zenuw geraakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

zenuw geraakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:05

Ik ben eergisteren van het paard af gevallen zonder cap, al had dat in dit geval weinig uitgemaakt, maar volgende keer doe ik gewoon weer een cap op :+. Ik ben op de zijkant van mijn gezicht gevallen en er is waarschijnlijk iet tegen mijn ooglid aan gekomen aan de onderkant want er zit een lichte bloeduitstorting. In de eerste instantie was mijn gezicht opgezwolle en was ik bang dat het blauw zou worden, maar ik heb dus alleen dat streepje op mijn onderste ooglid. Nu heb ik sinds gisteren een heel raar gevoel bij knipperen, mond wagenwijd, in mijn oog wrijven etc, ik voel dan een heel rare "lijn" vanaf mijn rechterooglid naar mijn lip gaan via mijn neus. soort van zenuw lijkt het wel. Ik heb ook een klein beetje gevoelloosheid op dat gebied, niet verlamd ofzo, ik kan alles nog bewegen etc, maar het voelt gewoon heel vreemd :')

Nou is mijn vraag dus, trekt dit weg en komt dit door de lichte bloeduitstorting op mijn ooglid of gewoon door de val, of zou ik hiervoor wel naar een doktor moeten gaan? Wou het eigenlijk nog even aankijken, maarja, je weet het gewoon niet :+ Toen ik net gevallen was zag ik met mijn rechteroog alleen maar in flitsen, na 20/30 minuten was dit weggetrokken (heb op dat moment niet echt een besef van tijd gehad, dus kan ook 10 minuten zijn) en zie nu verder goed met mijn oog maar naar beneden kijken voelt nog niet 100%

Nou, iemand die het weet? :')

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:20

Hmm lijkt me in dit geval niet onverstandig de HA even te bellen voor advies..

Heb 't zelf niet meegemaakt, lijkt me wel heel erg vervelend!

Rennie89

Re: zenuw geraakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:24

probleem is dus dat ik op dit moment in Tunesië zit en pas 18 December weer in NL ben :P
Maar kan hier denk ik wel naar een dokter maar wacht wel even nog wat reacties af, wie weet stel ik me aan, wat heel goed kan :')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:26

Het klinkt wel als zenuwbeschadiging, maarrrrr van mij moet ( ja moet :j ) je toch naar een dokter gaan, want 20 a 30 min flitsen zien is niet goed, kan puur vanuit het oog komen maar ook vanuit de hersenen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:30

ik heb dus echt geen idee hoelang ik die flitsen heb gezien, alles na de val is een beetje wazig, kon eerst ook niet echt goed ademen, was echt aan het snakken naar adem, denk dus door de klap op mijn zij waardoor mijn longen dicht klapte. Misschien dat het flitsen ook maar 5 minuten heeft geduurd, volgens degene met wie ik was zat ik ongeveer 5 minuten op de grond. Tis zo moeilijk in te schatten. Weet in elk geval dat toen ik weer op stal was ik weer gewoon goed kon zien, daarvoor is voor mij een waas. denk dat tussen de val en tussen stal ongeveer 20/30 minuten heeft gezeten. zag dus ook alleen maar flitsen volgens mij met mijn rechteroog, de kant waar ik op ben gevallen.

Ik denk dat ik dan sowieso morgen of overmorgen ga kijken voor een doktor. Heb ook nog steeds redelijk veel hoofdpijn :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:34

Online Huisarts?

In iedergeval kalm aan doen, ben je misselijk of hoofdpijn, kans op een hersen schudding !

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:35

misselijk niet echt, ja soms even zo'n vlaag maar dat was het. Ik heb wel hoofdpijn, maar dat zal ook wel logisch zijn, en heb eigenlijk normaal ook al regelmatig hoofdpijn, dus heel moeilijk te beoordelen :')

ik zal even googlen op op online huisarts :P

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:38

Echt even naar de dokter gaan, kan idd vanuit je hersenen komen en dat moet zo snel mogelijk behandeld worden anders kan je blijvende schade ondervinden. (Uit eigen ervaring)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:39

Hoe word zoiets behandeld dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:41

Check je zorgverzekering even, en informeer naar de dekkingen die je in Tunesië hebt.
Wat je daar gewoon vergoed krijgt en of je daar zonder problemen naar een ehbo, etc. kunt gaan.

Zo ja; dan zou ik er toch even langs gaan.
Zo'n dikke streep die je voelt kan ook een opgezet bloedvat zijn.
Maar die flitsen die je had na je val, zijn natuurlijk niet "normaal".

Ik heb een jaar of 10 geleden een ernstige hersenschudding gehad, en heb het toen een beetje weggelachen (was toen net jarig... duh..). Met als resultaat dat ik er nu nog steeds regelmatig last van heb.

Dus beter een keer te vaak dan te weinig naar de dokter.

Bij een ernstige hersenschudding moet je bedrust nemen. Plat liggen in een donkere kamer.
Geen tv kijken, niet computeren, etc.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:43

ik heb een reisverzekering, ga er van uit dat de kosten dus wel gedekt worden hier in Tunesië :j heb daar bewust nog voor gebeld. Heb mijn IZZ pas bij me, dus dat moet ook wel goed komen lijkt me. Aan de buitenkant is dus niks te zien aan mijn gezicht, alleen dat bloeduitstorting bij mijn ooglid

