Van harde naar zachte lenzen overstappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Van harde naar zachte lenzen overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:03

Ik draag al zeker 10 jaar harde lenzen...

Heb aan beide ogen bijna -9 en vind het wel fijn om mijn bril af te kunnen wisselen met harde lenzen... maar op het moment heel veel last van de lenzen en daardoor draag ik ze bijna niet...

Mijn klachten zijn o.a.:
Bij goed passende lenzen worden mijn ogen te droog en zuigt de lens vacuüm aan het oog. Dit doet heel erg veel zeer en ik krijg ze dan met moeite uit.
Om dit op te lossen heb ik lenzen die eigenlijk niet goed passen, waardoor ze niet vacuüm kunnen zuigen. Maar hierdoor voel ik ze constant en komt er ook heel veel vuil onder. Ik heb minstens 9 a 10 keer per dag wat onder m'n lens en heb daardoor constant uitgelopen eyeliner en mascara van het tranen.

Nu bedacht mijn opticien om toch eens over te stappen op zachte.
Ik heb nu een paar zachte maandlenzen... En ze zitten heerlijk! Hele dag geen last!
Tot ik ze uit moet doen... Hel op aarde.... Ik zit minstens 10 minuten te pielen, bloeddoorlopen ogen als resultaat en met een beetje geluk heb ik dan net de linker uit. De rechter lukt helemaal niet. Dus dan haalt na een dag de opticien die er maar voor me uit :')

Kortom het lukt me niet alleen ... Wie is er nog meer overgestapt van harde naar zachte? Of heeft tips...
Ik pak ze er met 2 vingers eruit, schuiven naar beneden en dan pakken lukt me al helemaal niet.. Maar ik krijg slecht grip of het duwen doet pijn aan mijn ogen waardoor ik niet harder kan duwen voor meer grip..

Barbabientje

Re: Van harde naar zachte lenzen overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:04

Nachtlenzen een optie? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:05

Nee gaat maar tot -4... Helaas helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:06

kun je niet zo'n zuignapje gebruiken om ze uit te doen :D ? Wat ik zelf doe is de zijkanten met mijn vingertoppen 'naar elkaar toe' drukken, zodat ze een beetje dubbelklappen en je zo kunt pakken. Maar ik weet niet of deze uitleg te begrijpen valt, zonder beeld :')

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:07

Ik had eerst ook harde lenzen, een woord verschrikkelijk.

Ogen waren de hele dag door rood enz dus overgestapt.
Wat ik toen deed om het uit te doen is naar de muur staren ogen groot maken en dan met een vinger om je pupil proberen te pakken. Dit heeft bij mij heel veel zin.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:10

In principe hoef je niet te duwen op je oog. Je moet je oog goed wijd opensperren.
Ik trek met mijn middelvinger mijn ooglid naar beneden en met mijn wijsvinger en duim druk ik de randen van de lens naar het middenpunt van de lens. Dan komt hij los van het oog en kan ik hem er zo uithalen.
Misschien kan je eerst een drupje lenzenvloeistof in je oog doen? Dan gaat het ook makkelijker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:10

Menino schreef:
kun je niet zo'n zuignapje gebruiken om ze uit te doen :D ? Wat ik zelf doe is de zijkanten met mijn vingertoppen 'naar elkaar toe' drukken, zodat ze een beetje dubbelklappen en je zo kunt pakken. Maar ik weet niet of deze uitleg te begrijpen valt, zonder beeld :')

ja zo haal ik ze er ook uit!
alleen 9 van de 10 keer glij ik zo over de lens heen, ipv dat ik achter de randjes blijf haken en m zo "ervanaf" duw....

En zuignapje kan alleen bij harde lenzen, bij zachte trek je ze dan kapot...
Er is wel een soort pincet waar je ze mee uit kan halen.. misschien dat dat wat is :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:11

Plien91 schreef:
In principe hoef je niet te duwen op je oog. Je moet je oog goed wijd opensperren.
Ik trek met mijn middelvinger mijn ooglid naar beneden en met mijn wijsvinger en duim druk ik de randen van de lens naar het middenpunt van de lens. Dan komt hij los van het oog en kan ik hem er zo uithalen.
Misschien kan je eerst een drupje lenzenvloeistof in je oog doen? Dan gaat het ook makkelijker.

