Ervaringen longontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Ervaringen longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 10:29

Hey bokkers,

Sinds afgelopen weekend liep ik al te hoesten, kreeg er op den duur hoofdpijn bij, en last van mij ribben.
Ook 's nachts was ik drijfnat van het zweet.
Woensdagochtend dan toch maar naar de huisarts gegaan.
Deze vertelde mij dat ik een longonsteking heb, en niet ver van een zwarte longonsteking af zat.
Maar goed, anti-biotica mee gekregen (amoxicilline actavis disper 500mg, 3x daags 1 tabl.), ik moest veel op bed liggen en rusten.

Maar nu vraag ik me toch eigenlijk wel af, na hoeveel dagen voel je verbetering? Zakt bijv. de koorts echt af, of ga je minder hoesten?

Groetjes Nicole

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:32

binnen een dag of 3 a 4 moet de koorts echt afgezakt zijn, als je met je kuur bent begonnen. Het hoesten kan rustig nog een week of 2 aanhouden en zakt langzaam weg. Ik heb ervaring met longontstekingen, dubbele longontsteking, zware longontsteking enz. Ben daar nogal gevoelig voor helaas. Wat ik wel vreemd vind, is dat als je huisarts zegt dat je tegen een zware longontsteking aan zit, hij er geen prednison kuur bij heeft gedaan. Ik krijg altijd combinatie-kuren (dus peniciline EN prednison. Soms is 1 kuur niet genoeg en komt er een tweede achteraan).

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:35

Je gaat (helaas) eerst erger hoesten, als je medicijnen hebt.
Ik had op zich van de longontsteking, behalve het hoesten en daardoor 5 nachten niet slapen, weinig last.
Geen koorts e.d.
Alleen de herstelperiode duurt erg lang, je denkt oh het hoesten is over, nu kan ik alles weer.
Maar was nog wel een paar maand erg moe, dus zorg dat je niet te veel doet.
Ik vond dat ik alles snel weer zelf kon doen, maar dat viel vaak erg tegen.

RubyRed

Re: Ervaringen longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:24

Bij mij waren longontstekingen met AB (soms + prednison) binnen 4-5 dagen wel wat beter, maar daarna steeds nog minstens een maand erg moe enzo. Beterschap!!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:26

Hmm, ik heb weken met een longontsteking rond gelopen zonder dat ik het wist. :')

Uhm, ik denk dat het wel snel verbetert kwa hoesten enzo. Koorts kan ik eigenlijk niet over mee praten.
Ik heb wel nog heel lang last gehad van mijn zij en vermoeidheid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:28

Heb je áltijd koorts bij een long ontsteking? en altijd pijn op de longen?
Ik hoest al 4 weken,veel slijm wat ik maar tot halverwege kan ophoesten,en het kraakt op mijn longen.Maar ik heb géén koorts.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:05

bedankt voor jullie reactie's :)
woensdag einde van de ochtend heb ik m'n eerste AB pil gehad, dus nog ff rustig afwachten?

@gohya: sorry ik kan je er niet mee helpen.. :no:

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:15

@Gohya...naar een huisarts dus... kraken is niet goed, en niet ophoesten ook niet, als je niet al een beginnende longontsteking hebt is dit de manier om er een te kweken.

@ Niicole, zolang je niet meer koorts krijgt, je goed kan ophoesten en je niet beroerder gaat voelen kan je het heel even aankijken, echter moet je je wel beter gaan voelen dit weekend,anders terug naar de dokter. En als je het niet vertrouwd gewoon je HA opbellen of in het weekend de HA-post. Een longonsteking moet je erg serieus nemen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:20

gohya schreef:
Ik hoest al 4 weken,veel slijm wat ik maar tot halverwege kan ophoesten,en het kraakt op mijn longen.Maar ik heb géén koorts.

Klinkt als bronchitis maar "kraken op de longen" kan pleuritis zijn.

Iedereen die langer dan een week hoest moet naar de dokter. Niet alle longproblemen geven koorts, helemaal niet als ze van allergische oorsprong zijn. Alleen bacteriele infecties geven altijd koorts.

Ik zou dus toch even een bezoekje an de dokter doen.

Anti-biotica werkt pas merkbaar na 2 dagen.

