zwanger paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amantjuh8

zwanger paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:02

Ik was benieuwd hoe lang jullie tijden jullie zwangerschap hebben door gereden.
Ik ben ondertussen zwanger van mijn 2de.
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik door gereden tot 30 weken.
Maar ik vrees ivb een grote groeispurt van mijn buik dat ik dat nu niet ga halen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:04

Ik ben direct gestopt, had willen doorrijden tot 12 weken maximaal, maar er lag zoveel sneeuw dat (buiten)rijden uberhaupt niet verantwoord was.

benangelique

Re: zwanger paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:27

Ik heb tot 17 weken gereden, daarna kreeg ik zon pijn in mijn rug dat ik moest stoppen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:32

vorige keer tt 26 weken,
nu ben ik pas zes weken zolang mogelijk in ieder geval,
ik rijd alleen nu geen paarden meer in.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:10

Er zijn al best wat topics hierover :)
Zelf heb ik tot 35 weken gereden. Met 36 weken ingeleid en 36+4 bevallen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:17

ik ben komende dinsdag 15 weken zwanger :)
Ben momenteel nog wel aan het rijden en heb er -behalve een wat drukkend gevoel op mijn blaas tijdens het rijden- geen last van. Vraag me wel af hoe je met een dikkere buik fatsoenlijk van je paard afstapt want ik glijd altijd zo half op mn buik naar beneden :P
Opstappen doe ik sowieso met krukje dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik had tot 12 weken wedstrijd willen rijden en daarna daarmee stoppen. Helaas heeft door blessure mijn paard 8 weken stilgestaan, juist de tijd dat ik nog volop had willen trainen!
Ben daardoor nu verlaat op zoek naar een bijrijder, want ivm de risico's wil ik niet te lang door blijven rijden.
Ook het opstappen na 8 weken stilstand vond ik wel spannend, ben nu twee week weer aan het trainen en het begint weer te wennen, had eerst wel wat "oh jee wat als" gevoelens (paard is erg braaf trouwens, dus ligt niet aanhem) en die trekken nu weer wat weg.

Manlief is er niet blij mee dat ik nog rijd, wil echter eerst zelf mijn paard weer oppakken na de blessure en met een gerust gevoel over kunnen dragen aan een bijrijder.
Heb nu met een vrouw erg leuk contact, zaterdag komt ze proefrijden.

Voordat ik zwanger was zei ik "ik blijf rijden zolang het lichamelijk kan" maar volgens mij gaat bij mij de geest eerder parten spelen :7

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:18

Met 12 weken voelde het niet meer lekker aan en ben toen gestopt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:23

tot op het laatst

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:31

Ik ben zelf niet zwanger, maar heb een lesklant die een week of 9 zwanger is nu. Ze heeft hiervoor een miskraam gehad en vraagt zich af of het wel verstandig is om te rijden. Op dit moment is ze te misselijk om maar iets te doen, maar als dat wegtrekt zou ze wel graag willen rijden. Hoe denken jullie hierover?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:34

tja, enige risico dat je loopt is tijdens het vallen.
Toen ik net een week wist dat ik zwanger was, schrok mijn paard met losrijden op wedstrijd, ging er bokkend vandoor en ging toen op de noodrem. De hele weg (oke, die paar seconden die voor je gevoel heel lang duren ;) ) dacht ik "oh jee ik ben zwanger, ik mag niet vallen!!!" en uiteraard vloog ik er toch af ;)
Gelukkig landde ik op mijn voeten en viel ik dus niet op mijn buik.
Tot 12 weken vind ik dat je sowieso kunt rijden, aangezien de 'baby' nog achter je schaambot zit en de kans op letsel daardoor nog veel kleiner is. Met een dikke babybuik paardrijden lijkt me wel onveilig, als je dan een keer valt dan is de kans dat je op je buik valt steeds groter lijkt me.
toen ik wist dat ik zwanger was ben ik niet meer gaan springen, buitenrijden of op andere paarden rijden.
Tot 12 weken wilde ik nog wedstrijden rijden, daarna alleen maar thuis, wat bekend terrein is voor je paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:38

Ben met 14 weken gestopt, voelde me niet safe en ik voelde me fysiek ook niet lekker.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:40

ik mag van vriendlief vanaf dag 1 niet meer op een paard klimmen haha maar dat zullen we tegen die tijd nog wel zien

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:16

Ik ben 23 weken zwanger, het enige dat ik nog doe is wat kleine buitenritjes. Zonder zadel, want mét zit niet lekker mee. Opstappen doe ik bij een bankje en afstappen is ook niet lekker meer, dus dat doe ik door mijn rechterbeen over de hals te gooien. Gelukkig heb ik een brave pony...

