Ongezonde levensstijlen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Ongezonde levensstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:12

Het valt me de laatste tijd steeds vaker op; hoe ongezond mensen wel niet kunnen leven.

Nu ik al een tijdje geregeld op mijn voeding let omdat ik een vrij moeilijke huid heb en verder erg gevoelig ben voor suikers en ander verkeerd voedsel, begint mij dus steeds meer op te vallen hoe ongezond veel mensen leven en ook werkelijk geen flauw benul hebben van wat ze in hun mond stoppen.

Je leest zo veel kwaaltjes en dingetjes op internet waarvan 90% wordt veroorzaakt door voeding. En al die rotreclame die die rotzooi allemaal maar blijft aanprijzen (zelfde geldt voor cosmetica). Altijd rare onverklaarbare klachten, het wordt 9 van de 10 keer gewoon veroorzaakt door de voeding. En altijd maar die vragen hoe je het beste snel kan afvallen.. Gewoon een beetje gezond en bewust eten, is dat nou echt zo moeilijk?

Hier op mijn stage ontbijten bijna alle mannen niet, eten tussen de middag een frikandel en een kroket met witte bolletjes en roken er vaak ook nog bij. Dan heb ik het aantal koppen koffie nog niet eens meegerekend. Op zich moeten ze dat natuurlijk zelf weten maar eigenlijk kan ik me er best wel aan ergeren. Ik heb vanuit mijn opvoeding eigenlijk altijd wel gevarieerd en gezond leren eten en ben daar op zich ook wel dankbaar voor. Ik vind het belachelijk hoe weinig kinderen nog lusten en al die kant en klaar maaltijden krijgen omdat beiden ouders werken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit opvallen of dat ik nou echt gek ben.. :Y)

Yucca

Re: Ongezonde levensstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:19

Ik ken opzich niet veel volwassenen die echt slecht eten. MAar ik verbaas me wel over de schooljeugd die tussen de middag naar de supermartk gaat om een lunch te halen van chips, frikandellenbroodjes en red-bull.

Ook ken ik genoeg kleine kinderen (5-11 jaar) die enkel geprepareerd voedsel lusten, zoals gehaktballetjes in satesaus, knakworstjes en hamburgers. Maar vaak denk ik dan: ach, die zullen later heus wel meer gaan eten. Ik was ook niet een hele gemakkelijker eter, en nu gaat het meeste er wel in en ben ook niet te bang om iets nieuws te proberen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:21

Ik ben van mening dat lang zoveel kwalen niet door voeding komt, maar juist door je eige psyche. Ik eet erg gezond, vind frituur ronduit vies. Maar ik heb dan weer een te lage bloeddruk door mijn eetpatroon... ook niet lekker hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:27

Ik ken inderdaad veel mensen die niet gezond eten. Al moet ik wel zeggen dat ik mezelf er bij tijd en wijle ook schuldig aan maak: ik kan echt wel genieten van een lekkere pizza!
Zelf heb ik wel eens het idee dat een van de oorzaken ook is dat mensen simpelweg het onderscheid tussen gezond en ongezond niet meer (kunnen) zien: veel mensen worden opgevoed met wit brood, een frituurpan en koken uit pakjes en zakjes. Weten bijvoorbeeld niet eens dat je ook prima zelf een pastasaus kunt maken en dat dit niet eens moeilijk is of veel tijd kost.
Kijk alleen als eens om je heen als je in de supermarkt komt... volgens mij is zowat de helft van de schappen gevuld met overbodige, ongezonde rotzooi.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:34

Wendy schreef:
Kijk alleen als eens om je heen als je in de supermarkt komt... volgens mij is zowat de helft van de schappen gevuld met overbodige, ongezonde rotzooi.

:j Dan blijft minder dan de helft over, denk alleen al aan alle chips, snoep en frisdranken. En daarna de potten en zakjes met kruidenmixen, wereldgerechten ect. En daarna nog alles voor in de frituur/pizza's, bergen met toetjes, ect.

