Emotioneel levendig dromen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Emotioneel levendig dromen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 10:53

Heb ik metgezellen?

Ik heb al van kinds af aan last van te levendige dromen. Op jonge leeftijd begon ik al met praten in mijn slaap, schreeuwen, ruzie maken, lachen, maar ook huilen. Het enige wat ik niet doe ik slaapwandelen en tandenknarsen. Soms word ik wakker van deze emoties, maar over het algemeen slaap ik gewoon door..

Ik heb s'ochtends enorme moeite met wakker worden, ik zet de wekker om kwart over 7, en rol dan pas om 8 uur uit mijn bed, waardoor ik daarna altijd standaard te laat ben op mijn werk. S'avonds ga ik meestal rond de 12 a 1 uur slapen, dus ik slaap zeker nog 7 tot 8 uur per nacht, wat vrij veel is.

Vooral als ik gedroomd heb dat er iemand dood gaat, of dit nu een mens of een dier is, en huilend wakker ben geworden, heb ik die dag een behoorlijk vervelende dag.. Ik voel me down, en heb dan het gevoel of er echt iemand is overleden.

Met bedpartners levert het ook nog weleens wat probleempjes op, omdat de ander schrikt van mijn uitspatting (lachen, huilen, ruzie maken, of gewoon slechts wat praten), waardoor ik wakker gemaakt word, en daar dus weer boos om word, omdat ik zelf op dat moment in diepe slaap ben.

Ik had gehoopt dat het met ouder worden wel af zou nemen, maar dat gebeurd niet.. Mijn jongere broertje (17 jaar jonger) heeft hier trouwens ook last van, nog niet in de mate die ik heb nu, maar wel ruzie maken, en veel praten in zijn slaap. Om een voorbeeld te noemen van mijn broertje

Hij sliep van de week al een uur of 3, toevallig bij mijn moeder in bed, en ging toen ineens rechtop zitten, tilde de dekens op, en was met zijn hand aan het zoeken, en zei toen "ik ben mijn schoen kwijt.... Nu kan ik hem niet zetten", dus mijn moeder zei op dat moment "Je schoenen staan beneden" vervolgens kijkt hij haar aan, en gaat dan weer verder met slapen, maar terwijl dit gebeurd, is hij dus NIET wakker.

Hebben meer mensen hier last van? En hebben jullie er iets aan gedaan?

tantethee

Re: Emotioneel levendig dromen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:58

ik heb daar heel erg last van.. zo heb ik vroeger op ponykamp s'nachts alle paarden wel eens gevoerd incl hooi, zoek ik regelmatig koeien in bed, ga ik rustig s'nachts de hond uitlaten ( die we niet hebben) en vannacht was ik boos omdat iemand de hond kerstballen voerde,als iemand dan reageert, kijk ik diegenen ook aan, en kan zelfs totaal onzinnig terug kletsen, al met al klinkt het heel grappig, maar word ook regelmatig seiknat van het zweet wakker als ik eng heb gedroomd, ben dan ook vaak doodmoe, vooral als ik aan het wandelen ben geweest. mijn vriend kan er meestal wel om lachen, en weet dat hij mij niet wakker moet maken, schijnbaar ligt hij af en toe totaal in een deuk om mij, waar ik dan weer verontwaardig op kan reageren,,,, hij vind het enger als ik "naar" droom, en dan niks voor mij kan doen,

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:59

Wat betreft het dromen kan ik je niet helpen, daar heb ik echt geen ervaring mee. Maar met het slapen misschien wel. Ik zou echt eerder naar bed gaan, 7 uur slaap is namelijk wel erg kort, de meeste mensen hebben minimaal 8 uur slaap nodig, als jij om 12 uur of om 1 uur naar bed gaat, en je wekker om kwart over 7 zet, red je dit nooit, je lichaam geeft zelf al aan dat je te kort slaapt en hierdoor slaap je ook onrustiger. Ook kun je proberen om een wake-up light te kopen, op deze manier wordt je natuurlijker wakker en dat helpt je ook bij een betere nachtrust. Wie weet wordt het dromen dan ook minder, je bent nu gewoon oververmoeit.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:02

