Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 15:10

Zou jij je vader kunnen vergeven voor wat hij je heeft aan gedaan vroeger,
laatst had ik een discussie met een paar vriedinen er over, of ik mijn vader zou kunnen vergeven voor wat hij mij allemaal heeft aangedaan,
Het gaat omdit topic.
[MW] Mijn vader is helaas nooit een goede vader voor mij geweest
Ik heb het zelf nooit een plek kunnen geven ,en ook al heb ik nu wel een fijn leven en ben ik gelukkig.
Ik kan gelukkig als ik ergens mee zit naar mijn paard toe gaan die troost mij altijd en ik vind het ook dan heel fijn om bij mijn paard
te zijn omdat die niks tegen je zegt maar je wel gaat troosten,
Elke dag draag je toch veel pijn met je mee want je denkt er elke dag wel aan,
Als mensen aan jou vragen waar is je vader dan, dan moet ik gaan zeggen die zit in een kliniek, krijg je van de vragen,
O je vader is dus gestoord, dan schuift de wereld even onder je voeten vandaan,
Ik kan hier zelf moeilijk met iemand over gaan praten wat ik barst gewoon meteen in tranen uit, en ik reageer me dan op andere mensen af, omdat ik tegelijkrtijd verdrietig en boos ben, en het liefst sloop ik ook nog dingen in dit huis omdat ik gewoon zo boos hier over ben, :(
En omdat ik altijd hard voor me zelf ben, heb ik alles weggstopt en ik hoop altijd dat niemand mijn gevoelige snaar gaat raken,
Nou zegt mijn vriedin ik noem haar even m. m zegt hij is ziek in zijn hoofd hij kan er niks aan doen,
Daar op antwoorde ik van ziek of niet ik geloof gewoon niet dat je niet kan weten, wat je iemand anders hebt aangedaan,
In zijn leven, dit is al aan de gang vanaf ik een baby ben geweest, als je klein bent denk je er niet zo veel bij na. dat denken veel mensen , ik weet alles nog van vroeger wat er is gebeurd wanneer en hoe,
Ik weet dat ik zelf iemand daar eigelijk niet voor kan vergeven maar ik denk soms toch van mischien gaat die pijn dan wel weg van binnen, als dit een vriedin was geweest of een goede vriend ,dan was het al lang over geweest met de vriendschap,
Ik wou dus graag weten hoe jullie hier over denken,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 25-11-11 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DeandyBoy

Re: Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:14

mijn vader zie ik niet meer sinds ik ong 10 jaar oud was.

hij en mijn moeder zijn gescheiden en ik kwam om t weekend bij mijn vader samen met mijn broertje
totdat ik op een dag niet meer mocht komen en mijn broertje wel
de reden : hij vertrouwde zichzelf niet met mij.
sexueel was hij zo gefrustreerd dat hij zich niet in de hand kon houden.

ook een mentale ziekte naar mijn mening

nu 17 jaar later bezoekt hij samen met zijn nieuwe vrouw en mijn broertje en zijn vriendin , partnerclubs...
nog steeds is hij dus niet "genezen "

ik zal hem dit nooit vergeven........

maar voor iedereen geld : doe wat jouw gevoel je zegt......sterkte

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:19

Ik heb jouw verhaal gelezen.. erg heftig hoor..

Mijn vader heb ik al meer dan 10 jaar niet gezien.
Hij was drugsgebruiker en alcholist.
Als klein meisje kreeg ik daar niet veel van mee.. pas toen ik ouder werd werd het mij pas duidelijk waarom mijn vader altijd "raar" deed.

Ook al heeft hij rare dingen gedaan(wat ik hier niet ga neerzetten) heb ik altijd moeite gehad dat hij niet meer in mijn leven was..
Vorig jaar had ik besloten om weer contact met hem te gaan zoeken... ik wilde weten hoe het met hem was.

Ik kon hem niet vinden, uiteindelijk heb ik begin dit jaar te horen gekregen dat hij is overleden na een kort ziekbed in 2009..

Hier ben ik ernorm van geschrokken.. en nu blijf ik zitten met onbeantwoorde vragen. en dat gun ik niemand

Ik heb mijn vader zeker vergeven maar ik had zo graag antwoord willen hebben...

