkuurtje trakteren, en dan daarna de rest toch echt proberen weg te smeren.. (let op, als je smeert word je huid dunner, hou hier rekening mee als je gaat zonnebanken!!). Maar ik zou het hoe dan ook met een dermatoloog bespreken.

Ik heb zelf Daivonex (tegenwoordig niet meer op de markt, of als Dovonex) en voor in het gezicht iets dat triamcinolac (is wel een cortico). Verder heb ik dan meestal gewoon de bodybutter van Etos. Volgens mij worden die zware hormoonzalven zo rap niet meer voorgeschreven..? In bovenstaande Daivonex/Dovonex zou het niet inzitten geloof ik.

Paardencreme heb ik wel eens besteld, maar dat verergert eerst, lang gebruiken, lui en laks... dus dat heeft niet lang geduurd bij mij :')
Laatst bijgewerkt door Creatas op 29-12-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:05

Mijn schoonvader heeft equilac gebruikt, bij hem hielp het niet.. Maar hij heeft ook wel een vrij ernstige agressieve vorm.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:05

O ja dat bedoelde ik ook; wel lichttherapie via de dermatoloog. Niet zelf ermee gaan spelen.
Mijn oom had een goed behandelplan, klachten namen wel af. :)

Hij ging ook jaarlijks naar de dode zee.

T is wel een rotaandoening, jeuk is vreselijk

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:08

Ik weet dat het symptoombestrijding is, maar wellicht kan menthol-poeder wat verlichting geven?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:09

Ik heb in Duitsland eens een hele interessante docu gezien over de creme hieronder!
Mss kun je die proberen? Je moet wel even doorzetten want de werking is niet meteen. Maar er zijn geen bijwerkingen zoals bij hormoonzalven.

http://www.mavena.nl/Productgroepen/B12/b12zalf.htm
Mavena B12 Zalf
Indicatie
Voor de uitwendige behandeling van lichte tot matige/middelzware Psoriasis en Atopisch Eczeem (constitutioneel eczeem).

Werkingsmechanisme
Mavena B12 Zalf verwijdert ontstekingsmediatoren veroorzaakt door complex-vorming in de huid. De anti-inflammatoire effecten van Mavena B12 Zalf blijken een effectieve, therapeutische benadering voor milde tot matige/middelzware vormen van psoriasis en eczeem.

Gebruik
Één tot meerdere keren per dag op de aangetaste huid aanbrengen en licht in-masseren. Ervaring leert, dat verlichting van de symptomen in en op de huid worden waargenomen na 1-3 weken behandeling.

Voor behandeling van zeer droge huid bij Psoriasis en Atopisch Eczeem. Voor opbouw van de vochtigheidsbarrière bij zeer droge, schilferende huid.

Samenstelling
1 gram Zalf bevat 0,7 mg Cyanocobalamin (Vitamine B12)

Dé beste ontstekingsremmende oplossing wanneer u géén corticosteroïden wilt gebruiken!

•verwijdert ontstekingsmediatoren veroorzaakt door complexvorming in de huid.
•bevat geen corticosteroïden
•heeft een aangename geur
•is geschikt voor kinderen vanaf 1 jaar
•is een geregistreerd medisch hulpmiddel Klasse II A

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:11

Ik heb het ook en wordt er helemaal gek van. Bij mij zit het op mijn hoofdhuid en achter mijn oren. Verder heb ik bij hoge stress kleine plekjes onder mijn oksel, maar daar heb ik ze nu gelukkig al lang niet meer gehad. Ik mag op het moment geen cortiso gebruiken ivm behandelingen voor zwangerschap. En dat maakt het niet leuker := .

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:15

@Amalarab: Voor zover ik het heeeel snel kan beoordelen komt het overheen met de gewone Daivonex/Dovonex.. Kan er naast zitten hoor.
Is het een nieuw iets??

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:17

Toevoeging:

Vitamine B12, nu heb ik ooit gelezen dat B12 smeren/slikken totaal geen nut heeft omdat het bijna niet op te nemen is (vandaar bij B12 insufficientie dat er gespoten wordt).
Wel interessant om hier nog eens verder op in te duiken (nu eerst mijn bedje induiken :') )

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:29

Misschien niet te gebruiken voor de hoofdhuid maar wel voor andere plekken: honing.

