Allergisch aan paarden! Wie nog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Allergisch aan paarden! Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 15:16

Vroeger, toen ik de eerste malen op ponykamp ging had ik hier helemaal geen last van (van geen enkele allergie overigens). Maar toen ik een jaar of tien-twaalf was en ik het paardrijden iets frequenter begon op te pakken, had ik erg vaak last van niesbuien. Tjah erg ver moest je dan niet denken om te weten waar je aan toe bent op zo'n moment, dus hebben mijn ouders me maar eens laten testen op allergiën.
En wat kwam er positief uit? Wel een hééééle resem aan allergiën, maar de allerzwaarste: juistja.
Ik was allergisch aan paarden ;(

Ondertussen is het er lang niet op verbeterd. Ik moet nog maar een shirt aandoen waar ik mee bij mijn paard geweest ben de dag ervoor, ik begin meteen als een gek te niezen. Niet alleen niezen (en dat de hele dag door), maar ook tamelijk hevige astma. Als ik mijn medicijn één dag niet neem, zitten mijn longen onmiddelijk dicht en wordt ademhalen bijzonder lastig. Als het rui-seizoen oid is moet ik mijn dosis vaak zelfs verhogen. En dit medicijn is ook niet zonder gevolgen... hartkloppingen, huidirritatie, evenwichtsstoornissen, spierkrampen,... ze horen er allemaal bij!

En dit allemaal omdat je allergisch bent aan je favo hobby! Ironie is soms grappig, maar in dit geval toch niet ;(

Wie heeft er nog last van en wat doen jullie om het draaglijk te houden?

Nadia
Oppermuts

Re: Allergisch aan paarden! Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:17

LZP --> MW

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:18

Volgens mij is het Allergisch voor paarden, en niet aan paarden xD :+

Vaak kun je bij de huisarts er wat voor krijgen! Meestal helpt dat wel.
Ik ken mensen in mijn omgeving die ook allergisch zijn voor dieren en toch iedere dag in de buurt van die dieren (moeten) zijn. Die hebben er door de medicijnen van de huisarts bijna geen last van.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 24-11-11 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 15:19

Ohja dat kan, Belgische volksmond I guess :=
Ja zo heb ik er al véél gehad, halen allemaal niks uit :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:21

Ik!
Ben gestopt bij de manege (zware huisstofmijtallergie) en ik heb het paard mooi op een buiten stal staan. Dat scheelt best wel! Stuk minder stoffig.
Als hij echt vies is en ik moet langer poetsen, doe ik handschoenen aan. En alles buiten doen.
Ik heb meer last van het hooi vastpakken (altijd met handschoenen) of het gras in het voorjaar/zomer dus al met al kan ik slecht in de omgeving zijn.
Stal uitmesten mag ik niet meer doen.

Tja en verder? Ik ga niet rijden als ik de dag erna iets belangrijks heb omdat het veel energie kost. Verzorging is minimaal en ik ben er vaak niet lang. Bovendien laat ik mijn vriend vaak voeren :)

Het gaat wel, zolang ik er maar rekening mee houdt.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 15:26

Ja huisstofmijt zat ook bij mijn lange lijst allergiën! Vroeger mestte ik de stal ook zelf uit, en als ik dan hooi of stro moest geven was ik 's avonds geen mens meer ... Nu doe ik net als jij, in de zomer lekker buiten ook 's nachts, en in de winter zet ik hem op volpension, hoef ik ook geen stro meer te verstuiven.
Het treft toevallig dat mijn paard dampig is, dus dan kan ik wel perfect aanvoelen als ik het erg lastig heb, dat het voor hem ook moeilijk is en kunnen we ons aanpassen :)
Gelukkig is er inderdaad nog hulp van anderen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:28

Zonder de hulp van anderen had ik ook echt geen paard kunnen houden!
Als ik te allergisch ben, wil altijd wel iemand anders even kijken of de paarden er nog staan :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:52

Ken iemand en die heeft ook astma en was allergisch voor paarden. Zo erg dat ze niet eens op een wedstrijd kon gaan kijken. Zij is toen uiteindelijk aan de gang gegaan met een natuurlijk genezer. Nu gebruikt ze helemaal een medicijnen meer en heeft ze 6 paarden waar de een kale box voor huurt. Misschien het proberen waard?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:19