Dus als ik nu iemand hoor die geen contact heeft met haar of zijn ouders, denk ik aan bovenstaande terug...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:28

Het verhaal van mij vader is ook niet rooskleurig. Vooral in mijn pubertijd heb ik het hier erg lastig mee gehad. Later bleek dat hij een ernstige hartafwijking had, sporadisch hadden we contact en zo ook jaren niet. Tot ik eind dec vorig jaar (ik was toen 24) bedacht dat ik dit niet wilde. Mijn vader is mijn vader en ondanks dat hij er niet voor mij is geweest, wil ik het niet dat ik straks een bericht krijg dat hij er niet meer is en ik niets heb ondernomen om toch contact te zoeken..

Eind dec vorig jaar is hij samen met zijn vrouw in m'n nieuwe huisje komen kijken, mijn zusje en haar vriend waren er ook, mijn vriend uiteraard ook (woon samen) Dit best wel beladen bezoek hebben mijn zusje en ik (en uiteraard hebben we voor dit bezoek uitgebreid gespraat samen) aangegeven dat er geen verwijten of wat meer zijn uit het verleden en dat we er het best van willen maken. Dit heeft hij heel positief opgepakt, het contact is langzaam maar zeker beter aan het worden. Dit is ook wel een beetje te danken aan zijn vrouw.

Ik ben blij dat ik deze stap heb genomen, hij is en blijft mijn vader, wat er ook allemaal gebeurd is vroeger. Ik heb hem vergeven en een nieuw boek open geslagen. Ik kon dit doen omdat ik daar klaar voor was.
Het ligt helemaal bij jezelf hoe jij hierover denkt en wat je gevoel hierbij is, sta altijd achter de keuzes die je maakt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:29

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:30

Ik heb je verhaal niet gelezen maar ik vergeef mijn vader nooit... En dat terwijl hij mij nooit iets lichamelijks of verbaal heeft aangedaan...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:31

Ik heb toevallig een paar weken geleden besloten om hem voor alles te vergeven. Gewoon omdat je ook gewoon "schone" energie nodig hebt om goed verder te kunnen. Oude koeien helpen daar niet bepaald bij.

Ik voel me nu veel rustiger en ga met mee plezier naar hem toe, heerlijk. :)

Vergeving is natuurlijk wel iets waar je klaar voor moet zijn, dat gaat niet van de hak op de tak.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 17:35

Ik wil hem wel een nieuwe kans gaan geven. alleen leert hij niet van zijn fouten die hij gemaakt heeft en de schuld ligt ook altijd bij een ander,en nooit bij hem zelf.
En dan blijf je bezig om iemand een nieuwe kans te gaan gegeven.en te gaan vergeven,
En het hem gaan vergeven kan ik niet, ik zou hem wel een nieuwe kans willen geven, Hij weet het altijd wel weer te verpesten,
Het blijft gewoon een super lastig keuze die je gaat maken, ik heb er wel met mensen over gepraat,
En het komt er op neer dat ik beter afstand van hem kan gaan nemen, ik doe dit al jaren omdat ik er anders zelf er ook aan kapot ga.
Ik zou graag een vader willen hebben waar je leuke dingen mee kunt gaan doen, in plaats van een vader die zich zelf alleen maar open loopt te snijden waar iedereen bij is, en die alleen maar aan zich zelf kan gaan denken,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:52

DeandyBoy schreef:
mijn vader zie ik niet meer sinds ik ong 10 jaar oud was.

hij en mijn moeder zijn gescheiden en ik kwam om t weekend bij mijn vader samen met mijn broertje
totdat ik op een dag niet meer mocht komen en mijn broertje wel
de reden : hij vertrouwde zichzelf niet met mij.
sexueel was hij zo gefrustreerd dat hij zich niet in de hand kon houden.

ook een mentale ziekte naar mijn mening

nu 17 jaar later bezoekt hij samen met zijn nieuwe vrouw en mijn broertje en zijn vriendin , partnerclubs...
nog steeds is hij dus niet "genezen "

ik zal hem dit nooit vergeven........