storm: dat maakt voor dit dromen niks uit, ik lig bijna altijd voor 10 uur in bed, en hoef er nooit voor 7 uur uit. ook in de weekenden houd ik dit ritme aan..
ik heb dit ook al vanaf jonge leeftijd, hierdoor slaap ik ook niet graag of makkelijk ergens anders ( dan zorg ik vaak dat ik wakker blijf) heb in het ziekenhuis ook al eens de boel op stelten gezet. En bij mijn schoonouders thuis werd ik een keer wakker onder aan de trap in mijn string :(, nou geloof me dat je dan niet blij bent als je weet dat de 2 broertjes waren stappen en ik niet wist of ze langs waren gekomen :o

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:07

Ik lach in mijn slaap gelukkig wordt dat meestal als grappig ervaren :) en ik heb hele levensechte dromen waarvan ik dan met enorme emotie wakker wordt dan moet ik echt even bijkomen

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:10

Hmmm ik herken mijzelf in jou openingspost.
Wel ga ik vroeger slapen, tussen 22.00 uur en 23.00 uur.
Ik zou het ook echt niet weten....

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:10

nameless schreef:
En bij mijn schoonouders thuis werd ik een keer wakker onder aan de trap in mijn string

:D, ik doe gelukkig niet aan slaapwandelen.

Het maakt inderdaad niet uit hoelaat of hoeveel ik slaap, het gaat echt om wat er s'nachts gebeurd. Zeker gezien ik dit al vanaf hele jonge leeftijd heb.

Maar het heeft bij mij ook weleens de nodige ochtend praatjes bezorgd bij ex-schoonouders... Vrij genant af en toe.
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 01-12-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:11

Ik heb het altijd vreselijk druk 's nachts. Ik ben eigenlijk altijd zeer onrustig, knars met mijn tanden, beweeg erg veel, schop en sla ook wel eens. Ik praat, lach, huil en roep van alles. Slaapwandelen heb ik nog nooit gedaan.

Mijn dromen zijn altijd heel erg druk. Als iemand in mijn omgeving ziek is, of een van onze dieren is niet helemaal in orde, dan gaan ze 's nachts onherroepelijk meerdere keren dood, meestal vrij dramatisch. Maar ik heb ook wel zonniger dromen, gelukkig.

Van het onrustig zijn krijg ik zelf weinig mee (behalve dat het bed er 's ochtends bijzonder rommelig uitziet), wel wordt ik soms zweterig wakker als ik erg druk ben geweest. Manlief is er wel aan gewend, maar als het heel erg woest wordt, vertrekt hij naar de kamer van onze zoon en gaat hij daar "logeren".

Bij mij maakt het niet uit of ik kort of lang slaap, ik ben gewoon altijd een woeste slaper, was ik als kind ook al. 's Ochtends ben ik trouwens niet extra moe en sta ik meestal gewoon goed uitgerust weer op.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:13

Mijn vriend heeft het ook heel erg. Van de week nog, ik was naar de wc geweest 's nachts en kom weer in bed liggen. Mijn vriend gaat rechtop zitten, draait zich naar me toe.. Hij pakt mijn hoofd vast met 2 handen en geeft me een kus, om vervolgens weer te gaan liggen. Dus ik vraag hem; Ben je wakker of slaap je? Antwoord: Wakker.. zZzZzZzZzZzzzzzz :')