Mijn vader is een hobbymatige imker en zijn bijen maken dus honing. Hij heeft een kennis die ook psoriasis heeft en wanneer zij mijn vaders honing opsmeert blijft zowel de jeuk als de psoriasis zelf weg. Helaas moet zij blijven smeren met de honing anders komt het wel terug dus het blijft helaas bij symptoombestrijding.

Het is wel heel belangrijk dat de honing van een goede imker komt en NIET uit de supermarkt. Dat is goedkope honing waar men veel suikerwater in doet en welke ze vaak verhitten. De bijen zorgen namelijk juist voor hele goede enzymen en stoffen en wanneer honing verhit wordt gaan deze dood. Het moet dus echt pure honing zijn die je tegenwoordig enkel nog bij goede natuurwinkels en imkers kan halen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:37

Ik heb het ook, jaren geleden (HA) moest ik er maar mee leren leven. Ik krabde me een ongeluk en had diverse plekken open liggen. Van alles geprobeerd, zeezout, cremes, lotions, hoogtezon, etc etc.
Nu (ook al zeggen ze, het gaat nooit meer over) ben ik er vanaf. Mijn deo heb ik radicaal veranderd (toeval) en sindsdien geen klachten meer. Bij mij ligt het niet aan zeep of shampoo of creme.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:43

dani_spit schreef:
Misschien niet te gebruiken voor de hoofdhuid maar wel voor andere plekken: honing.

Mijn vader is een hobbymatige imker en zijn bijen maken dus honing. Hij heeft een kennis die ook psoriasis heeft en wanneer zij mijn vaders honing opsmeert blijft zowel de jeuk als de psoriasis zelf weg. Helaas moet zij blijven smeren met de honing anders komt het wel terug dus het blijft helaas bij symptoombestrijding.

Het is wel heel belangrijk dat de honing van een goede imker komt en NIET uit de supermarkt. Dat is goedkope honing waar men veel suikerwater in doet en welke ze vaak verhitten. De bijen zorgen namelijk juist voor hele goede enzymen en stoffen en wanneer honing verhit wordt gaan deze dood. Het moet dus echt pure honing zijn die je tegenwoordig enkel nog bij goede natuurwinkels en imkers kan halen.

Je kan ook de honingzalf van Dermel gebruiken.

vuurneon schreef:
Je hebt in Groningen fontana nieuweschans zitten, die werken samen met het martini ziekenhuis ook voor psoriasis patiënten. Heilzaam bad, vol mineralen.

Lichttherapie kan ook werken, mijn oom had er baat bij :)

UMCG werkt ook met ze samen alleen weet het merendeel van de dermatologen die daar werken dat niet :+. Mijn vader heeft een vijf maanden meerdere malen per week gekuurd in Nieuweschans. Als iemand daar vragen over heeft, stuur maar een pb. :j

Ik heb geen psoriasis maar CE, ook geen pretje met dit weer.. Consequent smeren en héél veel slapen is het enige wat de boel een beetje kan verlichten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:46

Ik denk dat je toch het best met je arts kunt overleggen! Bij mij sloeg Elocon heel goed aan, ik mag inmiddels weer aan de Dovobet. Voor onder mijn haar heb ik Clobex. :j
Heb momenteel ook vreselijke jeuk/schilfers...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

Ik neem aan dat je al eea hebt uitgedokterd met eten?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:03

Ik denk wel dat ik in hrt nieuwe jaar even naar de huisarts ga. eens kijken of ik iets nieuws kan krijgen.
Met eten heb ik nog niets uitgeprobeerd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:19

Ok. Want als ik het me goed voorheb, kunnen er ook redelijk wat voedsel intoleranties/allergien ten grondslag liggen aan psoriasis? Als ik snel even google zie ik bv candida - gist (brood) gluten, tarwe (brood, brood), omega 6 (krijgen we gemiddeld veel te veel van binnen).
Misschien reageer jij op een bepaalde groep en kan dit ook helpen?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:52

Hmmm dat wist ik niet. wel interessant om eens na te kijken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:26