maar voor iedereen geld : doe wat jouw gevoel je zegt......sterkte

Sorry, maar dit toch 10000x liever dan dat ie zich wel aan jou vergrijpt..? Hij was wel erg eerlijk imo :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:08

Ik heb ook al wat jaren het contact verbroken met me vader.
Er is veel gebeurt en volgens de psychologe is de dader duidelijk mijn vader.Ik zelf kan en wilde het niet geloven,zelfs nu twijfel ik nog steeds.Er zijn idd. zeer duidelijke kenmerken die ik me kan herinneren,die idd. gebeurt zijn.Maar omdat ik toen nog zeer jong was weet ik heel veel dingen niet meer,en de dingen die gebeurt zijn toen ik al wat ouder was zijn heel diep weg gestopt.Het was ook beter om dit niet naar boven te halen d.m.v. hypnose,het zou te gevaarlijk zijn voor mij.
Ik zit er nog steeds mee dat ik geen 100% duidelijkheid heb,ik zal die ook nooit krijgen denk ik.
En toch heb ik het contact verbroken sinds enkele jaren.
TS ik begrijp jou twijfel ook heel goed.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:28

Had ik de mogenlijkheid om te praten dan zou ik dat gedaan hebben.
Mijn pa is overleden toen ik 10 dagen 16 was. (opgenomen op mijn verjaardag) Hij was streng en hield in mijn ogen meer van mijn perfecte (achterbakse) zus dan van mij .. het kind wat altijd dwars lag en uiterste opzocht.
Nu pas begrijp ik mijn vader,hij had zorgen over mij en niet/nauwelijks om mijn perfecte zus!
Vlak voor zijn overlijden heeft ie mij gevraagd om op het rechte pad te blijven......en OOOHHHH wat zou ik m graag willen vragen of hij tevreden is met wat ik uiteindelijk berijkt/gedaan heb.

Blijkbaar zit je zelf met vragen, stel ze nu,nu het nog kan.Zet het op papier als je twijfelt, maar iemand in de ogen kijken is heel erg veel waard als je dingen wil weten, zodat je het zelf een plekje kan geven!Vraag desnoods je therapeut mee te gaan of een goede vrindin.. of dat er iemand van de kliniek aanwezig is als je met hem praat. Maar doe het, vraag recht op de man af.. anders blijf je met vragen zitten.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:39

Mijn vader zoekt steeds contact met mij via de telefoon ,of hij spreekt mijn Voicemail in , en als ik dan zeg tegen hem dat ik daar Geen Behoefte aan heb, Dan gaat hij het via andere personen proberen. om toch met mij in contact te kunnen komen.
Ik heb al heel vaak geprobeerd om hier met hem over te gaan praten, Hij denkt alleen aan zich zelf, en een sorry heb ik ook nog nooit gehoord uit zijn mond tegen mij, Ik ben eigenlijk gek. dat ik er alles aan doe omdit weer goed te laten komen, hij hoort op ze knieën te gaan zitten en hij hoort sorry tegen mij te zeggen voor wat hij mij allemaal heeft aan gedaan,
Ik heb een deel niet verteld op bokt wat ik nog meer heb mee gemaakt, wat zijn schuld is. en daar zit toch de meeste pijn nog in ;( maar dat durf ik Niet op bokt te gaan vertellen,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 25-11-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:50

Ook al doen ouders soms dingen die niet te vergeven zijn, het blijven toch je ouders.. Ook zij hebben zichzelf niet gemaakt en kunnen zo vastgeroest zijn in hun patronen dat ze niet anders meer kunnen. Heel veel is op te lossen door te praten, door te zeggen wat jij ervan vind. Lost misschien alle problemen niet op, maar zo speel je wel open kaart.

