heel heftig dromen+zweten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

heel heftig dromen+zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:20

Hallo allemaal,

het is niet van nu maar wel iets waar ik steeds meer hinder aan ondervind. Ik droom 9 van de 10 keer heel heftig, niet eens altijd nachtmerries maar ik maak het super bewust mee. Ik ga altijd heel koud naar bed althans ik heb het altijd koud en vervolgens als ik ga slapen gaat m'n lichaamskachel aan en lig ik even later helemaal te zweten in bed. Soms zo erg dat m'n pjama en deken helemaal nat zijn. M'n vriend doet dan wel 's terwijl ik slaap m'n pjama uit en dan mopper ik in mn slaap dat ik het koud heb en vervolgens zweet ik nog de pan uit. Ik heb ook het idee dat dankzij die heftige dromen enzo ik niet echt veel geslapen heb. Wie herkent dit en is er iets aan te doen?

astwice

Re: heel heftig dromen+zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:22

zeer herkenbaar, en het zijn dan ook vooral dromen waar ik achteraf van denk, oh al was dit waar zat ik in de problemen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:34

Tenzij je in de overgang bent en opvliegers hebt (waar ik niet van uitga), lijkt me dat erge zweten niet goed, ik zou dat eens met je huisarts overleggen. Het heftige dromen is vaak een reactie op een heftige dag.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:36

Ik mag aannemen dat ik in m'n twintiger jaren niet in de overgang ben :+

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:45

De dromen herken ik wel en het zweten vooral!!
Ik heb dan al met dit weer mijn verwarming uit, maar ik word toch vaak wakker helemaal in zweet...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:46

nou 't stomme is dat ik echt als een ijsblokje m'n bed in ga en dan lig ik helemaal in elkaar gedoken en ik krijg het dus ook met geen mogelijkheid warm tot ik echt in slaap val.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:50

Ik dacht dat ik overgangsklachten had ivm het nachtzweten, 's avonds erg koud (in de zomer pyama en 2 dekens soms) enz. Maar het blijkt deels een schildklierprobleem te zijn. Nu ik goed ingesteld ben zweet ik een stuk minder en ben ik 's avonds niet meer koud. Alleen het aantal dromen is niet veel minder geworden maar wel de intensiteit ervan.

Edit paar automatisch invullen weggehaald.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-11-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:51

dus dat zou het ook nog misschien kunnen zijn. Het vervelende is ook gewoon dat ik soms op de dag heel erg moe ben en ik denk dat het komt omdat ik de nachtrust mis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:53

Vermoeidheid overdag had en heb ik ook deels door een ander probleem maar dat is ook wel al minder erg nu. Dus misschien toch overleggen met een huisarts.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:30

LZP --> MW

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:12

Ik heb daar nu ook een tijdje last van.
Voor al het bewust mee maken, af en toe moet ik even bedenken of het nou echt gebeurd is of niet.
Heel ingewikkeld ook, ik kan de dromen niet aan iemand navertellen hoe ik het ervaren heb.
En helemaal bezweet wakker worden dan is me pyjama en deken helemaal nat en dan heb ik het helemaal koud.
Er zit zo af en toe was nachtjes tussen dat het wel weer even normaal kan.

Kan het zijn dat je het als bijwerking van een bepaald soort medicijn krijgt?

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:19

Wel herkenbaar ja maar ik ben zwanger... Dan schijnt dat vaker voor te komen, normaal heb ik het niet echt. Ik weet soms ook niet meer zo goed of ik iets nou gedroomd heb of niet en ik rust ook echt niet uit dan.
Ik zou even met je huisarts overleggen inderdaad, zeker omdat je er last van ondervindt. Dat kan in elk geval geen kwaad.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:35

Het nachtzweten herken ik, de dromen dan weer niet :)

Ik ga ook heel koud naar bed en als ik eenmaal lig gaat m'n kacheltje in overdrive, of zoiets. In de winter ga ik gelukkig niet heel erg zweten, maar ben ik alsnog aardig oververhit, terwijl ik het dan zelf vrij koud heb :(

Ik ben er nog nooit mee naar de dokter geweest, dus ik hou dit even in de gaten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:37

Goede kans dat je een 'verkeerde' matras hebt.
Mocht er lichamelijk niet mis zijn met je, dan zou je eens merk en type van je matras op kunnen schrijven en ermee naar een beddenspeciaalzaak kunnen gaan om je eens goed te laten voorlichten wat voor matras bij jou past.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:59

Denk dat 't niet aan het matras ligt tenzij m'n vriend heel toevallig dezelfde heeft en m'n tweede matras ook(2 persoons met 2 matrassen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:31

Ik zweet ook altijd heel erg 's nachts. Schijnt ook dat ik vaak erg onrustig slaap.