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:46

Ik krijg het idee van wat je vertelt dat het een hersenschudding is (symptomen lijken iig op de symptomen die ik met mijn hersenschudding had, alleen wat minder heftig) en dan is het enige advies (ook bij een zeer zware hersenschudding, ze kunnen er gewoon niks mee :n ): rust. Weinig prikkels, niet teveel in directe felle zon (leuk in Tunesië...), niet computeren, geen luide muziek, niet meerdere dingen tegelijk en veel slapen... Maar voor de zekerheid zou ik toch naar n dokter gaan, want vanaf achter onze computers kunnen wij het niet beoordelen en misschien is t wel iets heel anders... Succes!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:48

als ik een hersenschudding had, zou het wel een lichte zijn, er word trouwens nu juist afgeraden om rust te nemen na een hersenschudding, heb er iig op gegoogled en er werd dus geschreven dat dat dus eigenlijk helemaal niet nodig is. Iig niet in bed liggen. Misschien wel niet achter een computer zitten :')

Overigens is het de laatste dagen niet echt de hele tijd zonnig, dus dat scheeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:53

Rust nemen wordt niet afgeraden.... Volledige platte bedrust vindt men tegenwoordig iets minder "nodig".
Omdat als je alleen maar in bed ligt, je helemaal geen prikkels meer krijgt, en dat bleek minder goed te zijn voor herstel.

Maar echt héél rustig aan doen en veel slapen is wel hét behandel advies dat gegeven zal worden (wordt ook bijv. door de hersenstichting aangeraden).

Check toch je zorgverzekering goed. Bel ze eventueel over de specifieke situatie.
Want je zal niet de eerste zijn die denkt dat alles goed geregeld is en achteraf een rekening van duizenden euro's krijgt voor een simpel ziekenhuis bezoekje in het buitenland ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:56

Ik slaap gelukkig wel wat vroeger hier dan in nederland. rond een uur of half 12 gaat het licht uit en om 9 uur sta ik weer op ongeveer, soms iets later.

Ik ga even mijn moeder skypen en vragen of zij vandaag of morgen IZZ kunnen bellen om te vragen hoe het zit idd met de kostenvergoeding in Tunesië

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:28

Hoe is het nu met je?

En ben je al wat wijzer geworden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 10:36

het voelt nog steeds heel vreemd, ook gisteren met douchen. Het vervelende is dus dat ik niet in mijn ogen kan wrijven want dan komt dat rare gevoel weer :') heel vervelend als je met wazige ogen wakker word :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:31

Als dat het enige is waar je last van hebt zou ik gewoon nog even afwachten.
Toen ik de laatste keer van het paard gevallen ben zijn er in mijn been ook zenuwen beschadigd geweest. Nu toch ruim een half jaar later is het gevoel voor het grootste gedeelte wel terug.
Ik had zelf totaal geen gevoel op dat stuk wat beschadigd was. Was ook wel een vreemde gewaar wording. Ik heb het overigens getest door een naald in te steken en ik voelde echt helemaal niets. Zou ik trouwens niet doen in je gezicht. Maar bij twijfel misschien gewoon even bellen naar een dokter.

Maar jij hebt er dus wel iets van gevoel in dus als het de zenuwen zijn, dan zijn die niet helemaal kapot hooguit beschadigd lijkt mij. Of toch iets anders als de zenuwen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 01-12-11 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:33

Je gezicht bevat enorm veel spieren en daarmee spiergroepen.

Ik zou wel ff naar de huisarts gaan.
Wellicht gewoon een contusie/kneuzing, maar dan kun je het van je af zetten...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:37

Even naar de huisarts, er kan ook "hoger" een zenwuw beschadigd zijn door de val waardoor je sensorisch je gezicht anders aanvoelt. En bij een hersenschudding wel rust nemen maar ga bijvoorbeeld lekker wandelen maar niet achter een scherm zitten en zorg dat je hersens rust krijgen!

Veel sterkte!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:39

Fred_Kroket schreef:
Even naar de huisarts, er kan ook "hoger" een zenwuw beschadigd zijn door de val waardoor je sensorisch je gezicht anders aanvoelt. En bij een hersenschudding wel rust nemen maar ga bijvoorbeeld lekker wandelen maar niet achter een scherm zitten en zorg dat je hersens rust krijgen!

Veel sterkte!

Ik kan me weer aansluiten bij jou! :j 2de topic al hahaha!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:44

Ik probeer in elk geval zoveel mogelijk rust te nemen qua schermen :j ik ga eff kijken hoe mijn IZZ verzekering het doet met huisartsen hier in tunesië qua kosten en dan even een bezoekje brengen. ik heb nog wel gevoel maar het voelt wel vreemd

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:47

lifaya schreef:
Ik probeer in elk geval zoveel mogelijk rust te nemen qua schermen :j ik ga eff kijken hoe mijn IZZ verzekering het doet met huisartsen hier in tunesië qua kosten en dan even een bezoekje brengen. ik heb nog wel gevoel maar het voelt wel vreemd

Oow Tunesië... Ja dat he'k nie gesien... ;) Maar toch heel veel sterkte! En om inderdaad uit te sluiten dat een aangezichtszenuw is geraakt lijkt het me wel verstandig om even langs te gaan. Zenuw herstel duurt enorm lang en soms is de schade blijvend of houd je wat restklachten.

Veel sterkte!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:01

lifaya schreef:
Hoe word zoiets behandeld dan?

Voornamenlijk met bloedverdunners. asparine, ascal ed.
Maar om die nou zomaar klakkeloos te slikken. :?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:17

Ik merk dat mijn rechter neusvleugel wel een beetje gevoelloos is, niet echt verdoofd, maar voelt wel anders dan mijn andere zijde :')
Overigens is het dus nu helemaal niet meer dik, heb ik er wel minder last van maar ik heb wel een redelijk vermoeiend gevoel in mijn oog. Verder heb ik er vooral last van bij niezen en echt over mijn gezicht wrijven wat ik dus niet doe :') Kan mijn hele gezicht overigens gewoon bewegen, wat normaal beweegt :P