Ik heb maar 1 antwoord. en dat is Psorinovo.
Mijn moeder zit vanaf haar 12 jaar al voor 90% onder de psooriasses plekken heeft van alle handen therapiën ondergaan zelfs naar de doden zee geweest maar niks hierl.
Op een gegeven moment heeft ze het gelaten voor wat het was en is ze alleen gaan smeren met vette creme om het breken van de schilfers te voorkomen, want dat is het pijnlijkst.
Tot 3jr terug toen ze een artikel las in de krant over een arts in Heerenveen (D. Nicolai) die mensen hielp met Psoriasses klachten.
Sindsdien zit ze aan de medicatie. Hij vertelde ons dat het een soort van stofwisselings probleem was.

Zelf ben ik verpleegkundige en geloofde niet dat mijn moeder nu 50jr niet weer van haar probleem af kon komen. Na 3 maanden werden de grootste plekken op knieën en handen minder en na een jaar was er niks meer over. Nu heeft ze zo nu en dan 1 klein plekje maar dat is het. Als ik foto's had van voor en na zou ik ze je al te graag op sturen want het werkt gewoon. Helaas mocht ik nooit foto's nemen.. Hoop dat je je hier in wilt verdiepen want als het jou zo helpt als mijn moeder dan is het alles waard!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:42

Ifrarood cabine werkt erg goed, warmte trekt diep de huid in.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:58

dit topic wil ik graag volgen,
mijn man heeft er last van en wie weet kan ik hem helpen met de ideeen en adviezen hier.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:03

we hebben tot nu toe:

hormoonzalven bv.
elocon
clobex
triamcinolon
daivonex

dovobet
teershampoo
denorex
Heilzaam bad, vol mineralen.
Lichttherapie
paardenmelk
bodybutter van Etos
B12 zalf
honing
honingzalf van Dermel
dieet
psorinovo
infrarood cabine

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:11

In de CBO-richtlijn 'Psoriasis" heb ik de volgende, mogelijk nuttige informatie gevonden over de meest gebruikte behandelingen:

Citaat:
Wat is de behandeling?
Er zijn 3 vormen van behandeling:
1. Lokale therapie. Hierbij worden medicijnen, meestal in de vorm van een crème of zalf, op de
psoriasisplekken aangebracht. Tot deze geneesmiddelen voor lokaal gebruik horen de
vitamine D3-afgeleiden calcipotriol en calcitriol, de cortico-steroïden
(bijnierschorshormonen), ditranol (= cignoline), koolteer en salicylzuur
2. Lichttherapie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ultraviolet licht, soms in combinatie met
medicijnen. Tot deze behandelingen behoren UVB en PUVA
3. Systemische therapie. Hierbij worden de geneesmiddelen als tabletten of capsules door de
mond ingenomen of in de huid ingespoten. Tot de systemische therapieën behoren
methotrexaat, ciclosporine, acitretine, fumaraten en de biologische geneesmiddelen
etanercept en efalizumab

De meeste mensen met psoriasis worden behandeld met lokale therapie. Helpt dit onvoldoende,
dan kan UVB therapie worden toegevoegd. PUVA therapie en systemische behandelingen kunnen
soms aanleiding geven tot ernstige bijwerkingen. Daarom komen deze behandelingen alleen in
aanmerking voor mensen met ernstige en uitgebreide psoriasis. Er worden bij deze vormen van
therapie diverse maatregelen getroffen (bijvoorbeeld regelmatige bloedcontrole) om ernstige
bijwerkingen te voorkomen.

LOKALE THERAPIE
Vitamine D3-afgeleiden
In Nederland zijn de vitamine D3-afgeleiden calcipotriol (merknaam Daivonex) en calcitriol
(merknaam Silkis) beschikbaar. Deze middelen moeten tweemaal per dag worden aangebracht en
hebben bij psoriasis een goede effectiviteit, maar de plekken blijven soms wel wat rood. Deze
behandeling wordt vaak gecombineerd met corticosteroïden.
De meest voorkomende bijwerking is irritatie van de huid, die optreedt bij 20% van de mensen,
vooral op het gezicht en in de plooien. Wanneer er te veel van de zalf of crème gebruikt wordt, dan
kan het geneesmiddel in het bloed terecht komen en dan problemen veroorzaken. Dat kan
voorkomen worden door niet meer te smeren dan de maximaal toegestane hoeveelheid.