Mijn vader is manisch depressief, ontzettend egoistisch en ik heb nog nooit een band met hem gehad. Kan me soms ook enorm boos maken om hoe hij is of om wat hij heeft gedaan. Maar ik kan er ook voor kiezen te accepteren dat hij is wie hij is. Niet altijd even makkelijk, maar wel de beste optie. Ik kan hem wel van alles en nog wat de schuld gaan geven, maar wat schiet ik daar mee op?
Denk dat mensen meer met elkaar zouden moeten praten, elkaars verhaal in ieder geval aanhoren en niet de volledige schuld bij de ander neerleggen. Leven en laten leven, zoals ze altijd zeggen ;)

Accepteer dingen zoals ze zijn en verspil je energie niet aan het haten of het boos zijn op iemand. Dat is het echt niet waard.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:52

als je dat niet wil vertellen moet je het ook zeker niet doen. Ik had niet door dat je vader met jou contact zocht.
Maar misschien is het dan alsnog een optie om het dan juist te doen, samen met je therapeut bv. Goed op papierzetten wat je wil weten en niet afwijken van wat jezelf wilt weten. Uiteraard tegen je "pa"zeggen dat jij het gesprek bepaalt en weggaat als het niet wil of als hij doordramt. Eisen stellen en aan vasthouden. Jij bepaald!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:57

Vaders weten echt wel wat ze gedaan hebben, maar ze konden er niets aan doen door hun ziekte. En uit ervaring weet ik dat het zo is. Ik ben natuurlijk al wat ouder, maar al heel snel na de zelfgekozen dood van mijn vader heb ik hem vergeven. Niet alleen daarvoor, maar ook voor het feit dat we altijd doodsbang waren om hem boos te maken, dat hij ons sloeg, dat hij mijn moeder sloeg. Op het dieptepunt, toen was ik 18, zaten we samen in een pizzeria en zat hij te huilen om zijn verloren leven. Het was een man die alles kon missen, die alles voor je over had, maar door de ziekte in zijn hoofd kon hij vaak niet "normaal" reageren. Hij wist ook niet hoe hij met ons moest om gaan als we niet luisterden, dan voelde hij zich zo machteloos dat hij boos werd en sloeg. Ooit eens sloeg hij me een gekneusde duim, moest hij van mijn moeder met mij naar de huisarts, hij had zo'n spijt en hij schaamde zich zo... Je vader kan er niets aan doen, zo te horen is hij ook vrij ernstig ziek in zijn hoofd. Probeer alles los te laten en het goede nog uit jullie relatie te halen, zo lang je hem nog hebt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:59

mistery, met iemand die ziek in zijn hoofd is valt niet mee te gaan praten dat is mij altijd verteld,
Hij doet de gekste dingen met zich zelf, zo als zich zelf open te gaan snijden, en hij slikt voorwerpen door. in de hoop dat je er van gaat Stikken, bij de kliniek is er een mogelijkheid om met hem te gaan praten, maar als hij een gevaar voor zich zelf word of voor andere mensen, dan hoef ik niet te zien hoe mijn vader word plat gespoten ,om rustig te gaan worden,
Als mensen van de kliniek al niet normaal met hem kunnen gaan praten , hoe moet het mij dat dan wel gaan lukken, vraag ik mij dan af :roll:
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 25-11-11 20:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:00

JuliaMaria schreef:
Ik heb toevallig een paar weken geleden besloten om hem voor alles te vergeven. Gewoon omdat je ook gewoon "schone" energie nodig hebt om goed verder te kunnen. Oude koeien helpen daar niet bepaald bij.

Ik voel me nu veel rustiger en ga met mee plezier naar hem toe, heerlijk. :)

Vergeving is natuurlijk wel iets waar je klaar voor moet zijn, dat gaat niet van de hak op de tak.

Kijk je teveel naar het verleden, dan sta je met je rug naar de toekomst en dat is zo waar. Ook haat dat woekert, of dingen die je nooit uitspreekt, ik geloof dat het zelfs je lichaam ziek kan maken. Dus in die zin... Maar goed, ik weet natuurlijk niet precies wat je vader gedaan heeft... Als je hem vergeeft is jouw hart schoon en kun je verder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:01

Ik heb ook geen contact met mijn vader meer. Ik ga niet in op waarom niet maar punt is dat het steeds gekker werd. Ik begrijp dat hij niet zo is geworden omdat hij het zo makkelijk heeft gehad in zijn leven en ik vergeef hem. Ik kan zelfs eerlijk zeggen dat ik van hem hou omdat hij mijn vader is. Maar contact wil ik niet omdat dat voor mij geen enkele meerwaarde heeft.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:25