Flink vitamine C innemen helpt trouwens bij een longontsteking om sneller op te knappen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-12-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:21

gohya schreef:

Nee, ik heb longontsteking gehad (wees een longfoto ook uit) maar geen koorts of pijn op de longen. Hoestte me wel te pletter tot bijna overgeven aan toe.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:48

Sleeper schreef:
gohya schreef:

Nee, ik heb longontsteking gehad (wees een longfoto ook uit) maar geen koorts of pijn op de longen. Hoestte me wel te pletter tot bijna overgeven aan toe.

Dat heb ik s'morgens dat ik moet overgeven v/h hoesten,allemaal slijm.
Toch maar een afspraak maken bij de H.A. want ik voel me longen kraken met me hand als ik die erop leg.
Het hoesten duurt me ook te lang allemaal.
Het rare bij de H.A. is als je geen koorts hebt,dan zal het vanzelf wel over gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:49

Elke huisarts heeft geleerd dat langer dan een week hoesten reden is voor longfoto's en eventueel een kweek. Ik gok zomaar dat je met anti-biotica en prednison en een inhaler naar huis gaat.

Andere kwalen gaan idd over het algemeen vanzelf over.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:08

Heb nu voor de 2 de keer dit jaar een longontsteking, de eerste keer was behoorlijk heftig kon geen lucht meer krijgen. Niets anders dan hoesten en slijm opgeven tot het overgeven toe..
Diverse medicijnen gekregen ik ben na een maand weer gaan werken (2 dagen) kou opgelopen en weer longontsteking gekregen. Heb toen van de ha maar gelijk een kuur prednisolon, doxycycline, diclofenac en een maagbeschermer (naam vergeten) en seritide gekregen en daar knapte ik van op. Uiteindelijk heb ik in totaal 7 weken thuis gezeten. Momenteel zit ik alweer een paar dagen thuis met longontsteking en heeft de ha me gelijk maar weer prednisolon en doxycycline gegeven.
Longontsteking moet je inderdaad serieus nemen, ik heb aan mijn eerste longontsteking astma over gehouden..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:06

@flitzz
Wat veel zeg die medicijnen die je toen kreeg!Dat slijm wat je op gaf,was dat gewoon wit?
Ik moet maandag naar de H.A. hij moet maar eens naar me longen luisteren.Dat het slijm geel/groen is vind ik ook niet normaal.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:11

Ik heb ook echt een behoorlijke tijd met een fikse longontsteking rondgelopen. Nauwelijks hoesten, geen koorts, geen pijn. Ik werd een "examen gevalletje" genoemd. Je zag echt niets aan me. De reden dat we erachter kwamen was doordat ik ging stomen en het toen voelde "borrelen" op m'n rug (zoals ik dat mooi verwoordde ;))
Daarna een kuur gehad waar ik echt niets mee op schoot. Kon gewoon een week nog naar school, hielp niets. Vervolgens een hele zware kuur gehad (werd voorgeschreven door een longarts) waarna ik echt plat ging van de vermoeidheid.
Ik had er heel weinig last van, terwijl het toch een behoorlijk zware longontsteking was.
Dus...als je na 3 a 4 dagen geen verbetering voelt, dan moet je echt aan een ander kuurtje!

Sterkte trouwens!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:46

@gohya het slijm wat ik op gaf was wit maar ook geel/ groen en doorzichtig had gewoon van alles wat :D. Het waren toen inderdaad veel medicijnen moest toen ook wel anders werd het een ziekenhuis opname. En dat was het laatste wat ik wou, dan zat ik met mijn kinderen, honden en de paarden te kijken. Manlief was toendertijd voor zijn werk veel van huis..

edit; typefout

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:00

@flitzz
Ja ik kan heel goed begrijpen dat je niet zit te wachten op een ziekenhuis opname.Daar zit ik ook echt niet op te wachten.H.A. moet me maar een AB kuurtje geven,want vanzelf gaat het duidelijk niet over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:05

Hier ook ervaring met longontsteking en kan alleen maar aanraden dat je heel goed naar je lichaam moet luisteren en goed je rust moet pakken. Doe je dit niet dan blijf je kwakkelen. Bij een fikse ontsteking kan het wel een jaar duren eer je weer helemaal de oude bent!
Ligt natuurlijk ook aan je conditie en hoe oud je bent maar je moet het echt serieus nemen!! Ik was toen 5 kilo kwijt geraakt. Mocht na 2 weken ziekenhuis naar huis maar toen nog 6 weken niet werken.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:16