Corticosteroïden
Corticosteroïden zijn geneesmiddelen die zijn afgeleid van bijnierschorshormonen, die ieder mens
zelf aanmaakt. Corticosteroïden zijn er als lotion, crème, zalf en gel. Er zijn 15 verschillende
fabrieksmerken en ook zijn er corticosteroïdpreparaten die door de apotheek gemaakt worden.
Sommigen werken zeer sterk, anderen zijn veel zwakker.
NVDV/Kwaliteitsinstituut CBO
Richtlijn Psoriasis, 2003, herziene versie 2009 79
De corticosteroïden worden veel gebruikt bij de behandeling van psoriasis. Vooral de sterkere
preparaten zijn namelijk zeer effectief en werken snel.
Bij de behandeling van psoriasis met corticosteroïden wordt onderscheid gemaakt tussen een
beginfase en een onderhoudsfase. In de beginfase wordt het geneesmiddel gedurende enkele
weken 1 of 2 maal per dag aangebracht. In de onderhoudsfase wordt het middel nog slechts 3-4
dagen per week aangebracht en wel eenmaal per dag. Een veel gebruikt schema is drie (of vier)
opeenvolgende dagen per week, gevolgd door 4 (of 3) dagen geen behandeling of een therapie
anders dan met corticosteroïden
Bij veel mensen bestaat een grote angst voor het gebruik van corticosteroïden. Dat komt omdat
iedereen wel eens gehoord heeft van de bijwerkingen van deze geneesmiddelen. Inderdaad zijn
sommige bijwerkingen niet zeldzaam en kunnen soms ook ernstige bijwerkingen optreden. De
corticosteroïden worden echter al zeer lang gebruikt en door op de juiste wijze te behandelen
kunnen ernstige en onherstelbare behandelingen eigenlijk altijd worden voorkomen. Men hoeft dus
echt niet bang te zijn voor behandeling met corticosteroïden.
Er worden twee soorten bijwerkingen onderscheiden: lokale bijwerkingen (van de huid zelf) en
systemische bijwerkingen. Lokale bijwerkingen (op de plaats waar de zalf gesmeerd wordt) worden
vooral gezien wanneer er langdurig en elke dag gesmeerd wordt. De meest voorkomende
bijwerkingen zijn verdunning van de huid en fijne adertjes op het gezicht. De kans hierop wordt
sterk verminderd door na een aantal weken over te gaan op 3-4 dagen per week behandelen.
Systemische bijwerkingen kunnen ontstaan wanneer ten gevolge van langdurige behandeling met
(te) grote hoeveelheden corticosteroïden er (te) veel daarvan door de huid wordt opgenomen en in
het bloed terecht komt. De kans hierop is het grootst bij kinderen. Het gevolg kan remming van de
lengtegroei zijn. Wanneer men zich houdt aan de instructies van de dermatoloog zijn systemische
bijwerkingen eigenlijk altijd te voorkomen.

Ditranol
Ditranol (synoniem: cignoline) is een effectief middel voor de behandeling van psoriasis, maar
heeft als nadelen dat het de huid kan irriteren en dat het vlekken geeft in kleding, beddengoed en
meubilair. Ditranol wordt als zogenaamde korte contacttherapie toegepast. Dat houdt in dat de
crèmes al na korte tijd worden afgewassen. Men begint met een crème met een lage concentratie
ditranol en hoogt de concentraties geleidelijk op. De tijd dat de crème blijft zitten wordt geleidelijk
verlengd tot maximaal 45 minuten, afhankelijk van of irritatie optreedt. Voor het bereiken van een
goed resultaat is een intensieve begeleiding door de dermatoloog nodig. De behandeling wordt
tegenwoordig vooral in dagbehandelcentra toegepast. Ernstige bijwerkingen treden nooit op.