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:15

Nameless, bedankt voor je uitleg :)
Mijn vriend droomd soms ook heel onrustig, vooral als hij het druk heeft, hij krijgt dan teveel prikkels. Misschien heeft de TS ook veel last van prikkels en kun je je patroon aanpassen voordat je naar bed gaat. Geen enge film kijken, geen te spannend boek lezen maar wat ademhalingsoefeningen doen (cursus yoga?), een warm bad of lekkere douche of iets anders waar je rustig van word, en iedere avond hetzelfde rirueel aanhouden. Bij babies en kindjes helpt dit (een vast patroon), wellicht bij jou ook?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:19

liesje89, hahahahah ook heeeeel herkenbaar....hoor dit soort dingen regelmatig.
wonderlijke is dat ik meestal wel weer in mijn eigen bed beland, alleen als ik dus ergens anders ben word dat lastig, en ben ik dus wel eens in de kast gaan zitten, vroeger pakte ik bij mijn ouders de koelkast uit, en ging weer naar bed..:P ma was niet altijd even blij met mij..

storm, ik heb idd een vast patroon, ik loop sávonds vaak nog een blokje om, en kijk weinig tv, je hebt wel gelijk dat het erger is als je in een drukke periode zit.
maar bij mij worden het dan vaak heftige dromen.

ts : leuk dat je een topic opent, nooit aan gedacht, wel grappig om te zien dat er meer droombokkers zijn.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:33

Ik weet nog wel dat ik een jaar of 5 a 6 was, en samen met mijn oudste broer bij mijn opa en oma logeerde.. Toen droomde ik (ik kan mijn dromen ook vrij wel altijd herinneren) dat iedereen een pony kreeg, behalve ik! Oma kreeg een pony, Opa kreeg een pony, mijn vervelende broer kreeg een pony, en ik kreeg GEEN pony. Toen werd ik zo boos in mijn droom, dat ik keihard schreeuwde "IK WIL OOK EEN PONY!!!" Om vervolgens wakker gemaakt te worden door Opa + Oma + Broer, die vroegen of alles wel goed ging... Of alles wel goed ging? Waarop ik antwoorde "Nee natuurlijk niet! Ik wil ook een pony" En vervolgens slaap ik dan weer verder... Het is dan dat andere mensen vertellen wat er gebeurd is, anders weet ik het zelf niet..

Het is natuurlijk wel zo, dat ik s'avonds na mijn werk nog mijn paarden moet gaan doen. Ik ben dan ongeveer om 10 thuis, dan kijk ik nog wat tv, en dan ga ik slapen. Daardoor heb je wel weer energie opgedaan.. Maar vroeger had ik zoiets niet natuurlijk (als jong kind).

Verder kan ik prima tegen enge films, enge boeken etc. Het is ook niet dat ik droom over monsters oid, maar vaak de meeste emotionele dromen zijn die van het overlijden van een dierbaar wezen (mens of dier) dan ben ik echt gesloopt. Verder droom ik weleens over een ruzie, of over sex met een persoon waar ik misschien wel seks mee zou willen in mijn hoofd, maar mijn hart dan nee zegt, (dat was dus vanacht) en dan sta ik op met wallen waar je u tegen zegt...

En verder zijn gesprekken voeren wel het meest voorkomend...

Ik word trouwens ook vaak bezweet wakker (zoals ik iemand al zag aangeven!), en als ik in slaap val schokt mijn lichaam, (niet die vorm alsof je van een stoep valt, alhoewel ik die ook weleens heb) maar dat mijn lichaam schokt (soms veel achter elkaar, soms maar een enkele keer).

Zingen doe ik trouwens ook regelmatig in mijn slaap. (mijn broertje ook)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:45

Mijn vriend die scheld wel eens in sn slaap, en kan ook heerlijk knarsentanden.t schelden zijn ook echt duidelijke woorden die aflopen in wat gebabbel.als ik dan de volgende ochtend vraag met wie die ruzie had of waarom die boos was dan weet hij t niet.meestal weet hij ook niet wat hij droomt.

Zelf heb ik ook dat ik kan huilen in me slaap en bezweet/klam wakker worden dmv rare/enge emotionele dromen.
Helaas heb ik wel t vervelende dat ik geen enge films kan kijken.of waar iets heel spannende in gebeurt waar je van schrikt.
Dan slaap ik zo slecht en word ik helemaal naar van als ik slaap.
Sinds 3 jaar kijk ik dus geen rare enge dingen op tv meer.tijdje terug nog wel gedaan met me broertje paranormal activiti 2 midden op de dag deels gekeken..had ik nooit moeten doen.heb daar ook weer erg slecht van kunnen slapen.