Hoihoi,

Ik ben er ook weer even, momenteel ben ik heel wat minder achter de pc te vinden, dus vandaar dat ik waat laat reageer. :)
Ik voel me ondertusseb wel beter. Ik houd het nu ook een tijdje vol om gewoon beneden op de bank te zitten, kan weer steeds wat meer eten, en kan ook eindelijk weer zelf de trap af zonder ondersteuning nodig te hebben. :)
Het enige wat er uiteraard nog is, is de hoest, deze is nog niet echt beter geworden eigenlijk. 's Nachts hoest ik wel iets minder, maar zodra ik ook maar even wakker wordt, of me omdraai begint het feestje weer.
Door het hoesten nog regelmatig hoofdpijn, maar daarvoor heb ik een pijnstillertje klaar liggen, en dan kom ik mijn dag wel door. :)

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Nicole

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:45

@Niicole__
Waarom neem je dan geen hoest tabletten? Darolan [in het rode doosje] schijnt heel goed te helpen,dan heb je tenminste een goede nachtrust als je die voor het slapen gaan in neemt.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 07:46

Het hoesten moet wel, m'n longen moeten weer schoon.. Tenminste, dat is wat ik ervan begreep. :)
Dus het is even doorbijten. :)

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:39

Probeer vol echt voldoende te rusten. Het kan(ervaring :+ ) voorkomen dat je ribben kneuzen als je een longontsteking hebt. Daar word het hoesten nog veel vervelender van

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:11

Ja ik rust zoveel als ik kan haha.
Ik heb al wat last van m'n ribben, meer hoeft idd echt niet!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:27

Leorah schreef:
binnen een dag of 3 a 4 moet de koorts echt afgezakt zijn, als je met je kuur bent begonnen. Het hoesten kan rustig nog een week of 2 aanhouden en zakt langzaam weg. Ik heb ervaring met longontstekingen, dubbele longontsteking, zware longontsteking enz. Ben daar nogal gevoelig voor helaas. Wat ik wel vreemd vind, is dat als je huisarts zegt dat je tegen een zware longontsteking aan zit, hij er geen prednison kuur bij heeft gedaan. Ik krijg altijd combinatie-kuren (dus peniciline EN prednison. Soms is 1 kuur niet genoeg en komt er een tweede achteraan).

Ja maar als je niet of nog nooit een long ontsteking heb gehad is de kans groot dat je t red met enkel ab!

Lusitana schreef:
Elke huisarts heeft geleerd dat langer dan een week hoesten reden is voor longfoto's en eventueel een kweek. Ik gok zomaar dat je met anti-biotica en prednison en een inhaler naar huis gaat.

Andere kwalen gaan idd over het algemeen vanzelf over.

De meesten gaan uit van bijna twee weken en niet elk hoest is een long ontsteking!
Je heb ook virusjes en hoeste kan gerust nog tot een week of 6 erna aan houden wel word t dan minder in de loop der weken ;)

En een hoest remmer kan je wel voor de nacht nemen bv maar verder niet zo slim idd!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:24

Kido schreef:
De meesten gaan uit van bijna twee weken en niet elk hoest is een long ontsteking!
Je heb ook virusjes en hoeste kan gerust nog tot een week of 6 erna aan houden wel word t dan minder in de loop der weken ;)

Nee, niet elke hoest is een longonsteking, maar elke hoest die langer dan een week (en langer dan 1 week is hetzelfde als bijna 2 weken...het gaat niet om een dag meer of minder) moet onderzocht worden omdat er chronische problemen kunnen voortkomen uit verwaarloosde hoest!
Dat wil niet zeggen dat er voor elke hoest medicatie nodig is, maar als je het hebt over groen slijm, heb je het meestal wel over een infectie. Dat kan gewoon hogere luchtwegens zijn (bronchitis) maar ook longonsteking (hoewel je dan eerder bruin ophoest) of pleuritis.
als er dan ook nog bijgeluiden zijn is het zeker een bezoekje aan de huisarts waard.
Ik heb, net als iemand anders in dit topic, astma overgehouden aan een verwaarloosde hoest en zit nu levenslang aan de medicijnen en heb met enige ergelmaat longontstekingen, ondanks de onderhoudsmediscijnen die dat moeten vorkomen.
Vandaar dat ik altijd zeg dat je hoest op een gegeven moment wel serieus moet nemen en beter een keer teveel naar de huisarts dan als het te laat is. Je kunt nog altijd gewoon doodgaan aan een longontsteking of dus een chronische luchtweg afwijking oplopen.
Hoestje bij een snotneus is heel wat anders.