Wat te doen? meisje word mishandeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaiskeLover

Wat te doen? meisje word mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:24

heei allemaal,

ik weet ff neit wat ik moet doen, dus daarom vraag ik het maar aan jullie!

ik weet sind kort dat een vriendin van mij heel erg word mishandeld en ze zedt welf ook dat het steets erger word, want ze heeft nu ook al door haar vader een gekneusde rib!
maar ze wil dat ik het tegen niemand vertel, en ik wil dat dan ook niet doen want het is wel me vriendin die ik heel graag wil behouden! maar het mishandele word steets erger, dus moet ik het tog tegen volwassenen zeggen? zij zecht dat als ik dat doe dat ze dan nooit meer met mij wil prate maaar ik wil haar helpen, maar ook als vriendin behouden!

wat moet ik doen???

x

vuurneon

Re: Wat te doen? meisje word mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:25

Vertel het aan je ouders als eerste en overleg met hun.

Wat goed dat je voor haar op wilt komen! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:26

Ja dat snap ik dat je haar wilt helpen :j
Zit ze bij jouw in de klas/school? Misschien kun je het er eens met een leraar over hebben of jullie mentor, in ieder geval iemand die je vertrouwd. En dan ook vertellen dat jij het eigenlijk niet mag vertellen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:26

Of praat er over met de mentor op school.
Zij zijn vaak wel bekend met alle mogelijkheden en instanties waar je eventueel terecht zou kunnen.

Heftig voor jullie hoor... :(:)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:27

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ou ... oniem.html

Bellen over kindermishandeling
Mensen die kindermishandeling vermoeden en daar graag met iemand over willen praten of een melding willen maken kunnen bellen met het landelijk nummer van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling op: 0900 - 123 123 0
http://www.amk-nederland.nl/

Zeker ergens een melding maken, ook al wil je vriendin dit misschien niet, maar als het echt een keer goed misgaat/doorslaat ben je haar ook kwijt!
Sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door Aradis op 22-12-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:28

saskiakefie schreef:
Ja dat snap ik dat je haar wilt helpen :j
Zit ze bij jouw in de klas/school? Misschien kun je het er eens met een leraar over hebben of jullie mentor, in ieder geval iemand die je vertrouwd. En dan ook vertellen dat jij het eigenlijk niet mag vertellen..

ze zit bij mij in de klas, ik zit daar net op school en ik weet dus niet echt mensen die ik nu al kan vertrouwen, maar me mentor kan ik niet vertrouwen dan weet gelijk iedereen het echt waar hij is een echt flabuit ook om dit soort dinge

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:30

Heb je een boekje van jouw school? Daar staat vaak ook wel of er vertrouwenspersonen zijn.
Of misschien kun je naar de afdelingsleider of onderbouwcoördinator?

Magrathea

Weet je ook waarom ze niet wil dat iemand het weet? Schaamt ze zich? Is ze bang dat haar vader haar echt helemaal in elkaar slaat? Afhankelijk daarvan kan je misschien meer doen.

Probeer haar in elk geval uit te leggen dat júíst omdat je haar als vriendin wilt behouden, je ook wil dat het goed met haar gaat. En dus niet dat ze in elkaar getimmerd wordt. Vraag haar om zich voor te stellen hoe zij het zou vinden als het omgekeerd zou zijn. Dan zou ze toch ook willen dat er wat aan gedaan werd?

Vaak heb je op school ook een vertrouwenspersoon, die goed weet hoe je in dat soort situaties moet handelen. En die horen never nooit iets te vertellen, zeker niet aan bekenden van haar.

Succes ermee, ik blijf even volgen.

Sando

Praat inderdaad met een mentor. Vraag of hij/zij in een gesprek met je vriendin aan kan geven dat hem/haar iets opvalt aan houding of prestaties ofzo. Dat je mentor dan in een gesprek erachter kan komen wat er gaande is en dan hoeft ook niet duidelijk te worden dat het van jou af komt. Goed dat je haar wil helpen. Ik begrijp haar angst, maar goed van jou als jij voor haar een stap neemt. (ookal weet ze dat niet)
Ze heeft hulp nodig, en kan dit niet alleen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:31

Oh, niet de mentor lees ik...
Zoek dan idd uit wie de vertrouwens persoon is.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:32

Op school heb je ook vertrouwenspersonen, deze mogen niets zeggen zonder dat jij dat wilt. Je kunt hier anoniem vertellen (jouw naam word dan niet verteld). Deze vertrouwenspersonen staan in de schoolgids.

Sterkte!

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:32

Marjo_x schreef:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ou ... oniem.html

Bellen over kindermishandeling
Mensen die kindermishandeling vermoeden en daar graag met iemand over willen praten of een melding willen maken kunnen bellen met het landelijk nummer van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling op: 0900 - 123 123 0
http://www.amk-nederland.nl/

Zeker ergens een melding maken, ook al wil je vriendin dit misschien niet, maar als het echt een keer goed misgaat/doorslaat ben je haar ook kwijt!
Sterkte :(:)

ja je heb gelijk en ik dnek dat ik het wel ga doen maar eerst tog nog een keer wachten tot het echt erg word, want ik weet dit is niet normaal, maar dit is het enige wat ik nog weet dus tog wil ik even wachten ik weet neit waarom maar mijn gevoel zegt dat en ik heb geleerd naar mijn gevoel te luisteren(okal doe ik dat niet altijd :o )