Ze moeten juist zo droog mogelijk zijn. Ik heb namelijk een merk wat heel glibberig is, en pas na een paar uur dragen zijn ze droog genoeg om grip te hebben. Als ik ga tranen worden ze meteen weer glibberig en krijg ik ze niet uit ... Wellicht een ander merk proeflenzen vragen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:14

ik heb ook eerst jaren harde lenzen gehad.kreeg zelfde problemen alleen dan tegen de eind van de middag.. en er zat ook steeds rotzooi onder.. op den duur druppelde ik zelfs de lenzen vloeistof in mijn ogen..met die lenzen.

zachte heb ik daarna ook paar jaar gehad,wat vond ik dat fijn.. niks er onder!!

tegenwoordig heb ik alleen een bril. en ik wil niet anders meer.

het is een kwestie van oefenen.. dat uit doen.
ik trok mijn oog leden altijd helemaal open.. hing boven de spiegel keek daar dus in en pakte dan met 2 vingers de lens die ging dan vanzelf tussen mijn vingers.
in het begin had ik hem ook vaak boven in mijn oog.. heel iritant..
ook savonds droogde opden duur deze uit voor mijn gevoel.

die zuignap had ik bij harde lenzen.. volgens mij kan dat niet bij de harde.

soms gebruikte ik de zuignap terwijl de lens boven mijn oog zat.. dat was pas erg.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:15

Focussed schreef:
Plien91 schreef:

Ze moeten juist zo droog mogelijk zijn. Ik heb namelijk een merk wat heel glibberig is, en pas na een paar uur dragen zijn ze droog genoeg om grip te hebben. Als ik ga tranen worden ze meteen weer glibberig en krijg ik ze niet uit ... Wellicht een ander merk proeflenzen vragen...

O wacht ik ben in de war met het inzetten van lenzen, ik kan totaal niet tegen droge lenzen indoen. :+

Welk merk lenzen heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:16

Focussed schreef:
Menino schreef:

ja zo haal ik ze er ook uit!
alleen 9 van de 10 keer glij ik zo over de lens heen, ipv dat ik achter de randjes blijf haken en m zo "ervanaf" duw....

En zuignapje kan alleen bij harde lenzen, bij zachte trek je ze dan kapot...
Er is wel een soort pincet waar je ze mee uit kan halen.. misschien dat dat wat is :+

ohoooo, ik snap wat je bedoeld. Ze zitten gewoon heel goed 'vastgezogen oid'.
Maar kun je geen andere lenzen proberen....?

Want als ik naar mezelf kijk: Kruidvat lenzen, zitten bv. veel minder stevig vastgezogen bij mij, dan de lenzen van de opticien (die zitten veel 'strakker' en zijn ook nog veel dunner!) . Nu zou ik met -9 geen kruidvat lenzen gaan proberen -ik denk uberhaupt iet dat ze dat hebben :P - . Maar mss kun je wel eens een ander merk lenzen proberen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:20

Zal morgen even kijken welke ik heb, ze liggen nu bij de opticien omdat ik ze zelfstandig toch niet uitkrijg en nu alleen maar op zaterdag draag (als ik er zelf werk :P ) . Moet morgen toch even langs de winkel namelijk.

Ik ga idd anders maar een ander merk vragen. Volgens mij had ik nu de nieuwste versie van Air Optix. Een collega had die nu ook en klaagde ook al dat die heel glad waren en moeilijk uit te doen.

Menino: haha ik zou niet eens die van Kruidvat indurven :') Ben echt een hypochonder wat betreft met mijn ogen en altijd bang er wat in te doen waardoor er iets misgaat ofzo :')
Na een keer m'n harde lenzen met eiwitoplossende zeep ingedaan te hebben ipv met lenzenvloeistof (resultaat: 3 dagen niks kunnen zien met dat oog) ben ik heelmaal als de dood :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:24

snap ik hoor :D ! Is ook niet het meest verstandige...
Maar als ik ga logeren, of naar mn pa ga bv. Dán vergeet ik altijd lenzen, lenzenvloeistof en al dat soort zooi :') Dus dan wordt het al snel kruidvat. En ik moet zeggen dat ik die lenzen eigenlijk ook wel lekkerder vindt zitten dan die van de opticien. Maar ach, verder draag ik braaf mijn opticien-lensjes :D !

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:25

Ik heb ook jaren harde lenzen gehad. Nou, wat een drama was dat zeg. Heel snel vuil en stof eronder, je poets je en ongeluk aan die dingen en naar de paarden kon ik ze gewoon helemaal niet in. Het ging gewoon niet. Vijf minuten en de tranen liepen over mijn wangen. Ik heb er een beschadiging aan mijn hoornvlies aan over gehouden, gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. Ook verloor ik er nog wel eens een en dat was gelijk honderd euro in het afvoerputje (letterlijk in mijn geval).