Koolteer
Koorteer wordt al meer dan een eeuw gebruikt voor de behandeling van psoriasis, vooral in
combinatie met ultraviolet licht bestralingen. Teer is smerig en het ruikt onaangenaam. Ofschoon
het kankerverwekkende stoffen bevat, lijkt het niet erg gevaarlijk te zijn. Teer wordt in Nederland
niet veel meer gebruikt, behalve als medicinale shampoo (merknaam Denorex RX).

Salicylzuur
Salicylzuur is een geneesmiddel dat de overmatige schilfering, die kenmerkend is voor psoriasis,
losmaakt. Daardoor kunnen andere geneesmiddelen en ultraviolette straling dieper in de
psoriasisplekken binnendringen en dus beter werken. Salicylzuur wordt daarom vaak toegevoegd
aan andere geneesmiddelen, vooral corticosteroïden.
80 NVDV/Kwaliteitsinstituut CBO
Richtlijn Psoriasis, 2003, Herziene versie 2005, aanvulling 2009

LICHTTHERAPIE
Lichttherapie is ontstaan uit de ervaring dat veel mensen met psoriasis baat hebben bij
blootstelling van hun plekken aan zonlicht. Bij lichttherapie worden mensen met psoriasis
behandeld met ultraviolette stralen. Er zijn twee vormen van lichttherapie: UVB en PUVA.

UVB
UVB is de afkorting van ultraviolet B. UVB therapie kan poliklinisch of in dagbehandel-centra
worden toegepast. Daarnaast is er de mogelijkheid om de lampen (tijdelijk) thuis te krijgen. In de
eerste behandelsessie wordt kortdurend bestraald om verbrandingen te voorkomen. Geleidelijk
aan wordt de bestralingsduur verlengd.
UVB is voor psoriasis een zeer effectieve behandeling. Voor het bereiken van een goed resultaat
zijn gemiddeld 25-30 bestralingen nodig, die driemaal per week gegeven worden. Bijwerkingen die
tijdens de therapie kunnen optreden zijn roodheid, verbranding van de huid, droge huid met jeuk,
opvlammen van een koortslip en oogontsteking. Bij langdurige behandeling kan de huid vroegtijdig
verouderen en is er misschien wat meer kans op het ontstaan van bepaalde vormen van
huidkanker.

PUVA
PUVA is een afkorting van Psoraleen-UVA. Deze lichtbehandeling bestaat uit een combinatie van
bestraling met ultraviolet licht van het type UVA en psoralenen. Psoralenen zoals methoxsaleen
zijn geneesmiddelen die de huid extra gevoelig maken voor de inwerking van de UVA straling. Het
methoxsaleen wordt als tabletten of capsules gegeven (merknamen Oxsoralen, Geroxalen). In
dagbehandelcentra en academische ziekenhuizen kan ook Bad-PUVA worden toegepast, waarbij
het medicijn in het badwater wordt gedaan. Belichting met UVA gebeurt meestal in
belichtingscabines.
In de eerste behandelsessie wordt, om verbrandingen te voorkomen, kortdurend bestraald en
geleidelijk aan wordt de bestralingsduur opgevoerd.
PUVA is voor psoriasis een zeer effectieve behandeling. Voor het bereiken van een goed resultaat
wordt 2-3 keer per week behandeld gedurende 6-10 weken. De meest voorkomende bijwerkingen
van PUVA op de huid zijn jeuk, droge huid, verbranding van de huid (soms met blaren) en
opvlammen van een koortslip. De capsules en tabletten willen nog wel eens misselijkheid, diarree
en hoofdpijn veroorzaken. Bij langdurige behandeling kan de huid vroegtijdig verouderen en neemt
de kans op het ontstaan van sommige vormen van huidkanker toe. Daarom wordt PUVA ook nooit
langdurig gegeven.

SYSTEMISCHE THERAPIE

Methotrexaat
Methotrexaat tabletten (merknamen Emthexate, Ledertrexate) worden gebruikt voor de
behandeling van ernstige chronische plaquepsoriasis, die niet op andere methoden reageert. Met
deze behandeling kan een goed resultaat bereikt worden. Nadeel is dat bijwerkingen zoals
misselijkheid, braken en diarree vaak optreden. Methotrexaat kan daarnaast de aanmaak van rode
en witte bloedcellen in het beenmerg onderdrukken en de lever beschadigen.
NVDV/Kwaliteitsinstituut CBO
Richtlijn Psoriasis, 2003, herziene versie 2009 81

Ciclosporine
Ciclosporine (merknaam Neoral) is ook een effectief middel bij psoriasis. Het effect op psoriasis is
afhankelijk van de dosering: een hogere dosering leidt tot een beter en sneller resultaat, maar ook
tot meer bijwerkingen. De meest voorkomende bijwerkingen zijn hoge bloeddruk en beschadiging
van de nieren.