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:32

Op school heb je ook een vertrouwenspersoon, of een schoolmaatschappelijk werker. Misschien heb je een gids van school, waar hun namen in staan? Of vraag het aan je mentor, dan hoef je geen reden te geven, gewoon zeggen dat je graag met de vertrouwenspersoon wil praten. :)

Heel goed dat je je vriendin wilt helpen, niemand verdient het om mishandeld te worden! Heel veel kinderen/mensen durven het niet tegen anderen te zeggen, terwijl er juist zoveel mensen zijn om mishandelde kinderen te helpen! Ik werk zelf bij de kinderbescherming en weet dus hoe moeilijk het voor kinderen kan zijn om hier over te praten. Zorg er vooral voor dat je een luisterend oor biedt aan je vriendin, dat zal ze vast fijn vinden. :)
En vraag dus aan de vertrouwenspersoon wat je daarmee moet doen, die heeft er vast ervaring mee en meer kijk op!

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:33

Sando schreef:
Praat inderdaad met een mentor. Vraag of hij/zij in een gesprek met je vriendin aan kan geven dat hem/haar iets opvalt aan houding of prestaties ofzo. Dat je mentor dan in een gesprek erachter kan komen wat er gaande is en dan hoeft ook niet duidelijk te worden dat het van jou af komt. Goed dat je haar wil helpen. Ik begrijp haar angst, maar goed van jou als jij voor haar een stap neemt. (ookal weet ze dat niet)
Ze heeft hulp nodig, en kan dit niet alleen.

maar ik ebn zo heel erg bang dat ik haar kwijt raak

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:33

Je hoeft niet bang te zijn dat jouw mentor dit doorverteld hoor. Als je gewoon met ze praat zijn ze vaak heel anders dan als je om een serieus gesprek vraagt. Hij zal gewoon graag aardig gevonden worden door jullie en daarom veel grapjes maken / een flapuit zijn.

Tieneke

Ik zou het ook aan je ouders vertellen. Zij weten dan wel wie ze verder kunnen inschakelen. Je bent nog maar 13, dus zelf ergens alarm slaan, is nogal beangstigend voor iemand van jouw leeftijd, denk ik. Geef het uit handen aan een volwassene. Ouders zijn vaak makkelijker om naartoe te stappen.

Aradis

Wachten tot het echt erg word?
Dat snap ik niet helemaal?

Wat zegt je gevoel dan precies?
Dat je vriendin misschien liegt?

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:34

Magrathea schreef:
Weet je ook waarom ze niet wil dat iemand het weet? Schaamt ze zich? Is ze bang dat haar vader haar echt helemaal in elkaar slaat? Afhankelijk daarvan kan je misschien meer doen.

Probeer haar in elk geval uit te leggen dat júíst omdat je haar als vriendin wilt behouden, je ook wil dat het goed met haar gaat. En dus niet dat ze in elkaar getimmerd wordt. Vraag haar om zich voor te stellen hoe zij het zou vinden als het omgekeerd zou zijn. Dan zou ze toch ook willen dat er wat aan gedaan werd?

Vaak heb je op school ook een vertrouwenspersoon, die goed weet hoe je in dat soort situaties moet handelen. En die horen never nooit iets te vertellen, zeker niet aan bekenden van haar.

Succes ermee, ik blijf even volgen.

ze vertelde iets van : Als jij het aan iemand verteld sla ik je verot tot de dood.
dat heeft haar vader tegen haar gezegd!

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:34

Marjo_x schreef:
Wachten tot het echt erg word?
Dat snap ik niet helemaal?

Wat zegt je gevoel dan precies?
Dat je vriendin misschien liegt?

ik weet het niet, misschien maar over dit zou je niet liegen , amar ik vind het ook gewoon heel erg eng

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:35

Iris82 schreef:
Je hoeft niet bang te zijn dat jouw mentor dit doorverteld hoor. Als je gewoon met ze praat zijn ze vaak heel anders dan als je om een serieus gesprek vraagt. Hij zal gewoon graag aardig gevonden worden door jullie en daarom veel grapjes maken / een flapuit zijn.

mwah..
Ben ik het niet per se mee eens.
Daarnaast, als je je niet op je gemak voelt bij de mentor word het sowieso al lastig.

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:36

Marjo_x schreef:
Iris82 schreef:

mwah..
Ben ik het niet per se mee eens.
Daarnaast, als je je niet op je gemak voelt bij de mentor word het sowieso al lastig.

ja daarom dus misschien vertrouwingspersonen dan lees ik hier

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:36

Juist. Soms kun je die ook wel op de website van jouw school vinden. :j

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:36

En haar moeder?
Is ze ook bij een dokter geweest?
Wat vind je zelf eng?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:37

Mishandeling -> wordt alleen maar erger.

Als je het zeker weet kun je gewoon het meldpunt kindermishandeling bellen, dat kan volgens mij ook anoniem.
Vertrouwenspersoon met je zeker mee praten, die kunnen je ook helpen met communicatie e.d.

Waar wilde je op wachten? Dat ze een gebroken arm heeft?

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:38

Marjo_x schreef:
En haar moeder?
Is ze ook bij een dokter geweest?
Wat vind je zelf eng?

nee ze wil niet naar de dokter, want die gaat dan vragen waar het van komt en ze kan niet goed liegen