Verder heb ik ook dat ik wel eens droom over mensen dat ik echt zoiets heb van waarom over jou?
En meestal gebeurt en dan ook wel wat met die persoon of ik kom die persoon ergens tegen.
Allemaal vage dingen.

En niet te vergeten ik droom als ik eng droom heel vaak t zelfde.of t zelfde verhaal gaat verder.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:46

Hier nog iemand. Ik slaap ook zeer ´wild´ * hoeslaken ligt s´morgens als een frotje onder me* bezweet wakker worden gebeurd ook regelmatig, dat schokken net voordat je in slaap valt ook. Daarnaast slaapwandel ik ook, dat zorgt soms voor aparte ervaringen. Zo werd ik wakker van de warmte.. eerst deken eraf gegooit.. hm, werkt niet.. dan pas echt goed wakker worden en gewoon je halve kledingkast aan hebben. Dus een shirt, een broek, een hemd, een trui, een joggingbroek, 4 paar sokken... Heb ook al eens mijn hele huis schoongemaakt.. en ook een keer mijn huis overhoop gehaalt. Alle stekkers uit de stopcontacten trekken doe ik ook.. alles kranen opendraaien ook.. gordijn open.. gordijn dicht.. gordijn open..gordijn dicht.. vriendje legde me weer in bed.. ik stond weer op.. gordijn open..gordijn dicht.. Hij is er een uur mee bezig geweest voordat ik bleef liggen :P

dus als ik iemand te logeren heb zeg ik altijd van: als ik wakker word en ik zeg wat ik ga doen ben ik echt wakker.. als ik niks zeg ben ik waarschijnlijk aan het slaapwandelen. En maak me a.u.b. NIET wakker! Gewoon bij mijn handje pakken en weer in bed leggen werkt het beste :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:48

Waarom is dat eigenlijk, dat je iemand niet wakker mag maken tijdens slaapwandelen? Ik weet dat het niet de bedoeling is, maar weet iemand ook waarom dat zo is?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:52

omdat je je dan helemaal het apelaserus schrikt! Mijn moeder heeft het een keer gedaan toen ik klein was en het is echt heel heel erg vervelend... je weet ook totaal niet waar je bent of wat je doet of of of... *janken* neej.. het is niet fijn.

En iemand die slaapwandeld doet dit ook in de REMslaap.. en het is volgens mij nooit goed om iemand daar uit te halen :)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:59

Begrijpelijk, het lijkt mij ook erg vervelend dat je zomaar ineens ergens wakker wordt en je hebt geen flauw idee hoe je daar gekomen bent.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:02

Ik praat bijna de hele nacht :') Erg leuk voor manlief...
Ik kan m'n dromen nooit herinneren en word dan ook netjes uitgerust wakker :+

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:05

Hmm... Ik heb het half, denk ik. Ik heb zelf ook veel last van emotionele dromen, diepe dromen en dromen waaruit je zwetend wakker wordt. Ik ben alleen verbaal niet zo spetterend. Praten en schreeuwen doe ik niet. Ik slaapwandel wel eens, vroeger vooral, tegenwoordig bijna niet meer. Ik heb vooral last van "schokken", elke nacht maar weer. Als ik eenmaal slaap (en dat gebeurd mij snel) dan ga ik af en toe schokken. Ineens mijn spieren aanspannen en loslaten enzo. Mijn vriend is er onderhand aangewend en drukt mij op die momenten tegen zich aan en ontspant dan pas weer wanneer ik gestopt ben met dat geschok. Schijnt te helpen.
Ik merk er zelf helemaal niets van. Ik ben wel altijd een bewuste dromer geweest, naderhand kan ik ze altijd weer vertellen. Ik droom ook echt elke nacht.