Acitretine
Acitretine (merknaam Neotigason) is een geneesmiddel dat is afgeleid van vitamine A. Van alle
systemische behandelingen is acitretine de minst effectieve. De werkzaamheid kan aanzienlijk
verbeterd worden door acitretine te combineren met PUVA of UVB.
Bij nagenoeg iedereen die met acitretine behandeld wordt zullen bijwerkingen optreden. De meest
voorkomende daarvan zijn droge huid, droge slijmvliezen (neus, ogen), jeuk, schilfering, plakkerige
huid, neusbloedingen, haaruitval, en nagelafwijkingen. Daarnaast komen hoofdpijn en spier- en
gewrichtspijnen regelmatig voor. Acitretine kan de lever beschadigen en verhoogt het vetgehalte in
het bloed. Een zeer ernstige bijwerking is dat het middel de ongeboren vrucht van zwangere
vrouwen kan misvormen.

Fumaraten
De behandeling met fumaraten in de vorm van tabletten is in Nederland niet geregistreerd. Het
gevolg daarvan is dat de dermatoloog een zogeheten artsenverklaring moet ondertekenen en dat
de medicijnen niet door alle zorgverzekeraars vergoed worden. De fumaraten geven bij een aantal
mensen met psoriasis een goed resultaat. De voornaamste bijwerkingen zijn opvliegers en
maagdarmklachten (misselijkheid, braken, diarree). Ernstige maagdarmklachten zijn regelmatig
een reden om de behandeling te staken.

Biologicals
De biologische geneesmiddelen etanercept (merknaam Enbrel) en efalizumab (merknaam
Raptiva) zijn sinds 2004 in Nederland toegestaan voor behandeling van mensen met psoriasis.
Deze middelen worden onder de huid ingespoten. Bij ongeveer de helft van de mensen kan met
etanercept een goed resultaat bereikt worden. Efalizumab is wat minder effectief. Het lijken veilige
geneesmiddelen te zijn, maar de ervaring is nog te kort om ernstige bijwerkingen op lange termijn
uit te sluiten. Alleen mensen die niet reageren op lichttherapie en andere systemische therapie
kunnen - onder bepaalde voorwaarden – in aanmerking komen voor behandeling. Het zijn zeer
dure geneesmiddelen, die middels een speciale aanvraagprocedure bij de Stichting LABAG, al dan
niet voor vergoeding in aanmerking komen.
Omdat therapieën met biologicals ernstige bijwerkingen kunnen hebben moeten patiënten
adequaat zijn voorgelicht over de voor- en nadelen van deze behandelingen. Tevens dient de
patiënt te worden geïnstrueerd om bij koortsende ziekten direct contact op te nemen met zijn / haar
behandelaar.

Wat kunt u zelf nog doen?
Het vet houden van de huid met crèmes en zalven is goed voor de huid. Ook baden met
toevoeging van badolie is nuttig. Probeer niet te krabben, omdat daardoor soms nieuwe
psoriasisplekken kunnen ontstaan. Het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer u er bij neer te leggen dat u psoriasis heeft en dat de aandoening door behandeling
weliswaar aanzienlijk verbeterd kan worden, maar daardoor niet zal genezen. Streef bij het
behandelen van uw psoriasis niet naar perfectie, dat zal vaak tot frustratie leiden. Probeer u zo
goed mogelijk te houden aan de instructies die u van de dermatoloog en ander medisch personeel
heeft gekregen. Als u dat niet doet, kan dat de werkzaamheid van de behandeling verminderen.

De hele richtlijn kan je hier vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:13

Een vriendin van mij die had volgens mij geen psoriasis, maar iets soortgelijks en waste zich met een speciaal soort zout en dat hielp heel goed.