Zachte maandlenzen zijn ideaal. Nooit meer last van stof en vuil, en je voelt ze niet zitten.
Om ze uit te doen trek ik met mijn linkerhand mijn bovenste ooglid omhoog en met mijn de middelvinger van mijn rechterhand het onderste ooglid omlaag. Dan kan ik de lens met de duim en wijsvinger van mijn rechterhand zo van mijn oog pakken.

Ik heb trouwens jaren lenzen van de kruidvat gedragen omdat mijn sterkte bij de opticien steeds in nazending was. Dan kreeg ik weer een setje en kon weken op de rest wachten. Ik heb nog steeds kruidvat lenzen als reserve. In -9 ga je die niet vinden trouwens. Met -5 kan ik ze al niet eens overal krijgen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:01

Dit hoort niet bij zachte lenzen en zou inderdaad eens een ander merk proberen. Zelf heb ik er totaal geen moeite mee, hoef niet eens m'n oog verder open te sperren oid. Kan ze d'r binnen 2 seconden uit hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:53

Van hard naar zacht is beter te doen dan andersom :j (heb geprobeerd van zacht naar hard te gaan, dat was geen succes).
Maar ik doe mijn zachte lenzen uit, zoals mensen met harde lenzen ze uit doen (buitenste ooghoek 'dicht knijpen'). Ik denk dat het uit doen een kwestie van wennen is :)

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:58

Ik had ook harde lenzen en vond dat ideaal tot dat ik steeds vreselijke irritaties had van mijn ogen en
ging toen over op zachte lenzen!

Hier komt minder gauw iets onder maar vond de harde lenzen makkelijker.
Bij het uithalen spreide ik mijn ogen en dan drukte ik mijn bovenste vinger iest in en dan sprong de lens eruit.
Heel makkelijk en overal te doen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:01

Bij mij gaan ze veel beter uit hoe glibberig ze zijn.
Dit omdat ze dan ook makkelijker van hun plek schieten op het moment dat je met je oog gaat knijpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:26

Ik heb jaren zachte lenzen gehad, toen jaren harde zuurstofdoorlatende en nu al weer jaren zachte maandlenzen. Sinds een half jaar met cilinder en multifocaal, ideaal, ik wil niet meer zonder.
Uitdoen, is een kwestie van oefenen en rustig blijven. Je kan het boven een spiegel doen en dan je onderlid met je linkerhand naar beneden duwen en dan je duim en ringvinger van je rechterhand aan de buitenkanten zetten en naar elkaar toe, de lenz bolt dan op en kan je zo met je vingertoppen pakken. Of met je ringvinger van je rechthand de lenz naar beneden schuiven en dan kan je hem ook zo pakken met je duim en ringvinger.
Als je ogen droog zijn, even een druppeltje vloeistof in je oog, dan gaan ze een beetje drijven, dan is het ook vaak gemakkelijker.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:55

Ik heb zelf harde lenzen, bevalt opzich wel. Maar ik heb wel ook altijd erg last van de vuiltjes, plus dat mijn ogen aan het eind van de dag ook altijd rood zijn. Dus ik zit er over te denken om nachtlenzen te nemen.

Mijn moeder heeft zachte lenzen, maar zij trekt aan haar ooglid (zegmaar dat je een chinees oog krijgt :+ ) maar tegelijkertijd proberen je oog open te houden. En dan knipperen, dan vallen ze er altijd uit, bij mij werkt dat ook. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:58

wat bij mij vaak helpt is een drupje vloeistof indoen, en dan mijn lens verschuiven op mijn oog, zodat er vloeistof onder komt en de lens niet vastplakt zeg maar.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:01

Ik heb zachte lenzen en het was bij mij een kwestie van oefenen.. Nu gaat het moeiteloos, zelfs zonder spiegel krijg ik ze eruit!
Ik doe het ook met 2 vingers, duim en middelvinger ( :') ) en knijp hem dan dubbel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 17:30

Ik heb nieuwe meegekregen net, moest even langs want een collega is bijna jarig en had even geld gebracht voor t cadeau haha.
Heb nu comfilcon Dk128 lenzen? Deze zouden minder glad moeten zijn. Ga ze morgen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:15

nou, ben benieuwd of dit beter lukt :D

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:57

Ik heb ook harde lenzen en heb laatst zachte lenzen geprobeerd. Vond het wel erg fijn maar een drama met uit doen!!! Maar toch ga ik weer twijfelen. Moet volgend jaar nieuwe lenzen en het comfort van zachte lenzen is wel heel erg groot!! Met mijn harde lenzen heb ik aan het eind van de dag ook echt van die vlekken wazen erop. Vooral doordat mijn ogen wat droog zijn. Kan ze dan vaak wel uit gaan doen want beter wordt het niet.