Ontzettend veel slaap nodig? Wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontzettend veel slaap nodig? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:16

Ik heb al sinds ik me kan herinneren veel meer slaap nodig dan andere mensen, en als ik minder slaap ben ik de hele dag moe en functioneer ik ook maar half. Ik doe dan lang niet alles wat ik in een dag moet doen.. Nu is het normale leven natuurlijk gebaseerd op het gemiddelde aantal slaap, en dat is 7 à 8 uur. Ik heb zo'n 10 à 12 uur slaap per nacht nodig om normaal te functioneren.. en dat zit er dus meestal niet in.. Ik word ook bijna altijd ontzettend moe wakker (soms heb ik zelfs het gevoel dat ik moeier wakker word dan dat ik was toen ik ging slapen). Of ik nu wel of niet genoeg slaap, uitgerust wakker worden zit er dus meestal niet in, behalve af en toe eens een periode. Als ik uit ben geweest ben voel ik me ook zelfs zo'n 3 dagen gewoon niet lekker, een beetje ziekig zelfs omdat ik dan te weinig heb geslapen. Ik heb er ook behoorlijk de pest in af en toe omdat ik dan weer maar de helft heb gedaan voor mn studie van wat ik gepland had, en dat mezelf dan weer ga verwijten terwijl ik gewoon écht de energie niet meer had..

Wie herkent dit, en hoe ga jij ermee om?

kensha

Re: Ontzettend veel slaap nodig? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:17

Ik wordt ook wel slaperig wakker als of ik niet goed genoeg heb geslapen.
Maar wist je dat uitslapen veel slechter is dan moeilijk wakker worden?
Het is eenmaal wennen vroeg uit bed te gaan en lang wakker te blijven:).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:18

In iets mindere mate, maar ik herken het wel... Ik moet eigenlijk wel minimaal 9 uur slaap hebben, maar doordeweeks kom ik dan nog niet wakker uit mn bed helaas. Afgelopen nacht 7 uur geslapen (eigen schuld) en voel me dan ook niet heel erg wakker... maar ja, had ik maar eerder naar huis moeten gaan gisteren :+

Gelukkig slaap ik wel zo ongeveer alle uren die ik mn bed lig, ben altijd binnen 5 minuten vertrokken, dat is wel ideaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:20

Ja dat heb ik idd ook miccamaaike, ik slaap wel heel snel in gelukkig :j

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:23

Ja ik herken dit, ik heb zelf minimaal 9 tot 91/2 uur slaap per nacht nodig.
Ik ga hier dan ook vrij consequent mee om en ga zeker door de weeks altijd op tijd op bed.
Echte uitspatters maak ik ook bijna nooit in het weekend. Ik kan er niet tegen, te weinig slaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:24

kensha schreef:

Ik heb van de zomer een maand lang 5 dagen p/w om half 7 m'n bed uit gemoeten en op zaterdag om half 9. Ik kon toen dus alleen op zondag uitslapen, en toen was ik na die maand echt totaal gesloopt. Ik dacht idd dat het wel zou wennen, maar het werd alleen maar erger helaas.. Sliep toen ook vaak maar 's middags bij, maar daar wordt je ook alleen maar brakker van..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:26

Ik heb ook wel veel slaap nodig.. en moet zeggen dat ik ook graag slaap. :D Maar bij mij ligt het er maar net aan wat ik de volgende dag ga doen.. :o Als ik naar school/stage moet, dan blijf ik s'morgens graag nog even een uurtje langer liggen en kan ik moeilijk uit bed komen.. Maar ik heb ook wel eens avonden gehad dat er een ruiterbal was en ik om half 5 in bed lag en er om half 6 weer uit moest omdat ik concour had... En dus maar 1 uur geslapen had. Dan kan ik prima uit me bed komen, zonder moeite. :j Eind van de dag word je uiteraard wel eerder moe, maar als ik wat leuks moet doen.. concour bijvoorbeeld, kan ik altijd heel goed uit mn bed komen :D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:28

Juul schreef:
kensha schreef:

Ik heb van de zomer een maand lang 5 dagen p/w om half 7 m'n bed uit gemoeten en op zaterdag om half 9. Ik kon toen dus alleen op zondag uitslapen, en toen was ik na die maand echt totaal gesloopt. Ik dacht idd dat het wel zou wennen, maar het werd alleen maar erger helaas.. Sliep toen ook vaak maar 's middags bij, maar daar wordt je ook alleen maar brakker van..

Het ligt dan maar denk ik net aan wat je gewent bent.. Ik moet door de weeks altijd rond half 7 uit bed, en zaterdag om 6 uur ( en zondags vaak ook nog vroeg eruit ) en opzich heb ik er geen moeite mee.. omdat het eenmaal gewenning is. Tuurlijk blijf je soms graag wat langer liggen... Vooral op zondag :P

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:31

Ik word juist minder fit van lang slapen. Ik doe het wel, omdat het gewoon zo lekker ligt. Ik slaap denk ik gemiddeld wel 9/10 uren per nacht. Hoef pas vaak een uur of 11 naar school. Toch voelde ik me veel fitter met 7 uren slaap per nacht. Kan mezelf er alleen niet toe zetten om op een vrije dag om 7 uur er uit te gaan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:43

Pfff nou ik voel me dus echt niet fitter na 7 uur slaap... heb eigenlijk gewoon meer nodig..

Kan er maar 1x per jaar heel makkelijk vroeg uitkomen, dat is als we op wintersport gaan, dan sta ik met gemak om 4uur naast mn bed. MAar de rest vh jaar echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:48

Ik heb ook veel slaap nodig, maar dat komt bij mij door spanning en stress en ik wordt heel moe van mijn angststoornis en dan zit ik ook nog in 6 vwo.
Misschien is er een reden waarom je zoveel slaap nodig hebt? stress misschien?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:48

Nee ben mn hele leven al een slaapkop geweest :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:49

Ik heb ook veel slaap nodig 9 a 10 uur is voor mij toch echt nodig. Ik ga dus altijd op tijd naar bed en hou strak ritme. Sinds ik dit doe merk ik dat een dagje minder slaap ook geen kwaad meer kan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:54

Helaas ook....
Word moe van het moe zijn.....
Met slapen gaan geen problemen. Wel zou ik eigenlijk eerder naar bed moeten (en ik ga al echt niet laat, maar heb toch zeker wel 8 uur per nacht nodig, en daar kom ik niet altijd aan)
Voel me vaak net een oud wijf....

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:58

Ik moet helaas regelmatig thuis blijven omdat ik gewoon te moe ben om iets te kunnen doen, dan slaap ik ook gerust nog 5 uur door. Nu zit ik ook thuis, maar heb er een griepje bij te pakken. Merk wel aan mezelf dat ik veel slaap nodig heb, maar ben ook wel eens eigenwijs en dan ga ik te laat naar bed. Waar sommige 16jarigen om half 12 gaan slapen, slaap ik om 9 uur al. Tsja, moet er maar vrede mee hebben, want als ik genoeg slaap ben ik ook echt wel een stuk vrolijker en energieker dan normaal :')

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:51

jaaa ik slaap ook veel! En ik weet nu al dat ik vanavond echt laaaaat op bed ga liggen..en dat ik morgen niet te genieten ben op mijn werk, mijn concentratie slecht kan vasthouden en in de middag een mega-dip ga krijgen! Gelukkig hoef ik maar tot 3 uur te werken..

Op zondagavond ga ik vaak salsadansen maar moet de volgende dag wel gewoon werken.. ben dan rond twee uur thuis en moet om zeven uur opstaan. Om dat een beetje te compenseren slaap ik zondagmiddag een paar uurtjes :D

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:54

Ik heb ook echt wel 9 uur slaap nodig wil ik uitgerust wakker worden.
Ben overdag veel moe. Nu moet ik wel toegeven dat ik momenteel ook te laat ga slapen, maar dan nog..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:57

ik heb het sinds ik RA heb. Echt niet te geloven hoeveel ik slaap.
Pas geleden nog 15 uur geslapen (!!!!) en nog moe wakker worden.
Helaas hoort dit bij mn ziekte en zal ik er mee om moeten gaan.... Daar komt nog bij dat ik echt een pesthekel heb aan slapen :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:59

mijn man heeft ook iets van minstens 10 uur slaap nodig :') Zelf heb ik genoeg aan 6-7 uur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:01

Ik slaap vooral heel onregelmatig trouwens ook.. en ik hoor zóvaak dat dat funest is voor je energie.. Maarja, ik zie niet hoe ik regelmatiger moet slapen. Ik heb het vaak geprobeerd, maar dan had ik weer een feestje, er kwam een vriendinnetje langs, ging ik uit of wat dan ook en dan werd het weer laat en WEG ritme... := En ik heb ook gewoon onregelmatige tijden. Als ik een ritme wil houden zou ik elke dag om 8 uur op moeten staan, maarja, dan moet ik dus zo om 20/22u in m'n bed liggen en dat kan weer niet omdat ik 's avonds vaak nog wat te doen heb. Lastiglastig :))

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:02

Ik slaap ook zeker 9 uur per nacht, anders ben ik niet vooruit te branden...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:05

Juul schreef:
Ik slaap vooral heel onregelmatig trouwens ook.. en ik hoor zóvaak dat dat funest is voor je energie.. Maarja, ik zie niet hoe ik regelmatiger moet slapen. Ik heb het vaak geprobeerd, maar dan had ik weer een feestje, er kwam een vriendinnetje langs, ging ik uit of wat dan ook en dan werd het weer laat en WEG ritme... := En ik heb ook gewoon onregelmatige tijden. Als ik een ritme wil houden zou ik elke dag om 8 uur op moeten staan, maarja, dan moet ik dus zo om 20/22u in m'n bed liggen en dat kan weer niet omdat ik 's avonds vaak nog wat te doen heb. Lastiglastig :))

Ghehe, DAT is een kwestie van prioriteiten stellen. Je kan het op zn minst eens een maandje proberen. Gewoon helemaal niks doen 's avonds, boekje lezen, thee'tje drinken en om 21.00 naar je bed, volgende dag om een vaste tijd er uit.
Helpt dat ook niet, dan kan je in ieder geval zeggen dat je het hebt geprobeerd.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:07

Hier is regelmatigheid ook niet mogelijk ivm werk...
Slaaop de laatste tijd vaak wel 10 of 11 uur, en dan nog moe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:13

JessAndHope schreef:
[naam] schreef:

Ghehe, DAT is een kwestie van prioriteiten stellen. Je kan het op zn minst eens een maandje proberen. Gewoon helemaal niks doen 's avonds, boekje lezen, thee'tje drinken en om 21.00 naar je bed, volgende dag om een vaste tijd er uit.
Helpt dat ook niet, dan kan je in ieder geval zeggen dat je het hebt geprobeerd.

Ja ach misschien heb je ook wel gelijk.. maarja, m'n sociale leven is me ook wel wat waard :)) En ik stel ook altijd de verkeerde prioriteiten idd :+ Ik ga maar weer eens een poging wagen denk ik... :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:14

Ik heb ook zo'n 10uur nodig, dan voel ik me top. Komt er meestal ook niet van. En vroeg opstaan, sorry, dat went niet. Het hangt af van je bioritme. Ik heb een ritme dat zegt om 10u naar bed en rond 8.30 - 9u er uit. Nuja, met school is dat niet vol te houden dus. Daarnaast heb ik perioden met nachtmerries, wakker worden, wakker liggen zonder slapen. Ook niet echt goed.

Dat uitgaan en ziek voelen heb ik ook altijd, soms ga ik gewoon niet weg omdat ik geen zin heb om me de dag er na slecht te voelen, ook al heb ik niets gedronken. Het is rekening houden met je lichaam denk ik, en proberen aanpassen aan hoe het systeem werkt

Een keer gehad in Frankrijk, elke dag rond 10uur gaan slapen en uitslapen tot meestal 9uur. De laatste dagen 8u, ik ben nog nooit zo fit en wakker geweest.

Maar dat heeft ook te maken met het gebrek aan electronica daar, dat zuipt ook energie en het is moeilijker daar goed van te herstellen. Ga even een week niet op pc of zonder gsm en je slaap is vaak een pak beter ;)