Ja ik heb er ook al van gehoord hoor, dat iemand genezen was door homeopatische middelen. En dit van mensen die verstandig genoeg waren om te weten dat dit niet zuiver placebomatig is. Misschien inderdaad eens te proberen waard, onder het motto 'baadt het niet, schaadt het niet" dan wel, want ik geloof niet dat elke persoon er hetzelfde op reageert

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:27

ik ben ook een beetje allergisch voor paarden&hooi maar ik ga er gewoon heen
Ben toch al 9 van de 12 maanden verkouden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:35

Ik ben allergisch voor: huisstofmijt, katten, paarden en hooi
mijn symptomen: kriebel aan mn neus, niesen (keertje of 20/30 achter elkaar) en jeukende/branderige ogen, als het echt erg is krijg ik vocht onder het netvlies van mn ogen.

wat heb ik: katten, paarden, konijnen, hooi, stro enzz

Het was voor mij een kwestie van keuzes maken.. katten had ik al toen ik er achter kwam dat ik er allergisch voor was (en ik vind dat ik er verantwoordelijk voor ben tot aan hun dood) en paarden wil ik mn leven lang niet zonder. Liever een niesbui dan geen paard :D.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:27

@ Leonah hahaha wat grappig, dat zijn precies de allergiëen die ik heb (alleen nog boompollen erbij) en ook precies de huisdieren die wij hebben! Ik heb vier katten en een konijntje die continue binnen zitten (op 1 kat na die ook buiten loopt). Ik val ook nog liever steendood neer dan ook maar 1 te moeten wegdoen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:29

Ik neem in mijn eigen huis straks geen dieren mee, alleen de vissen :)
En als ik een tuin krijg, de kipjes.

Katten etc. Zal ik niet nemen :n ben nu te vaak ziek en volledig uit de running... Bovendien is mijn vriend ook erg allergisch. Dus helaas!

Ik woon nu nog thuis en heb daar nog 1 kat, dus daar blijft ze ook. Dat is wel makkelijk. Maar ik vind het wel ongezellig om straks geen dieren meer te hebben in huis :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:32

er bestaat een ras waar geen allergie voor is,de curley.

een vriendin van mij had het ook zo erg maar is er overheen gekomen.
verder geen tips behalve alles zoveel mogelijk buiten doen.

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:41

Jasminds schreef:
Ja huisstofmijt zat ook bij mijn lange lijst allergiën! Vroeger mestte ik de stal ook zelf uit, en als ik dan hooi of stro moest geven was ik 's avonds geen mens meer ... Nu doe ik net als jij, in de zomer lekker buiten ook 's nachts, en in de winter zet ik hem op volpension, hoef ik ook geen stro meer te verstuiven.
Het treft toevallig dat mijn paard dampig is, dus dan kan ik wel perfect aanvoelen als ik het erg lastig heb, dat het voor hem ook moeilijk is en kunnen we ons aanpassen :)
Gelukkig is er inderdaad nog hulp van anderen!

he wat klote voor je zelf ben ik allergish voor stof en dan stro en hooi wat stuift, ik moet puffen tegen slijmvorming ook stof vooral oud stof in huis is niet fijn. zelfs de jute zakjes van sinterklaas kan ik eigenlijk niet meer tegen, heb ze wel en misschien gebruik ik ze nog maar dan wel voorzichtig. dus ik voel met je mee. ben ook licht allergish voor katten maar dat is getest en er kwam niets uit. normale ziekenhuistest. erg vaag

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:45

Die jute zakken zorgde gelijk voor gebrek aan zuurstof := pa en ma zijn al vrij vlot over gestapt op... Vuilniszakken hahha

Ik zou echt niet op paardrijkamp kunnen of op trektocht :n

Nou, ja t is nu gelukkig graspol vrij... Dus op buitenrit gaan is nu weer leuk :j (als het niet te vochtig of te koud is, dan vinden mijn longen dat niet grappig)