Mijn vader heeft ook een verschrikkelijke jeugd gehad.
Dat geeft je nog niet de reden dat je dat op je eigen kinderen mag af gaan reageren
Of dat hij mijn moeder mocht gaan bedonderen te wel Hij medicijnen had voor zijn stoornis.
Mijn moeder heeft toen nog aan hem gevraagd waar gebruik je die
medicijnen voor , en toen heeft hij gezegd tegen mijn moeder, dat het niks ernstig was om je zorgen over te gaan maken,

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:03

jazzgps schreef:
Mijn vader heeft ook een verschrikkelijke jeugd gehad.
Dat geeft je nog niet de reden dat je dat op je eigen kinderen mag af gaan reageren
Of dat hij mijn moeder mocht gaan bedonderen te wel Hij medicijnen had voor zijn stoornis.
Mijn moeder heeft toen nog aan hem gevraagd waar gebruik je die
medicijnen voor , en toen heeft hij gezegd tegen mijn moeder, dat het niks ernstig was om je zorgen over te gaan maken,

Je bent boos, en waarschijnlijk terecht. Misschien ben ik niet boos genoeg. Je hebt gelijk, geen enkele reden is een excuus om je frustratie op anderen af te reageren.

Aan de andere kant hebben sommige mensen nooit geleerd lief te hebben, eerlijk te zijn, of zelfs maar simpel 'fatsoenlijk' gedrag... omdat ze zijn opgegroeid in een omgeving met alleen maar lelijkheid, haat en angst.

Ik kan verdrietig zijn, en boos, en teleurgesteld dat ik geen leuke of normale vader heb... maar ik kan iemand niet kwalijk nemen dat hij niet is wie ik wil dat hij is.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:08

sallandval.

Het klopt wat je zegt, dat er veel boosheid in mij zit.
Over mijn vader.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:10

Vergeven kan altijd.
Iedereen kan veranderen, zelfs een moordenaar. Na 10 jaar ken je iemand vaak niet meer terug.

Het punt is, niet iedereen kan vergeven. Vergeven moet je leren, hier bestaat ook therapie voor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:16

ik heb al jaaaaaren geen contact meer en hoef ik ook nooit meer
zijn kleinzoon heeft hij nog nooit gezien en krijgt hij ook nooit te zien

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:24

jazzgps schreef:
sallandval.

Het klopt wat je zegt, dat er veel boosheid in mij zit.
Over mijn vader.

Het is niet slecht om boos te zijn, helemaal niet. Als je niet boos was zou je misschien wel over je heen laten lopen. Maar door je boosheid voel je waar je grenzen liggen. En je respecteert je eigen grenzen. Dat maakt jou nou juist geestelijk gezond.

Door je boosheid de ruimte te geven merk je misschien wel dat er naast boosheid misschien ook wel medelijden kan ontstaan voor het kleine jongetje dat je vader ooit is geweest en die ook geen keus had in welke ouders/omgeving hij opgroeide; misschien droomden onze vaders als kind ook wel van een normaal gezin waar liefde, aandacht en geld in overvloed was.

Mijn vader geeft altijd alles en iedereen de schuld, iedereen heeft het gedaan behalve hij. Ik denk dat het voor hem echt zo voelt. Ik kan hem niet leren dat hij ook een aandeel heeft in een gesprek, dat hij ook schuld heeft; ook niet nu ik juist daarvoor gestudeerd heb. Dus ik ben boos en verdrietig; en tóch heb ik ook medelijden met hem.

En ik heb medelijden met mezelf en het kleine meisje dat ik was en dat zo graag een vader wilde maar die nooit gekregen heeft. Ik heb ook medelijden met jou omdat ook jij recht hebt op een lieve en warme vader die trots op jou is en niet alleen aan zichzelf denkt :(:) .

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:26

Lynn_Nikita. Nooit meer vind ik altijd een erg groot word om te gaan zeggen.
Maar ik wil hem verlopig niet meer zien, en mischien heb ik daar later als ik ouder ben wel behoefte aan, ;)
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 25-11-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt