Ze zeiden dat ik gewoon "onzichtbaar ben" tijdens de vergaderingen en dat ik mijn "bek open moet trekken" zodat ik ook "op mijn bek kan gaan".
Daarnaast zeiden ze dat ik ook tijdens de pauzes met andere collega's weinig van mezelf laat zien. Ze zeiden dat ik meer moet gaan vertellen over mijn privéleven, zodat mensen mij beter leren kennen. Ik snap dat zij dit zeggen, maar naar mijn idee vertel ik juist wel regelmatig iets over mezelf. Alleen als de situatie hiertoe uitnodigt, maar meestal gaan de gesprekken over trouwen en baby's, terwijl ik hier nog helemaal niet mee te maken heb. Het is daarom ook lastig voor me om me hierin te mengen en de onderwerpen gaan me langzamerhand ook wel een beetje vervelen.
Bovendien vind ik mijn privéleven niet bijzonder boeiend om over te vertellen op mijn stage. Als er iets leuks is gebeurd, dan vertel ik dat echt wel. Ik houd mij voornamelijk bezig met paarden, en dat is iets wat mijn collega's niet bepaald interesseert, dus heb ik het er ook maar niet veel over. Ik gaf ook aan bij mijn stagebegeleidsters dat ik juist wel het idee heb dat ik wel eens wat vertel over mijn privéleven (eigenlijk wel dagelijks). Mijn stagebegeleidster gaf toen aan dat ik dit wel naar hen deed, maar niet naar andere collega's. Ik herkende mij hier gewoon niet in en dat zei ik ook. Het is wel zo dat ik 45 collega's heb en dat ik ze inderdaad niet àllemaal vertel wat mij bezig houdt etc., omdat dit vrijwel onmogelijk is.
Ik baal er wel van dat ze mij als een "onzichtbaar" persoon zien, want in het dagelijks leven (thuis en bij vrienden) ben ik dat juist niet. Vrienden en familie zeggen juist dat ik wel zichtbaar ben en mijn mening wel laat horen. Het is echter wel al sinds de basisschool zo dat ik te horen krijg dat ik "verlegen" of "gesloten" over kom. Mij is nooit vertelt wat ik daar aan kan doen. Het enige wat ik hoor is: laat je mening horen, trek je mond maar open etc., maar helpt niet bij mij, ik wil concretere tips.
Waar ik mij vandaag voornamelijk aan ergerde (al is dat niet helemaal het goede woord) is het feit dat mijn stagebegeleidsters steeds mijn gevoelens probeerden te achterhalen. Ik ben van mezelf vrij nuchter en vind het daarom ook altijd moeilijk om bij mijn gevoelens stil te staan. Ik neem alles altijd maar zoals het komt en ben dan nooit zo bewust van wat ik voel. Juist omdat ik al vaker heb gehoord dat ik "stil" overkom, raakt het me niet meer zo hard, maar weet ik al bijna dat ik het kan verwachten tijdens mijn feedback. Ik zei dat ook tegen mijn stagebegeleidsters. Mijn ene stagebegeleidster antwoordde dat ze niet geloofde dat ik nuchter was en de ander ging hierin mee en zei dat ze bij mij wel wat tranen in mijn ogen had zien staan toen ze het hadden over het feit dat ik "onzichtbaar" was.
Mijn mond viel eigenlijk open, want ik had geen tranen in mijn ogen om het bovenstaande, maar omdat een van mijn stagebegeleidsters iets heel lachwekkends had gezegd, waarbij ik zat te janken van het lachen. Mijn stagebegeleidsters zagen dat ook op dat moment, maar haalden het nu aan dat ik tranen had gekregen van de feedback die zij mij gegeven hadden.
Ik antwoordde dat het juist kwam door het lachwekkende gedeelte, maar ze geloofden mij niet en zeiden dat ik mijn tranen niet hoefde te verbloemen.
Ik kreeg ze het gewoon niet aan hun verstand en dat deed mij eerlijk gezegd nog méér dan de feedback die ze mij gegeven hadden.Ik baal gewoon een beetje van dit alles. Ik vind het lastig dat mensen meestal niet accepteren dat ik wat stiller ben. Als er iets is waar ik het niet mee eens ben, laat ik mij echt wel horen. Maar ik heb er geen behoefte aan om hele verhalen over mezelf te gaan vertellen. Is dat raar? Ik begin namelijk aan mezelf te twijfelen omdat ik het steeds terughoor. Ik ben geen verlegen meisje, maar zo kom ik wel over op anderen, alleen maar omdat ik de behoefte niet heb om veel te praten op het werk. Mijn collega's zijn hartstikke gezellig, daar ligt het niet aan. Ik geniet alleen meer van de verhalen die anderen vertellen.
Hebben anderen hetzelfde (meegemaakt)? of hebben jullie tips van mij? Want het is natuurlijk niet leuk om dit jaar in, jaar uit over jezelf te horen. Moet ik naar een psycholoog ofzo?

dit heeft me wel alle stages gekost. deed m'n werk goed maar ik zei niets. ik vroeg niets. moest meer van me laten horen terwijl ik gewoon niets te vragen had.