Lig nog steeds onder het zomerdekbed met raam open :=.

Al komt het bij mij door mijn allergieën en medicatie. Lichaam heeft het zwaar te voortduren en gooit dat er blijkbaar 's nachts uit. Maar overdag heb ik het ook erg snel warm... Dat is dan weer een familiekwaal van vaders kant :+

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:59

Wat zou er mis kunnen zijn met het matras dan?
ik heb een tijd een nieuw matras van de ikea maar als ik ergens anders slaap heb ik het ook.

@moon, slik je geen medicijnen? of iets tijdelijks .. of iets wat je anders drinkt ofzow dan normaal..

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:37

|o Heeft iemand al een oplossing gevonden
ik wil er wel eens vanaf.
(heeft geen zin om naar huisarts te gaan want alles is altijd onverklaarbaar bij mij)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:52

Ja, dat is heel herkenbaar. Om een lang verhaal kort te maken: bij mij heeft het heeft te maken met een soort stofwisselingsstoornis die in het gewone medische circuit niet onderkend wordt. Het hoogtepunt ligt vaak tussen 3-4 uur 's ochtends omdat dan het lichaam zich begint te reinigen.

Bij mij wordt het veroorzaakt door het niet goed kunnen afbreken van een bepaald eiwit (voor suikers/koolhydraten is een andere pH ideaal dan voor eiwitten). Op dat eiwit leeft een bacterie en die maakt er een giftige afvalstof van. En daar wordt je dan weer vermoeid enz van. En met het zweten probeert het lichaam deze stoffen kwijt te raken. Ik had er ook een soort eczeem bij en gevoeligheid voor shampoo/zeep en (ernstige) vermoeidheid. Net alsof een soort slaapziekte had. En het "goede" nieuws is: het is erfelijk :( . Mijn vader heeft het ook, en terugkijkend zijn vader ook.

De oplossing bij mij is dierlijke eiwitten en koolhydraten strikt gescheiden eten met minimaal 1,5 uur ertussen. Dat klinkt heel simpel, maar is lastiger dan je denkt.
Dus wel brood met jam, niet met kaas. Wel stamppot zuurkool, maar geen rookworst erbij. Geen melk bij het boterhammetje, maar thee of vruchtensap. 's Avonds wel vlees maar dan zonder aardappelen, dus alleen groente erbij. Nooit meer (room)ijs, enz. Ik eet inmiddels >10 jaar zo, en ben er een ander mens door geworden. Ik eet 3x in de week 's avonds vlees en verder vegetarisch. Ik gebruik veel soja-producten.
Bij mijn vader ontdekt door een goede "alternatief" arts in de buurt.

[edit: typefout]

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:12

@Roodvos; hoe heet deze stoornis van naam?
en is dit in je bloed te vinden en bij de dokter vast te stellen?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:36

Dat heb ik ook! Pas zo erg dat ik huilend wakker werd..
Droomde ik vannacht dat er een man naar me toe kwam en vroeg 'heb je nog heftig gedroomd'?

Echt raar! :?

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:20

Hoe lang heb je daar nu last van en niet iedere nacht?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:54

Vooral het heftige dromen ken ik ook. Ik zeg soms ook wel dat ik het gevoel heb dat ik 's'nachts een tweede leven lijdt ofzo. Vaak is het heel realistisch en komen er veel bekende mensen van me in voor, al weet ik dan niet helemaal waarom ik ineens over hen droom...Je voelt je inderdaad minder uitgerust omdat je s'nachts nog zo 'druk' ben geweest. Heel vervelend, maar wat je er aan kunt doen weet ik zelf ook nog niet
Dat zweten had ik een tijd terug ook, maar de laatste weken/maanden geen last meer van gelukkig

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:32

Nachtzweten kan met vanalles te maken hebben. Als je het zeker wil weten, moet je toch langs de HA gaan!

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:40

Ja misschien handig om eens te doen, gelijk 5dubbele afspraak voor alle kwalen haha :P