Heb trouwens eerder (rond 16 week ofzo) een tijdje gehad dat ik niet goed durfde. Ook niet gedaan toen dus. Denk dat je vooral naar je gevoel moet luisteren.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 03:18

ik ben 24 weken zwanger en heb al een tijdje niet meer gereden.
ik wilde tot 12 weken blijven rijden, maar was tussen de 6de en 11de week best misselijk, dus was het rijden niet zo fijn meer.
na 12 weken zou ik sowieso stoppen. als ik eraf zou gaan vallen, en er gebeurd wat, dan zou ik het mezelf nooit weer vergeven. hoe braaf het paard ook is.
en ten 2de, manlief wilde het ook niet meer

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 03:22

ik ben direct gestopt met rijden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 03:27

Ik vind het eigenlijk een beetje not done om te rijden tijdens de zwangerschap.
Ben zelf ook direct gestopt.

Je kan toch niet menen dat je wel de alcohol laat staan, stopt met roken, geen rauw vlees, geen spiegeleitje, bloedonderzoeken, echo's etc etc...En dan ondertussen wel een van de gevaarlijkere sporten beoefent?
Hoe kan je jezelf vergeven als je bij een val verkeerd terecht komt met alle gevolgen van dien?

En excuses als 'dan moet je maar in bed blijven liggen, dan kan je helemaal niets overkomen' en 'mijn paard is het braafste van de hele wereld' zijn natuurlijk grote onzin. Er kan altijd iets gebeuren als je moedwillig op een paard stapt. Niemand verplicht je te rijden.
Ik vind het maar hypocriet eigenlijk.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:24

Op mijn eigen ruintje zal ik dan zo lang als mogelijk is blijven rijden,
als het niet meer gaat dan stop ik ermee.

Andere paarden zal ik zeker niet meer opstappen.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:24

Thirty schreef:

Je kan toch niet menen dat je wel de alcohol laat staan, stopt met roken, geen rauw vlees, geen spiegeleitje, bloedonderzoeken, echo's etc etc...En dan ondertussen wel een van de gevaarlijkere sporten beoefent?
Hoe kan je jezelf vergeven als je bij een val verkeerd terecht komt met alle gevolgen van dien?

En excuses als 'dan moet je maar in bed blijven liggen, dan kan je helemaal niets overkomen' en 'mijn paard is het braafste van de hele wereld' zijn natuurlijk grote onzin. Er kan altijd iets gebeuren als je moedwillig op een paard stapt. Niemand verplicht je te rijden.

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Mijn ma zegt dit ook altijd :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:25

16 weken en toen paste het gewoon niet meer
Had graag langer doorgereden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:27

Ik heb de eerste 3 maanden niet kunnen rijden vanwege enorme vermoeidheid en constant overgeven, vervolgens voelde ik me beter, toen kreeg ik bekkeninstabiliteit met heel veel pijn. In de 5e maand heb ik drie weken kunnen rijden, daarna weer last van mn bekken gekregen en toen ben ik gestopt, alleen helemaal op het laatst nog een paar keer heel kort even uitgestapt en wat kleine oefeningetjes kunnen doen. Wel alleen op mijn toenmalige paard. De eerste paar weken is het het gevaarlijkst ivm miskraam als je zou vallen. Daarna zit de baby heel erg goed beschermd in je buik. De meningen van artsen verschillen er ook over. Thirty heeft gelijk hoor, waarom zou je het doen, er kan altijd iets gebeuren, maar op zich zit je baby heel erg goed beschermd in je buik.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:28

Ik heb maar tot 17 weken gereden omdat ik erge last had van mijn bekken/heup, anders had ik nog wel wat langer doorgereden.

Ik heb een chronische peesontsteking en die speelt nu ontzettend op (en ben nog maar 21 weken). Gisteren even naar eindhoven geweest met mijn moeder, maar heel de middag winkelen hou ik daardoor nu niet meer vol. Kan dan bijna niet meer lopen.

Hoop ECHT dat ik niet zomaar de laatste weken niks meer kan, maar is helaas niks van te zeggen...

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:29

Thirty schreef:

Zolang je het zelf nog vertrouwd kun je er toch voor kiezen om door te rijden en dan wat minder intensief

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:30

Wennii schreef:
Ik heb maar tot 17 weken gereden omdat ik erge last had van mijn bekken/heup, anders had ik nog wel wat langer doorgereden.

Ik heb een chronische peesontsteking en die speelt nu ontzettend op (en ben nog maar 21 weken). Gisteren even naar eindhoven geweest met mijn moeder, maar heel de middag winkelen hou ik daardoor nu niet meer vol. Kan dan bijna niet meer lopen.

Hoop ECHT dat ik niet zomaar de laatste weken niks meer kan, maar is helaas niks van te zeggen...

Dat lijkt me erg vervelend.
Ik ga voor je duimen dat je het tot het eind toch een beetje gewoon kunt uitzingen

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:52

thnx :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:41

amantjuh8 schreef:
Zolang je het zelf nog vertrouwd kun je er toch voor kiezen om door te rijden en dan wat minder intensief

Want als je minder intensief rijdt is het spontaan 100% veilig?
Ieder voor zich hoor, maar ik vind het echt niet kunnen. Het is wel je kind waar je een bewust risico voor aangaat.

Of laat je die later ook zonder gordel in de auto half uit het raam hangen op de snelweg? #)