Tis wel, als ik gestresst/druk in mijn hoofd ben schok ik meer, ook als er weinig ventilatie in de kamer is. Is het lekker fris en ben ik rustiger dan schok in aanzienlijk minder of gewoon helemaal niet. Het zit toch in je hoofd, denk ik. :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:11

Mijn vader is daar goed in!!! Maar die gaat ook gewoon op het bed staan springen, zn handen tegen het plafond (ja, mn pa is lang :') ) en schreeuwen: BRAND!! BRAAAAAND! HET DAK STORT IN!!!

Je hebt geen idee hoe je dán wakker word......

Zelf slaapwandel ik, maar alleen in, op en rond mn bed, verder ga ik niet :=

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:16

JessAndHope schreef:
Mijn vader is daar goed in!!! Maar die gaat ook gewoon op het bed staan springen, zn handen tegen het plafond (ja, mn pa is lang :') ) en schreeuwen: BRAND!! BRAAAAAND! HET DAK STORT IN!!!

woow.. dat is inderdaad schrikken! enne.. jou paps moet inderdaad wel heeeel lang zijn dan!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:21

wiebke schreef:
JessAndHope schreef:

woow.. dat is inderdaad schrikken! enne.. jou paps moet inderdaad wel heeeel lang zijn dan!

2.02m ;) en een hoog bed... met je armen omhoog kom je al snel bij een plafond als je op een bed staat.
Maar toen schrokken we ons echt dood ja :')

Of dan zittie rechtop, met zn handen in een kommetje over de dekens heen en zit te mompelen. Dus mn moeder word wakker en vraagt: wat isser?
Mn vader: ja er zit een beest in bed! En het beet net in mn teen!
Nou... mn moeder was nog nooit zó snel dr bed uit :')

(en uiteindelijk geen beest te bekennen natuurlijk :o )

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:29

Zo herkenbaar dit!
Ik ben ook zo ontzettend druk bezig in mijn slaap. Gelukkig blijf ik (tegenwoordig) wel netjes in bed liggen :D

Het vervelende zijn inderdaad die hele intensieve dromen, als er een hoop nare dingen gebeuren. Daar kan ik echt 1 a 2 dagen helemaal ondersteboven van zijn.

/edit jeetje wat gaat t topic hard zeg! Kom er nauwelijks tussen :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:57

Jeetje wat een verhalen hier, sommige zijn toch echt wel een beetje grappig :D.

Vroeger praatte ik heel veel in mijn slaap en slaapwandelde ik ook veel. Dan ging ik beneden bij mijn ouders op de bank zitten, als ze me dat vertelden dat ik weer naar bed moest, stond ik op en deed ik dat. Ook ben ik een keer de bal voor het WK kwijt geweest en die was ik dus overal aan het zoeken 's nachts :P .

Verder knarsetand ik geloof ik wel :o. Ik lig heel rustig, beweeg niet veel. Ik heb nu twee keer gedroomd dat er iets met mijn paard was gebeurd en toen werd ik huilend en zwaar over de zeik wakker. Het heeft toen 3 kwartier geduurd voordat ik weer rustig was ;(.

Ik heb laatst een voorspellende droom gehad, dat was echt freaky. En door Bokt ben ik er achter gekomen dat je lucide dromen hebt als je je dromen kan beïnvloeden (wat ik in het geval van nachtmerries godzijdank af en toe kan) ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 01-12-11 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:09

Inderdaad allemaal erg herkenbaar!
Ik slaapwandel ook, nu niet meer zoveel als vroeger (gelukkig! :+ ) En praat ook veel in mijn slaap, ik knarsetand heel hard en ben vaak druk bezig. Maar ik droom heel erg in details. Ik kan alles herrineren, zelfs de emotie die ik toen voelde, hoe het rook, hoe het eruit zag. Erg ingewikkeld droom ik dan.
Hebben jullie daar ook last van? Droom overigens elke nacht. En kan het ook elke dag in alle details navertellen. Ik ben dan vaak minder uitgerust en zelfs moe, omdat ik voor mijn gevoel gewoon s'nachts doorleef.