Maargoed, wat wil je eraan doen? Ik eet zelf redelijk bewust, ook een keer bewust wel die pizza of patat of zakje met kruidenmix ;) , en hoop dat ook aan mijn kinderen later door te geven, als die er komen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:36

Hier op de middelbare school zie je hele klassen in de pauze naar de supermarkt vertrekken om chips, chocola, snoep, energydrank, cola etc te halen. Die schrokken vaak in hun eentje een hele zak chips op, gewoon midden op de dag :oo

Moet er echt niet aan denken, ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een lekker broodje halen. Denk dat de grootste oorzaak gewoon is dat alle ''pakjes & zakjes'' dingen zich ook aanprijzen als gezond, '1,5% vet!' en dat soort kreten. En natuurlijk het gemak, het is ook nog eens goedkoop...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:36

Kruiden zijn juist wel gezond hoor! Peper is bijv. goed voor je darmwerking/metabolisme. Zout is alleen niet heel goed.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:40

Zout is wel goed, je hebt het zelfs nodig. Teveel zout is echter wel slecht voor je ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:40

Natuurlijk, ik eet ook wel eens een zak chips, een lekkere pizza, of wat dan ook en daar kan ik ook enorm van genieten. Soms drink ik ook wel eens een wijntje te veel.. Het moet natuurlijk wel leuk blijven!

Maar het is inderdaad gewoon de commercie die het allemaal zo verergerd. Mensen hebben gewoon geen flauw benul van wat er in een pakje zit. Maar ook het onweten van wat je op welk tijdstip van de dag het beste kan eten. Gewoon al dat soort dingen, niemand die ervan bewust wordt gemaakt.

De psyche is natuurlijk ook heel belangrijk, maar het ondersteund elkaar wel. Door slecht te eten kan je je vaker moe voelen en dat beïnvloedt ook weer je psyche..

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:43

Ik ben echt zo blij dat ik een gezonde basis van thuis heb meegekregen... Nou heb ik ook PDS (prikkelbare darm syndroom) en moet dus sowieso gezond eten, maar dat deed ik allemaal al :P

Hier in huis eigenlijk nooit pakjes/zakjes koken, gewoon zelf sauzen maken en dingen kruiden, liefst verse kruiden. Veel groente, veel fruit, veel vezels, weinig vet/zout/suiker, weinig (rood) vlees, veel vis... En natuurlijk eten wij ook wel eens pizza, een chipje lust ik graag en ook chocola gaat er hier best wel veel op, maar dat is als 'extraatje'. De basis is hier heel gezond, vrijwel elke dag.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:52

Ik heb maar een slogan: 'alles met mate' ;)

Zelf ben ik redelijk gezond opgevoed, maar het kan altijd beter !
Nu ben ik mijzelf een gezondere levenstijl aan het aanleren :) wel moeilijk met de {:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:57

Yucca schreef:
Ook ken ik genoeg kleine kinderen (5-11 jaar) die enkel geprepareerd voedsel lusten, zoals gehaktballetjes in satesaus, knakworstjes en hamburgers. Maar vaak denk ik dan: ach, die zullen later heus wel meer gaan eten. Ik was ook niet een hele gemakkelijker eter, en nu gaat het meeste er wel in en ben ook niet te bang om iets nieuws te proberen.

Als kinderen enkel dat lusten, hebben de ouders het er wel naar gemaakt. Dat is zó makkelijk op te lossen: zet gewoon een bord voor zijn neus neer en als hij het niet opeet, jammer dan, dan heeft ie honger. Volgende dag is het opgelost :)

Ik moet zeggen dat ik ook niet altijd even gezond eet, maar ik hang een beetje in het midden denk ik :) Als ik kijk hoe vaak er domino's dozen bij het oud papier liggen hier op de galerij.. (studentenflat) Kan je het veel beter zelf maken, is nog lekkerder/vullender ook :)

Edit: Ik geef bijles Engels, en er stond een tekstje over een ondernemer, hoe zijn dag eruit zag. Dat begon dus met 'I usually skip breakfast because I'm trying to lose some weight'. Gelukkig vond mijn bijlesleerling dit ook echt belachelijk _O- Maar dat er serieus nog mensen zijn die dit denken.. Echt te dom voor woorden!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:01

Dat kinderen dingen niet eten is vrij natuurlijk, vaak is het normaal juist voor de energiedichte voedingsmiddelen te grijpen en dat zijn vaak vette dingen want daar zit het meest energie in.

Groenten heeft daarnaast ook een beetje een bittere of zure smaak waardoor de natuur om vooral zoet te eten ook niet wordt aangeraakt. Het is dus eigenlijk heel logisch dat kinderen veel niet lusten. Het is dan wel belangrijk vanaf een half jaar met vaste voeding te beginnen. Daarnaast is het ook belangrijk om ook dingen die kinderen niet lekker vinden te blijven voorschotelen. Vanaf een jaar of 7 wordt de kans dat kinderen nieuwe dingen leren eten kleiner want hoe ouder ze worden des te neofober ze worden.

Het werkt in ieder geval averechts om kinderen te belonen met een lekker toetje.

Alles is gezond als je het maar met mate eet. :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:17

IK ben het totaal eens ! Ben zelf iemand die heel bewust is van voedsel , weinig e-nummers en geen vlees/vis etc ... Terwijl heel de familie dik is heb ik vroeger van mijn ouders een goed eetpatroon meegekregen waardoor heel ons gezin gewoon normaal postuur heeft. En heus eet ik wel eens friet of ander vet eten zoals een schaaltje slagroom ^^ maar dat mag wel eens :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:23

Ik denk dat er zat mensen zijn die totaal niet nadenken over wat ze etten, of hoeveel. Als je krijgt naar de verhouding tussen vlees, aardappelen en groenten op een bord dan zie je veel vlees/vis, 1 of 2 aardappelen en een paar broccoli roosjes. Terwijl als je het ad gaat wegen je erachter komt dat die verhouding totaal niet klopt.

Overigens zie ik dan weer geen problemen in kruiden mixjes etc. als je ze combineerd met verse groentes.

Maar ik heb een plan voor mezelf, vanaf 1 januari ga ik 1 maand niets meer eten wat uit een pakje of een zakje komt. Geen heinz tomatenpuree meer, geen kant en klare salades van de AH, geen soep-uit-zak, maar zelf maken. Ik ben van plan alleen nog de basisproducten te kopen (melk, suiker, boter etc.) en de rest gewoon zelf te maken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:26

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat er zat mensen zijn die totaal niet nadenken over wat ze etten, of hoeveel. Als je krijgt naar de verhouding tussen vlees, aardappelen en groenten op een bord dan zie je veel vlees/vis, 1 of 2 aardappelen en een paar broccoli roosjes. Terwijl als je het ad gaat wegen je erachter komt dat die verhouding totaal niet klopt.

Overigens zie ik dan weer geen problemen in kruiden mixjes etc. als je ze combineerd met verse groentes.

Maar ik heb een plan voor mezelf, vanaf 1 januari ga ik 1 maand niets meer eten wat uit een pakje of een zakje komt. Geen heinz tomatenpuree meer, geen kant en klare salades van de AH, geen soep-uit-zak, maar zelf maken. Ik ben van plan alleen nog de basisproducten te kopen (melk, suiker, boter etc.) en de rest gewoon zelf te maken.

Goed voornemen!

Mensen eten inderdaad heel slecht, weinig mensen die nog echt puur eten en de basis zelf maken. Niet raar dat steeds meer mensen overgewicht hebben, huidproblemen, etc. Vaak denken mensen dat ze 'gezond' eten, maar is het vaak een stuk minder gezond dan ze denken

Overigens is een frikadelletje op zn tijd best lekker ;-) (zeker op een wit bolletje met mayonaise) Als het maar uitzonderingen zijn en je dagelijkse voedingspatroon maar goed, gevarieerd en uitgebalanceerd is

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:32

Doordat ik een spastische darm heb kan ik niet alles eten. ''ongezonde'' of ''vette'' preducten zijn echt een ramp voor mij. Maar ik kan ook absoluut niet tegen melk, waardoor ik dit ook niet eet/drink. Klink ongezond maar nooit probelemen met iets gehad. Ik eet wel gewoon gezonde boterhammen en groentes en fruit, maar zo zie je maar dat je lang niet alles nodig hebt wat ze aanbevelen. Gewoon goed luisteren naar je lijf, dan kom je er wel achter wat je nodig hebt :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:34

loveidefix schreef:
Doordat ik een spastische darm heb kan ik niet alles eten. ''ongezonde'' of ''vette'' preducten zijn echt een ramp voor mij. Maar ik kan ook absoluut niet tegen melk, waardoor ik dit ook niet eet/drink. Klink ongezond maar nooit probelemen met iets gehad. Ik eet wel gewoon gezonde boterhammen en groentes en fruit, maar zo zie je maar dat je lang niet alles nodig hebt wat ze aanbevelen. Gewoon goed luisteren naar je lijf, dan kom je er wel achter wat je nodig hebt :D

De meeste mensen hebben wel alles nodig wat ze je aanbevelen. Sterker nog, jij hebt t ook nodig, je zal het alleen in andere vorm binnen moeten zien te krijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:51

Wendy schreef:
Zelf heb ik wel eens het idee dat een van de oorzaken ook is dat mensen simpelweg het onderscheid tussen gezond en ongezond niet meer (kunnen) zien: veel mensen worden opgevoed met wit brood, een frituurpan en koken uit pakjes en zakjes. Weten bijvoorbeeld niet eens dat je ook prima zelf een pastasaus kunt maken en dat dit niet eens moeilijk is of veel tijd kost.