Voel mij soms echt wel 80 als ik tranend, onder de bulten, rochelend, niezend de dag door kom hahaha :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:48

Inderdaad zoveel mogelijk buiten doen, scheelt echt :j

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:02

Bij mij was het net omgekeerd Franka75, ik ben positief getest maar merk er niet zoveel van, bij katten althans :) misschien omdat ik sowieso vaak nies en astma heb dat het niet meer opvalt, maar bij paarden wordt het wel 100000 x erger.
Hahaha dat van dat oud voelen heb ik dan ook, vooral omdat je dan die avond echt geradbraakt bent :P

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:51

ja ik voel vaak vocht op mn longen is ook niet fijn dan puf ik en dan gaat het beter

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:01

Mijn dochter is ook erg allergisch voor paarden, katten, huisstofmijt, schimmels(in de lucht, bv.)en nog veel meer. Ze kan ook niet tegen pinda's en ananas en kiwi.... Ze heeft pilletjes, al de zoveelste, maar het helpt niet veel. Als ze het erg benauwd heeft, gebruikt ze zo'n pufjesding.
Ze gaat altijd wel naar ons paard, die in een hele luchtige stal staat. Maar poetsen en opstrooien doe ik meestal, als we samen gaan. Ze wil dan wel zijn hoofd, manen en staart borstelen. Ze is dol op dieren en heeft ook een konijn die bij ons de hele tuin zo'n beetje heeft ingenomen. In huis hebben wij geen dieren....jammer, maar beter voor haar.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:06

Voeding lijkt me nog erger... Dan wordt het pas echt gevaarlijk toch?
Zolang ze met paarden nog verder kan met een gewone puffer is dat nog best ok, waarschijnlijk is dat omdat jullie dieren buiten zijn en dat jij het zwaarste overneemt :) Blijkt maar weer dat het met hulp van anderen doenbaar wordt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:09

Ik ben ook voor zo'n beetje alles allergisch, stof, dieren, eten enzovoort. Gelukkig heb ik er bijna geen last van. :) Ik moet alleen niet boven het hooi gaat hangen want dan gaan m'n longen opspelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:22

Ik heb ook last van voedsel, maar is voor mij niet echt gevaarlijk. Moet alleen wel een toilet in de buurt hebben want ik krijg een complete reinigingsbeurt :+

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:44

Ikzelf heb zeker wel ervaring met (zware) allergien, gelukkig niet voor paarden maar wel voor pollen (juist ja, ook hooi en stro) zwaar allergisch voor knaagdieren, vroeger ook allergisch voor katten (detijdst hadden we er 4) nu daar gelukkig overheen gegroeid, maar wel ernstige allergien voor sommige voedingsmiddelen en chemische middelen opgebouwd. Ik ben nu al 3x in een anafylactische shock geraakt (shock ten gevolgen van een allergische reactie) hiervoor heb ik ook altijd een prikpen bij me (anapen, een prikpen met daarin adrenaline die de allergische reactie ongweveer een uur kan rekken zodat ik, binnen een uur in het ziekenhuis prednison toegediend kan krijgen) Verders slik ik dagelijks het medicijn Loratadine tegen allergie maar of dat nu echt werkt?!? ook bij mij zijn hier naast oplopende ogen, neusvloeing en ernstige huiduitslag ook asmatsche klachten aan verbonden helaas.
Ik snap je probleem dus heel goed, het is echt heel naar en ik ben altijd erg bang dat allergien heviger worden (voor de pollen) tot op een punt dat op stal komen voor mij niet meer mogelijk word, maar ik probeer er maar zo min mogelijk aan te denken. Kijk maar naar mijn allergie voor katten, die is overgegaan. Heel veel sterkte in ieder geval! Het is echt heel naar!

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:48

ps: Ik ben ook heel allergisch voor huisstofmijten, stof en schimmels in vrij hevige maten, zie het nu bovengenoemd en evrgat deze helemaal. Ook overgevoelig voor het hormoon progesteron wat heel vervelend is, maar ja, we doen het er maar mee. Voedings allergie is idd ook heel vervelend, het kan varieren van spijsverteringsproblemen tot schock, bah, heel naar!