Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
saskiakefie schreef:Ja dat snap ik dat je haar wilt helpen
Zit ze bij jouw in de klas/school? Misschien kun je het er eens met een leraar over hebben of jullie mentor, in ieder geval iemand die je vertrouwd. En dan ook vertellen dat jij het eigenlijk niet mag vertellen..
Marjo_x schreef:http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ou ... oniem.html
Bellen over kindermishandeling
Mensen die kindermishandeling vermoeden en daar graag met iemand over willen praten of een melding willen maken kunnen bellen met het landelijk nummer van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling op: 0900 - 123 123 0
http://www.amk-nederland.nl/
Zeker ergens een melding maken, ook al wil je vriendin dit misschien niet, maar als het echt een keer goed misgaat/doorslaat ben je haar ook kwijt!
Sterkte
)
Sando schreef:Praat inderdaad met een mentor. Vraag of hij/zij in een gesprek met je vriendin aan kan geven dat hem/haar iets opvalt aan houding of prestaties ofzo. Dat je mentor dan in een gesprek erachter kan komen wat er gaande is en dan hoeft ook niet duidelijk te worden dat het van jou af komt. Goed dat je haar wil helpen. Ik begrijp haar angst, maar goed van jou als jij voor haar een stap neemt. (ookal weet ze dat niet)
Ze heeft hulp nodig, en kan dit niet alleen.
Magrathea schreef:Weet je ook waarom ze niet wil dat iemand het weet? Schaamt ze zich? Is ze bang dat haar vader haar echt helemaal in elkaar slaat? Afhankelijk daarvan kan je misschien meer doen.
Probeer haar in elk geval uit te leggen dat júíst omdat je haar als vriendin wilt behouden, je ook wil dat het goed met haar gaat. En dus niet dat ze in elkaar getimmerd wordt. Vraag haar om zich voor te stellen hoe zij het zou vinden als het omgekeerd zou zijn. Dan zou ze toch ook willen dat er wat aan gedaan werd?
Vaak heb je op school ook een vertrouwenspersoon, die goed weet hoe je in dat soort situaties moet handelen. En die horen never nooit iets te vertellen, zeker niet aan bekenden van haar.
Succes ermee, ik blijf even volgen.
Iris82 schreef:Je hoeft niet bang te zijn dat jouw mentor dit doorverteld hoor. Als je gewoon met ze praat zijn ze vaak heel anders dan als je om een serieus gesprek vraagt. Hij zal gewoon graag aardig gevonden worden door jullie en daarom veel grapjes maken / een flapuit zijn.
Marjo_x schreef:Iris82 schreef:Je hoeft niet bang te zijn dat jouw mentor dit doorverteld hoor. Als je gewoon met ze praat zijn ze vaak heel anders dan als je om een serieus gesprek vraagt. Hij zal gewoon graag aardig gevonden worden door jullie en daarom veel grapjes maken / een flapuit zijn.
mwah..
Ben ik het niet per se mee eens.
Daarnaast, als je je niet op je gemak voelt bij de mentor word het sowieso al lastig.