Toch vind ik dat ik gezond kook als ik gehakt, verse groenten met pasta en een POT pastasaus maak hoor :D
Natuurlijk kun je zelf pastasaus maken, maar als je verse tomaten moet gaan staan ontvellen... na een dag werken... sja. En de gepelde tomaten uit blik zullen niet zoveel beter zijn dan de kant en klare saus uit pot.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:53

Aan gepelde tomaten is verder niets toegevoegd (toch?) en aan saus uit blik/pot/zak vaak wel (E-nummers, veel zout, suiker, conserveringsmiddelen, smaakversterkers,ect.)

Al moet ik zeggen dat steeds meer sauzen minder bevatten. Zelf neem ik vaak pastasaus van bertolli (in een zak), daar zitten niets geen rare dingen in.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:55

Quellian schreef:
Wendy schreef:

Toch vind ik dat ik gezond kook als ik gehakt, verse groenten met pasta en een POT pastasaus maak hoor :D
Natuurlijk kun je zelf pastasaus maken, maar als je verse tomaten moet gaan staan ontvellen... na een dag werken... sja. En de gepelde tomaten uit blik zullen niet zoveel beter zijn dan de kant en klare saus uit pot.

Uit pot is dorgaans niet echt goed, maar inderdaad wel vaak makkelijk maar inderdaad veel verse groentes erbij en niet teveel vlees is gewoon goed te doen :) En er is veel verschil in potten sauzen

Belangrijk is bijvoorbeeld ook bruin brood en volkoren pasta's/rijst i.p.v. witte pasta's...die zijn ook niet zo gezond 9althans, dat zijn dikmakers ;-) en geven vaak huidproblemen)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:56

Kijk maar eens in de winkelwagens van dikkere mensen bij de Appie.... Liters cola en sinas, pizza's, kant en klare oliebol, dan denk ik ook: Joehoe, logisch, dat je zo dik bent!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:58

Tsjah dik wordt je doorgaans niet van lucht, en ok al heb je aanleg of medische problemen, je zal het er toch aan moeten eten, maar ik kijk inderdaad ook altijd in wagentjes (bij iedereen hoor en echt veeeel mensen kopen ongezonde dingen)

Maar goed, ik eet doorgaans echt wel heel gezond, maar heb een weekend achter de rug, daar zou een doorgewinterde MacAmerikaan jaloers op zijn :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:00

Wendy schreef:

Goed topic! Ik probeer de laatste tijd ook wat meer te letten op wat ik eet, maar jeetje wat is dat lastig!
Gezonde, verse dingen zijn standaard moeilijker te vinden, moeilijker te bewaren en een stuk duurder dan de alternatieven. En soms worden producten aangeprezen als gezond, die eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn...(denk alleen eens aan de 'ik kies bewust' sticker die tegenwoordig op vrijwel alle producten zit)
Daarnaast ben ik ook nog eens niet de gemakkelijkste eter waardoor al met al het vaak toch eenvoudiger is om gewoon een zakje/pakje/blik open te trekken...

Misschien een idee om er een beetje een constructief topic van te maken met tips? Niet dat het dat nu niet is, maar samen hebben we vast meer ideeën dan alleen? Wat zijn nou gemakkelijke, goedkope maar toch gezonde producten? En wat mij betreft dan wel producten die je in iedere supermarkt kan vinden!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:03

Ik merk juist dat verse groenten (niet de voorgesneden in zakken) erg lang goed blijven in de koelkast. Ook aardappels blijven lang goed in het donker/koele plek.

Het is denk ik, wat Vjestagirl ook aangaf, het beste om zoveel mogelijk basisproducten te kopen, daarmee ben je al een heel eind op de goede weg. Daarom doe ik ook graag boodschappen bij de Aldi: beschuit, meel, boter, olijfolie, krackers, koffiemelk, suiker, wcpapier :+ , bladerdeeg. Owke, niet alles is super gezond, maar het gaat meer over het vers en variabel koken. Ik geloof ook in het feit dat je niet altijd suiker en vet moet mijden, in de vorm van light of vetarme producten.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 13-12-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt